Ačkoliv SONY zdaleka nemá zdroje jako Microsoft, oznamuje také zajímavou herní akvizici.
Jen dva týdny po překvapivém oznámení Microsoftu, že kupuje obří ACTIVISION-BLIZZARD, přichází SONY se svou malou herní akvizicí. Načasování je docela úsměvné a nepochybně spolu souvisí. Alespoň ve smyslu celkového směru vývoje v herním světě, kdy MS kupuje stále více studií a her pod svou značku a SONY tak musí také přidat. Pravda, z hlediska finančního nemá SONY zdaleka takové možnosti jako Microsoft, ale pokud chce SONY vlastní službu, obdobu Game Pass od MS, o čemž se už nějakou dobu mluví, musí mít také hry a herní studia, které je budou dělat. A tak nyní oznamuje nákup studia BUNGIE. To znáte hlavně jako tvůrce online hry DESTINY, která je nyní venku s druhým dílem a připravuje se i zcela nová hra.
Hodnota nákupu je „jen“ 3,6 miliardy dolarů, což jsou opravdu drobné ve srovnání s akvizicí Microsoft a Activision-Blizzard, která je za téměř 69 miliard dolarů. SONY ale také kupuje jediné studio s aktuálně jedinou herní značkou. Za zajímavost stojí, že část studia tvoří lidé, kteří kdysi dávno vytvořili první hry HALO série, tedy exkluzivity pro Xbox. Současně studio pracovalo od 2010 do roku 2018 pod křídly Activision-Blizzard, které nyní kupuje MS. Od té doby bylo samostatné. Nyní jej tedy kupuje SONY, ovšem údajně má nadále fungovat samostatně a hry nadále vydávat multi-platformně.
SONY na tom tedy získá hlavně herní technologie a doufá také ve větší přízeň fandů tohoto studia, co by potenciálně nových hráčů pro svou platformu, či své hry obecně. Osobně si myslím, že hlavní výhoda pro SONY je v tom, že vůbec další hry vyjdou pro jeho platformu. Microsoft totiž po akvizici BETHESDA a nově i ACTIVISION BLIZZARD má v plánu nevydávat některé hry na SONY platformu vůbec, což je velký problém. Mnoho her od těchto studií patří na PlayStation vůbec k nejhranějším. Fandové PS se tak například vůbec nedočkají nového očekávaného StarField od Bethesda, pravděpodobně ani nového dílu SKYRIM nebo FALLOUT a mnoha dalších zásadních her a populárních značek, které naopak MS nabídne okamžitě v rámci své Game Pass služby předplatného pro PC + Xbox. Tedy pokud se SONY a MS na něčem brzy nedohodnou. V této souvislosti se vyrojila zajímavá zpráva …
- Microsoft nemá nákup ACTIVISION BLIZZARD jistý?
Bude jej zkoumat FTC.
Dohodu o akvizici musí schválit americké antimonopolní úřady a nebude stačit jen posvěcení tamního Ministerstva Spravedlnosti (DOJ). Na dohodu se podle posledních zpráv podívá přímo Federální Obchodní komise (FTC), která je výrazně přísnější, speciálně k velkým firmám a jejich akvizicím, jako je Microsoft.
Ten podle všeho bude muset detailněji vysvětlit a zaručit, že bude ctít některé existující dohody, tedy že jisté hry ACTIVISION BLIZZARD vyjdou stále i na konkurenční platformy apod. Každopádně celkově se neočekává, že by úřady celou akvizici zablokovaly nebo zdržovaly. Nicméně rostoucí síla a vliv Microsoftu a jeho platformy bude pro něj do budoucna i problém, pokud bude chtít udělat další nákupy herních vydavatelů a studií, k čemuž se Microsoft nepochybně chystá:
Jak jsem psal v článku o tom, co akvizice Activision znamená pro nás jako hráče, a co se chystá dál, podle mého se bude Microsoft nyní snažit koupit vydavatelství EA, které už dnes je částečně integrováno do Game Passu a má ve vlastnictví řadu slavných her a také sportovní hry a další, které by ideálně zapadly do portfolia a nabídky Microsoft platformy. Zkrátka platí, že na herním trhu bude veselo. SONY bude muset rozhodně přidat, kdy jen nákup BUNGIE jej nevytrhne, pokud chce skutečně postavit službu nějak rozumně nabídkou konkurující Game Passu. Pro nás hráče jsou to všechno ale dobré zprávy, zejména hráče na PC, protože SONY mění po letech svou strategii exkluzivit a vydává své hry, byť s časovým zpožděním zatím minimálně 3 let, i na PC. A je prakticky jisté, že v tom bude pokračovat, protože už nemůže jednoduše spoléhat finančně jen na PlayStation platformu.
Ostatně aktuálně jsme otestovali PC verzi God Of War. A letos nás čeká také PC verze Uncharted 4: Thief's End a samostatně hratelné Lost Legacy. A tím to určitě neskončí.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|