Uzavřená Alpha Battlefield V je venku a DDWorld.cz měl možnost udělat pár testů. Jak hra šlape?
Nedá se říci, že by Battlefield 5 byl zcela novou hrou. Prakticky jde o přeskinovaný a mírně upravený Battlefield 1 s drobnou evolucí engine. Hra stále používá stejný herní engine, jehož základem je bohužel DirectX 11, ale s rozšířením DirectX12, které však kvůli angažovanosti NVIDIA, co by partnera tohoto dílu, může ze hry vypadnout, protože současné NVIDIA karty mají pod DX12 horší výkon, zatímco DX12 výrazně pomáhá Radeon kartám. Prozatím není jasné, jak to tedy bude. Alpha verze ale nadále nabízí obě API. Z hlediska nároků na hardware je EA poměrně podrobná:
Minimální požadavky (720p nízké detaily)
- Procesor: AMD FX-8350 nebo Intel Core i5-6600K
- RAM: 8GB
- Grafická karta: AMD Radeon HD 7850 2GB nebo GTX 660/1050 2GB (DX11.0)
- OS: Windows 7 64-bit a DirectX 11.0
- HDD: 50GB
Doporučená specifikace (1080p střední detaily)
- Procesor: AMD RYZEN 3 1300X nebo Core i7-4790K
- RAM: 12GB
- Grafika: AMD Radeon RX 480 4GB nebo GTX 1060 3GB (DX11.1)
- OS: Windows 10 64-bit DirectX 11.1
A jak se hra v aktuální ALPHA verzi hýbe? Nečekejte žádná velká překvapení. Situace je hodně podobná, jako u Battlefield 1. Hra ještě nemá žádná NVIDIA GameWorks „vylepšení“, takže zatím se nestihlo moc zkazit :). Hra tudíž běhá dobře, ale je o něco náročnější, díky detailnější grafice. V současnosti je to s přehledem asi nejlépe vypadající hra na trhu s extrémně detailním zpracováním téměř každého prvku na obrazovce. Opravdu parádní grafika!
Na aktuálních grafických kartách běhá hra rozumně dobře, není problém si hratelně zahrát ani ve 4K rozlišení na vyšší detaily. V současnosti si AMD grafiky vedou velice slušně ve srovnání s GTX kartami, máme ale obavu, co s tím udělají „gameworks“ prvky NVIDIA, které obvykle jen podstatně zvyšují HW nároky, a to pro GTX i Radeon karty, ale Radeony dostávají pravidelně větší zásah (což je jedna z hlavních point GameWorks). AMD Radeon grafiky jsme testovali s DX12 API, NVIDIA s DX11 API, protože vliv obou API je u obou značek poměrně jednoznačný. NVIDIA po zapnutí DX12 ztrácí zhruba 5-7% výkonu, zatímco AMD po vypnutí DX12 přijde o 15-20% výkonu.
Otestovali jsme v rychlosti také několik procesorů a musím říci, že to vypadá, že vícejádrové procesory začínají mít stále více navrch. Jen 4jádrový procesor zde má už docela dost co dělat, 6 a 8 jádrové čipy jsou jasně vpředu. Hra využívá v intenzivnějších chvilkách běžně 12 vláken. Bohužel aktuální Alpha verze se potýká s nepříjemnými propady FPS, kdy u některých procesorů jsou k vidění docela výrazné poklesy minimálních FPS. Tady se asi určitě bude muset ještě zapracovat.
Na uzavřenou Alpha šlape Battlefield 5 skvěle, zejména s ohledem na extrémně pěknou grafickou stránku. Ale to se dalo čekat vzhledem k použitému a neustále laděnému základu používaný i v dalších EA hrách. Samozřejmě dají se najít chybky a problémy, ale je to Alpha a zbývá několik měsíců do vydání hry (listopad).
Z hlediska hardwarových optimalizací se tak nejvíce bojíme toho, co si NVIDIA, jako partner tohoto dílu, prosadí se svými GameWorks. To je mor a téměř v každé hře, kde se kdy NVIDIA angažovala se svým GameWorks byl výsledek takový, že hra byla jen pro všechny náročnější (GF i Radeon) a zejména uživatelé s Radeon kartami trpěli vždy nejvíce, ale ani majitelé slabších GTX grafik neměli důvod k radosti. Pravdou totiž je, že NVIDIA nemá zájem o optimalizování hry aby nějak dobře běžela. NVIDIA chce prodávat grafiky, takže dobře optimalizovaná hra, která by chodila skvěle i na slabších kartách i na kartách konkurence, jde proti jejímu zájmu. Zvýšení HW nároků má naopak podpořit prodej nových výkonnějších GTX karet a dát jim důvod existence. To je pravý účel GameWorks a zájem NVIDIA, když dává nějaké hře podporu.
Jediné štěstí je, že herní engine a hra musí hlavně šlapat i na současných konzolích, kde je ale hardware od AMD. A že AMD spolu s DICE spolupracovali několik let, takže používaný herní engine má díky tomu slušné optimalizace včetně DX12 režimu. Je tak jen otázkou, jak moc se nově spolupráce EA a NV u této hry projeví na „optimalizacích“ a kolik toho marketingu jménem NVIDIA GameWorks, se do finální hry nakonec dostane a prosadí. Doufáme, že toho moc zkazit nestihnout, nemluvě o tom že tvůrci hry ani nemají proč nutně do hry technicky zasahovat proti BF1 a zhoršovat ji přídavnou GameWorks technologií. A pokud něco Battlefield hry opravdu nepotřebují, tak je to určitě NVIDIA Gameworks balast. Zatím vše v Alpha šlape relativně slušně a odpovídá to výkonovým možnostem jednotlivých modelů grafik (dle TFLOPS parametrů), ale prostor ke skutečným optimalizacím určitě je (a opravám bugů). Zda skutečné optimalizace dostaneme, je však otázkou.
Přál bych si, aby Battlefield z roku 2018 měl už jako základ DirectX 12 s jeho skutečným využíváním, nejen DirectX11 s naroubovaným DX12 s několika málo prvky. Posun ve využití většího počtu procesorových jader/vláken ale je vidět, takže se k tomu snad pomalu dostáváme. Graficky je Battlefield 5 úžasný, hratelně je to však prostě Battlefield 1 s novým skinem a několika úpravami nastavení pravidel a vyvážení prvků (prakticky). Tedy nic nového, ale otázkou je, zda příznivci značky něco nového vlastně vůbec chtějí. Tvůrci ale ladí některé drobnosti včetně funkce určitých klíčových věcí, nicméně většina věcí zůstává prostě při starém …
Hlavní testovací sestava DDWorld.cz:
- Procesor: AMD RYZEN 7 2700X OC 4,25GHz (8/16)
- Deska: ASUS ROG CrossHair VII HERO WiFi X470 (AM4)
- RAM: 16GB Kingston HyperX PREDATOR 2x 8GB DDR4 3200MHz
- Grafika: ASUS STRIX ROG Radeon RX VEGA 64 8GB OC edition
- SSD: WD Black PCIe NVMe SSD 512GB + 1TB SSD SandDisk
- Zvuk: ASUS Essence STX II 7.1
- OS: MS Windows 10 Prof 64-bit
- LCD: BenQ BL3200 32" 3840x2160 IPS
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|