Přes dříve proklamovanou lepší podporu DX12 NVIDIA grafik, kdy marketing dlouho mátl uživatele slibem podpory "DirectX12_3" zatímco konkurenční AMD mají přeci jen "DirectX12_1, to nakonec opravdu vypadá, že jedna z klíčových technologií DX12 využitelně u grafik NVIDIA GTX 900 citelně chybí a bude to mít značný vliv na výkon a použitelnost grafik. Koneckonců i snaha NVIDIA aby vývojáři prvních DX12 herních pokusů nepoužívali AS, nebyla náhodná. Naštěstí ne všichni vývojáři chtějí zdržovat vývoj jen proto, že jeden z výrobců grafik teď není připravený. Není k tomu důvod, protože za pár měsíců snad NVIDIA s novu generace grafik svůj problém napraví (tedy alespoň doufáme) a to, co nevyužije teď, využijí další grafiky později. Není tedy důvod, podkopávat nohy i AMD grafikám, které to dokáží využít už nyní a to i na několik let starých modelech. Když to prostě má výhodu a přínos, byla by totální hloupost toho nevyužít. Tvůrci HITMAN jako první tedy prezentují použitelné DirectX12 s jeho výhodami a potvrzují hodně věcí, které se nebudou líbit mnoha majitelům GTX grafik.
Ano GTX 980Ti, která ještě v polovině minulého roku jasně porážela Radeon R9 FURY, je pod DirectX12 výkonově na úrovni Radeonu R9 390! Tedy tam, kde je obvykle GTX 970. Ta však není ani na dohled. Radeon R9 FURY X, který však díky ovladačům a optimalizacím her už v posledních měsících poráží GTX 980Ti i v DX11, má výrazný náskok. Ten není tak výrazný, jak by někteří proti R9 390 sérii čekali. A ano, tady se bohužel projevuje například i ona 4GB kapacita pamětí, které jsou sice rychlé u FURY série, ale prostě jich je jen 4GB (ale jinak to nejde, nic jiného se nevyrábělo). 8GB Radeon R9 390 tak poskytují vzhledem ke svému stáří i ceně fantastický výkon.
NVIDIA GTX 900 grafiky výrazně zaostávají a posouvají se výkonově ne o třídu, ale rovnou o dvě níže. Radeon R9 390 stojí často ani ne polovinu toho, co stejně výkonná GTX 980Ti. Ale zkrátka technologicky přesto, že je starší, je na tom lépe. Pravda, výkon těchto grafik by při maximálním využití jejich potenciálu, měl být docela podobný. GTX 980Ti má 5632GFLOPS výkonu, zatímco R9 390 má 5120GFLOPS. Pro srovnání FURY X má 8600GFLOPS i proto je smutné sledovat, jak tak výkonná karta svůj výkon fakticky normálně vůbec nenabízí. Nutno ale dodat, že stávající implementace DX12 zatím vůbec skutečné využití výkonu GPU jako celku úplně neřeší. V případě NV pak problém AS ovladači to nespravíte, a i když NVIDIA slibovala SW řešení slabého výkonu pod AS u GTX 900 grafik, nedočkali jsme se ho a taktně o tom už radši mlčí. Je totiž celkem jasné, že celá věc je dána zastaralou architekturou samotného GPU a to prostě neobejdete. Jediné řešení jsou tak zcela nová GPU a NVIDIA tak nějak doufala, že se celá věc neprovalí ve hrách dříve, než ty nové karty vydá. Přeci jen to není první škraloup GTX 900 grafik a první věc, která je zcela jinak, než NVIDIA zákazníkům slibovala.
Máme čekat podobný výkon AMD vs NVIDIA
i v dalších DirectX12 hrách?
Odpověď je, že pokud budou využívat AS a ještě více výhod DX12 samotných, tak to vypadá, že ano, čekejte stejný výkonový obrázek. Dokonce se dá čekat, že s nativním DX12 by rozdíl mohl ještě výrazně vzrůst a výkon i GTX 980Ti by se mohl pohybovat jen na úrovni mainstreamové R9 380 série! Že je to vážná designová vada architektury MAXWELL, je docela zřejmé a rozhodně s takovým praktickým dopadem na výkon nejsou podobné chyby tak časté.
K velké smůle zákazníků, AMD, ale k velkému štěstí NVIDIA, shodou mnoha okolností jsou bohužel MAXWELL GTX 900 grafiky extrémně rozšířené a populární. U mobilních PC nemáte fakticky často ani na výběr, ale i v desktopu spousta uživatelů podlehla vychvalované efektivitě, která ale zase tak dobrá reálně není. Těch pár desítek korun, maximálně stokorun, co někteří v praxi ušetřili za rok na spotřebě ve srovnání s Radeon grafikou, teď mnohem výrazně zaplatí v tom, že budou muset dříve upgradovat. Zatímco majitel R9 290/390 série může být celkem v klidu a i nové DirectX12 hry rozeběhne díky lepší podpoře hratelně v dobrých detailech, majitel GTX 970/980 se dostane do úzkých a jeho grafika se pod DX12 propadne výkonově mnohem níže, než by bylo záhodno. Tím spíše, pokud vzroste náročnost nových her díky tomu, že budou moci s DX12/VULKAN využít více výkonu. Stejně tak "ojeté" GTX 900 grafiky budou mít mizernou prodejní cenu.
Smutné na celé věci je, že NVIDIA na tom pravděpodobně ještě vydělá i přes fakt, že několikrát u GTX 900 grafik vyloženě lhala, či minimálně uváděla zákazníky v omyl. Proč? Protože spousta majitelů stávajících GTX grafik půjde a koupí si zase GTX grafiku, ať už bude jakákoliv. HITMAN je první hrou s výraznějším použitím DX12 tak jak by to mělo být. Ale zdaleka neukazuje jeho plný potenciál. Ten ukáží až hry nativně na DX12 postavené a takových už je práv ve vývoji. DX12 her s využitím AS bude letos přibývat, ohlášeny jsou již další a tak to vypadá zajímavě. HITAMANA s DX12 zařadíme do našich testů grafik. Pokud se objeví ještě více DX12 her s podobnými výsledky mezi AMD Radeon a NVIDIA GTX grafikami, budeme moci říci, že GTX 900 série je jednou z nejméně povedených grafik vůbec a ještě větším průšvihem je, že prodejně úspěšná. Smutné na tom je i to, že jsme mnozí dlouho upozorňovali na fakt, že GTX 900 karty jsou ořezané snad ve všech ohledech, že ta nižší spotřeba ve hrách není "zadarmo" a že AMD má lepší grafiky a často za lepší cenu, přesto většina zákazníků nakupovala GTX modely. A pokud další DX12 hry ukáží stejnou funkčnost a výkon jako HITMAN, bude to největší blamáž, která snad kdy byla a můžou si za ni sami zákazníci. Přes mnoho objektivních recenzí a článků i na našem webu, že Radeon grafiky jsou v této generaci ve většině cenových kategorií lepší a technologicky pokročilejší, stejně to dopadlo, jak to dopadlo.
Pokud jde o hru HITMAN, bohužel epizodické příběhové vydávání tohoto dílu kazí dojem. Hra je přitom vynikající, starý HITMAN s různými možnostmi jak postupovat hrou, je zpět a grafika je parádní, i když na detailnost třeba The Division nemá. Technologicky je to ale špička a hra šlape i se slabší R9 390 sérií grafik použitelně naplno i ve vysokém 4K rozlišení, což je paráda a DX12 na tom má hlavní podíl.