Výkonová omezení konzolí jsou znát, proti předchozí generaci je tu ale jasné zlepšení.
Na konzole dorazila nová verze loňského hitu TOMB RAIDER v tzv. DEFINITIVE EDICI. Ta přinesla přiblížení technologické a vizuální úrovně PC verze. Jako taková ale krásně demonstruje omezení a maximální možnosti, které nabízí HW nových konzolí Xbox One a PS4 proti technologicky stejnému, ale výkonově mnohem lepšímu HW u současných herních PC.
Ačkoliv se najdou tací, kteří budou tvrdit, že TR vypadá na konzolích stejně, či dokonce lépe než na PC, jsou buď úplně slepí, nebo hloupí, či se jedná o trolly. Samozřejmě že ani v Definitive edici nevypadá TR tak dobře jako na PC a ani nemůže. Důvod je prostý, konzole na to nemají grafický výkon. Snad i proto se někteří porovnávači snažili PC verzi trochu ubrat na kvalitě.
Přesto rozdíly jsou jasně zřetelné. PC verze má mnohem vyšší rozlišení některých textur, vykresluje také více objektů, TressFX, post processing a další technologie jsou bohatší, PC verze má i Tessellaci, která je u konzolí kvůli náročnosti vypnutá. Obrovský rozdíl je v nasvícení scén, kde PC verze je o několik tříd a úrovní výše a zase kvůli omezenému výkonu konzole mají osvětlení výrazně jednodušší se značným dopadem na kvalitu a atmosféru, což vynikne na velkých obrazovkách. A tak bychom mohli pokračovat třeba u kvality vyhlazování a tak dále ...
Nicméně ty rozdíly jsou pochopitelné. PC a konzole PS4/Xbox One mají (mohou mít) vlastně stejné technologické základy. Jsou to PC nyní s x86 procesory AMD a grafikami GCN+ Radeon. Nicméně konzole jsou samozřejmě slabší než běžný současný herní PC. Graficky lépe rozhodně vypadá PS4 než Xbox One, což má zase původ v tom, že PS4 má Radeon GCN grafiku s 1152 jednotkami, která poskytuje výkon někde kolem úrovně Radeonu HD 7850, kdy má samozřejmě grafika v PS4 nižší výkon i díky nižším taktům jádra i pamětí s ohledem na požadavek nižší spotřeby a dlouhé životnosti. Xbox One má sice architekturou tu samou grafiku AMD Radeon GCN, jenomže má jen 768 jednotek, což poskytuje výkon zhruba na úrovni Radeonu HD 7790 a navíc se musí spoléhat jen na pomalejší DDR3 paměti, proti GDDR5 u PS4. I proto některé hry na XBOX ONE běží jen při 30FPS, zatímco PS4 zvládá 60FPS. PC verze si tak samozřejmě může dopřát mnohem vyšší detaily a náročnější technologie, neboť současné TOP grafické modely (třeba Radeon R9 290X) mají 2-3x více grafického výkonu a to můžeme skutečně srovnávat technologické stejné grafické karty.
Tomb Raider DEFINITIVE EDICE tak krásně demonstruje, co dokáže nabídnout konzole a co PC. KONZOLE už nyní samozřejmě nestačí úrovni běžných PC. Jedinou pozitivní věcí na tom všem je, že nyní jsou to vlastně obojí PC se stejným aktuálním technologickým základem a že proti staré generaci je zde opravdu masivní zlepšení. Xbox 360 a PS3 byly extrémně zastaralé, hry na nich běhaly jen v nízkých rozlišeních na 30FPS a pohled to byl opravdu hrozný, protože i tak musely hry běhat v extrémně omezených a osekaných detailech a většina moderních technologií byla vypnutá. Takže rozdíl mezi vizuální kvalitou TR na staré a na nové generaci konzolí je opravdu značný. Nicméně na PC samozřejmě nestačí a rozdíly mezi konzolemi a PC zase rychle narostou nástupem 4K rozlišení, na které nemají konzole jednoduše dost výkonu.
A perlička na závěr. Pokud jste si Tomb Raider koupili na konzoli už loni, tak jestli si chcete užít lepší kvality DEFINITIVE EDICE, musíte za ni zaplatit znovu. A to ne málo - na PS4 stojí 1600 korun! I zde se opět projevuje ekonomická hloupost nákupu herní konzole pro hráče, kdy za nižší kvalitu než jakou nabízí a nabízelo PC už před skoro rokem, musí zaplatit ohromné peníze a to na PC byla hra zdarma k novým grafikám a nedáno i ve výprodeji asi za 5 dolarů na STEAMu. Inu za lenost se platí a Xbox One nebo PS4 si opravdu koupí jen ten, kdo ekonomicky příliš neuvažuje a neváží si svého času. Když už si hrát hru a věnovat domu čas, tak to má k něčemu vypadat ne?
PS: zdá se to jenom mě, nebo té chudince Laře udělali pro PS4/Xbox One nějakou nepovedenou plastiku obličeje. Vypadá strašně ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|