Společnosti Unity Technologies, stojící hlavně za známým herním enginem, má problémy.
Jak jsme vás informovali, UNITY se nedávno rozhodlo změnit platební model pro vývojáře a uživatele svého engine. Nově měli platit prakticky za každou instalaci své hry postavené na engine UNITY. Fakt, že to úplně nedomysleli, byl zřejmý od prvního okamžiku. Absurdní praktické dopady by znamenaly obrovské potíže pro mnohé vývojáře a jejich hry. UNITY tak začalo couvat a slibovalo změny a výjimky. Nicméně džina do láhve už prostě vrátit nedokázalo. UNITY engine používají zejména nezávislí vývojáři na PC, a také tvůrci mobilních her a mikrotranskačních pekel vydávaných za hry. Mnohým prostě vadily ony jednostranně diktované podmínky, a především nedůvěryhodnost UNITY jako takové. Takže někteří vývojáři již oznámili konec svých her na UNITY engine, či dokonce už přesun hotových her na jiné enginy. Firma nakonec sice prakticky zcela z plánovaných změn vůči vývojářům vycouvala, ale zjevně už ji to není moc platné.
Není sporu o tom, kdo za celou myšlenkou stál. Šéf firmy John Riccitiello. Nechvalně známá osoba, která je prakticky ztělesněním všeho, co je špatně na herním businessu. Tedy to, že místo kvality her zajímá lidi jako on jen to, jak sedřít hráče z kůže. A za co nejméně práce a zábavy jim co nejvíce naúčtovat – byl to on, který navrhoval, aby hráči platili za náboje uprostřed zápasu v Battlefield apod. Právě on je tím, kdo stojí za velkým rozmachem mikrotransakcí a v minulosti udělal z EA nejhorší a nejnenáviděnější společnost v USA, než musel její vedení opustit, protože jeho řízení vedlo k odlivu hráčů, a tedy i zákazníků. Z nějakého nepochopitelného důvodu se však jeho výsledky líbili lidem ve společnosti UNITY, kteří jej jmenovali jako svého nového šéfa od roku 2014.
Jeho působení ve firmě však ze dne na den bylo ukončeno. Oficiálně z čela firmy s okamžitou platností sám odstupuje, a to i z role předsedy a člena představenstva. Neoficiálně byl vyhozen. Důvod asi není těžké uhodnout. UNITY se finančně nedaří už delší dobu, za což byl on sám zodpovědný a jeho nejnovější plán se změnou platebního modelu skončil katastrofou, kdy se od firmy odvrací část dosavadních platících uživatelů z řad vývojářů, což nevyhnutelně povede k dalším hospodářským ztrátám a potížím. Osobně nechápu, kdo v UNITY očekával jiný výsledek s ohledem na výsledky a styl Johna Riccitiella v EA. Nicméně to je právě ten problém. Spoustu herních firem, dnes řídí hlavně ti, kterým prostě o kvalitu her vůbec nejde a fakticky je hry ani nezajímají. Jediné, na co myslí jsou akcionáři či vlastní peníze za každou cenou. A tohle se prostě nevyhnutelně musí nakonec negativně projevit na produktech a následně i na hospodaření firem.
Novým prozatímním ředitelem UNITY byl jmenován bývalý prezident IBM James Whitehurst. Budoucnost UNITY je však ohrožena, alespoň pokud jde o jejich engine pro klasické hry mimo mobilních mikrotransakčních titulů. Získat zpět důvěru a respekt vývojářů, bude dost možná nemožné a tvůrci konkurenčních herních engine už se samozřejmě plně snaží k sobě přetáhnout tvůrce a vývojáře, a tedy potenciální budoucí platící zákazníky. UNITY tak musí vymyslet, jak si tvůrce udržet, což je zkrátka otázkou, zda je vůbec řešitelné. Byť vyhození Johna Riccitiella je určitě způsob, jak ukázat, že si jsou vědomí problému, způsob komunikace a tanečky kolem toho, nesvědčí o tom, že UNITY se dokáže změnit, jak je třeba.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|