Firma se topí v potížích. Vyřešit je chce ten, kdo je způsobil, ale neví, v čem se stala chyba.
Herní vydavatel UBISOFT je ve velké krizi. Hodnota akcií firmy se za poslední roky propadla opravdu výrazně. Firma však neplní své plány a cíle. Prodeje her masivně zaostávají za očekáváními a samozřejmě za náklady na jejich vývoj. Pro herní fandy to není žádné velké překvapení. Opravdu kvalitní hru od Ubisoftu, už jsme totiž celé roky neviděli. Způsobeno je to tím, že šéf firmy se snaží podle svých slov potěšit hlavně investory a akcionáře, ale vůbec nemyslí na hráče a tedy na ty, co to všechno mají platit = zákazníky.
Místo vývoje kvalitních propracovaných zajímavých her, honí Ubisoft rádoby trendy a buzzword finančního světa. Jako jeden z prvních naskočil na „hry jako služba“, ovšem s minimálním úspěchem. Jako jeden z prvních naskočil na svého času NFT a sliboval nám budoucnost a prodával herní NFT předměty. Jak to s NFT dopadlo, všichni víme. Další scam a podvod na důvěřivcích, jako všechny tzv. „digitální měny“. Hráče si proti sobě také poštvala svou úpornou snahou vytřískat z nich co nejvíce za každou cenu, kdy se jim snažila prodat možnost hrát hru dříve, prodávat různé extra questy a usnadňovače průchodu hrou. A to i v singleplayerových hrách. Jinými slovy, UBISOFT se poslední dekádu soustředil na maximalizaci zisků a na herní a obsahové kvality svých her/produktů prostě kašlal. A odnesla to celá plejáda jeho populárních značek.
Nejde o to, že by všechny hry byly špatné, ale prakticky na všech hrách od UBISOFT z poslední doby je vidět ten nezájem vedení o kvalitní hru jako takovou. Dokonce i klasická formule, podle kterých mnohé UBISOFT hry vznikají, se zhoršila a „zlenivěla“. Příběhové kvality šly výrazně dolů, technologický stav jeho her při vydání je naprosto tristní. Zkrátka UBISOFT vydává hry nehotové s hromadou spáleného a nevyužitého potenciálu a pak se diví, že to nemá úspěch. Problém je nedostatek času na skutečný vývoj, naprostá absence beta testování v průběhu vývoje i před vydáním a honění nesmyslných trendů a hráčů-velryb místo snahy o maximální kvalitu hry jako takové. U některých her je to horší než u jiných a v posledních letech dokonce musel Ubisoft zrušit vydání hned několika svých titulů, i když samotné hry byly prakticky téměř hotové, jelikož zjistil, že by dopadly jako SONY s jeho nedávným Concord. Nicméně i hry, které UBISOFT v poslední době vydal a považuje je za „AAAA“ tituly, prodejně naprosto propadly.
Online F2P střílečce XDefiant se vůbec nedaří a místo nového „Call of Duty“ je z toho prostě nic, když napříč platformami hraje tuhle hru v současnosti už jen pár tisíc lidí. Což na zaplacení provozu a vývoje, nemůže stačit. Na úspěchy Division nedokázal Ubisoft s ničím navázat a několik drahých projektů kolem této série dokonce zrušil. Letošní „první AAAA“ online hra Skull and Bones je absolutní propadák a jedna z nejvýmluvnějších ukázek konkrétního úpadku kvalit her od Ubisoft jako celku. Prakticky jde o po všech stránkách herně o horší produkt, než co stám Ubisoft už před dekádou vytvořil v rámci Assassins Creed Black Flag dílu. Bohužel tím potíže firmy neskončily.
Firma letos spoléhala hlavně na dvě velké hry. Star Wars Outlaws a Assassin’s Creed Shadows. UBI očekával mnoha milionové prodeje obou, jenže ty se nedostavily. Již vydaný Star Wars Outlaws velmi zklamal, kdy se doposud prodalo jen 1 milion kopií, což je opravdu tristní výsledek na takovou hru. I ta je obětí současného vedení Ubisoftu, který prostě nedal dost času na skutečný vývoj a netlačil na zpětnou odezvu v průběhu vývoje a netlačil na herní posun v rámci žánru atd. Výsledkem je tak hra, která v současné podobě nadchne sice částečně atmosférou a potenciálem, ale naprosto frustruje po stránce obsahu a využití Star Wars licence. Nedotažené herní mechanismy, nevyužitý potenciál, příšerné technické problémy, absence jakékoliv slušné AI a kvality scénáře atd. Zkrátka Star Wars Outlaws působí jako hra, která je zhruba v polovině svého vývoje. A takhle bohužel vyšla na trh. Takže výsledky tomu nutně odpovídají. Tvůrci slibují nápravu v dalších týdnech, kdy má dostat významné aktualizace, které sáhnou i na hratelnost a herní mechaniky, ovšem škody už prostě udělány byly. Tahle hra potřebovala nejméně celý rok, ideálně spíše 2 roky ještě ve vývoji a podrobné uzavřené betatestování a sběr odezvy hráčů před svým vydáním a zapracování všech připomínek. Nedostala šanci a teď to bude těžko napravovat. Možná kdyby byla hra stažena z prodeje a slíbeno dopracování?
Právě výsledky Star Wars Outlaws dovedli UBISOFT do současného bodu, kdy vedení firmy uznává, že firma má problém. Velký problém. Na poslední chvíli tak bylo zrušeno říjnové vydání samurajského Assassin’s Creed Shadows, protože reálně hrozil stejný scénář. Tedy absolutní nezájem ze strany hráčů o tuhle Ubisoft novinku, což by akcie poslalo na úplné dno. Popravdě hrozil totální debakl, protože v případě nového AC nejde jen o to, že je opět podle všeho technicky nedodělaná a nepřipravená na vydání, ovšem i politicky to schytává ze všech stran už delší dobu.
Zejména z Japonska, kde se má příběhově odehrávat. Volba jedné z hlavních postav je dlouhodobě problém z mnoha dobrých důvodů, speciálně kvůli nejasnému odkazu na historii, na kterou se tvůrci odvolávají. Nicméně Japonci kritizují také mnoho dalších věcí a chyb, které hra prostě obsahuje, kdy spíše než hru z Japonska, připomínají některé věci spíše Čínu. V neposlední řadě má však Assassin’s Creed Shadows hodně podobných strukturálních problémů, stejných jako Star Wars Outlaws. Tedy je odfláknutá s nevyužitým potenciálem, plná technických nedodělků s haprující formulí otevřeného světa. I vedení UBISOFT tak pochopilo, že vydání hry teď, by byla jistá katastrofa. Odsunutím na polovinu února 2025 se tak snaží dát tvůrcům čas alespoň opravit to nejhorší. Otázkou je, jestli škody už prostě nebyly udělány. Navíc těch pár měsíců extra není dostatek času pro skutečné řešení strukturálních problémů, které hra zjevně má, natož na napravení reputace, kterou již stihla posbírat.
Vedení UBISOFTU tak alespoň nyní couvá od své příšerné politiky při vydání, placeného předběžného přístupu a „obsahových bonusů“ a season obsahu pro většinu svých her. Stejně tak se UBISOFT hry vrátí na STEAM, kde budou dostupné od prvního dne (a ten bude stejný pro všechny hráče). Problém to ale neřeší. Odsunutí hry na únor, může být ve výsledku ještě horší. Nejen proto, že už nyní má onu negativní auru, ale únor 2025 je opět extrémně nahuštěný jinými hrami, včetně velmi populárních a na rozdíl od nového AC i očekávaných titulů jako Kingdom Come: Deliverance II, Avowed, Civilization 7 a mnoho dalších. Místo jedné hry tak vychází hned několik velkých titulů, které se poperou o stejné zákazníky. Jaké šance v tom má Ubisoft s jeho novým Assassin’s Creed Shadows s tím vším, co se kolem hry a kolem samotného Ubisoftu děje?
- Vedení UBSIOFTu je slepé a hluché
– hledá viníka, ale odmítá se podívat do zrcadla.
Akcionáři, herní tvůrci i hráči/zákazníci jsou naštvaní. A všichni mají naprosto jasno, kdo je za problémy UBISOFTU zodpovědný, kdo je způsobil i jaké problémy to jsou. A vlastně i jak je řešit. Bohužel vedení firmy, které to všechno způsobilo se tváří, že nemá ponětí, kde je problémy a kde se chyby staly. Šéf firmy jen oznámil, že zadává prověrku, pod hlavičkou vedení firmy, které zjistí, kde se problémy staly a jak je řešit. A podle toho prý tedy napraví situaci, tak aby byli spokojeni na prvním místě akcionáři a investoři. Ano, ani slovo o hráčích a zákaznících. Současný šéf Ubisoftu jasně demonstruje, že nemá zájem či schopnosti situaci skutečně řešit, nebo rovnou dělá, že nechápe, že on je ten problém.
Otázkou je tedy co dál. Pokud bude současné vedení firmy pokračovat, je krach firmy naprosto 100% jistý a neodvratný. Řešením je změna vedení nebo rovnou i vlastníka. Spousta akcionářů je tomuto scénáři dnes už nakloněna, ale stále to není hlavní vlastník. Otázkou je, kdo by měl UBISOFT převzít. Jisté je, že žádné rychlé a snadné řešení není. Současné vedení, které firmu a věci do současného stavu dovedlo i hlavní vlastník, jsou ten hlavní problém. A pokud se UBISOFT obojího nezbaví, tak nemá šanci přežít dál. A zatím nic nenasvědčuje tomu, že by k výměně mělo dojít. Firmu musí řídit a vlastnit někdo, kdo bude mít skutečný zájem o vývoj kvalitních produktů, tedy her speciálně. A bude o tom něco vědět. Upřednostní tedy kvalitu produktů a zájem hráčů/zákazníků před krátkodobými zájmy investorů. To však není jen situace a problém firmy UBISOFT. Ten ale narazil se svým přístupem jako první velká firma. V tuto chvíli tak připomíná Titanik. Podpalubí už jsou pod vodou, hráči se topí, nahoře stále hraje hudba, investoři se přesouvají do záchranných člunů a kapitán vyhlásil pátrání po tom, kdo s tou lodí na ten ledovec najel.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|