Jeden z největších herních vydavatelů, TENCENT oznámil novou „službu“. Zatím jen v Číně.
Asi víte, že Čína je největším herním trhem na světě a tamní firmy dnes vlastní i velká západní studia a vydavatele. Jedním z největších je TENCENT. Vlastní podíly v mnoha studiích, včetně EPIC, Blizzard či UBISOFT a mnoha mnoha dalších „západních“ firmách. Investuje také do mnoha jiných služeb, patří mu část sítě REDDIT a také řady multimediálních vydavatelů. Firma je průkopníkem sledovacích technologií a aktivně s vládou v Čině vyvíjí sledovací technologie. A hlavně je uvádí do praxe na tamním uzavřeném Internetu, kde ovládá největší služby, které nahrazují Google, Facebook atd. které v Číně vlastně nenajdete.
TENCENT aktivní sdílí údaje svých uživatelů s Čínskou vládou, sleduje osoby a pomáhá jejich přímou i nepřímou likvidací. Samozřejmě nejvíce v Číně, ale je prakticky jasné, že ve velkém posílá údaje o všech uživatelích i ze svých zahraničních služeb. Firma je prodlouženou rukou Čínského komunistického režimu. A pěkně mocnou rukou, jejíž vliv díky prakticky bezedným kapsám a zájmům tamního režimu na geopolitickém boji, stále narůstá. A sledování uživatelů a jejich všudypřítomná cenzura už dnes probíhá v takovém rozsahu, že to dalece přesahuje i představy George Orvella.
![](/images/stories/Aktuality/software/checking.jpg)
No a tato firma, jejíž hry a služby používá velká část čínské populace, ale také část lidí v zahraničí, oznámila novou skvělou službu. Plně rozjíždí a nasazuje systém, který přímo kontroluje jednotlivé hráče přes rozpoznávání jejich obličejů. Asi víte, že Čína má problém s epidemií hráčské závislosti, takže zavedla systém, který od roku 2019 omezuje u dětí do 18let dobu hraní her. Maximálně mohou hrát 90 minut denně a nesmí hrát vůbec mezi 22:00 až 8.00. Chválihodný záměr, samozřejmě narušuje fakt, že samotnou technologii používá pro jiné účely. Samozřejmě realita byla trochu komplikovanější.
Existovaly možnosti, jak to obcházet. Nyní má ale Čína i díky úsilí Tensentu nástroje, jak to skutečně vymáhat. V Číně funguje na každém rohu systém detailního sledování všech. Systémy pro rozpoznávání obličejů jsou všude a vláda zavádí systém bodování „vzorného občana“. Bylo tak jen otázkou času, než to zavede i na sledování všech aktivit na internetu. Speciálně když online služby a hraní jsou všudypřítomné. Tlak na dělaní her jako služba je o to větší v Číně, protože na rozdíl od offline hraní umožňuje detailně sledovat i přímou komunikaci jednotlivých občanů a aktivně ji cenzurovat.
No a také vymáhat ta nařízení. Tencent tak představil novou funkci „Midnight Patrol“, která právě identifikuje hráče pomocí obličeje a odhalí tak ty, kteří nařízení porušují. Zatím je to v „testovací fázi“, ale už teď v desítkách hlavně mobilních her. Tedy u telefonů a zařízení, které kamery mají vždy a firmy je mohou i bez souhlasu a vědomí uživatele využívat. Podle plánu se ale rozšíří do všech her a zařízení, prostě bude v Číně povinná.
![](/images/stories/Aktuality/software/eye.jpg)
Samozřejmě tahle technologie je snadno zneužitelná a jak jsem napsal, ve velkém se zneužívá v Číně tamním režimem běžně. Svoboda slova, politického myšlení apod. nic takového v Číně neexistuje. Tyhle systémy ten stav udržují a jsou naprosto klíčové. Z pohledu nás, uživatelů na Západě, je jen velmi obtížné hlídat vliv a dosah Čínských firem napojených a zapojených ve sledovacích aktivitách služeb a zařízení, která používáme. Ale je prakticky jisté, že jde o všechny firmy z pevninské Číny. Jinak by ani nemohly fungovat. Samozřejmě teoreticky by měly dodržovat zákony a nesledovat uživatele na Západě, ale víme, jak to v praxi je :). Nemluvě o tom, že uživatelé dnes odsouhlasí prakticky cokoliv, takže pokud jde jen o podmínku „souhlasu uživatele“, není to žádná překážka …
Nedivte se tak tomu, že Čínská vláda o vás ví prakticky všechno, možná i to, co nevíte sami. A kromě toho mohou tyto informace využívat i Čínské firmy pro to vám něco nabízet a prodávat, zatímco Západní firmy, které musí být v podobných technologiích podstatně opatrnější, tyhle výhody nemají. Nejlépe jsou na tom z pohledu sledování uživatelů Facebook, Google či Apple. Ale ti jsou pod drobnohledem, takže si až tak detailní podobné sledovací technologie jako používá TENCENT u svých velmi podobných služeb, nemohou v praxi dovolit nasadit. I když by jistě technologicky podobnou věc zvládli.
- Sledují nás všichni :) - důvody jsou ale různé
Každopádně pokud máte pocit, že vás někdo sleduje, speciálně na internetu, nemusí to být jen paranoia. S pravděpodobností hraničící s jistotou vás skutečně hodně služeb a zařízení sleduje. Některé proto, aby vám rychle nabídly přesně to, co potřebujete a k čemu je používáte, jiné proto, že vás prostě sledují a učí se tak. Téměř jistě vás sleduje čínský výrobce zařízení nebo Čínský provozovatel služby, o čemž nemusíte ani vědět že tam má vliv, sleduje a sledovat může. Čína tohle sledování prostě aktivně používá a nijak se tím netají.
Nemyslím si, že by služba jako sledování obličejů hráčů uspěla a byla do praxe nasazena i u nás. Porušuje ochranu práv a svobod uživatelů maximálním způsobem. Na druhou stranu, mnozí používají běžně odemykání svého zařízení obličejem, a od toho se prostě nijak indentifikování hráče hry obličejem neliší. Navíc speciálně mnoho her jako služba sledují a vyhodnocují chování hráčů neustále, na tom jsou postaveny a do budoucna vydavatelé počítají se službami a funkcemi, které ty data využívají k nabídkám mikrotransakcí, úpravou herní obtížnosti a nucením ty mikrotransakce používat atd. Možnost sledování výrazů hráčů při hraní by podobné technologie ještě vylepšilo ….
Takže je jen otázkou času, než se začne objevovat velké množství her nabízející standardně možnost přihlášení přes sken obličeje, pokud už takové nejsou … ;)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|