Server TorrentFreak.com zveřejnil statistiky nejstahovanějších her …
Je to nekonečný boj, vydavatelé vydávají nekvalitní a předražené hry a kvalitní produkce se v té záplavě nekvalitních titulů ztratí. A protože vydavatelé odmítají vydávat DEMO verze, aby právě zákazníci neodhalili před nákupem ty nekvalitní hry, tak hráči stahují jak o život. Rozhodně ale neříkám, že nekvalitní produkce a žádná DEMO jsou zdaleka jediným a největším důvodem nelegálního stahování.
Těch důvodů by se našla celá řada. Do nedávna to byl odpor vydavatelů i k legálnímu stahování. To se sice v roce 2011 masivně zlepšilo, ale zase nastoupily restrikce a omezení pro uživatele těch stahovacích služeb. Vydavatelé navíc čekali s přijetím legálního stahování příliš dlouho a mezitím se prostě uživatelé naučili stahovat z nelegálních zdrojů a prostě za hry neplatit. Jistou míru vlivu má i přehnaná marketingová kampaň, která jednak hry prodražuje, ale hlavně také vyvolává nezdravá očekávání, a když třeba hra unikne dříve, nebo má špatné recenze (poté co se dostane do rukou skutečných recenzentů), stahování samozřejmě jen bují.
A tak můžeme pokračovat dál a dál. Jeden z větších torrerových serverů (TorrentFreak.com) uveřejnil zajímavá čísla počtu stažení jednotlivých her na jednotlivé platformy. Samozřejmě zdaleka to nereprezentuje skutečnou míru stahování, neboť mnoho lidí dnes stahuje přes úložiště, či jiné možnosti. Ve statistikách také chybí PS3, na kterou se ale také pirátí, hlavně od jejího odemčení, ale zatím čísla nedosahují takových hodnot, protože prolomena byla teprve nedávno.
5 nejstahovanějších PC her
- 1. Crysis 2 (3 920 000 stažení) (březen 2011)
- 2. Call of Duty: Modern Warfare 3 (3 650 000 stažení) (listopad 2011)
- 3. Battlefield 3 (3 510 000 stažení) (říjen 2011)
- 4. FIFA 12 (3 390 000 stažení) (září 2011)
- 5. Portal 2 (3 240 000 stažení) (duben 2011)
5 nejstahovanějších Wii her
- 1. Super Mario Galaxy 2 (1 280 000) (květen 2010)
- 2. Mario Sports Mix (1 090 000) (únor 2011)
- 3. Xenoblade Chronicles (950 000) (srpen 2011, Evropa)
- 4. Lego Pirates of the Caribbean (870 000) (květen 2011)
- 5. FIFA 12 (860 000) (září 2011)
5 nejstahovanějších Xbox 360 her
- 1. Gears of War 3 (890 000) (září 2011)
- 2. Call of Duty: Modern Warfare 3 (830 000) (listopad 2011)
- 3. Battlefield 3 (760 000) (říjen 2011)
- 4. Forza Motorsport 4 (720 000) (říjen 2011)
- 5. Kinect Sports: Season Two (690 000) (říjen 2011)
Já bych se chtěl ale na ta čísla podívat trochu z jiné perspektivy. Že má PC platforma největší počet stažení? No to je logické, protože je také největší, nejrozšířenější a použití takto získané hry je i nejjednodušší. Jenže pořád to neznamená, že by PC mělo mít nutně největší míru pirátství. Musíme vzít do úvahy množství těch zařízení.
PC – více než 1 miliarda, budeme počítat zhruba 300 milionů z nich, že je ve velkém využívána na hry a tedy potencionálními piráty.
Wii – 94,6 milionu, kde ale velká část z nich není používaná, protože řadu lidí prostě omrzí nebo to nejsou žádní velcí hráči a hry moc nekupují, takže možná 20-30 milionů z nich je skutečně používaných potencionálními piráty.
Xbox360 – 63,9 milionů, zde je ovšem otázkou, kolik z toho počtu prodaných konzolí vůbec funguje, protože první verze se snad reklamovali všechny kusy. Osobně odhaduje, že jen tak 20-30 milionů je skutečně v současnosti dnes možná používaná a tedy i potencionální pirátská platforma.
No a teď si ta čísla dejme dohromady u nejstahovanějších titulů a podívejme se na míru pirátství:
- PC (Crysis 2) – 300 milionů (1 miliarda) / 3 920 000 stažení = 1,31% (0,39%)
- Wii (Super Mario) – 30 milionů (94,6 milionů) / 1 280 000 stažení = 4,27% (1,35%)
- Xbox 360 (GoW3) – 30 milionů (63,9 milionů) / 890 000 stažení = 2,97% (1,39%)
Samozřejmě ta čísla jsou hodně nepřesná, neznáme skutečný počet používaných zařízení (ale známe ten celkový) a hlavně ty čísla stažení pocházejí z jediného zdroje Torrentů. Troufám si říci, že na všech těch platformách bude celkový počet nelegálních stažení tak minimálně 5x vyšší (dobře, na PC i 10x), což by ta čísla upravilo třeba takto:
- PC (Crysis 2) – 300 milionů (1 miliarda) / 19 600 000 stažení = 6,53% (1,96%) (13,07% (3,92%) při 10x)
- Wii (Super Mario) – 30 milionů (94,6 milionů) / 6 400 000 stažení = 21,33% (6,77%)
- Xbox 360 (GoW3) – 30 milionů (63,9 milionů) / 4 450 000 stažení = 14,83% (6,96%)
Pořád z toho ale PC platforma vyjde teoreticky jako platforma s nejnižší mírou pirátství. Samozřejmě tahle čísla jsou cucaná z prstu, takže na jejich základě nelze dělat objektivní závěry a také je nedělám a nedělejme. Na druhou stranu výmluvou pro existenci konzolí a prznění vývoje her je právě to, že se na PC krade. Jenže počty stažení vs počty prodaných konzolí vs prodeje samotných her na konzole vůbec nenasvědčují tomu, že by to s konzolemi bylo ohledně pirátství nějak lepší, než s PC. Vydavatelé jásají, když prodají 5 – 10 milionů konzolových verzí na platformy Xbox360 + PS3, kterých se už prodalo dohromady 120 milionů a k ničemu než na hraní vlastně na rozdíl od PC nejsou. Navíc neznají, nezveřejňují, nebo nechtějí zveřejnit skutečné prodeje na PC platformě, kde se hry prodávají hlavně digitálně a jsou hodně ovlivněny kvalitou toho titulu, protože zprzněné konzoloidní verze na PC příliš neletí a rozhodně míru pirátství negativně ovlivňují. Automaticky to ale pořád neznamená, že se krade jen na PC, a že PC má největší % míru pirátství.
Musím říci, že by mě opravdu strašně moc zajímalo, jaká jsou ta skutečná čísla skutečně používaných kusů konzolí i PC, skutečné prodeje a skutečná míra pirátství. Obávám se ale, že tohle se prostě nedá v současnosti skutečně zjistit. Ale mohlo by to být zajímavé čtení. Takhle máme k dispozici jen nic neříkající počty stažení z jednoho torrentového serveru, které můžeme používat ke spekulacím jako je i tento článek. Tímto se omlouvám všem, které by mohl pobouřit, či jeho čtením ztratili svůj drahocenný čas :). Jen jsem na těmi torrent čísly uvažoval nahlas ....
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|