I přes velká očekávání Linux nikdy nedokázal uspět u běžných uživatelů jako Windows. Změní se to?
Jedním z mnoha důvodů, proč Linux nedokázal uspět jako Windows u běžných uživatelů je i nekompatibilita s hrami, které jsou dělány pro Windows (DirectX). Existuje sice způsob, jak je rozchodit, ale řekněme si na rovinu, do uživatelské přívětivosti Windows platformy mají daleko. Letitý problém nekompatibility a jednoznačného ovládnutí trhu na poli API DirectX 3D na úkor OpenGL jako Linuxovým API, se stále nedaří vyřešit. Přesto Valve oznámilo, že se snaží s tím něco udělat.
Oficiálně byl potvrzen vývoj STEAM aplikace pro Linux a to speciálně pro Ubuntu verzi. První hrou, která byla úspěšně portována, ale na které se stále pracuje se zlepšeními, je stařičký Left 4 Dead 2. Samozřejmě to k revoluci stačit nebude. I když se objeví STEAM na Linuxu, drtivá většina her (vlastně všechny?), která jsou prostřednictvím této platformy nabízeny a hrány, s Linuxem jako taková nativně kompatibilní nebude. Pokud nebudou mít hry a jejich engine nativní podporu a nebopěží stejně pod Windows jako pod Linexem, Linux se jejich domovem a tedy pro běžného uživatele plně použitelnou alternativou k Windows, nestane.
Pokud bych měl tedy odpovědět na otázku z nadpisu článku, žádná velká herní revoluce se nekoná a ani STEAM pro Linux na tom v dohledné době nic nezmění, i když je to rozhodně sympatická snaha. Jedna stará hra ale revoluci nezažehne. Uvidíme, jak to bude dál, třeba je celá věc odrazovým můstkem pro například Android verzi STEAM atd.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|