Vydavatelé a konkurenční tvůrci her jsou naštvaní na tvůrce Baldur's Gate 3 – ukázali že to jde. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 15 August 2023
altŽe není možné vydat kvalitní propracovanou hru bez mikrotransakcí a DRM a být stále online?

 

 

 

 

Baldur's Gate 3 je zasloužený herní hit a objektivně z mnoha hledisek nejlepší AAA hra, která kdy vyšla – hráči jasně promluvili. Kromě opravdu masivních RPG mechanik a zaměření na skutečně „role playing“, také skvěle vypadá a má opravdu vynikající komplexní příběh, který ovlivňujete neustále svými rozhodnutími. Téměř každý rozhovor může mít několik výsledků (i podle toho za koho hrajete) a hra má tak tisíce možných variací konce. Není divu, že BG3 trhá rekordy a všechna očekávání. Je aktuálně nejlépe hodnocenou PC hrou historie. Jenže ne každý je z toho nadšen …

Někteří konkurenční tvůrci a hlavně vydavatelé, veřejně i v zákulisí lamentují, že hráči teď budou od jejich her očekávat a vyžadovat to samé. Tedy že Larian Studios stanovují nové standardy, které ovšem jiné vydávané AAA hry (i stejného žánru) nemají šanci (ani zájem) splnit. Kritikům vadí, že by se kvalita, kvantita a propracování mechanik a všeho u hry BG3, mělo stát běžným standardem. Vadí jim to hlavně proto, že pro mnoho dnes vycházejících her není vlastně herní ani technická kvalita prioritou. Prioritou je totiž vydělat peníze akcionářům.

Úsměvné na tom je, že kritici tvrdí, že Larian jsou velké studio a že vývoj BG3, který trval kolem 6 let (a stále pokračuje) a první část hry sloužila jako veřejné testování několik let, není normální a je extrémně dlouhý. Pravda je ovšem taková, že Larian je na dnešní poměry maximálně středně velké studio. Má sice několik stovek vývojářů v různých kancelářích, ale to je stále podstatně (násobně) méně, než mají jiná opravdu velká studia. Ale ano, 6+ let na vývoj jedné AAA hry je dnes opravdu nadstandardně dlouhá doba. Otázkou je, jestli náhodou by těch 6+ let nemělo standardem být.

Zde se právě střetávají zájmy některých vydavatelů a herních tvůrců se zájmy hráčů. Mnoho her od moha vydavatelů dnes vychází po 3-4 letech vývoje. Jsou tak nehotové nejen technicky, kdy často vychází s obrovskými problémy, ale jsou také obsahově omezené, kde potenciál je často vidět, ale není využit, protože nebyl čas. Cílem totiž nebylo udělat kvalitní hru jako hru, ale cílem bylo udělat produkt s co nejnižšími náklady (tedy i co nejrychleji) a co nejvyššími a nejrychlejšími prodeji, než hráči přijdou na to, že za to hra nestojí. Zkrátka vydělat peníze a udělat co nejlepší kvartální výsledek, protože dál většina vydavatelů a jejich vedení a akcionářů nekouká. LARIAN jsou na tom jinak. Nevlastní je nějaká nadnárodní obří korporace s akcionáři, které zajímají jen peníze, takže mohlo udělat prostě hru, jakou chtělo.

Mnozí konkurenční tvůrci a vydavatelé jsou na Larian naštvaní i proto, že BG3 vyšlo kompletní, tedy bez dodatečných DLC, bez mikrotransakcí, jde hrát offline a dokonce bez DRM! Zkrátka hráčům BG3 připomnělo, jak by mělo vydání normálně vypadat. Že za ty nemalé peníze 1200 – 1500 korun, máte dostat kompletní produkt=hru, která vás nebude okrádat o čas mechanikami nutícími k nákupům dodatečných mikrotransakčních předmětů k urychlení postupu apod. A ještě ji máte dostat bez nějakých ochran typu DENUVO, které vám jen zabraňují s vaší hrou volně nakládat. A speciálně u singleplayerových her (i když lze hrát i v teamu) má hra umožňovat kompletně offline hraní (tedy když v budoucnu provozovatel vypne servery, tak hra bude stále hratelná).

Vydavatelé ostatní her se tak děsí, že by si více hráčů mohlo všimnout, že jejich nehotové, obsahově chudé hry plné extrémně predátorských a drahých mikrotransakcí, otravných DRM a zbytečných stále online funkcí, jsou špatné produkty a nejsou rozhodně „normální“. A že to jde jinak a prostě lépe.

BG3 přitom rozhodně není dokonalou hrou, ale ve srovnání s prakticky čímkoliv, co dnes vychází, se k tomu zatraceně blíží. Její hodnocení na úrovni nejlepší hry, co doposud kdy vyšla, jsou zcela zasloužená. A stojí tak bok po boku her jako Dragon Age Origins nebo Witcher 3. A co mají tyhle hry společného? Zájem jejich tvůrců udělat skutečně kvalitní kompletní hry, i když budou dlouhých minimálně 6-8 let v náročném vývoji. Bohužel velcí vydavatelé a jejich studia, která mají na prvním místě peníze a své akcionáře, nemají zájem kvalitní kompletní hry dělat. Není tedy divu, že jim LARIAN s jejich BG3 leze na nervy a ohrožuje fakticky jejich podnikání, protože si představte tu katastrofu, kdyby po nich teď hráči chtěli kvalitu bez DLC bez mikrotransakcí a bez online DRM …

Na recenzi BG3 pracujeme, každopádně je to bez přehánění herní událost desetiletí a ty vysoké známky jsou naprosto zasloužené, byť dokonalá a úplně hotová není. Ale s ohledem na rozsah, nevídané možnosti RPG atd. je to pochopitelné. Každopádně je škoda, že hry jako BG3, tedy obsahově kompletní bez mikrotransakcí a DLC, bez DRM a bez nutnosti být stále online, nejsou standardem. Přesněji řečeno bych byl rád, kdyby se naši Evropští politici konečně rozhoupali, a udělali zákony tak, aby vydávat nekompletní a rozbité hry s predátorskými mikrotransakcemi s DRM a s nutností být online (i když to herně nutné není), konečně zakázali. Pak byste koukali, jak by najednou kleslo množství vydávaného herního odpadu a kvalita her by vzrostla …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-18 12:55:44

Je asi jasne, komu to nejvic vadi. Blizzard. Neni lepsi recenze, nez pochvala od hracu, co hru hraji. Nezkousel jsem ale chvala jde ze vsech stran. Uplny opak Blizzard hypu. Diablo IV jsem dohral kampan a dale nevidim zadny smysl to zapinat. Kampan je dobra, jinak to nestoji za nic.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-18 17:58:11
avatar
Hele ja od her cekam prave tu zabavnou kampan, kterou dohraju a vic od nich vlastne ani nechci. Pokud je hra dobra, tak si ji za rok dva rad projdu znovu, u opravdu vyjimecnych titulu i nekolikrat. Jestli neni ten problem v tomhle? Ja nechci jednu hru hrat donekonecna znovu a znovu, nedej boze kdyz je tak "ziva", ze vlastne ani dohrat nejde - o nic takoveho ja vazne nestojim. Mam pocit, ze velka cast dnesnich tvurcu se mi snazi nutit zive nekonecne sluzby, ktere ja proste hrat nechci..
Vy ostatni uzivatele stojite o tyhle "nekonecne" tituly, ktere byste chteli hrat porad dokola? Proc? Ja bych si radeji za par let zase koupil dalsi dil..

Baldurs Gate 3 je mi prakticky ve vsem maximalne sympaticka hra, kterou bych za to moc rad podporil. Mam ale takovy problem, ze na PC hrani nikdy nedohravam tahove hry, nejak sem tehle mechanice nikdy neprisel na chut. Myslite, ze je nejaka sance, ze je tenhle titul natolik vyjimecny, ze to u me dokaze zlomit? Tahove souboje jsou vylozene jedinny duvod, proc sem si tuhle hru neporidil
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-18 21:30:15

Jasne, rozumim. Nehrajete MMO, zadny problem. Problem nastava pokud hrajete hru s MMO prvky (D4). Kampan je jen takovy tutorial a ta prava hra zacina az po jejim dokonceni. A jak uz to byva. To, na co jsme se nejvic tesili (nabuseny endgame), je nejvetsi zklamani tehle hry.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-18 22:21:03
avatar
Ja si v D4 prosel tu kampan, to co je na konci nahodne generovano/prubezne doplnovano, to me uz nezajima, spise jen naopak otravuje od pocitu si rict "jo, tu hru jsem hral a dohral az do konce". Nebyla to zadna slava, ale zaroven taky neurazilo, asi i trochu zajimavejsi nez D3, ale nic vic mi to nedalo. Po druhe si to uz asi nezahraju stejne jako jsem si podruhe nezahral D3, byt D2 jsem si prosel mnohokrat.
Jasne, vsichni mame ruzne preference, to nikomu neberu a plne respektuju. Ja se v hernim svete prakticky od konce puberty vyhybam vsemu, kde je interakce s jinymi, neznamymi hraci, na to fakt nemam nervy. Navic nejsem vubec fanda tech "nekonecnych" her a byl bych rad, kdyz by se ten trend neprosadil a vratilo se to do drivejsich zvyklosti. Bojim se, ze v budoucnu uz jednoduse nebudu moci hrat nove hry vubec, nebudou uz vyrobeny tak, aby me to bavilo
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-19 10:11:03

Akože tiež som čítal recenzie čo hru len vychvaluju, potom som pozrel gameplay a zistil som že to abolútne neni hra pre mna. Škoda že vyjde takýto skvost a ide to mimo mna, keďže to nieje moja šálka kávy
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-19 15:14:11
avatar
je to skvělé, hraju solo a pak multi s kámošema, prostě paráda. Divinity oba díly od nich byly taky pecka.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 529x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 359x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 884x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1168x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1487x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1326x
Komentářů: 6