Rozsáhlý článek do detailů odhalil, co se šuškalo. Vývoj hry ANTHEM byl jeden velký FAIL.
ANTHEM, podobě jako FALLOUT 76 jsou hry, které ukazují prakticky všechno, co je dnes špatně na herním průmyslu. Vydavatelé i tvůrci her se totiž snaží stůj, co stůj, prosadit koncept hry, jako služby a donutit vás připlácet extra za věci, které dříve byly součástí finálních her. Navíc hru jako službu berou i šanci odvádět horší a levnější práci a vymlouvat se na to, že všechno doženou později. Možná. Bohužel řada hráčů jim to žere, platí za takové hry a omlouvá to. Fandové ANTHEM či FALLOUT 76 a všichni, kteří tyto hry podporují a dále propagují, škodí hráčům a hernímu vývoj ještě více, než tvůrci těchto her. Ale zpět k ANTHEM …
Že je ANTHEM naprosto špatnou hrou, nehotovým produktem je jasné každému, kdo u něj strávil alespoň hodinu dvě (více netřeba). Celý koncept hry nefunguje, základní mechanismy nefungují, hra nemá obsah, a ten co má, tak nefunguje a je rozbitý, technicky nefunguje a tak dále a tak dále. Nic z toho však není překvapivé poté, co herní magazín KOTAKU přinesl detailní článek, který odhalil pozadí vzniku hry. Pokud jste si mysleli, že ANTHEM tak jak vypadá nemohl vývojářům trvat na vývoji déle než 2 roky, tak jste si mysleli správně. Vývoj samotné hry totiž sice trval 6 let, ale první 4 roky se řešil jen koncept a úpravy herního engine FrostByte atd. Samotná hra, a to co vidíte trvalo udělat jen zhruba 18 měsíců, tedy polovina obvykle potřebného času u podobného titulu! A výsledek tomu naprosto odpovídá.
Pokud si myslíte, že tvůrci hry tu hru před vydáním vůbec netestovali, tak opět si to myslíte zcela správně! Netestovali, hra před vydáním ani nefungovala. Stávající hra je prostě rozdělaná nehotová koncepční BETA a vy platíte plnou cenu hry za to, že ji můžete hrát a možná pomoci tvůrcům dodělat. A to se vyplatí ;).
Celý článek ale potvrzuje nejen mou domněnku, kterou jsem v naší recenzi také vyslovil. Studio BIOWARE, které stojí za mnoha legendárním RPG hrami, které jsou skvělé i dnes, už prostě neexistuje! To, co známe teď jako BIOWARE, je jen prázdná schránka. Právě odchody klíčových lidí, kteří přitom stáli za starou kvalitou a podobou her BIOWARE, zasáhly ANTHEM naplno. A nejen Anthem, už i třetí Dragon Age poznamenaly. Mnozí ve stávajícím studiu přiznávají, že se třetím Dragon Age ještě měli štěstí, že to nebylo tak vidět. Naplno už to ale bylo vidět u zpackaného Mass Effect Andromeda, která prostě nefungovala. Nicméně to není nic proti ANTHEM, zde už se zamaskovat nepodařilo vůbec nic. Tvůrci konceptů, příběhů a mechanismů populárních RPG her Bioware, již ve studiu nejsou a firma nemá nikoho, kdo by je kvalitativně nahradil. Chybí i tvůrci konceptů a vedení.
Právě selhání vedení je něco, co je hlavním důvodem selhání celé hry. Vývoj her je velmi stresující, i když vedení funguje. Což teprve, když nefunguje. Kupodivu EA jako vydavatel není tím, kdo by měl primárně vinu. EA si u BIOWARE, které je dost samostatné, zadalo před lety vývoj nové hry. Když po 4 letech vývoje (který EA samozřejmě platilo celou dobu), přišlo EA za vedením BioWARE a chtělo vidět co mají a co budou moci vydat, BioWare nic nemělo! Celý koncept Anthem se několikrát měnil, součástí hry několikrát nebylo ani to létání, což je jediný zajímavý prvek, který hra má. Kompletně se tak předělávaly mechanismy a když bývalý šéf EA si před časem mohl vyzkoušet hru, vůbec se mu nelíbila. Tak tvůrci vrátili zpět létání, a to už prý bylo zajímavé. Nicméně to už hru měli prezentovat na veřejnosti. A tak to zfalšovali. Celá veřejná prezentace v roce 2017 tak proběhla tak, že tvůrci ukazovali hru, kterou vlastně neměli. A vůbec většina vývojářů hry teprve v roce 2017 viděla, na čem vlastně pracují. Mezitím vývoj hry opustili další a další klíčoví lidé BioWare, vedení vývoje hry se měnilo a tlak na vývojáře, byl neúprosný. Do toho zbývající vývojáři neuměli s herním engine FrostByte, který si tak různě upravovali, a tak by se dalo pokračovat. Do toho se objevuje více než mnoho potvrzených informací, že vývojáři hru opouštěli způsobem, že směřovali rovnou k psychiatrickému ošetření. Zhroucení byla velmi častá. Ostatně když najednou po několika letech vývoje zjistíte, že máte něco, co nefunguje a veškerý obsah hry je jedna mise a vydání je naplánováno na začátek roku 2019, máte prostě problém. To vysvětluje i některé stávající prvky hry, kdy loot vypadá všechen stejně, mise jsou všechny stejné a co je v jiných hrách okrajovou doplňkovou misí, zde je hlavní atd. Navíc je potvrzeno, že tvůrci hry si ani neschovali žádný obsah pro DLC, neměli co schovat. Nic dalšího, než co hra nabízí teď, nemají. Umělé protahování herní za časové zámky a zámky opakovaného plnění nesmyslných misí, tak prý bylo v původní verzi ještě horší, než jak jsou ve hře nyní.
Výsledek je tedy jaký je. Mizerná hra s nefungujícím konceptem, který je jen stínem toho, čím měl být a jak jej vymyslelo bývalé Bioware. A koncept to byl velmi zajímavý! Současné BioWare ale nemá na to, aby udělalo kvalitní hru. Chybí mu talent, lidi, vize, prostě všechno kromě peněz. Ty EA sice dodávalo, ale také není s výsledkem spokojeno a ani nemůže být. 6 let platilo vývoj nové BIOWARE hry a měla to být legenda. Legenda to sice je, ale úplně jiného druhu. Ještě štěstí, že je bohužel pro nás hráče obtížné hru jako produkt vracet. To by byly teprve škody. I tak EA nemůže počítat s tím, že ANTHEM se byť jen přiblíží stanoveným cílovým prodejům. A ty byly nemalé.
- EA/BIOWARE na článek reagovalo …
Prakticky přiznalo, že článek je pravdivý, ale odmítlo se na něm podílet a vydalo na něj jen reakci s tím, že prý stojí za vedením i vývojáři. Prostě typické korporátní kecy. Nemůže prostě přijít a říci, ANTHEM je odpad, nekupujte ho. Vedení firem tak jen zakázalo dalším zaměstnancům s novináři mluvit, aby se ještě něco neprofláklo. Například, že hlavní snahou nyní jsou mikrotransakce a jak ještě více podojit těch pár bláznů, co hru stále hraje a podporuje ji.
Celý článek KOTAKU opravdu vřele doporučuji přečíst, jedná se o špičkový náhled po pokličku vývoje her a parádní ukázku konce jedné legendy. Aneb herní studio není nic bez herních vývojářů a když vám odejdou všechny talenty, nemůžete je nahradit nějakými lidmi a očekávat stejný výsledek. To je prostě případ BioWare. To je dnes jen prázdná skořápka, jen jméno, které už nic neznamená. Nemá vedení, nemá vizi, nemá talenty, prostě nic, co by dávalo jakoukoliv naději na kvalitní hru, natož skutečnou BioWare hru, jak jsme je znali. ANTHEM je maximum, co dokáže. EA nyní může jen minimalizovat škody. Podle mě si ale už i u EA spočítali, že žádný další vývoj ANTHEM hry se jim nevyplatí, hra má rozbité samotné základy a předělat je by trvalo několik let. EA tedy už podle mě rozhodlo zastavit další skutečný vývoj hry, bude financovat jen vývoj mikrotransakcí a drobností, ale na zásadní novinky zapomeňte.
Pro EA je ANTHEM obrovským problémem a zklamáním, měla to být hra jako služba a finanční jistota a dojná kráva řadu let. Nicméně koncept nefunguje. Tedy alespoň v případě ANTHEM. Zato APEX Legend, Free to play střílečka generuje obrovské zisky z kosmetických mikrotransakcí a stálo jen zlomek toho, co stál na vývoji Anthem. Problém je tedy evidentně ANTHEM, co evidentně mělo být klasické příběhové RPG od Bioware, ale během vývoje odešli ti, kteří psali příběhy a dělali ty RPG prvky, které ve výsledku tvořily to kouzlo Bioware her. Takže z toho udělali střílečku, nejdříve bez létání, pak s létáním, ale už bez obsahu a se základními chybami, kterým se přitom dalo vyhnout, protože je udělala už spousta jiných her dříve. ANTHEM je prostě fatálním selháním BioWare i EA (ale hlavně BioWare), a fakt že se ti samí lidé vyjadřují jako že stojí sami za sebou a tím co udělali, mluví za všechno.
EA má dlouhou historii odkupů a následného zničení věhlasných herních studií. BioWare se tak definitivně přidává k dlouhé řadě předchůdců. V tomto případě si ale myslím, že bude na místě, pokud EA studio BioWare zruší a zavře. Škody na pověsti jsou tak velké, že dobré jméno BioWare je dávno ztraceno a cokoliv, co by tahle společnost vydala později, bude tím vším negativně ovlivněno. Osobně tedy očekávám, že EA asi už do konce tohoto roku oznámí konec BioWare. Anthem je pak ztracený případ, vývoj či opravy této hry nemají žádný smysl, celý koncept je špatně už v základu a nedá se jen tak opravit. Nejvíce mě mrzí fakt, že je spousta hráčů, kteří za tohle zaplatili a nemohou své peníze dostat snadno zpět, protože systém vracení her, když jako produkty nefungují, prostě není. EU a zákonodárci by se na to měli vážně podívat. Jsem si jist, že pokud by šlo hry normálně vracet, tak by si vydavatelé a vývojáři dávali sakra záležet na tom, aby hry vycházely hotové a s bohatým obsahem. Prostě jako kdysi, když ještě hry jako služby a mikrotransakce nebyly vše, na čem většině vydavatelů dnes jedině záleží.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|