…. Alespoň to slibuje současný šéf společnosti Microsoft, co tedy bude Windows 7 zač?
Operační systémy Windows, ať už se to někomu líbí nebo ne, jsou zcela dominantním operačním systémem na osobních počítačích. Každá další generace tohoto operačního systému byla dokonalejší a úspěšnější než jeho předchůdce. Je však pravdou, že zejména Windows XP má v historii Microsoftu opravdu výsadní postavení. To však bylo dáno nezvykle dlouhou dobu, než se objevil nástupce. Tímto nástupcem se stal Windows Vista. Tento systém, ačkoli tomu někteří nebudou chtít věřit, je v mnoha ohledech ještě úspěšnější než XP. Rychlost jeho rozšíření na světové počítače mu může kterýkoliv jiný operační systém jen závidět. Pravděpodobně mu ale nebude dopřáno, aby se pokusil zaútočit na pozici nejrozšířenějšího systému Windows. Jeho kariéra totiž bude poměrně krátká.
Už jsem vám říkal, že v listopadu se objeví první testovací verze nového systému Windows 7, který bude nástupcem Vista. 7 se ve finální verzi objeví už příští rok a to ve 2 nebo 3 kvartálu. Windows Vista tu tak bude s námi jen všeho všudy dva a půl roku, což je proti více než šestiletému vládnutí předchozí verze Windows, Windows XP, opravdu velký rozdíl. Microsoft se však už při vydání Vista netajil tím, že XP tu byly opravdu nezvykle dlouho a vydávání nových operačních systémů se zrychlí. Příští rok tak přijde Windows 7. A co přinese?
Víceméně již známe rámce toho, čím má Windows 7 být. S Windows vista bude mít hodně společného, a to to hlavní, což je jádro programu. Systém bude ale klást větší důraz na modularitu. Zcela určitě bude mít nové API - DirectX11, které bude mít i podporou fyzikálních výpočtů přes grafické karty a to s velkou pravděpodobností bude vycházet ze systému HAVOK, který dodá společnost Intel. Kromě Intelu se na toto nové API třese zejména AMD-ATI, které již dříve oznámilo, že jeho hlavním směrem vývoje na poli GPU bude právě podpora a optimalizace DirectX11 a systému HAVOK. Samozřejmě DirectX11 se stane důležitým API, které budou podporovat všichni výrobci grafických karet. Herní vývojáře potěšil zejména fakt, že se vlastně jedná o další rozšíření stávající DirectX10.1 a tak vývoj nových herních titulů pro DX11 nebude nutné začínat zcela od píky. Uživatelé pak mohou mít radost z toho, že vzhledem ke oné příbuznosti mezi Windows 7 a Windows Vista se nové rozhraní objeví i ve Windows Vista. Nebude se tedy opakovat situace, kdy DX10 a DX10.1 (od SP1), se nacházejí pouze ve Windows Vista a ne v XP. Zde je to však kromě marketingových důvodů způsobeno zejména praktickými důvody. Jádra obou systémů a fungování API v nich se natolik odlišují, že DX10 do XP je dosti problém dostat a k čemu by to bylo, když je zde nový systém, který funguje stejně jako XP a s DX10 a novým AI se tam počítalo. DX11 vychází z DX10.1, které je v SP1 Windows Vista a Windows 7 a Vista jej tedy dostanou. Vývoj grafických karet s podporou DX11 je v plném proudu a tak se můžeme dočkat s velkou pravděpodobností takřka souběžného vydání softwaru a hardwaru nutného pro podporu DX11.
Samozřejmě šéf Microsoftu zmínil i další věci, které má přinést nový systém. Tradičně zůstávají věci jako výkon, uživatelská přívětivost, rychlost a prostě všechny ty stejné věci, které nám Microsoft a vůbec všechny softwarové společnosti slibují s každou novou verzí nějakého softwaru. Microsoft však již víceméně potvrdil fakt, že Windows 7 budou výrazně programově optimalizovanější, hlavně co se týká absence mnoha a mnoha zbytečností, kterými je doslova napěchován Windows Vista Ultimate. První zkušenosti s novým systémem posbíráme někteří již letos a zcela určitě se s ním budeme moci všichni seznámit již příští rok. Osobně si myslím, že stejně jako podíl Windows Vista rychle narost, tak rychle také klesne, protože většina majitelů Windows Vista se nejspíše rozhodne k přechodu na Windows 7 ze stejného důvodu jako z Windows XP ...
Zdroj: Dailytech
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|