OS Windows by měl být schopný lépe přidělovat výkon/výpočetní čas GPU mezi aplikace.
Operační systém Microsoft Windows, jeho schedulery a také DirectX API, nebyly dlouho efektivní. O tom, že Windows Scheduler velmi špatně využívá vícejádrových procesorů, se vědělo dlouho. Ještě tragičtější byl API DirectX, speciálně DirectX11, který přímo brutálně nevyužíval skutečný dostupný výkon procesorů a grafik a dělal hry mnohem náročnější, než by musely být, protože využívaly prostě jen část dostupného výkonu. Proč o tom mluvím.
Určitě jste si všimli, že především díky AMD a jejímu API MANTLE a tlaku na Microsoft díky novým multijádrovým RYZEN procesorům, se v posledních 2-3 letech věci výrazně zlepšily. Microsoft prakticky přebral MANTLE za své a vznikl tak DirectX12, který v nativním použití opravdu výrazně lépe využívá výkon CPU. Do toho díky příchodu multijádrových RYZEN, dnes až se 64 jádry pro desktop, Microsoft výrazně aktualizoval a vylepšil Windows scheduler a pokračuje v tom i nadále. Nyní přichází další dílčí vylepšení v podobě Hardware Accelerated GPU Scheduling.
AMD a NVIDIA již vydaly nové ovladače pro své grafiky, které novinku podporují. Přínosem této technologie má být možnost lepšího a efektivnějšího řízení výkonu mezi jednotlivé procesy/aplikace. Výrazným prvkem je mnohem rychlejší komunikace s CPU, a tedy možnost lepšího využití GPU výkonu, snížení latencí atd. V současnosti je tato technologie dostupná pro grafiky RADEON RX 5000 v případě AMD a PASCAL/TURING v případě NVIDIA. V současné době ale není aktivní automaticky ve výchozím nastavení. Musíte si jí ručně zapnout.
Je to proto, že sám Microsoft důrazně připomíná, že vše je stále ve vývoji a jde o výraznou změnu a překopání toho, jak vlastně dosud Windows OS s GPU pracoval. Microsoft sám tak v současnosti říká, že aktuálně nečeká žádný měřitelný výkonový přínos se stávajícími aplikaciem a vývojovým stádiem celé implementace. NVIDIA a AMD jsou poněkud marketingově nadšenější a mluví o „nějakých přínosech“. V praxi však zatím vše odpovídá spíše tomu, co tvrdí Microsoft, tedy žádný aktuální výkonový posun. V některých případech dokonce můžete o pár FPS přijít. Zkrátka vše je stále ve vývoji. Kromě toho technologie samotná bude spíše větším přínosem pro ty, kteří využívají GPU současně k více než jedné úloze. Tedy pokud jen hrajete hru, tak nemusí být výkonový přínos v tomto případě měřitelný nikdy. Pokud ale současně s hrou využívá vaše GPU ještě další aplikace, což já třeba používám díky vícemonitorům, mohli byste zlepšení výkonu pozorovat.
Každopádně v současnosti nedoporučuji tuhle věc ve Windows ručně zapínat, tedy pokud nechcete přispět k testování v rámci Windows Insider programu.