Google na svém YouTube hodně dovoluje a přitom se tváří, že vše hlídá a sleduje, ale jen někdy.
YouTube je jedna z nejlepších věcí, která na Internetu existuje, s možností prezentace pro kohokoliv. A pokud jste zajímaví (ehm …. ;) ), tak i možností se tím uživit (pro tu většinu z té šťastnější menšiny tak, že alespoň neumřou hlady, pro vybranou malinkou skupinu těch nejšťastnějších tak, že neví co s penězi), díky tomu, že platforma vám na vaše videa dává reklamy a z nich podíly. Koncept je, zdá se, skvělý … praxe ovšem jako obvykle, podstatně komplikovanější.
Pravidla sice YouTube oficiálně uvádí a prezentuje, s jejich vymáháním má ale problém. A ještě větší problém je, když se dostanete do situace, kdy máte s YouTube něco řešit, třeba nesprávné vyhodnocení údajného porušení pravidel atd., ke kterému dochází, když řada z těch pravidel není úplně jasná. YouTube totiž nekomunikuje, vůbec komunikace s tvůrci, i velkými YouTubery, je absolutně tragická. Spousta věcí by se přitom dala snadno řešit, kdyby YouTube komunikoval.
Pokud si myslíte, že YouTube se jen soustředí na výdělky, a tedy prodat jakýkoli reklamní prostor komukoliv, tak máte pravdu. To je evidentně z 99% hlavní náplň činnosti současného teamu YouTube. Přičemž YouTube si zakládá na cílení reklamy a umisťování nejcennější reklamy na nejnavštěvovanější videa a ladí pro to speciální algoritmy. Systém mu evidentně funguje dobře, a tak se přišlo na to, že mezi hojně navštěvovaná videa patří zdánlivě nevinná videa s dětmi, ale i videa, na kterých je dětem hlavně psychicky ubližováno atd. jejich tvůrci měli obrovská shlédnutí a výdělky. Jenže se přišlo na to, že desítky tisíc z těch videí ve skutečnosti nevinná rozhodně nejsou! Pod mnoha z nich byly komentáře se sexuálním obsahem, všem důkladně zdokumentovalo hned několik novinářů a serverů. Velcí inzerenti, kteří už jednou letos pozastavovali spolupráci a inzerci na YouTube, tak opět utíkají a jsou velmi naštvaní na YouTube, že jejich peníze podporovaly pedofily, zneužívání a týrání dětí a vůbec využívání dětí atd.
Přišlo se na to, že YouTube úplně kašle na kontroly videí, což sice chápeme, že při tom počtu nahrávaných videí z celého světa je problém, ale když to YouTube plošně umožňuje, má to být schopen i plošně kontrolovat. Pochopitelně na rozdíl od případů, kdy tvůrci videí si stěžují na nejasná pravidla, a že s nimi YouTube nekomunikuje, na rozdíl od příšerného YouTube Heroes programu a obecně ignorování komunity a tvůrců videí, jakmile jde o inzerenty, může se Google přetrhnout, jak se snaží vyvinout činnost a komunikaci.
A tak bylo smazáno více než 150 tisíc videí, na kterých bylo dětem ubližováno, a které na YouTube najednou, jak překvapivě YouTube zjistil, nepatří. Celkem se různé postihy dotkly více než 650 tisíc videí, u kterých byly odstraněny komentáře, odstraněno bylo také několik stovek kanálů a účtů k nim. Velký zásah dostala celá rodinná sekce, kdy z více než 2 milionů videí a 50 tisíc kanálů byla odstraněna reklama. Tento krok tak postihne určitě některé z velkých rodinných kanálů, nicméně Youtube vysvětluje tento krok, jako snahu snížit motivaci lidí závadná videa s dětmi na server nahrávat.
Asi se stejně jako já ptáte, zda tohle bude stačit, zda navíc řada z těch „lidí“ si prostě nezaloží další účet. Jinými slovy, je sice hezké, že YouTube smazal videa, účty a komentáře, ale v první řadě měl zajistit, aby se ta videa a ty komentáře na něm vůbec neobjevily! Jinými slovy, YouTube selhal hned 2x, při nahrání i při kontrole a upřímně řečeno, i jeho řešení vidím jako částečné selhání, protože problém je prostě mnohem větší. Jak říkám, YouTube je jedno z nejlepších míst na Internetu, a opravdu skvělá věc a platforma, která by mohla fungovat opravdu dobře (a nejen po technické stránce, jak funguje), kdyby se YouTube (potažmo Google), více staral o komunitu, stejně jako když se stará, když se inzerentům něco nelíbí. Pokud je něco, co ho k tomu může dokopat, tak jsou to právě inzerenti a jejich pozastavení spolupráce. Přitom právě kvalitní videa jsou to, co mohou mnozí tvůrci a komunita nabídnout, ale je třeba důsledně oddělovat zrno od plev a komunikovat, což se YouTube hrubě nedaří …
Pochopitelně odchodem a pozastavením spolupráce mnohých Inzerentů opět budou biti někteří YouTubeři, ale mám za to, že ti co se snaží být kvalitní ;):) se slušným, přínosným obsahem, který je cenný i pro inzerenty, by na tom z dlouhodobého hlediska měli vydělat (tedy snad, v ideální světě ...). Přeci jen video a reklama v něm je něco, co se dnes prostě nedá ignorovat, peníze jsou tam stále větší a větší a inzerenti se vrátí. Ovšem YouTube by měl začít makat a skutečně věci řešit, nejlépe dříve, než se přijde na to, že neřeší. Ano, je to otrava, ale mělo by se to udělat ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|