Google oficiálně zkouší a nabízí temný vzhled Youtube. Většina „Youtube“ ale řeší jinou věc.
Pokud vás obtěžuje, hlavně v noci, ostrý bílý design Youtube, tak konečně je k dispozici i temná verze. Zatím k vyzkoušení, kdy Youtube tedy veřejně testuje i nový „čistší design“. Opět tedy zmizelo pár prvků, které se přesunuly pod malinké ikonky a vysouvací menu. Součástí úprav je ale i přepínatelná tmavá verze.
Vše je k vyzkoušení na odkazu youtube.com/new
- „Youtube“ řeší problém - Peníze už nedostanete za cokoliv
Říkám „Youtube“ ale myslím tím tvůrce videa z řad běžné veřejnosti, kteří jen využívají prostoru a služeb Youtube a vydělávají na tom. Až do nedávné doby bylo možné vydělat v podstatě na čemkoliv. A obvykle platilo, čím hloupější, vulgárnější a nesmyslnější videa, tím víc shlédnutí a větší příjmy z reklamy, kdy někteří tak vydělávali astronomické částky. Být Youtuber a dělat celý den kraviny a v podstatě nic (vož je velká část Youtuberů, která kazí pověst a snižuje kvalitu pověsti a práce těch několika málo, kteří opravdu dělají věci s nějakou hodnotou) tak chtěl být skoro každý. Stačilo už pár set tisíc shlédnutí u videí a mohli jste si velmi slušně žít a věnovat se jen tomu blbnutí.
Jenže kde se ty peníze berou? Od inzerentů. A významným velkým i menším inzerentům už došla trpělivost a zrušili kampaně u Googlu. Proč? Tak asi i mě jako případnému inzerentovi by vadilo, když se moje reklama objeví u videa, které připomíná výplach žumpy. Ať už obsahem, či mluvou i doslova apod. Taktéž se reklama objevovala vyloženě nevhodně u videí se závažným obsahem atd. Zkrátka Youtube evidentně vůbec nehlídal, co je na videích, ke kterým reklamu svých partnerů dává. A nelze se některým firmám divit, že nechtějí být spojovány s některými věcmi (extrémismus, politika, drogy, hloupé chování atd.), u kterých se ale jejich loga objevovala.
Celá věc došla tak daleko, že stopli kampaně. A to už rozhodně s Google hnulo. Jde o firmy utrácející až miliardy dolarů dohromady, takže velký problém, protože z reklam Google z 90% žije. Samozřejmě úbytek inzerentů okamžitě mnozí výrazně pocítili na svých příjmech ze shlédnutých videí a to o desítky % příjmů. Google zároveň musel přijmout kroky, které zamezí tomu, aby se reklama objevovala i u nevhodných videí. Jenže tady už se věci výrazně komplikují.
- Cenzura a vytlačení části autorů
nebo ochrana uživatelů a podpora kvality?
Celá věc je velmi složitá a abych to nerozepisoval na několik stránek, tak ve stručnosti:
1, Google skokově zavedl extrémní filtrování, kdy v podstatě u videí obsahující sprostou mluvu, násilí, sexuální témata, záběry z katastrof, politiku a další a další věci, prostě reklama není. U nových i starších.
2, To podstatně zkrouhlo příjmy mnoha tvůrců, včetně těch největších. A pro mnohé je to vážný existenční problém.
3, Ovšem jak tušíte, problém je, že ne všechna videa s výše uvedeným obsahem jsou vlastně závadná. Sprostá mluva? Stačí použít jeden výraz třeba i v „dobrém“ = žádná reklama. Politická i společenská témata slušně? = žádná reklama. Problematika sexu, homosexuality a dalších běžných, ale vážných věcí zcela slušně = žádná reklama. A tak by se dalo pokračovat. Jinými slovy, Google to prostě s tím filtrováním obrátil z jednoho extrému (dělejte si co chcete a podporujeme žumpy) do druhého (podpory videa obsahujícího tak maximálně hrající si koťátka).
4, A tak mnozí velcí Youtubeři generující statisíce a miliony dolarů jsou s příjmy na malém zlomečku toho, co generovali. Google-Youtube navíc tradičně moc (čti vůbec) nekomunikuje. Jediná komunikace je, co občas někde utrousí nějaký zaměstnanec. Aktuálně tak prý Youtube pracuje na vylepšených filtrech, které by měly lépe rozpoznávat závadné a nezávadné video a zadavatelům inzerce umožní lépe specifikovat kde se reklama má a nemá objevovat (tedy co jim nevadí apod.).
Ono to není snadné ani pro Youtube. Omezením reklamy pro tvůrce omezuje i sám sebe. Nicméně když inzerentům se nelíbí, kde se jejich reklama zobrazuje, nemohou se tvůrci videí zlobit na Youtube, že s tím musí něco dělat. Ten musí najít nějaké řešení přijatelné pro všechny. Tedy nadále podporovat kvalitní tvorbu, začínající o rozjeté Youtubery, ale to i když se zabývají tématy vážnějšího charakteru, současně však musí přesvědčit inzerenty, že bude zobrazovat reklamu tam, kde se jim to bude líbit a nebude je to vlastně poškozovat. A myslíte si, že je to jednoduché? Asi každého napadne, že Youtube by měl každé video po jeho nahrání a před jeho uveřejněním prohlédnout a ohodnotit a zjistit skutečně objektivně, zda neobsahuje nic závadného (tedy i po stránce vhodnosti uveřejnění) a k tomu navíc i že je vhodné pro nějaké inzerenty. Problémem je, kolik obsahu se na YouTube dnes nahrává, protože kameru má dnes vlastně každý v ruce. Někde jsem viděl propočty, že by Youtube musel zaměstnat statisíce ne-li miliony lidí, aby se jen dívali na videa a hodnotili je. Jistě je to cesta, ale extrémní. Youtube tedy samozřejmě zkouší jít cestou umělé inteligence, ale to je běh na delší trať.
Osobně nezávidím ani jedné straně, ale myslím si, že zloba na Youtube není na místě. Ačkoliv chápu, že někteří si zvykli na značné výdělky a pohodlný život vlastně za nic a mají pocit, že na to tak mají právo. Jsou opravdu tací, kteří v podstatě blbnutím před kamerou, krkáním, poléváním se kečupem a řvaním spousta hloupostí a nadávek byli schopni vydělávat neskutečné peníze za zobrazené reklamy. Ano, mají právo se tak chovat, mají právo se tak prezentovat a pokud jim za to někdo dobrovolně platí, tak asi fajn. Ale ukazuje se, že velká část inzerentů takový obsah podporovala nedobrovolně. Samozřejmě v současné situaci jsou oběťmi i ti, kteří do svého obsahu dávali mnohem více práce a je to pro ně opravdu fulltime job. Ti jsou v problémech, a to pokud jejich obsah byl charakteru, který nové filtry uznávají jako za nevhodný pro reklamu, i když by asi byli inzerenti, kterým by to vůbec nevadilo vzhledem k formě, jakou to dotyční podávají. Právě kvůli nim tak musí Google urychleně nají řešení. Nicméně naprosto souhlasím s tím, že je nejvyšší čas vyvézt hnůj, kdy opravdu obrovská část Youtube se proměnila v žumpu a nedivím se, že inzerentům došla trpělivost. U nás v ČR se to nejspíše projeví se zpožděním. Také v ČR zatím neexistují, až na extrémně vzácné výjimky, kvalitní youtubeři, ale to je dáno i tím že český trh je zadek světa a 100tis shlédnutí v USA a 100tis u nás jsou dvě rozdílné věci. Jak z hlediska úspěchu, tak případného ocenění tedy zdrojů na vytváření kvalitního obsahu, přitom práce je to v případě kvalitního obsahu stejně náročná jako jinde.
Rozhodně ale nesouhlasím s tím, že to, co YouTube dělá, je cenzura. Není. On ta videa (většinou) nemaže a zůstávají přístupná i ta extrémně hloupá. Jen se u nich neobjevují reklamy anebo jsou pod dospělým filtrem. Jsou ale stále přístupná. Nicméně souhlasím, že jsou vážná témata a kvalitní tvůrci, kteří se jím věnují a neměli by být postihování zato, že se těm tématům věnují – ba naopak. Přeci z YouTube neuděláme něco, co ignoruje realitu a vymýšlí si nějakou růžovou vlastní. Každopádně Google je zodpovědný za to, kde se reklama jeho inzerentů zobrazuje, a to má prostě řešit u každého videa a každého tvůrce individuálně, jakkoliv je to nepředstavitelně technicky složité. Je ale myslím dobře, že nekvalitní tvorba, plevel a žumpa, která narostla i díky „podpoře“ (nezájmu to řídit) Google do obludných rozměrů, bude tímto snad výrazně omezena. A více podpory se tak nakonec naopak dostane kvalitní tvorbě a těm, kteří opravdu pracují a ukazují, že věci se dají dělat zábavně i slušně zároveň atd. prostě normálně. Ale bude to zjevně bolestivý proces.
Je smutné, že Google to nechal zajít až tak daleko a museli reagovat samotní inzerenti, a to jej teprve donutilo se problémem zabývat, i když musel vědět, že to problém je. A není jediný, který má. Nicméně pokud dokáže vychytat to filtrování a hodnocení obsahu videí, současně s tím by mohl vyřešit i problém falešného reportování autorských práv, kde se na Youtube pohybuje řada firem, kteří reportují údajně jejich autorsky chráněný obsah použitý ve videích a spoléhají na to, že komunikace Google je mizerná a autora videa tak přestane bavit se dohadovat a peníze z reklamy jim spadnout zadarmo do klína.
Jak vidíte, YouTube má starostí hodně …. Je ale fajn, že se na něj budeme moci koukat i v tom tmavém režimu ;). Tak co tomu všemu říkáte?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|