Google se snaží zvýšit příjmy, jak jen to jde. Neřeší ale největší problémy platformy.
Služba Youtube společnosti Google je revoluční projekt. Dnes už si bez ní nedovedeme Internet ani představit. Stejně tak si mnozí nedovedou představit jakou práci a kolik to stojí udržet takovou zásadní celosvětovou službu v chodu. Miliardy uživatelů znamenají obrovské nároky na výpočetní výkon i přenosovou soustavu světového Internetu. Samotný provoz stojí minimálně jednotky miliard dolarů. A asi neexistuje dnes moc společností, které by to v tomto měřítku vůbec byly dnes schopny provozovat, mimo Google. Tím spíše, že Youtube je fakticky pro všechny zdarma!
Placený je z reklamy, a té tam viditelně přibývá. Google dává dnes reklamy téměř před každé video a některé už nepřeskočitelné. V posledních týdnech zkoušel dokonce blok o až deseti nepřeskočitelných reklamách. Vyšlo ovšem najevo, že šlo spíše o chybu nastavení testování, kdy Youtube v praxi na omezeném vzorku uživatelů testoval více reklam, ale těch 10 bylo extrémem a chybou a v praxi rozhodně tolik reklam běžně nebude. Nicméně zcela určitě reklamy přibude. Velký problém pro Google jsou ovšem výborně fungující blokátory reklam, přímo rozšíření prohlížečů, čemuž chce firma udělat přítrž. Tedy alespoň ve svém prohlížeči Chrome, který dostane příští rok novou verzi, jež omezí jednu z klíčových komponent a prvků, díky kterým jsou blokátory reklam tak funkční dnes.
V souvislosti s tím se také YT testoval 4K rozlišení videí jen pro předplatitele. Tedy přesněji zda Youtube premium, kromě omezení reklamy, by nabízelo také jako bonus možnost 4K rozlišení. Nicméně nakonec se po mnoha spekulacích nechal Google slyšet, že tento experiment končí. 2160p rozlišení zůstane zdarma a přístupné pro všechny.
Upřímně, stejně jako mnoho lidí v businessu, já osobně bych neměl nic proti, kdyby 4K bylo za to předplatné. Na rozdíl od jiných věcí, za které se obvykle předplatné vybírá, videa ve vyšším rozlišení znamenají pro danou službu opravdu nezanedbatelné reálné náklady. 4K kvalita znamená podstatně vyšší nároky na datový prostor a tedy vše s tím související. Přitom většině lidí je v praxi jedno, jestli sleduje 4K nebo FullHD, protože rozdíl mnozí nepoznají. Poznáte kvalitu zvuku, poznáte samozřejmě rozdíl mezi 460p a 1080p, ale pro mnoho uživatelů už není zásadní praktický rozdíl mezi 4K a FHD rozlišením videa, speciálně pokud jej sledují na tabletech a mobilech.
Samozřejmě je hezké, že Youtube nadále bude nabízet 4K zdarma pro všechny. Na druhou stranu, jestli by většina uživatelů spíše neuvítala 4K jen pro platící a tedy mnohem menší náklady na provoz 4K pro youtube samotné, protože by jej využíval jen zlomek uživatelů, a tím pádem možnost/nutnost méně reklam pro všechny ;). Osobně si myslím, že hlavní důvod, proč bude 4K i přes ty náklady nadále zdarma, je prostě že Google chce posouvat hranice a chce mít náskok před všemi ostatními, protože většina podobných služeb, 4K rozlišení s ohledem na nároky zpoplatňuje …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|