Star Wars Battlefront 2 je z běžné počítačové hry díky mikrotransakcím v podstatě hazardní hrou.
Spory kolem mikrotransakcí ve hrách, se přenáší na další level. Asi víte, že EA vyrukovalo s neuvěřitelně chamtivým modelem mikrotransakcí a jednoznačně pay-to-win systémem v nové očekávané hře Star Wars Battlefront 2. Klasické AAA počítačové hře za plnou cenu 60 dolarů (minimálně), kde však většinu obsahu musíte zdlouhavě hraním odemykat (stovky hodin), což však můžete přeskočit zaplacením dalších a dalších peněz EA. A ten, kdo platí, má výhodu na těmi, kdo neplatí, což v multiplayerové hře je velký problém. Bylo spočítáno, že pokud si koupíte hru a chcete si odemknout všechno hned, tak musíte do 60 dolarové hry nacpat dalších naprosto neuvěřitelných 2100 dolarů (skoro 50 tisíc korun!!!). Celý systém je neuvěřitelně chamtivý, sprostý, neférový, hloupý a vyjádření EA vůči hráčům cynická a vysloveně lživá. A také to EA pořádně schytalo:
V současné době je systém, který jakoby z oka vypadl některým podobně problémovým a chamtivým mobilním free-to-play hrám, již vypnutý. Údajně dočasně. EA současně výrazně upravilo podobný systém i v nedávno vydaném a nepovedeném NFS. U Star Wars BattleFront 2 však bylo EA k vypnutí vyloženě donuceno. A to ne hráči, jak si někteří mylně myslí, ale zejména Disney, kterému se nelíbila jednak značná negativní reklama, zejména před startem očekávaného filmu, ale i celý formát hazardních mikrotransakcí ve hře, určené pro neplnoleté publikum, což je hlavní cílová skupina celé společnosti. A právě tento druhý bod je tím, hlavním, co donutilo EA k urychlenému vypnutí celého systému.
Jak Disney, tak mnoho dalších lidí včetně politiků různě ve světě, je totiž přesvědčena, že celý systém je prostě normální hazardní hra tahající z lidí peníze. Hráč musí utrácet reálné peníze, za něž neví, co dostane, protože odměna je dílem štěstí a celý systém je postavený tak, aby hráč utrácel další a další peníze. Jestli tohle není návyková hazardní hra, což je přísně regulováno zákony všude ve světě (většinou je hranicí 21 let), tak už nevím, co je. A je nepředstavitelné, že se podobný systém objeví v počítačové hře, určené pro nedospělé publikum.
Nutno ovšem říci, že EA není zdaleka jediné, které tzv. lootbox, tedy náhodně generované odměny, v běžných počítačových hrách používá. Celý systém je fakticky návyková hazardní hra, i kdyby hráči neutráceli reálné peníze, což se ale často dnes děje. Nádhoné lootboxy jsou velmi rozšířené. EA to jen posunulo na zcela nový level a udělalo tak okatě, že se k jeho zděšení teď o tom baví lidé i mimo herní komunitu. Jak se říká, všechno zlé může být pro něco dobré a v tomto případě tak EA píchlo do vosího hnízda, či spíše si pořádně do svého hnízda n*****o. Mikrotransakce se totiž začínají stávat politickým tématem různě po světě. A nejen samotné placení ve hrách a tahání dalších peněz z často neplnoletých hráčů, ale i celý systém lootboxů, prostě vše, co připomíná prvky zahradního hraní, což je velmi nebezpečná záležitost.
Jak v USA tak v EU se tak nyní chtějí úřady pořádně podívat počítačovým hrám na zoubek, jak systému mikrotransakcí, které nutní neplnoleté hráče utrácet další a další peníze za různé herní výhody, tak vůbec některým herním mechanismům, které i bez reálných peněz jednoduše odpovídají principům hazardní hry. Je tak dost možné, že mikrotransakce, jak je nyní známe, budou velmi rychle vývojářům her zatrhnuty, pokud nadále chtějí dělat hry tak, aby se mohly prodávat a byly přístupné i osobám mladším 21.let. Toho se lekli investoři, kteří poněkud poslali akcie EA dolů a v pozoru jsou i další vývojáři her a jejich akcionáři. Jak totiž mnozí přiznávají ve svých hospodářských výsledcích, mikrotranskace jsou nyní velmi velkou částí digitálních prodejů a příjmů. Potencionální zákonné omezení, nebo dokonce jejich zákaz, by tak byl pro mnohé velmi znatelným zásahem a jistě by ovlivnil ceny akcií, a tedy hodnotu jednotlivých vývojářů. EA teď tak možná lituje, že bylo až tak chamtivé a nechalo věci dojít až tak daleko, že si postupujícího moru mikrotransakcí konečně všimli i politici a úřady, a pro mnohé je to zajímavé téma. A popravdě, vzhledem k prokázané nebezpečnosti hazardních her, je rozhodně záhodno to řešit a pokud kvůli tomu budou tvůrci her donuceni s mikrotransakcemi, či jakýmkoliv systémem nutícím hráče platit reálné peníze za postup hrou apod. přestat, tak je to dobrý důvod. Nakonec tak možná budeme EA děkovat :). Samozřejmě vás budeme informovat, co z toho všeho bude a doufejme, že to nevyšumí do ztracena, i když je myslím už jasné, že ostatní vydavatelé si dají velký pozor, aby nepřišli s podobným systémem, který by upozornil i na ně, zejména teď, když je to nyní žhavé téma a všichni jsou v pozoru.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|