Ceny HDD porostou o 15%, základní desky znovu poskočí o 4-8% - problémy v Japonsku Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 04 April 2011
altKatastrofa v Japonsku a problémy s obnovením výroby mají větší dopad, než se čekalo.

 

 

 

 

V Japonsku se vyrábějí klíčové komponenty a součástky do mnoha zařízení a komponent, které jsou nezbytné pro jejich další výrobu v zahraničí. Protože situace v Japonsku se nelepší díky problémům s dodávkami energie, nerozjíždí se ani výroba a začíná to působit problémy v mnoha odvětvích.

Pro nás je bohužel nepříjemnou zprávou, že to zasáhne další druhy komponent. Aktuálně v polovině Dubna se prý mají zvýšit ceny HDD o zhruba 15%. Aktuálně se již zvedly ceny všech hlavních výrobců HDD (Western Digital, Seagate a Samsung) a to zhruba o 10%.

Nedávno se také kvůli rostoucím cenám mědi zvedala cena základních desek, které jsou nezbytnou součástí všech moderních PC. Před pár týdny hlavní výrobci desek zvýšili ceny o 10%. Aktuálně ale kvůli problémům v Japonsku se v dubnu zvýší cena základních desek opět a to o 3-8%.

Protože problémy s dodávky energií nejsou a ještě asi dlouho nebudou vyřešeny, nelze odhadovat, kdy se situace zlepší. Mnoho firem také až nyní zjišťuje, že konsolidace výroby do jednoho místa, může v případě podobného problému, znamenat vážné problémy pro všechno, co na tu výrobu navazuje. V tomto směru se prý chystají změny. Že by návrat části výroby do Evropy?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 01:06:17
avatar
Japonsko navíc zasáhla vlna nevole vůči atomové energii.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 01:11:04
avatar
Debilové no... Kde jinde chtěj brát proud? Ať tam třou třeba ebonitový tyče ohonama
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 06:20:08

njn, populisti typu KSČSSD jsou všude....."může to udělat bum, bééééééééé"
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 07:57:34

V Německu teď v jedné spolkové zemi vyhráli zelení, kteří chtějí v odstavovat at. elektrárny. Hned porostla o 5%! A to se o tom jenom mluví!

Edit: mě jen udivuje, že Japonci, známí svojí pečlivosti a velkými zkušenostmi, postaví at. elektrárnu u moře. Dimenzovali ji na 6,5 metrů Tsunami. Přišlo 7,5m! Technologie je v pořádku. Nože taky nezakážou jenom proto, že nějaký moula si při krájení chleba uřízne prst.
Pichoslav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 08:15:43

Ono je třeba říct, že ta elektrárna je už poměrně stará (70. léta) a na to co se tam stalo si vede stále dost dobře. To spíš nechápu tu paniku v Evropě.
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 09:43:53
avatar
Kdyby jednu. Kvůli chladící vodě stojí u moře všech 52 reaktorů. Atomové elektrárny v Japonsku:Obrázek.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 08:36:44
avatar
Zvláštní je, že ty sám používáš populistické označení "KSČSSD". Stádo jako stádo, že?
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 09:02:47

označuješ lidi jako členy stáda, což dělá spoustal lidí, v tom případě jsi člen stáda.....máš úžasnou logiku ;-)
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 15:17:37
avatar
Promiň, tvou "logiku" neovládám. Zkus to znova.

P.S.: lidi, co používají výrazy jako "ODSS" nebo "KSČSSD" pokládám za lůzu, kterou lze opít rohlíkem.
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 15:57:56

lidi, co pokládají lidi za lůzu, pokládám za lůzu, krom tohoto mého případu :-P

ty si my žvatlálek

ještě máš jiný název pro lidi? stádo, lůza, ...?

co takhle radši přidat v logice či argumentech?

bye
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 16:25:28
avatar
Ještě ovce, iovce nebo jabčáci jsou druhy stád.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 18:36:01
avatar
Je to prosté: nemám rád hlupáky a pokrytce. Chceš-li se ze stáda vydělit, musíš začít myslet a jednat jinak, než jedná stádo (a je jedno jestli je to stádo X nebo Y). Že ses doopravdy vydělil poznáš jednoduše - zjistíš, že každá tzv. "jednoduchá pravda" je hrubé zevšeobecnění, které v reálu naprosto neplatí.

Ale myslím, že tu zbytečně házím perly sviním..
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-05 06:00:50

asi nemáš rád sebe, bo se vyznačuješ nedospělým (stádíčkovacím) filosofickým vyjadřováním
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - může to udělat bum 2011-04-04 09:33:04
avatar
Je to o penězích a o ničem jiném a s bezpečností to nemá nic společného vůbec .Bezpečnost je jen je jen pohádka pro ty co v případě průseru nemají kam ze země zdrhnout.Postavit Atomové elektrárny v tak seismicky nestabilní oblasti může jen ten komu jde jen a jen o peníze.Přitom Japonsko jako ostrovní země se má zaměřit na zdroje které se přímo nabízí a to jsou mořské proudy příliv a odliv a holt zbytek dovážet.Tato situace vznikla díky průmyslovému bóómu který nemá oporu v energetických zdrojích.Zemětřesení může zničit jakékoli energetické zařízení a cunami taktéž ale nevzniknou sekundární maléry jako u atomu.Atomové elektrárny nemají v místech tektonických zlomů co dělat.
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 10:22:27

šak jo, atom je nejefektivnější energie, co má současně nejmenší dopad na přírodu....ani Černobyl či Fukušima statistiky pro atom nezhorší
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 19:27:20
avatar
a odkial by si tam chcel vziat tu elektricku energiu?

edit: na idnes bol pre mesiacom rozhovor s nejakym japonskym atomovym fyzikom co uci teraz v prahe myslim a rozoberal tam moznosti vyroby elektrickej energie v japonsku
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 15:27:29
avatar
Pravdu díš. Připomínáš mi ty učené vědátory, kteří "fyzikálně dokázali", že železnice nemůže býti rychlejší 40mil/hodinu, neboť už při rychlosti 39mil/hod dojde k vysátí vzduchu z vagonů a k udušení osádky.

Realita je zcela jiná: elektrárny přestály zemětřesení o síle 9 st. Richtera, přestály dokonce i Tsunami vysokou (dle posledních zjištění) přes 30m (30 metrů! - představ si "vlnku" vysokou jako dva nadél postavené kamiony...) a "dojely" jen na to, že se jedná o starý typ reaktoru, který je nutno aktivně a silně chladit i v okamžiku, kdy se nachází v nečinném stavu.

Zbytek jsou ekologistické bláboly, přílivové elektrárny je možné stavět jen ve vhodných lokalitách (což strmé a seismicky nestabilní břehy Japonska rozhodně nejsou), navíc jejich výkon je velmi malý. No a nápad energii dovážet (na ostrov!) je už taky dost velké sci-fi, když se nevyplatilo ani postavit JE na "vnitřním" pobřeží - tj. ke Kamčatce, kde je pravděpodobnost tsunami rozhodně menší). Japonsko je hornatá země a osídlené je prakticky jen pobřeží. A ten kabel (spíše megakabel, resp. desítky kabelů) rozvodné soustavy taky musíš někudy vést.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re:tynyt 2011-04-05 00:26:01
avatar
Sám jste ten problém pojmenoval.Tento typ reaktorů se musí pořád chladit!!!Oni snad tenkrát nevěděli co staví a kde to staví.Ti co se rozhodli použít tyto reaktory jsou vše jen né blbci a rizika znali Seismologové po celém světě včetně japonských vědělo že Japonsku hrozí i stupeň 10 a jak v jednom pořadu prohlásili že přijde je jisté neboť v historii japonského ostrova by to nebylo poprvé a dá se mluvit o periodách těchto ničivých událostí.Problém však spočíval v tom že řekli jen nevíme kdy.Jak může někdo uvěřit představitelům společností a vládě co se teď se tváří překvapeně.Japonsko není země kde si mohou říci no co tak tady se teď 15 - 20 let žít nedá tak se odstěhujeme o 50 - 70 km dál.Já tu nepsal o žádných kabelech ale třeba o hluboce zkapalněných plynech jako zemní plyn a vodík.Pokud jde o elektrárny přílivu a odlivu + mořských proudů vyděl jsem studie kde to mají po technické stránce zvládnuté a to i pro Japonské podmínky.Jediná vada na kráse je že jsou dražší a jsme zase u prachů.Pesimista je jen o něco více informovaný optimista.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-05 11:08:27
avatar
Ano, je krásné opájet se vizemi, kdy elektřinu vyrábíme na 100% ze Slunce, větru a vody. Jenže to je utopie, z čistě technického (ani jeden z těchto zdrojů není na 100% řiditelný, nejblíže jsou tomu vodní elektrárny) a koneckonců i ekonomického hlediska. Kdo z vás by chtěl platit 50Kč za 1 kWh energie?

BTW: Zkapalnit plyn stojí docela hodně energie, kde ji budeš brát? A věř tomu, že elektrárna o výkonu pár megawattů spolyká takového plynu opravdu hodně. O tom, že se jedná o přepravně náročnou a velmi nebezpečnou činnost, netřeba ani hovořit.

A poslední věc: radioaktivita se poněkud démonizuje, chápu, že Hirošima, Nagasaki, Černobyl a Three Miles Island (například) jsou velká mementa a opravdu dobří strašáci. Jenže lidstvo je od toho lidstvem, aby své problémy řešilo (vyřešit "konečně" - to je nesmysl, protože vývoj jde stále kupředu). Na druhou stranu, intenzita radioaktivního pozadí u Fukušimy neustále klesá a nyní se řeší už jen technické problémy jak reaktory sanovat. A že to bez atomu nejde, prokazuje Německo - odstavili některé své reaktory a nyní nakupují obrovské objemy energie of Francie a ČR...
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 16:29:55
avatar
Představte si, kdyby v Japonsku nahradily atomové elektrárny elektrárnama na uhlí. To bysme se ve smogu z Japonska dusili i u nás, když by chtěli nahradit to co teď dodávají jejich elektrárny. Atom je holt budoucnost a s tím už holt nikdo nic nenadělá. Leda, že by někdo vymyslel ještě něco lepšího, ale zatím to na nic jiného nevypadá.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re:GOS 2011-04-05 00:21:15
avatar
Oni nemají dost ani toho uhlí aby zhmotnili vaší představu.Nejdále jsou vědátoři asi s technologií jaderné fúze nebo chcete li Tokamak což by byla pro Japonsko cesta(při poškození se fúze zastaví protože pro ní podmínky zmizí)ale nelze zatím kalkulovat s technologií která je po teoretické stránce popsána a jsou známy technologické požadavky pro její zvládnutí ale právě v té technologické části to zatím zvládnuté není.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-05 08:31:02
avatar
Zit v Japonsku tak ta nevola by zasiahla aj mna, neni sa im preco cudovat. Ziadni debilove jak sa pise nizsie. To su prave rakusaci ze nam kafru do atomky u nas kde riziko zemetrasenia terorizmu je takmer nulove
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-05 10:17:50
avatar
No a hlavně to je možná i nejbezpečnější elektrárna na světě.
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-05 10:25:26
avatar
rakusania posudzuju bezpecnost atomiek podla vzdialenosti od viedne...
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hnus 2011-04-04 07:23:17

Tak vydim ze vyrobci HW prevzali par triku od ropnych spolecnosti. Vyuziti lidskeho nestesti ve svuj prospech, jaky to je asi pocit? Jsem zvedavej co prijde priste. Obama si uprdne a zdrazi dolar?
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 08:04:46
avatar
Ano, koli Japonsku vsetko zdrazuje Ale mna napadla predsa len jedna komodita, ktora by mohla zlacniet! Su to hriby.... ked tak dobre absorbuju radiaciu
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 10:46:59

Hned si jich pět kupuji do počítače
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 09:05:26
avatar
Tak nas ceka dalsi priplaceni. Nevim, jak dlouho to zdrazeni potrva, ale v dohledne dobe upgrade neplanuju.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 15:09:13
avatar
Já jsem na tom podobně taky nemusím nic měnit na svém kompu ale spánky k těm klukům Japonským v každém případě mají můj obdiv k tomu jak to zvládají a prostě celkově by jejich mentalita mohla být obrovskou inspirací nám Čechům.Je pravda že stavět Atomové elektrárny blízko moře a ještě v zemi která je co se týče zemětřesení na prvním místě na světě se mi zdá trochu nešťastné ale budiž asi si věřili že to zvládnou.Budiž jim toto ponaučením.Jinak si myslím že atomová energie by měla se zachovat jelikož je mnohem ekonomicky výhodnější než třeba tepelná a jiné.
Hyrlo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 17:49:25
avatar
Vedci nejak spocitali, ze z jednoho blesku by mohlo nejake vetsi mesto (nevim presne jak velke) sviti neco kolem tydne. Jenze jak tu energii ziskat? Jedine pozvat Percy Jacksona
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 18:39:28
avatar
máš někde odkaz? To se mi nějak nezdá. Podle mě jeden blesk rozsvítí 100W žárovku maximálně na pár hodin.

edit: viz: http://www.maturita.cz/referaty/referat.asp?id=6820

maws [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 21:22:03

v blesku moc energie neni protoze trva strasne kratkou dobu
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 23:02:31
avatar
7600Wh za 0,001s je ohromný výkon blesku
Odkaz
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-05 11:42:48
avatar
ještě by to chtělo zopakovat si fyziku Wh = WattHODINY - tj. už to máš přepočítáno. Jednoduše řečeno, tento výkon je schopen dodávat 7,6kW po dobu 1 hodiny, nebo například 7,6W po dobu 1000 hodin. Takže onu hypotetickou 100W žárovku by zvládl běžný blesk napájet pouhopouhých 76 hodin. Běžný herní PC o příkonu cca 200W pak o polovinu kratší dobu.

edit: to vše samozřejmě za předpokladu, že tuto energii blesku lze uskladnit, a to bezeztrátově.
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - JPN 2011-04-04 22:31:49
avatar
opet umele vysroubovane ceny, ktere neklesnou i kdyz bude japonsko davno opet na vlastnich nohach ? To pekne dekuji to zachvili dopadne jak s benzinem-naftou, zacne krize,sup nahoru,krize pryc,cena se drzi nedejboze ona mozna i dal roste. Za to bych strilel...

PW
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 23:09:04
avatar
Ano a jelikož bydlím kousek od hranic, tak nebudu místní darmožrouty podporovat a budu jezdit pro benzín k sousedom. Můj pohár trpělivosti přetekl...
Znám řidiče mez.dopravy, kteří mají od zaměstnavatele zakázáno tankovat naftu v ČR! O kolikpak takto stát přichází?? Že se vůbec rozčiluju...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 214x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 153x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 811x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1145x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1463x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1311x
Komentářů: 6