Dobré zprávy! SSD disky budou stále levnější. A také rychlejší, Realtek uvedl nové řadiče pro NVMe. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 29 June 2018
altPokud je nějaká oblast komponent, která nám dělá radost, jsou to SSD disky. Samé pozitivní zprávy!

 

 

 

 

Mnozí už si dnes neumíme počítač bez SSD vůbec přestavit a jsou tací, kteří už klasické HDD v PC ani nemají. Díky rychle rostoucím kapacitám a snižujícím se cenám SSD, se dnes bez velkokapacitního klasického HDD, který vytváří hluk a vibrace, vlastně zcela obejít. V PC určitě. Vhodnější použití v domácích podmínkách pro SSD jsou NAS, kdy máte ke svému datovému úložišti přístup z každého zařízení.

Každopádně dobrou zprávou je, že pokud jde o SSD disky, bude ještě lépe. V posledních týdnech a měsících jsme svědky nástupu stále rychlejších NVMe disků do nižších cenových hladin, kdy dnes není problém pořídit modely s rychlostmi kolem 2000MB/s pro čtení za velmi dostupné ceny. Stejně tak rychle zlevňují větší kapacity, kdy dnes 1TB SSD lze koupit ve 2,5“ i M.2 SATA verzi za méně než 6 tisíc korun vč. DPH! A bude prý ještě lépe.

Zatímco situace s jinými typy pamětí je mizerná (DDR4, HBM, GDDR), pokud jde o NAND čipy, výroba celkem v klidu stíhá poptávku. Navíc výrobci NAND pamětí výrazně modernizují výrobu neustále, aktuálně už všichni přešli na vícevrstvé, tzv. 3D NAND, které znatelně zlepšili všechny aspekty. Již brzy navíc začne produkce další generace vrstvených čipů (96 vrstev z 64/72). To vše bude mít za následek další snížení cen zejména velkých kapacit, osobně doufám, že 2TB SSD pořídíme tak za 8 tisíc do konce roku.

Poroste také výkon. Nové verze výkonnější 3D čipů v kombinaci s novou generací NVMe PCIe řadičů zvednou rychlosti až na 3500MB/s pro čtení a 3000MB/s pro zápis, jak demonstruje REALTEK RTS5762 pro lepší NVMe M.2 SSD řešení. Mainstreamová základní NVMe řešení si pak také polepší a REALTEK RTS5763DL výrazně zvedá výkon proti starší verzi a základní M.2 řešení s ním nabídnout 2150MB/s pro čtení a 1470MB/s pro zápis. REALTEK tak zlepšuje svou nabídku, ale konkurenční řešení už na trhu podobného ražení existují. Nicméně i tohle znamená větší konkurenci. Každopádně myslím si, že zejména ve střední třídě nabídky cenově dostupných PCIe NVMe M.2 SSD uvidíme posun právě k 3000MB/s a růst kapacit.

Takže pokud plánujete nakupovat SSD disky je vhodná doba a výhledově se nebude zhoršovat na rozdíl od jiných typů pamětí, které zůstávají drahé.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Podľa mňa to nie je dobrá sprá 2018-06-29 16:03:28

Tých problémov bude veľa

Nová studie: SSD více likviduje čas než používání, SLC a MLC vydrží stejně
1. 3. 2016

... je důležitější, kolik doby uběhlo od chvíle, kdy NAND flash čipy opustily výrobní linku.

Zhruba 30 až 80 % SSD (podľa výrobcu a ceny) má alespoň 1 vadný blok, u zhruba 2-7 % SSD selže alespoň 1 NAND flash čip během čtyř let od nasazení.

[url]
https://diit.cz/clanek/nova-studie-ssd-vice-likviduje-cas-nez-pouzivani-slc-mlc-vydrzi-stejne[/url]


Až sa bojím, čo to urobí...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-29 17:44:52
avatar
Proto kupuji jen levné Kingstony s 5 let zárukou a víc ani moc nečekám. HDD jsou občas větší držáci.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-29 18:04:35
avatar
Pred nejakymi peti lety se mi podarilo si koupit SSD V300 od Kingstonu - nasledne se ukazalo, ze firma po par mesicich na trhu potichu vydala revizi s pomalejsimi chipy, nez ktere byly pouzity v prvni varce jinak povedeneho a v testech chvaleneho SSD disku. Dost me tehdy zklamali, disku jsem se rychle zbavil a od te doby sem od nich uz nic nekoupil
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-29 18:25:05
avatar
Chápu, vzpomínám si na to, ale jsou jediní (a snad už poučení o důsledcích podvádění) s 5 lety u levných SSD a např. Samsung je z celkového pohledu větší bitch. Stejně většinou kupuju plotny.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-29 19:20:16
avatar
Kdyz budou mit za dalsich 5 let neco zajimaveho na trhu a zaroven zadny novy skraloup, tak jim dalsi sanci mozna dam Je pravda, ze do te doby jsem s jejich produkty byl vcelku spokojeny. Po tech Kingstonech sem preferoval taky prave Samsungy, ale poslednich par let preferuji hlavne Crucialy a obcas zkousim Transcendy. Delku zaruky u SSD moc neresim, pac se jich po dvou, trech letech zasadne zbavuji a menim za novejsi modely - narozdil od klasickych ploten nemam duveru v jejich trvanlivost. Libi se mi ze nektere jejich modely mivaji ve stejne cenove par desitek GB navic.
Jako data storage pravdepodobne neuprednostnim SSD ani v dobe, kdy v pomeru cena/kapacita dozenou plotny, prave z duvodu zivotnosti klasickych ploten. System bez SSD disku je pro mne dnes uz neakceptovatelny, ale pro pouziti jako uloziste dat pokladam jejich rychlost za irelevantni.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-29 23:26:10
avatar
Zrovna ten starý 120GB SSD V300 v první neošulené generaci pořád používám. Na hrbu má zapsaných 48TB a v provozu je necelých 42000 hodin, tj. skoro 5 let. Samozřejmě dělám pravidelnou zálohu os a už pomalu hledám nové SSD. Samsung se mi líbí v počtu TBW, délka záruky zase říká jak tomu disku výrobce věří.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-30 17:28:04
avatar
Musím potvrdit, mám ten samý SSD disk používám ho primárně na Windows a kupoval jsem ho cca před 4 lety a pořád drží a běhá super... Na sekundární uložiště vždy plotny, nedám na ně dopustit, navíc ceny HDD jsou více než příznivé.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-01 15:22:14
avatar
Verim, ze v te puvodni konfiguraci to byl vyborny disk, kvuli tomu sem si jej tehdy taky puvodne vybral. Preji vam spokojene uzivani dobreho produktu z puvodniho neosizeneho vydani. Urcite ale rozumite tem ostatnim uzivatelum (a ze nas nebylo malo), ze jsme si koupili disk na zaklade puvodnich recenzi a pozitivnich ohodnoceni, potaji osizeny produkt. Pokud vim, tak se pres provaleni teto kauzy popisky disku v obchodech atp. nikdy o tomto prokazatelnem downgrade a citelne horsich parametrech stejne nikde nezminovaly. I kdybych byl tehda vlastnikem te nepostizene verze disku, tak bych pro tenhle postup nemel pochopeni.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 14:01:08
avatar
Máš pravdu, to co udělali je prasárna a podvod na zákazníky. Nechápu proč to udělali, jestli kvůli zisku tak to bylo hodně krátkozraké, jestli kvůli nedostatku čipů, tak disk měli přeznačit.

Já pouze narážel na to, že se ssd disků po dvou letech zbavuješ, rozhodně jsem tím nechtěl nějak obhajovat Kingston. Spíš mám zkušenost takovou že v běžném, "domácím" PC dřív chcípne plotnový disk než SSD(120GB a výš). Samozřejmě u disků pro provoz 24/7 je to jinak. Hádám že Ijáček to myslel stejně jako já.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 18:46:30
avatar
Priznavam, ze osobni, praktickou zkusenost s odchodem SSD disku do kremikoveho nebe zatim porad nemam. Je mozne, ze sem v tom jenom trochu paranoidni To stridani mi prislo vyhodne i v dalsich vecech - koupim 120 GB, za 2 roky se ho zbavim treba za polovic, mezitim klesne pomer cena/kapacita, takze prihodim par drobnych a mam dvojnasobnou kapacitu a pak znovu..
Ted uz mam v okoli vice ruznych SSD, kde se to tak praktikovat nebude, tak si casem svoji statistiku vypozoruji nakonec taky. U SSD na me taky pusobi to, ze ma defakto pevne danou maximalni zivotnost a i v prubehu uzivani samo starne ("casem") podle meho znatelneji, nez plotny. Plotny mi samozrejme taky odchazeji, nachylne mi prijdou hlavne teda 2,5". Zaroven ale mam taky zkusenost se spoustou dalsich, ktere postupne putovaly na "doslouzeni" do mene dulezitych PC, az nektere skoncily vyrazene treba po dvaceti letech, ale ne kvuli nefunkcnosti, ale jen kvuli uz nedostatecne kapacity. I doma najdu po krabicich nejake stare, plotnove disky, ktere maji porad stejne vlastnosti, jako kdysi - ony si u me tu duveru v trvanlivost postupne samy vybudovaly. Moc neverim, ze nekdy v budoucnu takhe uvidim stale funkcni SSD, stare treba 20 let - domnivam se ze i 10 let pro ne bude opravdu vyjimecny vykon.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 16:17:26
avatar
Plotnový 2,5" mi nechcípl ani jeden a přitom jsem je trápil v režimu 24/7, ale možná do bylo tím že se na ně přistupovalo jenom párkrát do týdne. Mě zase přijde že už z principu budou 2,5" disky proti 3,5" odolnější. Jsou menší takže tolik netrpí motor pro plotny, vzhledem k určení musí být odolnější, při otřesu se zaparkují hlavy aby se předešlo většímu poškození, atd. Ale zase častěji parkují hlavy kvůli úspoře energie a tady by mohl být kámen úrazu, stejně jako u jedné várky WD green, u té se prostě disky uparkovaly k smrti.

Problém ve tvé teorii ohledně životnosti plotnových disků je v hustotě zápisu. Ano, věřím tomu že disky staré několik generací budou fungovat opravdu dlouho, pár jich taky mám funkčních. Dokonce mám doma 750GB disk který byl v provozu 10 let a je stále funkční a má jen jeden vadný sektor.

Ale co disky s vysokou hustotou zápisu kde je několik ploten a rovnou i helium? Já s tím přímou zkušenost nemám a nebudu mít dokud si nekoupím páskovou mechaniku pro zálohy, ale co vím z okolí tak WD na tom úplně dobře není ani v sektoru pro 24/7 provoz a jejich 3TB z RED edice rády chcípají.

Já SSD taky moc nevěřím, ale pokud bych měl páskovou mechaniku pro dlouhodobé zálohy, plotnový disk pro krátkodobé, tak bych klidně v PC vyměnil plotny za SSD, protože ta rychlost je silně návyková. Jenže je to pořád drahé a hádám že ještě dalších 10 let bude.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 11:08:34
avatar
Tak ty 2,5" jsou skoro zpravidla v necem prenosnem a tedy museji mit vesmes obtiznejsi a razovejsi zivot Jo, je mozne ze nekdo ma tyhle disky v prenosnych zarizenich, ktere stejne nikam neprenasi a funguji jako stacionarni, tak maji zivotnost taky dobrou. Ja vychazim vylozene z toho, co sem si sam vypozoroval a prenosne zarizeni na stacionarni pozici vnimam jako naprosto nestastne reseni :o)

Ohledne tech novejsich, husto-plotnovych disku s nejakym tim extra mediem, budes mit pravdu. Taky s nema nemam zadnou zkusenost, nejvetsi v merku mam 4TB klasickou plotnu. Urcite souhlasim, ze cim vice ploten, tim bude klesat zivotnost reseni. Ty vysokokapacitni "hodneplotnovky" nejsou zase tak stare, abychom mohli i my videt realnou, dlohodobou zivotnost na vlastni oci.

Co se rychlosti tyce, tak tam kde je treba je to naprosta pecka. Zadne zarizeni bez systemoveho ssd disku dnes nedokaze byt pro me dostatecne zive. Na druhou stranu nejpraktictejsi reseni je za mne uz dlouhou dobu jednoznacne kombinace systemovy ssd disk + datovy plotnovy. Skladovat data na ssd nepovazuji za moc dobry napad. Rychlost datovych disku na plotnach povazuji porad za dostatecnou pro svuj ucel. Prenos vetsiho objemu dat u techto disku praktikuji vetsinou jen jednorazove, kdyz ho pred vyrazenim prekopirovavam na jeho nastupce - v tomto pripade by bylo asi hezke to mit rychleji, ale kdyz jde o jednorazovou zalezitost, tak me tolik netrapi, ze to bude bezet treba dva dny v kuse. Urcite ne na ukor vyrazneho rozdilu v cene/kapacita, s byt jen teoretickou, nizsi zivotnosti jako neprijemnym bonusem.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 12:04:44
avatar
Ty 2,5" disky jsem měl ve stolním PC, ne v NTB. Pořád přemýšlím o tom že z 3,5" přejdu na 2,5, protože jejich hlučnost je nulová, spotřeba třetinová, netopí a dají se v case pěkně "štosovat". Akorát enterprise verze určené pro provoz 24/7 stojí opravdu ranec peněz.

Tak si kup páskovou mechaniku LTO 5, už se na ebay začínají objevovat za 5000 korun. Za dalších 5000 kazety a máš 15TB(30TB s kompresí) na zálohy. Pak si můžeš bez starostí koupit i 12TB ironwolf od seagate.

Jistě, SSD+HDD je nejpraktičtější řešení. Ale mám jeden 2TB disk který slouží jako překladiště a na jeho pozici by už byl SSD ideální, samozřejmě ne za 13000 korun.

Ta nižší životnost je jak píšeš teoretická. Vezmi si že tam bude určitě méně zápisů než u SSD s OS a pokud ten disk necháš neustále zapnutý tak jen tak nechcípne. Právě když jsou bez napětí a paměťové buňky nemají "refresh" tak degradují což jde vidět i u obyč flash disků do usb. Znám hodně lidí co si takový flash disk koupili na zálohy, nacpali tam všechny fotky a za čas se hodně divili že tam nic nemají protože po nakopírování fotky z PC smazali.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-29 17:41:04
avatar
Jsem rád, ale ty RAMky jsou pro mě důležitější. A moderní HDD jsou s hlučností a vibracemi zcela OK. I v průměrně kvalitní skříni se to ztratí.

Citace:
Vhodnější použití v domácích podmínkách pro SSD jsou NAS, kdy máte ke svému datovému úložišti přístup z každého zařízení.


Místo SSD měl být HDD. Kupovat SSD do NASu nedává moc smysl.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-30 13:45:37
avatar
Mám doma ještě stále OCZ 120 GB Vector a funguje. Nebál bych se SSD více než HDD.
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-30 14:01:10
avatar
Rozparovac_vlakenOCZ 120 GB Vector taky ho mam a to uz je v bedne cca4-5 let a co se tyce HDD tak pred tim SSD mi klekli 2 HDD po cca 2-3letech nastesti ten posledni 1T HDD co jsem koupil zaroven stim SSD stale fakci
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?Friday, 20 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 425x
Komentářů: 1
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Thursday, 19 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 652x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Tuesday, 17 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 966x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCMonday, 16 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 953x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1398x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Wednesday, 11 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1176x
Komentářů: 1