Klasické HDD žijí - Hitachi oznamuje technologii, která umožní zvýšit kapacitu HDD až na 24TB! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 29 November 2010
altNástup SSD bude velmi pozvolný a pravděpodobně ještě hodně dlouho nebudou moci kapacitně konkurovat HDD

 

 

 

Společnost Hitachi představila světu novou technologii zvýšení hustoty zápisu dat, která je 8x vyšší než co používají HDD dnes. Nová technologie má podle Hitachi umožnit výrobu klasických 3,5“ HDD s kapacitou až těžko uvěřitelných 24TB při stejném počtu ploten, jako mají současné disky. Nová technologie používá 10nm technologie pro vylepšení magnetické struktury. Jako taková je ale stále ve fázi vývoje a výzkumu a Hitachi neoznámilo, kdy se dočká praktického nasazení.

Na druhou stranu není to poslední ani jediná oznámená novinka pro klasické HDD a zvýšení jejich kapacity. Ve finálních fázích vývoje jsou i dříve oznámené technologie, které posunou kapacitu klasických HDD až na 10TB. V současné době se na trh nedávno dostaly 3,5“ modely s kapacitou 3TB. Lze tedy předpokládat, že tempo růstu kapacity HDD, které je zhruba dvojnásobek každé necelé dva roky, bude pokračovat i nadále. Klasické HDD také dále vládnou světu záznamových disků a nevypadá to, že by je v dohledné době nástup SSD nějak vážněji ohrozil.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 14:30:45
avatar
Rozhodně více kapacity přivítám akorát si nedokážu představit když ho zaplním a půjde do křemíkového nebe a nebudu mít druhý na zálohy tak ta ztráta dat bude asi citelná.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 15:19:35

Nechaval jsem rekonstruovat diskove pole z 5 x 500GB ... stalo to 12 tisic ale mame vse. Pri fyzickem odejiti disku je to max 10 tisk kus a nezalezi na kapacite, 90-99% dat z toho bez problemu dostanou. Ale je to drahe to je fakt
m4xp0w3r7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hmm 2010-11-29 22:20:53

Důležité a jedinečné věci prostě pravidelně zálohovat, třeba automaticky. U většiny uživatelů pak 95% dat je stažitelná z internetu, takže ty důležité zálohy moc nezaberou.
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 08:01:11

Citace:
Nechaval jsem rekonstruovat diskove pole z 5 x 500GB


Aké pole? Typ RAIDu? A koľko diskov z neho ľahlo?

Rád by som vedel, za čo ste dali tých 12 litrov
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 17:35:13

2 z 5 z Raid 5 .... za fyzicke vycteni dat z povrchu disku...
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-01 07:38:54

2 z 5 ... tak to naštve

A RAID nehlásil žiaden problém
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 17:39:26
avatar
zaujímavé bude či sa bude dať navýšiť rýchlosť prenosu. predsa len kopírovať 24TB z jedného disku na druhý nieje na pár minút
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 18:09:34
avatar
hustota zápisu prináša vždy vyššiu rýchlosť (na jednu stopu prečíta hlavička disku viac MB). Takže by to nemalo byť nič hrozné
braqela [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 18:22:53

Porcujete medvěda, který ještě ani neopustil laboratoř. Současná technologie je na svých hranicích, SSD je pro obyčejného člověka nedostupné. Tedy vývoj růstu kapacity HDD se na dlouhá léta zpomalí, než nastoupí zcela nové technologie.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 18:43:20
avatar
s tou nedostupnosťou SSD pre bežného človeka nesúhlasím. Ja som si akurát kúpil 60GB Agility 2 za 120 eur ako systémový disk, k tomu 640GB disk na ukladanie za 30. Za 150 EUR máš vysoký výkon a dostatok skladovacieho priestoru..
uni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 19:35:26

Taky nevím, proč by neměl být disk za 3k nedostupný. Za tyto ceny jsem běžně kupoval disky kdysi dávno a to jsem měl menší příjmy.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 08:36:48

Objektivně máš pravdu. Ale to tě začne hlodat takový vnitřní hlas: "Dávat tolik peněz za SSD, vždyť to je procesor nebo grafika" (neříká že nejvyšší kvality) a co koupíš raději, co poznáš ihned? Každého zajímá tvé CPU a GPU. Před 8 roky GF4400 10200Kč, 12 let tiskárna 8000Kč, to se HDD stratilo. Ale naprosto s tebou souhlasím.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Duvod nakupu 2010-11-30 12:13:51

Zajezi jestli nakupujes pro sebe a podle sebe nebo podle toho co kazdeho zajima :-)
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 12:24:50

Přesně tak, je to individuální, každý má jiný pohled. Ale každý při výběru začíná s CPU (od toho potom MB), VGA a RAM, HDD/SSD jako poslední, jak zbydou finance.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 12:30:53

přitom HDD je největší brzda a dle tebe je na posledním místě, ale souhlas.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 14:35:00

Já jsem popisoval reálný stav, nikolif můj názor.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 15:13:06
avatar
že každého zaujíma CPU, či GPU...blbosť, sorry kamoš má 6 jadro+HDD a ja K10+SDD a to SSD je nie len väčšia exkluzivita, ale aj stálo o polovicu menej, než to šestjadro a moje PC je v 99% prípadoch znatelne rýchlejšie ;)
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 16:20:39

Nemůžeš brát vše podle sebe, ale podívat se více kolem sebe. Jsou některé diskuze, kde vypisují svoje sestavy. Prostě mnoho lidí neřeší x6+HDD nebo x4+SSD. Mnozí ani neví co to je. A v pohodě žijí. Ty patříš k té vyjímce kterou to zajímá. Vista, Win7 načte vše do RAM (tady máš velký náskok) a tam se to hlavně odehrává. Swapování je minimální. Pokud nepracuješ s velkými bloky dat.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nejvetsi brzda 2010-11-30 14:59:53

Ono taky zalezi na tom co clovek dela a je to vekmi individualni. Napr. pri spousteni programu asi opravdu brzdi klasicky disk, ale po zapnuti PC a spusteni programu to uz tolik neregistruju a treba u zpracovani videa jde hlavne o procesor.

Dalsi muze byt, ze pokud nahravate hru (hraji stare na HD3200 proto nemuhu posoudit:-), tak SSD treba urychli operaci o par (desitek) vterin - co je to ve srovnani s hodinou hrani?

Take bych nepodcenoval vliv CPU s antivirem. Zajimal by me jak by rychle nabihali treba hry na pomalejsim CPU s SSD diskem. Tusim, ze nadsenci co maji SSD maji aspon ctyrjadrovy procesor, ale myslim, ze s pomalejsim procesorem by tak nejasali.

A hlavne: U her rozhoduje CPU, RAM, GPU (RAM) jestli hra pobezi nebo nepobezi, kdezto u HDD si "pouze" pockate.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 19:01:50
avatar
Si pekne mimo, pretože RAM nemá v skutočnosti už aboslutne žiadny vplyv, pretože na rýchlosti nezáleží u ramiek nikdy absolutne a na kapacite záleží, lenže v dnešnej dobe ti stačia najlacnejšie pamate na trhu určené do kancelárskeho PC a nijako ťa nebudu brzdiť na Ultra HD rozlíšení, pretože už aktuálne minimum už tvoria 4GB, ktorých cena je niekde okolo 1,5K v značkových prevedeniach(o OEM už ani nehovorím). A CPU?? Ked poviem, že mám zastarý iba štvorjadrový Phenom, tak si viacerý povedia, že to aký shit mám a predsa mi idu všetky hry na max na rozlíšení 2048*1152 a to pritom procák stále nejde na max, takže okrem RAM v podstate nezáleží ani na CPU. No už nám ostala z toho tvojho zoznamu len grafika...ehm, kam, že sa to posunuli hry graficky a náročnostne od dôb Crysisu?? No v rovnakej dobe ako som kupoval som kupil i grafiku, ktorá spolu s tým procákom dáva na danom rozlíšení všetko na max a hej - nemám DX11 a neviem aké nové "vymoženosti", ale k čomu mi to ako má byť?? Aj tak v hrách nepoznať na pohľad žiadny grafický okom viditeľný rozdiel, takže hlavný je hrubý výkon a ten z pred viac ako dvoch rokov je stále dostatočný. Takže ako sorry, ale by som bol totálny idiot, ak by som upgradoval niečo iné ako pevný disk, kedže vdaka nemu bolo moje PC z určitého pohľadu rovnako pomalé, ako kancelárske PC. Čo by som ako poznal, keby som kupil DX11 grafiku, šesťjadrové CPU, či nebodaj DDR3 pamate rozdiel by bol skoro nepoznateľný za mnohonásobne vyššiu cenu a to rozhodne i hry su plynulejšie, pretože niektoré hry su asi horšie optimalizované a viac čítaju z HDD aj počas hrania, či využívajú funkcie operačného systému, ktorý zase používa pevný disk a vo výsledku to spôsobuje lagy a pod...jednoducho rozdiel s SSD a bez neho je ako jednolitrový motor s turbom a bez neho...
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-01 09:00:49

Nejsem mimo. Nedostatecne mnozstvi RAM zpusobi, ze si nezahrajes. Pomalejsi disk, ze hra se bude dele nacitat. Cili RAM rozhoduje jestli hra pobezi nebo nepobezi, kdezto u HDD si "pouze" pockate.
To kolik zrovna potrebne mnozstvi pameti stoji nic na nutnosti jej poridit nemeni.
P.S. Asi by jsi se divil jake pocitace se pouzivaji jako "kancelarske".
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-01 09:22:56

tady jde spíše o pohled na komplet PC a to jak funguje.
A opravdu, největší brzda je disk.
Můžeš kličkovat, že u disku si tak max počkáš, ale právě to čekání...
Jestli rozhoduje RAM, nebo CPU, abys spustil hru ?
Samozřejmě, ale bavíme se o PC dneška, tzn RAM a dostatečné CPU je snad samozřejmostí.
To nic nemění na tom, že HDD je opravdu nejpomalejší článek v PC, at už máš data načtené v paměti nebo ne
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-01 11:03:10

Ale o tom to prave je, ze ten HDD je komfort, tedy neni to absolutni nutnost pro spusteni....
Presne proto to neni masova zalezitost. Lide chteji pocitac aby to nic nestalo a bezely na tom hry.

HDD nejpomalejsi clanek? Asi jsem vyjimka protoze pri zpracovani blbeho DV formatu (MJPEG) do MPEGu pro DVD mi komprese neprobiha ani zdaleka rychlosti HDD.
Jak jsem psal vyse vyuziti PC je velmi undividualni a proto delat takoveto zaveru je vskutku odvazne.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-02 08:06:48

nerozumíme si.
Nejde mi o lidi co chtějí nejlevnější PC na hry, nebo řešit individualitu lidí ve stavění PC dle jejich potřeb.
HDD je brzda PC, to je stará známá věc, až je mi trapný to tady psát.
Přečti si Veyronuv poznatek, jak se mu díky SSD zrychlil komp, když přešel z HDD. .
Proto píšu, že HDD je nejpomalejší článek v PC a né že to cpu někomu, kdo chce na HDD ušetřit, protože má jiné nároky, nevím ... necháme to být
Navíc komprese je záležitost především CPU a né HDD.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-06 09:33:36

Opravdu si nerozumime. Podle me proste nelze pausalne tvrdit, ze hdd je nejvetsi brzda. Vzdy bude zalezet na pouziti viz. priklady vyse.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 21:49:29
avatar
Len nechápem prečo si kupoval Agility, ked medzi Agility a Vertexami nie je v cenách skoro žiaden rozdiel, pričom rýchlostný teda je značný...a aktuálna cena 60GB Vertex 2 je nižšia než 120€ (teda aspoň tu v UK stojí už iba cca 90 libier).
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 18:34:02
avatar
Tak kapacita urcite uctyhodna. Jen me tak napada, cim vyssi kvalitu si muzeme dovolit, tak tim vic potrebujeme mista na disku.
BM3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 20:52:16

Cena bude zrejme zavratna. Osobne som uz nejak stratil doveru v jedno velke ulozisko dat.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-29 21:52:41
avatar
Ja mám teroví Hitachi Dekstar už 2 a štvrť roka(ked bolo tera max), ktorý posledný rok a pol mám v RAID 0 a síce už som ho poprenášal tisíce kilometrov a i lacnými zásielkovými spoločnosťami a stále funguje bezchybne, rýchlo a veľmi ticho, teda ku vysokokapacitným diskom od Hitachi plná dôvera ;)
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 08:14:06

RAID 0
Tak to moc bezpečné nie je a na prenášanie už vôbec nevhodné

To si kam prenášal také pole
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 19:12:22
avatar
Ja teraz bývam v Oxforde, ale PC som si skladal ešte v SR a taku fajnu mašinku by som tam nerád nechal zapadať, tak som si ju poslal takou lacnou zásielkovou spoločnosťou patriacou nejakým východniarom. A potom som ešte sa párkrát sťahoval tu v Oxforde, teda sa moje PCčko pekne povozilo v rôznych autách(a to i na Slovensku som ho trošku vozil do práce k otcovi a späť)
A čo na tom má byť ako nebezpečné?? Sorry kámo, ale asi ešte žiješ minulosťou. Hitachi Dekstar je kvalitka súčasnosti za minimum kešu a ako sám vidíš, po tom všetkom vyššie uvedenom a viac ako dvoch rokoch rušného života sa mu darí výborne - na pomery HDD veľmi ticho a rýchlo a teda i spoľahlivo ;) a jeho bratríček je o nejaký ten polrok mladší a pochádza od Samsungu(chcel som mu dokupiť dvojča, ale nebolo na sklade) a funguje rovnako skvele, aj ked je to "len" Samsung, čo nie je taká profi značka v HDD ako Hitachi, ale Samsung rozhodne nemá zlú úroveň ;)
Inak už nejakú dobu je tento Raid 0 zaplnený stále na 95-100%, teda ked sa mi zaplní úplne, tak čo to vymažem a potom zase vymažem a zaplním a takto stále dookola
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-01 07:34:45

Citace:
A čo na tom má byť ako nebezpečné?? Sorry kámo, ale asi ešte žiješ minulosťou.


Nie vôbec nežijem minulosťou

Za posledný rok odišli v mojom okolí minimálne piatim ľuďom disky v rôznych veľkostiach a všetko relatívne nové HDD (max 1-2 roky staré, doma používané, neprenášané). A perlička je, že posledný HDD bol nap. Samsung 1,5TB (asi tak dva týždne dozadu), ktorý bol úplne nový, používaný menej ako mesiac a ktoré mám zhodou okolností doma aj ja a to hneď niekoľko kusov v RAID 5... Takže tá prevencia je na mieste.

Inak osobne tiež používam RAID 0 na svojom PC, ale podstatné veci pravidelne zálohujem na server. Predtým som mal tiež RAID 0 asi 3-4 roky a disky to v pohode vydržali.

Len mám pocit, že čím vyššia hustota a kapacita, tak vyššie riziko odchodu HDD.

Takže, až ti to raz ľahne, tak potom zistíš viac o bezpečnosti RAID 0
Masar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 11:26:01
avatar
Tak k te obnove disku,jedna ma znama dela uctvnictvo a disk ji odesel kdy bilo nejmin treba,zasla to na obnovu.Po tydnu to doslo naspet 98 procent zachraneno cena 452€.A vubec neslo o raid.Jen o 2,5 160GB disk do notebooku.V cene je 1 ks noveho disku za 58€.
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 12:22:11

Lenže itsPGD hovorí o poli 5x 500 GB a nie o jednom disku

A keďže väčšina "normálnych" RAID radičov vie detekovať problémy, tak by ma zaujímalo o aký prípad a konfiguráciu diskov išlo.

Neviem si predstaviť, že by som dal niekoľko tisíc (alebo desiatok tisíc) za pole a potom ešte ďalších 12 tisíc za jeho rekonštrukciu ...
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-30 12:29:12

Měla tam ÚČETNICTVÍ! A to jsou prach! Co ji zbývalo. jj jsou chvíle kdy i toaletní papír řadíme mezi Cenné papíry!
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-01 07:19:40

A čo keď tam mala účtovníctvo Je mi úplne jedno, či tam bolo to alebo ono. To nie je v tomto momente podstatné

Mňa zaujímalo, čo sa stalo a prečo to ľahlo. Lebo pokiaľ firma kúpi nejaký server s RAID za povedzme 20-30 litrov a potom dá ešte 12 litrov za obnovu dát, tak je to bola zbytočná investícia.

To kľudne mohla kúpiť pár diskov naviac a urobiť si viacero obyčajných mirrorov z viacerých HDD a ešte by s najväčšou pravdepodobnosťou na tom dobre ušetrila.

Takto to vyzerá, že sa vôbec neoplatí investovať do drahých RAID riešení, keď ti to niekto dokáže obnoviť za nižšiu cenu.

Samozrejme, prevencia má vždy čosi do seba. Minimálne dáva vyššiu šancu na tú obnovu. Ide skôr o to, koľko sa oplatí investovať do tej prevencie
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-12-01 09:25:59

To máš pravdu, RAID u obyčejného účetnictví? Minimální tok dat. Raději dablovat.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 428x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 275x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 848x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1472x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6