Prodeje hudby na CD stále klesají a obchody končí s jejich prodejem. Jsem překvapen …
… jsem překvapen, že v dnešní době ještě někdo hudbu na CDčkách kupuje. Z USA hlásí, že prodeje hudebních CD klesly na tamním trhu v roce 2017 o dalších 18,5%! Hodnota těchto prodejů už tak padla velmi výrazně a mnohem větší zisky dnes přináší streamování hudby a další online hudební služby, které naopak každý rok rostou. Velké fyzické obchody v USA tak oznámily, že v polovině letošního roku končí s prodejem hudebních CD zcela, další chtějí změnit podmínky s vydavateli a platit jen za skutečně prodaná CD, nikoliv jen dodaná CD do obchodu.
Je samozřejmě otázkou, zda se při takto rychle klesajícím zájmu o CD vyplatí vydavatelům CD stále vydávat. Téměř určitě existuje nějaká hranice rentabilnosti, ale osobně si myslím, že stejně jako u gramofonových desek (které se stále vyrábí a prodávají) je ta hranice ještě o dost níže, než jaké jsou prodeje nyní, takže CDčka ještě nějakou dobu vydrží, ačkoliv existuje řada hudebníků, kteří fyzická CD už nevydávají. Každopádně zcela chápu obchodníky, kteří musí CDčka nakoupit za své v určitém počtu a pak je teprve prodávají, takže neprodaná CD, a že jich musí být hodně, jsou jejich ztrátou. CDčka na rozdíl od gramofonových desek nemohou nejspíše počítat ani s nostalgií uživatelů, ani s tím že „deska má lepší zvuk“. Digitální zvuk z CDčka se nijak neliší od kvality stejného digitálního záznamu z jiného digitálního zdroje, takže pochybuji, že CD budou „old school“ módní jako gramofonové desky.
CDčko je vlastně jen původní digitální přenosné záznamové médium a zajímavé bylo jen proto, že nebyly v jejich době dostatečně velké flash disky :). Dnes samozřejmě nedává CDčko žádný smysl jako záznamové médium digitálního zvuku pro několik málo písniček, jak se stále používá. Fakticky je to neefektivní médium na jednorázové použití. Jiná média, jako flash disky, disky obecně apod. lze používat opakovaně a s hudbou i pracovat, nemluvě o fyzické nepraktičnosti CD disku v dnešní době.
Pochopitelně z hlediska šíření hudby je online stažení také mnohem efektivnější, bohužel kvůli propracovanému nesmyslu současné podoby autorského práva, je zde milion zbytečných komplikací. Streamovací služby jsou takové nutné zlo a s hudbou zachází jako se službou, kdy si vlastně hudbu nekupujete, ale často jen pronajímáte. Vzhledem k tomu, že Internet je dnes téměř kdekoliv a každý máme v kapse výkonný univerzální počítač, který mimo jiného slouží i jako hudební přehrávač, je pochopitelně nesmysl používat dnes CDčka, či v podstatě jiné fyzické médium s výjimkou třeba flashdisků, či disků v podobě zařízení typu NAS či CLOUD.
Ukončení prodeje hudebních CD je tedy zcela na místě a osobně nechápu, proč se ještě stále prodávají, protože i jako ten optický disk není, jak bohužel víme z praxe, zase tak trvanlivým médiem, jak jsme si mysleli.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|