SSD disky přestaly zlevňovat, hrozí i zdražení – co se děje? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 05 December 2016
altObrovská poptávka po NAND pamětech, zpoždění nových technologií a výroby.

 

 

 

 

Špatné zprávy přicházejí z trhu s NAND čipy, tedy čipy pro SSD disky všeho druhu. Přesněji, špatné zprávy pro nás nakupující, výborné zprávy pro výrobce. Aktuálně totiž NAND čipy zdražují, což se promítá i do rostoucích cen SSD, která tak přestaly zlevňovat a dokonce poprvé hrozí jejich zdražení.

Důvodem je velmi vysoká poptávka, způsobena tím, že výrobci nejen PC chrlí na trh celou řadu nových zařízení, která nic než disky využívající NAND, prostě nemohou využívat. Výrobci paměti a SSD disků tak zažívají značný růst odbytu, nicméně spolu s tím už neroste výroba. Skutečných výrobců NAND čipů totiž není mnoho, vedle zcela největšího SAMSUNG, je zde TOSHIBA spolu s WD(SandDisk), Hynix a hlavně Micron. Tito výrobci vyrábějí drtivou většinu všech NAND čipů a někteří se potýkají s problémy s přechodem na „3D“ NAND. U některých jde přitom fakticky o první generaci, problémy má ale i SAMSUNG, který ovšem už pracuje na třetí generaci 3D VNAND. Aby toho nebylo málo, Intel a Micron s jejich revoluční 3D Xpoint technologií, která má dokonce stávající NAND nahradit, má značné zpoždění a i když už vzorky existují, hromadná výroba je stále v nedohlednu. Pro Micron a Intel jde přitom o klíčový produkt na poli SSD.

Není tedy divu, že se stoupající poptávkou po SSD, když zároveň neroste už tolik výroba, si mohou výrobci dovolit poprvé navýšit ceny. A toho samozřejmě využijí. Růst cen může dosáhnout kolem 6 – 10%, ačkoliv je otázkou, kolik se z toho projeví v cenách koncových SSD disků, kde panuje tvrdá konkurence.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 12:12:09
avatar
Pre mňa za mňa, si to zatiaľ stále môžu nechať. Ceny SSD s vyššou kapacitou ako 512MB, sú stále brutálne. Mám 4TB HDD WD, kvalitný a môžem s tým v poho vydržať ďalších 5 rokov.

SSDčkári, ktorým sa moj postup a prístup tradične nepáči, hoci ide o môj PC, tak sa blížia Vianoce a môžete mi nejaké pekné 2TB SSD kúpiť a budem mať.
caleb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 12:26:16

Nechapu, na co potrebujes na OS, aplikace, hry 2TB SSD? Na vsechno ostatni jsou klasicke disky.

SSD disky nemely nikdy slouzit jako datove uloziste.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 12:33:04
avatar
jj, a už je to tu

No veď hej, ak to má mať zmysel, tak programy, hry a OS by mali byť na tom ssdčku, pod 2TB ja určite nepôjdem. Ani nebudem robiť osvedčené: SSD malinkaté pre OS a všetko ostatné na HDD...rýchlosť nabiehania OS a pod ma netrápi, dnes to bolo napr celkom svižné, a to mám 7200RPM HDD, rýchlejšie to nutne nepotrebujem.
aradan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2: Shadow 2016-12-05 12:55:44

Jednou poznáš sám, jak je rychlost OS na SSD návyková.
flastie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 07:45:16
avatar
Ale ved ho nechajte. Podla popisu ma nadupanu hernu masinu ale je to hejter voci SSD a mali sa mu investovat (dnes uz len) par eur do nejakeho jednoducheho SSD disku. (lebo sa rad pozera na antivirus ) Tito ludia este stale nepochopili ze SSD je primarne urceny na operacny sytem kde kapacia 128GB bohate postacuje a ze SSD nie je o rychlosti zapisu a citania ale o IO odozvy a ze prave tam SSD robi s operacnym systemom super rychle zazraky. Ano, na hry este bohate staci klasicky HDD ale kto si dnes do takej hernej masiny neda systemove SSD tak to nie je ze ani smiesne ale skor na padnutu sanku, a s nemym uzasom mi nad hlavou v tom baloniku svieti velkym "WTF !?!?". (je to nieco ako kupit si supervykonne Ferrari ale namiesto turboduchadla tam dat vysavac)
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 11:00:04
avatar
žiadny SSD hater nie som, nikomu SSD neberiem...

dosť si si odpovedal sám, PC ma proste stál dosť a keď som pozeral SSDčka, tak som to ožalel...PC zapínam málo - 1x, 2x denne a dal som tam klasický 3,5" WD 4TB s udávanou dlhšou životnosťou, ktorý sa hodí aj na prevádzku 24x7...ešte aby som vysvetlil ten antivírus, nebolo pochopené čo tým myslím? - som trpezlivejší jedinec

Ktovie, do budúcna to bude možno úložisko ten HDD, ale na slušnejší SSD momentálne fakt nemám (dôvody rozpisovať nebudem) a niektoré sú stále proste príliš drahé, do budúcna sa nebránim, skrátka uvidím. Dobrá životnosť je pomerne dôležitá pre mňa a nerád by som riešil počet prepisov a pod, TLC sa mi nepáčia: Odkaz
Tyrael888 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 12:56:55
avatar
Nepíš že niečo nepotrebuješ kým to nevyskúšaš.
Môžem SSD len odporučiť a ver mi ak si ho dáš do PC nebudeš sa chcieť vrátiť. Bohato ti stačí 128 alebo 256 a nebude ťa srať ani mala kapacita ani menšia životnosť proste nič.
Sám mám 128 a k tomu 2 klasické HDD. A nejedna sa len o štart systému cela práca s PC je taká svižnejšia.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 13:14:51
avatar
Tak pre všetkých - na 128GB, či 256GB SSD nejdem určite, tam sa hry nevôjdu, to je obyčajný flash disk...

A uvedomte si, že mňa baví občas čumeť, ako antivírus pomaly robí úplnú kontrolu PC - rýchly štart a odozva systému, pre mňa nie sú priorita. Nehovorím, že by v tomto smere SSD nepomohlo, ale zatiaľ osobne do SSD nejdem. A až pôjdem, tak to bude niečo lepšie a snáď to dovtedy klesne cenovo.
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Blbosti 2016-12-05 13:24:00

Pardon ale co tu píšeš jsou pěkný voloviny. Pokud to myslíš vážně, tak to jen ukazuje na to, že tvoje schopnost používání systémů je tak omezená jako tohle tvoje tvrzení. Každý kdo systém používá více jak k otevření hry a okna prohlížeče by toto nikdy nenapsal.

Už jenom vyhledávání od Win 7 nahoru je tak rapidní rozdíl, že to za tu změnu stojí. Ano 50% uživatelů opomíjená funkce, dalších 30% neví ani že tam je, ale jejich problém.

Kecy jako: Čumění na to jak antivirus pomalu dělá kontrolu, jsou jen blbé kecy.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 13:32:23
avatar
Hmm, tak dík za jemne hrubšie podanie. Máš pravdu, väčšinou je to o tom zapnutí hry. Za tým účelom, som vyberal komponenty - Herné PC .
technik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:27:39

pak ale pro tebe nema smysl ani 2tb ssd
nekdo kdo chce vetsi ssd bud nechape k cemu to je nebo chce opravdu profi ssd kde jde o desetitisice

ssd ti ve hrach fps neprida, nekdy urychli loading time a nekdy ani to ne (samozrejme jsou vyjimky treba jako MMO tam kdo ma ssd neumre na portu, kdo nema tak je mrtvej nez se portne)

naopak i maly ssd kde je ciste os, browser, kancelarskej balik udela vetsi sluzbu jak zmena cpu o tridu vejs a je to levnejsi
a nejsi prvni od koho slysim ze ssd jsou k hovnu kdyz podle testu stejne jejich rychlost spadne pod disk kdyz na ne zacne clovek tahat BRripy z torentu
a nejsi prvni komu rikam ze nepochopil k cemu ten disk je
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 15:08:34
avatar
SSD je o rýchlosti zápisu/čítania oproti klasickým HDD...

Teda, ten OS zrýchli, aj načítávanie v hrách isto (Dragon Age: Inquisition je tu hrozný, pri prechode do novej lokácie...), teda niektoré hry z SSD môžu ťažiť...

Ale ako si poznamenal, ja som hráč a tam je to hlavne o GPU, CPU, RAM a proste, aby hlavne zádrhel nebol tu a tak to mám aj vyriešené...a na videá z Frapsu napr, kým ich skonvertujem, tak mám úložný priestor nato dovtedy skrátka.

K práci s OS, je pravda, že nezvyknem používať knižnice, či vyhľadávanie pomocou kľúčových slov, skrátka urýchľujúce triky. Nemám hromady fotiek v PC, hudby, videií a pod. ...je to herné PC, takže k všetkému potrebnému sa aj obyčajnou metódou doklikám veľmi rýchlo - je to PC na herné nasadenie skrátka, nepoužívam vkuse externé disky a pod aby som využil nejako super knižnice.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:29:54
avatar
ok, jen nechápu proč potřebuješ 2TB na OS + hry. Mě stačí mé 512GB SSD na OS + hry bohatě, na hudbu a dokumenty mám pak klasické HDD. najednou nehraji nikdy více než 5 her a ty se tam vejdou vždy (ok věřím že pokud budeš hnidopich najdeš možná 100GB+ hry abys mi ukázal že nemám pravdu ). Takže to nechápu. Jo je pravda že 512GB M.2 pciex4 stojí hodně, ale to je jediný problém. Jinak pořád zmiňuješ hry. SSD je ale luxusní pomoc nejen ve hrách ale v podstatě všude. Naopak GPU pomůže jen ve hrách. Divím se, že nemáš SSD. Do hiend herního počítače patří
Citace:
SSD je o rýchlosti zápisu/čítania oproti klasickým HDD...
právě že není, je hlavně o přístupové době. Pokud máš hiend gaming PC, tak tím mechanickým diskem to zabiješ. Ve chvíli kdy potřebuje hra dotáhnout něco z disku, tak máš propad fps jako kráva, to raději méně plynulých fps, než takové propady. Proto mám freesync + SSD a stačí plynulých 40fps pro skvělý dojem. Mít HDD a nemít freesync/gsync, tak to musíš honit tak k 80-90fps, abys předcházel propadům. Přijde mi to jako hloupé, energeticky neefektivní a stejně se vsadím že máš větší lagy než já, protože HDD má přístupovou dobu v ms, zatímco SSD v nanosekundách, takže je na tom 1000x lépe a to doslova . Jinak pravda, čtení 2,5Gb/s ná mém Samsungu 950 Pro moc nepomáhá, hraju hlavně online hry a většinou mám nahráno jako první a server ještě ani nespustí odpočet do začátku kola
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:55:10
avatar
Ano, SSDčko patrí do pc, len som to musel niekde škrtnúť a škrtol som to na SSD. To je všetko a hej, hry naberajú na kapacite. To je dôvod, prečo sa mi zdá aj 512MB SSD málo...aby to bolo aj dobudúcna a tá kapacita bola trocha nadčasová, to nikdy neuškodí.

Musím povedať, že tým, že R9 290X som mal vadnú a vyreklamoval, následne dal 980Ti a monitor mám Free-sync...tak nemám ako si vieš predstaviť kompatibilné riešenie: či už G-sync-G-sync, Free-sync-Free-sync
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 23:17:54
avatar
Shadow, cim vic ctu tvoje clanky, tim omezenejsi me prijdes. Pod kazdym clankem ses jak zasekla deska.. honis si tricko, ze mas 980Ti a absolutne odmitas upgrade za 2000 kc, kterej fakt pocitis a reknes, ze se rad koukas, jak se ti toci kolecko na monitoru... Vetsiho exota jsem tady dlouho nevidel, kdyz vynecham troly
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 23:03:02

.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:59:31
avatar
K tomu není co dodat! :-)

Shadow R.O.G., to co píšeš je jako tvrdit, že se bez výkonnější GPU obejdeš, páč je zábava sledovat slideshow na tom střepu, co máš aktuálně v bedně ;-)
3x3cut0r [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:34:40

Já mám na svojí šunce 128GB SSD a kromě Windows, Office a podobných nesmyslů, tam mám vždy 1-2 hry, co aktuálně hraju. Někde je rozdíl markantní (např. BF3/4), jinde je to úplně jedno, třeba u CSka. Uvažuju o upgradu na 256GB, až budu kupovat novou sestavu, víc už je asi zbytečný. Ale mít teď na systém a na hry normální HDD, to je podle mě masochismus
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 15:13:42

A vůbec největší masochismus je 5400otáčkový disk v notebooku. Proto když někomu známému prodávam notebook, měním klasický HDD za SSD a plotňák jde do 2,5" rámečku, takže má navíc externí disk. Oživení v noťasech je naprosto fatální.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:04:05
avatar
Suhlasim so Shadow. Mam 2x 1TB Seagate. Asi do 15 sekund som na ploche W10. System a dokumenty mam na jednom disku, hry a cely Steam na druhom disku. Hry mi nacitava tiez rychlo a aj rychlo vrati naspat do systemu, lebo oba disky idu naraz nezavazne na sebe. Ked kopirujem, vyzivam pri tom sposob, ze z jedneho disku kopirujem na druhy, pripadne rozbalujem z jedneho na druhy, a dava mi to cca. 150MB/s. A potrebujem hlavne kapacitu. Takze u mna zatial bez SSD uplne v poho
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:32:10

Teď mi akorát vysvětli výhodu kopírování z disku na disk ? Když kopírování v rámci jednoho disku spočívá v přepisování parametru souborů ?

Protože kdyby jsi ty disky měl v Raidu tak dosáhneš při tebou popisovaných činnostech tak 10 násobné rychlosti )
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:20:19
avatar
Ano, mas pravdu. Tak by to bolo este lepsie. Ale zvykol som si na toto V buducnosti budem urcite uvazovat o kupe SSD.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 15:03:12
avatar
Hele kdo nezkusil neuvěří...

Všichni jsme tu OS na HDD měli a po vyzkoušení OS na SSD bychom ho již nikdy na HDD nedali. A pak je tu pár lidí, co se nám snaží tvrdit, že si na tom svém starém ukrutně pomalém HDD chrochtají blahem a SSD nepotřebují, páč je zbytečné.

Jo, jasně! :-D
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 15:12:25
avatar
pozri, beriem ti niečo, to tvoje SSD+HDD? Nie, ocením rovnaký prístup opačne
marfan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 18:04:26

Podľa mňa klameš, pretože skúšal som nainštalovať Win 10 na HDD jeden z najrýchlejších 1TB HDD Toshiba P300 a nebolo to ani zďaleka tak rýchle ako SSD a 15sekund asi v tvojom sne, jedine tak že sa ti zobrazí plocha ale ešte ďalšiu minútu dve načítava veci kým môžeš plnohodnotne pracovať.

Ja mám jedno s tých prvých lacných Kingston SSD mám ho asi 3 roky žiadny rýchlik to nieje, čítanie 290MB/s a zápis nejakých 200MB/s a ten HDD Toshiba aj keĎ je dosť rýchly na pomery HDD tak proste toto relatívne pomalé SSD nestačí proste odozva, svižnosť systému je na HDD veľmi pomalá. A to sa bavím o čistom Windowse a nie zasratom po roku každodennej práce na nom, kde SSD nespomaluje.

Na kapacitu mám 1,2,3TB WD Red a tie HDD tiež niesu zrovna pomalé. Na loading hier to bez problémov stačí ale na aplikácie typ CAD, SW na robenie videí je lepší tiež HDD.
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-07 11:56:51

Mám tvoje osvedčené malé SSD (štvrročná ADATA SP900 PRO 64GB) na systém (zažila už asi 5 windowsov) a stále ide ako hodinky, na všetko ostatné mám HDD (WD BLUE 1TB na Steam,Origin a nejaké väčšie programy a WD GREEN 2TB na filmy a hudbu) a poviem ti že za to tvoje klasické by som nikdy nevymenil bolo by to asi ako prejsť z lamborghini do felície. Do takého klasického PC je ti zbytočná aj i5 lebo ju brzdí pamäťový subsystém

A ten pocit že za pár sekúnd zapneš systém a hneď robíš je na nezaplatenie.... browsovanie webu bez spomalenia
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 11:01:54

To, že sám pro to nemáte využití neznamená, že ostatní ho také nemají.

Sám jsem řešil například výměnu disk v PS4, kdy s SSD se hry načítají prostě o dost rychleji. Ale má smysl dávat něco kolem 500GB, když to pár her okamžitě zaplní? 1TB a více je ideální volba, ale pak se s cenou disku dostanete na nebo i za cenu celé konzole.

Jiný problém jsem řešit u NTB. Kde jsem hned měnit původní malý a pomalý M.2 disk za rychlejší 500GB model. Nemusím se tak starat, zda bude mít systém dost volného prostoru, nemusím se starat kam dám ostatní programy. Ono jen takové Office a Outlook, pokud máte trochu víc pošty, dokáže sakra těžit z SSD. Druhý plotnový disk jsem taky vyměnit nakonec za SSD. Ono se to nezdá, plotnový disk vám klidně spadne z metru na zem a nic mu nebude, podruhé se vám jen svalí taška s NTB za zem a poškodí se. U SSD nehrozí poškození otřesem a pokud máte ve stroji pouze SSD, tak prostě neřešíte, co kde bude a vše je vždy naprosto svižné a tiché. V podstatě v běžném stavu ani nevím, zda je NTB zapnutý nebo ne, protože neslyším vrnět disk.

A celkově ta myšlenka pořídit si malé SSD pouze na systém je hloupost. Jednak proto, že malá SSD mají většinou ty nejhorší vlastnosti, tedy jsou pomalejší ve všech směrech, mají nižší životnost z pohledu TBW. Navíc když už jdu do SSD, tak chci aby z něj profitovala i většina používaných aplikací/her. Navíc je třeba si uvědomit, že pořád celá řada NTB má pouze jednu pozici na disk, takže tam si asi nepořídíte disk jenom na systém.

Plotnový disk jako úložiště velkých souborů, typicky videa je OK. Ale pokud chcete s mediálním obsahem i nějak pravidelně pracovat, tak opět ideální je SSD. Opět budete někde úplně jinde, pokud máte i odpovídající zbytek PC/NTB.
Anonymní  - Shadow R.O.G. 2016-12-05 13:10:04

Jsi pravý nefalšovaný vůl. Je mi úplně jedno co mi odepíšeš, ale 100% lidí, kteří zkusí SSD už nechcou nic jiného a ty mi tady budeš vykládat něco o plotnovým disku. Prosímtě mlč a nepiš sem nic co jsi nevyzkoušel, protože číst ty tvoje nesmysly o tom jak plotnový disk dostačující je možná už i duševní porucha a musím kvůli tobě teď zavřít okno jak se ti vedle v mateřské školce smějou i malé děti.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:11:02

Mně zase stačí přečíst první větu tvého textu a zbytek obsahu mne vůbec nezajímá.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:35:13
avatar
Slušné chovanie nemôžeš čakať od každého...a pritom by pánovi stačilo, keby si prečítal DDho slogan:

Citace:
"Chytrý napadne špatný názor, hloupý jeho autora"


má to rovno pod článkom

a pán fanda433 práve tak...
fanda433 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 13:48:39

Tady člověk vidí, čím větší Karma, tím větší idiot
ludva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:21:50

To bych netvrdil, prostě to nevyzkoušel tak neví Jako nemusí tu pokaždé obhajovat klasické plotny, chápu ho, že když by měl konfiguraci 256GB SSD a dva klasické disky, na kterých bude mít hry tak rychleji se mu ty hry opravdu načítat nebudou oproti tomu řešení co má doma dnes, každopádně ano SSD minimálně pro systém neporovnatelné zrychlení odezvy atd, sám mám doma 128GB+2TB+2TB.
Czudik26 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:30:32

klid do frasa... Shadow má pravdu... sice jsem koupil crucial mx 300 (275gb reálně 256.2) a mám i plotňový disk, ale co se rychlosti týče, není to až taková hrůza a upřímně by mi to extra nevadilo... nové 7200disky nejsou nejhorší a JSOU použitelné, ikdyž samozřejmně SSD je SSD... spouštění prohlížeče, projektů, videa vyhledavání a vlastně všeho je opravdu na SSD rychlé jak střela, ale né nezbytnost.

Chápu obě strany, ale souhlasím s Shadow R.O.G. , protože to není nezbytnost a ceny nejsou lidové... za cenu 256gb ssd mám cca 2tera HDD
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:15:55
avatar
hej, tá cena za kapacitu je stále v réžii klasických HDD, mám PC hlavne na hry, samy ľudia tu nakoniec tvrdia, že na to stačí HDD (veľa hier by sa na malé SSD nevošlo), takže viem fungovať. Iste, mnohí si to SSD na OS dajú a zrýchlia systém, ale pre mňa to nie je najľúčovejšia priorita a existovať jednoducho viem s HDD...ale dosť na dnes, nebudem ďalej šokovať, väčšina to myslí vlastne dobre, pochvaľujú si, čo vyskúšali a pocítili rozdiel, plne to chápem, len treba trocha tolerancie...
ludva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-08 07:48:03

do RICI s cenou U kompu čistě na hry chápu volbu klasického HDD na data, i tak bych pro systém vždy raději vzal 120GB SSD a zbytek klasika HDD, těch 1500 za zrychlení systému stojí ;)
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:22:44
avatar
Uplne si to vystihol
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:49:34
avatar
Asi tak nějak.
Mám 256Gb SSD (systém, programy), 2 x 1,5TB HDD (data)+ 3TB HDD záloha a 1TB SSHD na hry.
SSD je pro systém a programy ideální. Rychlost a odezva jsou obrovské klady...kdo nepoznal, nevím o čem je řeč.
Nicméně ale chápu i to, že s 7200rpm HDD pro systém se dá žít.
Nejorší byly 5200rpm HDD v noťasu. Výměna za SSD a hnedle je zase "svižník" :-D
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 15:10:56
avatar
Obávám se, že tohle je taky maličko mimo mísu. Kdo soudnej používal na OS něco jiného než 7200rpm disk od jeho uvedení na trh někdy v době Pentia II?
Už i první PC, které jsem si koupil za své vlastní peníze mělo na systém 30GB disk se 7200rpm a vzhledem k tomu, že to byl Duron 650 se 128GB RAM, tak se bavíme skoro o pravěku ;-)

Ono nejde ani tak o to zkusit udělat upgrade z HDD na SSD a jásat jak je to rychlý.
Dokud člověk nepoužívá alespoň několik měsíců systém s SSD a pak nezkusí používat systém s HDD, tak opravdu neví, jak moc velký rozdíl to je.
My lidi si na lepší zvykáme hrozně rychle a na horší vždy vzpomínáme s láskou...až setkání s realitou nám většinou otevře oči ;-)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:11:42
avatar
Tzn. že podle tebe soudný člověk koupil před 8-10 lety ntb a hned měnil disk, páč v něm byl 5200rpm?
Do noťasů se 5200rpm dávaly hodně často. Samozřejmě u desktopu to bylo jiné, taky se tam třebas neřešila spotřeba HDD že?
Hele, teď vedle mě mám starý C2Q 3Ghz, 4GB DDR2, 500GB 7200rpm a čisté Win7. Takže vím jak vypadá OS na SSD i na HDD.
Pokud je OS čistý, tak s HDD to není tak zlé. Jooo, kdybych tam nabalil tech 10 softů, co mi normálně běží na pozadí, tak i start OS by se slušně prodloužil.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 15:07:38
avatar
Já bych taky rád alespoň 1TB SSD na data, plus 256GB SSD systém a pak alespoň 3x serverové 2TB Hitachi.
U některých her je přínos SSD znatelný, u některých je to na hraně a u některých to poznat vůbec nejde. Stejně u většiny her jsou data v nějakém "archivu" s různým stupněm komprese, takže při načítání hraje prim CPU a to jak jej dovede hra využít.
Bosnak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 14:46:57

Proč? Prostě má potřebu jen jediného disku v pecku. Třeba má kisničku, kam se víc nevejde, nebo se nechce babrat s rozmýšlením co kam dát, nebo mu cena připadá neadekvátní, nebo se obává nějakých komplikací (W 10 překvapují neustále). To že si počká.... jeho boj.
Plotny mají jednu výhodu - z havarovaného disku lze obvykle nějaký data získat (vyváží se tedy zlatem raženým latiniem), z havarovanýho SSD nikdo nic nevytahne....
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 15:45:19
avatar
Ak je narážka na mňa, tak mám corsair 780T - big tower - jeden koš na HDD som vybral, stále tam mám jeden, a dostatok pozícii na uchytenie SSDčok + M.2ku na samotnej doske ...

Akurát som nedal aj druhý HDD, aby boli v RAID, a musím veriť, že prežije takto, ale nič super dôležité tam nemám...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 15:54:10
avatar
Přesně to je další důvod, proč mít SSD jen na OS a maximálně programy citlivé na rychlé načítání z disku. Na ukládání dat je lepší HDD a ještě dlouho bude. => Kupovat velké SSD (nad 512GB) nedává smysl...

Mimochodem v domácích podmínkách není RAID nejspolehlivější způsob ukládání dat. Mnohem bezpečnější je mít jeden disk v PC, druhý alespoň stejně velký v NASu a mít je sesynchronizované.
A pro jistotu mít ten NAS někde dobře schovaný před zloději a ideálně i před ohněm/vodou ;-)

Ideální je taky nekupovat disky naráz a jednoho typu, aby neselhali společně...
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 16:50:01
avatar
nemám nič dôležité super extrémne - RAID1 by v poho stačil, ale ušetril som aj na tom druhom HDD a kúpil iba jeden...

Takže dúfam, že žiadni zlodeji, lebo samotné komponenty sú cennejšie, ako to info na HDD, ale kompík je big-tower a pekne ťažký. Tak by som im to aspoň skomplikoval, samozrejme dúfam, že v ideálnom prípade si zlodeji vyhliadnu niekoho iného ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:28:44
avatar
Hmm, máš opravdu zajímavý pohled na věc :-)
Hádám, že většina lidí se shodne, že proti ceně dat je cena těch komponent naprosto zanedbatelná.
Takový rodinný archiv fotek, důležité smlouvy, případně výsledky několikaleté práce jsou v porovnání s cenou disku v naprosto jiných dimenzích...

Na to, že si zloději vyberou někoho jiného spoléháme samozřejmě všichni, ale ne všem nám to může vyjít, že? ;-)
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:43:13
avatar
mám racionálny pohľad na vec

na HDD nemám žiadne "plány Bieleho Domu", ani tie rodinné fotky, takže najviac by ma mrzela strata save zo skyrimu a v takomto prípade je naozaj cena toho HW prevyšujúca stratu dát na HDD - herný PC, herný...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 18:08:01
avatar
To máš těch počítačů víc, že ten o kterém tu píšeš máš pouze na hry a nic jiného? ;-)
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 18:23:44
avatar
rodičia majú môj predchádzajúci PC, žijem s nimi, tam sú skôr tie fotky a tak, môj v izbe je čisto herný stroj primáre + niečo iné ak náhodou potrebujem...
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 19:35:36

nj a o fotky se stará mamča Hlavne o to zálohování

Osobně v kompech nemám ani jeden HDD jen samé SSD vše ostatní je na NASce. Aneb vítejte v 21. století.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 20:26:01
avatar
Žiaľ, po technickej stránke, sú rodičia bezomňa v koncoch. Takže, ak na to príde, tak úradujem aj u nich. Ale myslím, že u rodičov to ujde a podobné skúsenosti majú viacerí...
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 00:10:11

Tak mě napadá, když ještě dnes lpíš na HDD, proč nehraješ na crt monitoru a VGA grafice 640x480 (záměrně neuvádím černobílý Hercules) i na tom se dalo / dá hrát.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:13:35
avatar
Prečo používate HDD ako úložisko pre hry, aj keď máte SSD? Nechápem taký postup.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:22:30
avatar
Protože na tom SSD nemáme typicky tolik volného místa, abychom s ním plýtvali na hry;-)

Tím jak se SSD zlevňují a někteří už máme větší SSD než standardních 120GB, tak už si můžeme dovolit tam pár her dát, ale i tak člověk pečlivě vybírá u kterých to dává smysl.

Většině her to moc nepřinese a je lepší mít na SSD víc volného místa...je pak rychlejší, TRIM a další algoritmy udržující SSD v kondici lépe fungují a navíc určitě déle vydrží.

Já mám třeba 240GB SSD a mám tam tuším 4 hry z těch asi 10-15 co mám nainstalované.
Třeba ve WoT a WoWS je to znát při načítání bitvy...jsem většinou mezi prvními s načtenou hrou. Ale je spousta her, kde to nemá skoro žádný vliv.
madPav3L [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 17:54:01
avatar
Tak asi jak kdo... někdo si může dovolit větší SSD a hodí tam i hry. To je i můj případ a na 256GB SSD mám systém a programy a na 1TB SSD mám hry a dočasná data.
krishott [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Počkám 2016-12-05 20:53:55

Maka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-05 21:20:26

Jsem tu jediný, komu nedostačuje už ani rychlost běžného SSD natožpak HDD?
maxsenz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 00:02:26
avatar
Maka : tak si kúp M2 kartu jednu peknú 2TB majú na alze už som po nej pokukoval, bohužiaľ som silný diabetik a nemôžem si dovoliť predať obličku ...
inak...pán Shadow R.O.G. ako čítam...no pekný kus wola ja by som na hry využil aj 5TB SSD !!!!!!!!!!! šak nové hry sú už také náročné na miesto že posledný mesiac nič iné nerobím len presúvam hry čo aktuálne nehrám na hdd 2TB, a na 256GB SSD inštalujem novinky čo chcem hrať teraz...
PS : shadow r.o.g. - 2x si napísal 512MB SSD to si fakt taký zaostalý ???
mikki68 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Shadow R.O.G. 2016-12-06 00:04:22

Dobre Shadow hlavne, že máš procesor za 1000€.
Chlapče daj si to do poriadku v hlave, pretože čítať tvoje argumenty, že je to výlučne herný PC a tebe stačí len obyčajný HDD napíše len človek s mentálnou vadou.
A verím tomu, že ak by som enkódoval video bluray => MKV tak to môj Samsung 850 Pro a Xeon® 1246 zvládne s prstom v nose a časovou rezervou aj niekoľko hodín oproti tvojmu 5960x s klasickým HDD.
pawelino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 00:24:44
avatar
Už se perou, už se perou, já to řikala vod začátku, že si čumáky rozbijou!!!
Head of the Demon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 00:49:28
avatar
Že vás takáto zábava baví a bijete sa tu, môžem vás vytrénovať a hneď budete cítiť tú zmenu.

Ra's al Ghul...
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 03:35:04

jo, jo, hdd tady s nama budou ješte hodně a hodně let.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 08:19:44
avatar
Mně se TLC hnusí a rychlost každého modernějšího 7200ot HDD s dostatkem RAM stačí. Kámoš má plotny co se mu už točí 30 000 hodin - je to torrent pirát, tak disk moc nevypíná a nešetří. Hlavně by to chtělo náhradu za nand flash ještě dřív, než se u HDD ve velkém prosadí hélium a další blbůstky.
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 11:02:59

Mam tady baracudu kera funguje celou dobu jako systemovy disk a ma uz 34 k hodin a zatim se jevi bez problemu.V supliku mam neajkou 80ku jeste s vic hodinama taky zdrava.Taky neminim menit za SSD v dohledne dobe zvlast s jejich "spolehlivosti", kdy chcipaji bez varovani.
fanda433 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 11:16:49

horste co jako myslíš spolehlivostí? Poměr reklamací HDD vs SSD je u nás 50.vs 1. Doma mám 11.SSD disků a zatím ani jeden "nezmrznul", všechny jedou skoro nonstop. U některých už není stav disku 100%, ale to neznamená že nejsou v pořádku, jen přibývají přepisy. A navíc každý trošku znalý, si dělá zálohy. Horste žiješ v klamu stejně jako uživatel Shadow R.o.G
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-06 14:25:11

Jak znamo flash pameti chcipnou narozdil od hdd bez varovani.Zalohy si dela prave malokdo, to je jen iluze.Pomer reklamaci je zavadejici, jedna se predevsim o hdd v nb, s kteryma majitele manipuluji za chodu, triskaji s nima a podobne, navic se hdd v nb kriticky prehrivaji.S ssd je nesporne os rychlejsi, ovsem tech par vterin pri startu je pro me nepodtstnych a hry co hraju jsou tak deset let stary kde je ssd nepotrebny.Uvidime za dalsich deset let kde budou ssd a kde budou hdd,ktery jsou zde od 60. let a jejichz kostrukce je proverena a rozhodne to nevypada ze by mely skoncit.

U ssd technologi je mimochodem predevsim komicke, že aby bezchybne disk fungoval nejakou dobu, je nutne nezaplnovat celou kapacitu.Takza zakaznik diky reklamnim krasozvastum pristupuje na to, že kapacitu kterou si zaplatil, nebude vyuzivat.Takze kdo tady zije v klamu.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-07 08:28:18
avatar
"ovsem tech par vterin pri startu je pro me nepodtstnych"
Kdo tu mluví o startu, jde o přístupovou dobu systému, programů, atd..

Zaplnění disků na skoro 100% jsem už u několika lidí viděl, jen nechápu k čemu je to dobré.
SSD mám pět let stav 100%!
Pokud najednou umře, je mi to jedno, žádná důležitá data na něm nejsou!
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 667x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 442x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 943x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1189x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1511x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1341x
Komentářů: 6