Výpalné – nový sazebník v platnosti od ledna Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 03 September 2008
ikona1Možná to někteří ani netuší, ale takřka u všeho, kam lze ukládat vaše data, platíte při nákupu v ceně také autorský poplatek - výpalné.

 

 

  Podle iDNES se od ledna příštího roku mění sazebník výpalného. Co je to výpalné? Je to státem podporované okrádání nás všech, lépe řečeno, všechny nás tento zákon považuje za zloděje. Zároveň tím podporuje soukromé firmy, které si občas říkají organizace, které na těchto poplatcích profitují, aniž by chránily zájmy všech autorů. Vrcholem toho všeho je, že za médium, či disk tento poplatek zaplatíte stejně, i když si na něj uložíte svá autorská díla! Bohužel zákon je zákon - špatný zákon je pořád zákon a musí se dodržovat. Od ledna se ale připravuje nový sazebník. Ten současný je totiž nastaven poměrně nešťastně a jaksi nepočítá s rostoucí kapacitou zařízení a tak za větší disky zaplatíme už docela dost na těchto poplatcích ...

  Nově se zavádí poplatek za BluRay disky, kterých se dnes povinnost platit z nich výpalné netýká, protože na ně není v současném zákoně pamatováno. Celkově i po zavedení vycházejí poplatky u těchto optických médií docela zanedbatelně, ve srovnání s tím, jaký je poměr cena-poplatek z klasických médií CD a DVD:

  • BD-R: 1,- Kč (současná koncová cena média 150,-)
  • BD-RE: 5,- Kč (současná koncová cena média 300,-)
  • CD-R: 0,40 Kč (současná koncová cena média 4,-)
  • CD-RW: 2,00 Kč (současná koncová cena média 18,-)
  • DVD±R: 1,00 Kč (současná koncová cena média 5,-)
  • DVD±RW/RAM: 5,00 Kč

Samozřejmě platíme jak mourovatý za jakékoli jiné datové medium, včetně zařízení která je obsahují, jako jsou například MP3 přehráváče a další. Nové ceny vypadají takto:

  • minidisk: 4,00 Kč
  • MP3 a jiné přehrávače: 0,75 Kč za každých 512 MB (dříve 6,- Kč)
  • externí HDD: 0,15 Kč za každý GB, při kapacitě nad 1 TB pak cena klesá o 5 haléřů (dříve 10,- Kč za každých 40 GB)
  • paměťové karty a interní HDD: 1,50 Kč za každý GB, max. však 90,- Kč (dříve 6,- za každých 512 MB)

Jen mi není jasné, jak to bude s SSD. Těch potencionálních autorsky chráněných dat, co se na ně dá uložit a nejsou nijak zpoplatněna, nebo je alespoň v nových sazebnících nevidím. To bude ráj pro piráty. Celkově jsou nové ceny nastaveny přeci jen o něco rozumněji, než ty, které platí dnes. Přesto však nad těmito poplatky zůstává rozum stát - všichni jsme považování za zloděje a platíme autorské poplatky soukromým společnostem, u kterých o legálnosti některých jejich aktivit lze úspěšně pochybovat. Poplatky také platíme ze všech kopírek a dalších podobných zařízení, ale nad tím už snad ani raději nepřemýšlet, protože z toho bychom si oklepali prst a čelo. Zkrátka autorské poplatky jsou realitou - absurdní od A do Z, ale realitou a zkrátka se jim nevyhneme. Bohužel nejsou nějakým velkým politickým tématem, takže se na nich kromě nových sazebníků měnit hned tak něco nebude, ať už ve vládě bude zelený nebo červeno-oranžový šašek. Takže platíme a platit budeme vesele dál a když se tak dívám na rostoucí prodeje disků, ani se mi nezdá, že by tyto poplatky někoho trápili. Autorské svazy si mohou mnout ruce, kdo z nás by nechtěl mít státem garantovanou jistotu vysokých příjmů, a nemuset při tom hnout ani prstem?

Zdroj: iDNEs

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
pK! [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hmm... 2008-09-03 14:56:02
avatar
... takže v ČR jsme všichni z principu braný jako zloději. Ehm, nevidím tedy jediný důvod, proč se toho nedržet a opravdu nezačít stahovat a pálit na co přijdu! Nn, dělám si srandu Ale ser* mě to tedy pěkně!!! Proč zrovna já musím mít svědomí, že mi to nedá a tu hru, muziku atp. co mě zajímá, si kupuju Takže vlastně platím za ty věci 2x?! lol
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 17:02:57
avatar
2x ne.. spíš příplatek ke koupi..
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-04 09:36:04

Vedení státu rozhoduje o věci jenom ve svůj prospěch, nedbaje zajmy lidi. Když to tak bude pokračovat, za chvíli se můžeme připojit k rusko-beloruskému svazu, rozdíl už nebude znát.
Potřebujeme přímou demokracii, jako ve Švýcarsku.
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 15:01:33

Tento příspěvek neobsahuje žádný komentář, protože k tomuto zákonu a těmto organizacím se nedá napsat nic slušného a já nechci být sprostý.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 16:02:11
avatar
Pajoncek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 15:08:29

Podla stareho sadzobniku pre MP3 prehravace mi vyslo ,ze za 160gb iPod bol poplatok skoro 2000kc. to vazne?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 17:03:23
avatar
No stál dost.. ale netušim.
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 21:18:15

ipod je hdd ne sdd - to je až iphone/ipod touch - ty mají "naštěstí" zatím menší kapacitu.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 15:15:46
avatar
to jsou z****!!! lidi co se tímto živěj bych nechal postavit před zed a .... nechal bych je nad sebou zamyslet
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 16:32:46
avatar
no to by urcite pomohlo Tady jde o prachy, jaky svedomi?
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 19:15:51

S holí a dobrým slovem se vždy přesvedčuje lépe, než jenom s dobrým slovem.
S puškou u zdi možnosti jsou takřka neomezené.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-04 00:34:14
avatar
Naprostej souhlas.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 17:03:48
avatar
A pro povzbuzení myšlení střílel automatickou puškou pod nohy..
Lukyn1811 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 22:23:16
avatar
Vždyť se to dá okomentovat i slušně. Třeba podle mě jsou to prostě zmrdi.
Neznámý  2008-09-04 02:13:35

Slušně řečeno!
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-05 11:50:32
avatar
Mlátit je přes kule, šmejdy. Oni tam nemají moc co dělat v tom parlamentu, tak se nechávaj fotit a tak (viz první stránka dnešní MF)
Pool44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Necelé pjéťo 2008-09-03 15:22:52
avatar
http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=57621
Autorský poplatek nemalých 457Kč, nezbývá než si za tu částku nakrást nějakej hezkej soft
Honzy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 16:17:34
avatar
skoda, ze celkove ceny nejsou takto rozepsany v kazdem eshopu - resp. alespon v tech velkych. Toto by pak neprehlidl nikdo a konecne by se zacali bourit i bezni uzivatele, kteri o tom nevi.


PS: ta flaska je fakt pritazena za hlavu Tez bych chtel byt ta organizace, statem nekontrolovana, ucetnictvi neverejne... Nove BWM kazde dva dny.
PeT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 16:22:47
avatar
Peknej hnus. U 8 ci 16 GB me to jeste tak neprislo, hodne vadilo, ale jeste se to dalo zkousnoust, co taky jinyho. Ale tady je to teda uz do oci bijici. Musel jsem to preposlat i kamaradum, abych nebyl nas*anej sam Grrrrrrr, vari me krev v zilach.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 17:04:12
avatar
Docela síla..
petrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 18:20:36

Čtvrtina ceny. No comment.
terry5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Protiústavní 2008-09-03 15:27:14
avatar
Tento zákon vychází z principu "kolektivní viny", to jest principu, kdy je potrestána skupina za chování jednotlivce. Tento princip platil v českých zemích explicitně jen za protektorátu a implicitně za komunismu. Myslím, že je to protiústavní. Ústava garantuje presumpci neviny. Možná by mělo sdružení spotřebitelů zažalovat stát u Ústavního soudu.
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 15:32:11

Princip kolektivní viny platí v ČR stále v podobě Benešových dekretů a nakonec i tohoto zákona o "výpalném".Zřejmě nějaká tradice.
Kalasnikov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Benešovy dekrety 2008-09-03 16:46:36
avatar
Odstranění pomahačů německého-maďarského agresora z československého území je úplně jiný případ.
ORy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - U nas 2008-09-03 15:53:27

na Slovensku to mame tiez, takze si mozeme "podat ruce"
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 17:04:43
avatar
Spíš sme si je neměli ani rozdělovat (země a ruce).
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 16:40:00
avatar
je to uhozeny, proc neplatime poplatek za auto - muzem s nim nekoho prejet, s pistoli muzem nekoho zastrelit, na biku muzem v lese prejet veverku... Jak neco takoveho muze nekdo schvalit? Holt cesti politici jsou znali a neuplatni

Nejvic me poplatky stvou u pametovych karet, protoze vetsina z nich skonci v digitalnich fotoaparatech, kde nic nezakoneho rozhodne nedelaji
terry5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - souhlas 2008-09-03 16:42:55
avatar
Souhlas. Proč neplatíme paušální pokutu za překročení rychlosti v autě. Beztak přece všichni jedeme občas rychlejc.

Obrázek
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 16:47:38
avatar
staci ze platime dane z pohonnych hmot, jen tak pro zajimavost dan statu je pres 50% ceny Stejne ale nei na opravy silnic, protoze u nas se stavi dalnice nejdraz na svete... Holt CR je zeme neomezenych moznosti
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 17:26:14
avatar
to nieje pravda, u nas su dialnice este drahsie ;)
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 18:09:39
avatar
nemožné.
petrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 18:23:47

Koukal jsem nedávno na jednu stránku v sme.sk. Článek se jmenoval " Kolko stojí štát " Napsal bych víc, ale DD by to oprávněně smazal.
573v0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-07 22:15:16
avatar
Vole, nepokúšaj štastie, ešte sa dočkáš aj takých pokút...
karf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-04 16:34:51

za auto platíš povinný ručení.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-04 20:31:48
avatar
to ale neplatis statu, ale pojistovne, a je to hodne uzitecna vec, narozdil od autorskych poplatku
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 18:48:29
avatar
Je to běs!!!
Jak jsou na tom vlastně za mořem, v tom prohnilém a za vše vinném USA?
Mají tam taky něco takového, nebo je to jenom výdobytek socialistické, zaprděné a do p*dele pomalu ale jistě jdoucí Evropy?
A co v Číně a Indii?
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-04 10:46:50
avatar
To bymě také docela zajímalo. Ale podle mě nemají, neb aspoň v Americe je větší prodej originálních nosičů.
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 18:49:24
avatar
Co je dneska levné
Human [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-03 21:30:04
avatar
a: "proc bych mel platit nejakej poplatek za vypalovacku a media kdyz nebudu nic krast?"
b: "protoze mate nastroj"
a: "tak to me zavrete za znasilneni sousedky"
b: "vy jste znasilnil sousedku?"
a: "ne, ale mam nastroj"
Ravenhorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :-) 2008-09-05 11:02:12
avatar
Hezky řečeno.
Pedr0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Parazitismus 2008-09-04 00:41:40

Takze ja si predplatim pravo "ilegalne" stahovat to, co bych si mel mnohdy za nehorazne parchy koupit a jeste mi od stejne instituce, ktera tohle odsouhlasila hrozi postih??? Nase vlada se chova jako mafie, pred 200 lety by stacila jen desetina z toho, co se dnes deje na DEFENESTRACI vsech parazitu, kteri sedi v parlamentu a jedine co dokazi, je vytvorit iluzi o tom, ze neco delaji a dnes na to jen nadavame na internetu a vsem nam to je u pr*ele! Cim vetsi ovce, tim vic se necha oskubat.
to lordjustice: Ano, je to typicka "xxxxxxxx"

[b]Edited by Rebel44: hrube urazky ruznych narodu si nech od cesty
P.S. pokud se nekdo bude pokouset stahnout uroven zdejsich debat na uroven "diskuzi" na novinkach.cz tak rychle narazi[/b]
jedron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-04 10:55:39

V tomto pripade v cechach nemuze byt trestne film/CD stahnout a poslouchat/sledovat. Vzdyt za to preci poplatky zaplacene mame...
PeT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-04 11:39:48
avatar
Vsak take stahovat a sledovat/poslouchat muzes(diky tomuto vypalnemu). Ale nemuzes to ukazovat dalsim osobam, sdilet nebo nejak jinak dal distribuovat, az tato cinnost je trestna.
karf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vedle A je třeba říci také B 2008-09-04 16:14:51

Proč v článku nevidím jedinou zmínku o možnosti legálně stahovat hudbu a filmy (za určitých podmínek) z internetu?
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-05 03:25:54

autorske spolocnosti su vlastne obcianske zdruzenia ktore maju uzavretne zmluvy z medzinarodnymi organizaciami a su registrovane na ministerstve kulturi . To vyberanie poplatkov plati v celej unii , takze si ruku mozme podat viacery. Hlavne ked nas zdieraju defact na vsetkom.
napriklad ked idete do kina v cene vaseho listka je znacny poplatok autorskemu zvazu aj ked kino ma uzavretu uz zmluvu priamo s intersonicom / tatrafilmom atd.
Ked idete do hotela v cene vaseho ubytovania je autorsky poplatok , (inak na slovensku sa jeho vyska pohybuje podla poctu hviezdiciek a baksis chce kazda organizacia)
V sadzobniku jednotlivych organizacii sa dokonca uvadza , ze by ste mali platit zato ze pocuvate radio napriklad z mp3 prehravaca , aj ked uz autorske tantiemi plati radiostanica samotna. (teraz nehovorim o poplatkoch za rozhlas...toto je navyse)
Idete do internetovej kaviarne a mate dobru sancu ze cast z toho co zaplatite za hodinu netu pojde autorskej organizacii pretoze vyholeny chlapci tam uz boli(taky napriklad pracuju pre slovgram)
Samozrejme plati sa z kazdej predanej tlaciarne , napalovacky a cohokolvek co moze vyrabat distribuavat a ako kolvak sirit autorske dielo.
Na slovensku mame dokonca zakon podlaktoreho ked ako autor predate napriklad obraz za 10000korun a jeho novy majitel ho preda dalej za milion musi vam odviest alikvotnu ciastku (bohuzial uz neviem aku)
Skuste napriklad ist organizovat festival tak mate dobru sancu ze sa na vas vrhne 5 autorskych zvazov tu je napriklad jeden
http://www.soza.sk/index.php?page=mainbrowser&type=0&openmenutop=67&idtop=67

v USA je autorsky zakon trosku iny a kedze je v amerike neodskriepitelnym pravom kazdeho vlastnit zbran to by som chcel vidiet ze by to fungovalo podobne.

Cina to ma najlepsie uznava iba tie autorske prava ktore su uplatnene na jej uzemi. Preto napriklad cinske mp3 prehravace nemaju ziadne obmedzenia co sa nahravania hudby z radia do mp3 formatu tyka .

Kazdopadne mozme byt radi pretoze v europe spravidla 30% z nasich poplatkov autorske organizacie "vyclenuju na boj proti piratstvu" ale snad sa dostane nieco aj na umelcov

Na druhej strane pokial ste vytvorili stranku v google chrome , mali by vas nase autorske zakony ochranit pretoze podla europskeho prava je autorske pravo neodelitelne od autora ..(v amerike je to inak)
Krtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Sice je to svinstvo... 2008-09-06 15:53:59
avatar
Ale na druhou stranu se ještě pořád divim jak je možný udělat pro svojí potřebu kopii něčeho aniž bych vlastnil originál ! Nechci bejt rypák ale tohle mi přijde ještě blbější než ty poplatky. Tim že je něco umožněný si okopčit je vlastně legalizovaná krádež. Asi budu za sviňu když řeknu že vlastnictví kopie díla bych podmiňoval hlavně vlastnictvim originálu.
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-06 19:32:49

neveim ako v cechach ale na slovensku mas narok urobit si 3kopie pre vlastnu potrebu v pripade ze by sa ti original poskodil. Ale podmienka vlastnenia originalu tam rozhodne je. Kde si zobral ze to tak neni?
Krtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-07 10:57:08
avatar
Vycházim z toho že můžeš legálně stahovat cokoliv z netu a ani u vypalovanejch CDček nikoho nezajímá, kde je originál. jenom jestli to nešíříš dál nebo nepoužíváš komerčně.
Tim že stahneš třeba MP3 nebo film si taky uděláš kopii pro svou potřebu aniž bys vlastnil originál. A trestanej může bejt ten kdo to na net vystavil i když on paradoxně originál mít může.
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-07 14:02:08

no tak to uplne neni , nemozes legalne stahovat z netu cokolvek to ze sa to tak deje je iba otazkou zlozitosti vymahania zakona. Ked si stiahnes film tak to robis nelegalne pokial to nestahujes od nejakeho oficialneho ditributora ktory si za to necha zaplatit. Mozes si vyziadat materialy na studijne ucely ale to je limitovany tym ktorej krajiny si obcanom. Zakon ktorym sa ohana vela IRC kanalov ohladom sirenia obsahu pre nekomercne ucely , je platny iba pre obcanov spojenych statov a tusim obsah musis zmazat do nejaky 48hodin a nemozes z neho robit kopie. Tieto kanaly su vnimane ako nelegalne pretoze nemaju povolenie od vlastnika prav pre danu oblast.
Jediny dovod preco ta ako obcana nezavru ked si stahujes takto nelegalne film je ze je velmi tazko dokazat ze nevlastnis original pretoze povolenie na prehliadku sukromneho bytu udeluje sud a to len na zaklade nejakych dokazovych materialov. Ty mozes napriklad vzdy tvrdit ze ti nebolo zname o aky obsah ide. Za rizikove pokladam hlavne DC++ kde najvetsie kanaly su pravidelne monitorovane autorskymi organizaciami a utvarom softvarovej policie. (napriklad je mi zname ze naseho providera uz kontaktovali 3xkrat.
Ogranizacie "ochranujuce autorske pravo" sa dnes sustreduju na siritelov obsahu ale obcas zatnu aj do ludi ktory iba stahuju aby tak trochu pripomenuli ze aspon v EU je taketo cosi porusovanie zakona
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 687x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 460x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 952x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1193x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1513x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1341x
Komentářů: 6