AMD nechce, aby výrobci desek dělali podporu RYZEN 5000 na X370. A z dobrého důvodu. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 30 April 2021
altBIOS pro X370 desky podporující RYZEN 5000 existuje, ale z dobrého důvodu se nešíří.

 

 

 

 

ASRock údajně nechal uniknout jeden ze svých testovacích BIOSů, který umožňuje rozchodit RYZEN 5000 procesor na staré X370 desce. Nicméně neměl by to dělat. AMD výrobce desek přímo varuje, aby podporu nových procesorů pro staré desky zákazníkům nenabízeli. A má pro to velmi dobrý důvod.

RYZEN 5000 alias ZEN 3 architektura procesorů, existovala v době vývoje X370 platformy tak leda ve snech vývojářů. AMD vůbec nevědělo, jak bude ZEN 3 vypadat, či zda vůbec nějaké ZEN 3 bude v době, kdy dokončovalo vývoj platformy X370. Ta byla určena pro první generaci ZEN procesorů, se kterou ta současná (ZEN 3), má společného tak maximálně část toho jména. Co by architektura je úplně odlišná, základní stavba architektury i samotného CPU je zcela jiná.

AMD navíc v době uvádění X370 slibovalo podporu nových procesorů do roku 2020. A to do puntíku dodrželo. X370 desky oficiálně podporují RYZEN 1000, RYZEN 2000, RYZEN 3000. Poslední jmenované v podobě čipletových ZEN 2 modelů ovšem jen některé desky, protože tady už začíná potíž s výrazně odlišnou architekturou a stavbou celého PC proti původní ZEN, pro kterou byl X370 udělán.

Pokud si pamatujete, AMD původně nechtělo nové ZEN 3 podporovat ani na X470/B450 deskách, protože se bálo jejich výrazné technologické generační odlišnosti, a když tomu dá oficiální podporu, muselo by to garantovat 100% na všech deskách, které ovšem vyšly dávno před dokončením vývoje ZEN 3 … takže AMD by vlastně muselo každou existující základní desku vzít a podrobně na ní testovat novou ZEN 3, aby mohlo podporu garantovat. Nakonec tak byl dojednán kompromis. AMD oficiálně doporučuje a ze své strany podporuje v případě RYZEN 5000 jen X570/B550 a A520 čipsety a desky s nimi, které vznikly už s ohledem na ZEN 3. Ze své strany tedy negarantuje 100% podporu na starších X470/B450 deskách, ale nakonec dodalo výrobcům desek potřebné mikro-kódy a veškerou možnou podporu, aby oni mohli vydat BIOS pro tyto desky. Většina X470/B450 desek tedy nakonec osazení RYZEN 5000 podporuje, ale ne všechny a není to 100% garantovaná funkčnost ze strany AMD. Nemůže být.

  • AMD RYZEN 5000 a X370

Nicméně někteří výrobci šli dál a udělali BETA verze BIOSů pro stařičké X370 desky, kdy tak některé modely mohou s novými RYZEN 5000 procesory fungovat. AMD si ovšem výslovně nepřeje, aby tuhle podporu výrobci zaváděli. A z dobrého důvodu. Jakkoliv výrobce dokáže tu základní podporu rozjet, nedokáže 100% garantovat funkčnost. A za jakékoliv potíže, které by třeba mohly vést až ke zničení procesoru, by veřejně bylo popotahováno právě AMD. X370 desky vyšly na trh v únoru 2017, to jsou více než 4 roky! A jejich kvalita zpracování, robustnost ani náhodou nedosahuje úrovně současných X570 které pro čipletové 16jádrové ZEN 2 a ZEN 3 generace byly navrženy. V mnoha směrech jsou dnes na trhu kvalitnější mainstreamové B550 desky než většina X370. Nemluvě o tom, jaký vliv na stav a kvalitu desek a jejich čipů a částí, zanechají 4 roky provozu.

Je zkrátka nerozumné, nabízet podporu nových RYZEN 5000 procesorů na tak starých deskách, kdy prostě nemůžete jako výrobce garantovat vůbec nic ale samozřejmě, pokud něco fungovat nebude, budete za to zodpovědní a zákazníci se na vás zlovit. Jakékoliv potíže za tohle prostě nestojí. AMD slíbilo a dodrželo velmi nadstandardní dlouhou podporu prvních AM4 desek. A to nemá v historii obdoby. RYZEN 1000, RYZEN 2000, RYZEN 3000 nejsou procesory, co se liší jen jménem, ale naprosto zásadně se liší designem, stavbou, konstrukcí, výrobním procesem a vším. Fakt že můžete do staré desky pro 14nm maximálně 8jádrový ZEN 1 osadit o tři roky mladší zcela odlišný až 16jádrový čipletový 7nm ZEN 2, je prakticky zázrak. Známe jiné firmy, které neumožňují do starší desky s jinak stejnou paticí osadit i úplně stejný čip stejné architektury a stejným počtem jader jen s o číslovku vyšším označením.

  • Podpora nových CPU na starších platformách

                                                                      přináší nové potíže a omezení

Takže ačkoliv jako uživatel chápu tu snahu některých dostat do X370 desky nový RYZEN 5000 procesor, současně jsem si vědom faktu, že funkčnost toho nelze prostě 100% garantovat. ZEN 3 je úplně jiná architektura a CPU stavba. X370 nikdy nebyl na něco takového designován. Fakt že to vůbec těmi BETA BIOSy lze nějak rozjet (bez jakékoliv záruky na to že to bude dobře fungovat), je technický zázrak. Ale z pohledu jak výrobců desek, tak speciálně AMD, které by případné potíže poškodily, prostě nelze tu podporu vyžadovat. A v tomto případě je v pořádku, že AMD skutečně brání výrobcům ty BETA BIOS pro X370 publikovat a není od ASRocku zrovna fér je distribuovat „pod pultem“. X370 měla více než dlouhý a dobrý život i bez RYZEN 5000. Ty jsou navíc už tak postiženy tím, že prostě musí být kompatibilní s platformou (AM4), kterou AMD vyvíjelo před rokem 2017 pro potřeby první zcela odlišné generace ZEN. RYZEN 5000 by dokázaly jet rychleji, efektivněji a s lepším výkonem, pokud by nebyly pro AM4 platformu, kde prostě podmínky napájení, DDR4 a dalších věcí jsou pevně dané roky neměnnou paticí. AMD jak víte dokonce záměrně RYZEN 5000 procesory vydala s úplně stejnou spotřebou jako mají RYZEN 3000 modely, to proto aby tu kompatibilitu dokázala jednodušeji zajistit. Není ale tajemstvím, že RYZEN 5000 by mohly být prostě lepší, pokud by AMD mohlo upravit některé aspekty patice a platformy.

To je prý jeden z důvodů, proč AMD váhá s uvedením tzv. ZEN 3+, tedy vylepšenou ZEN 3. Protože prostě AM4 platforma, kam by měly tedy CPU směřovat, je jasně ohraničena a omezena už dnes a omezuje už ZEN 3 v mnoha směrech. Navíc ještě jednou připomínám, že se původně počítalo s AM4 „jen“ do roku 2020. Obvykle navíc na trhu (díky Intelu) byla podpora maximálně dvou generací CPU v jedné generaci čipsetu (a to také ne vždy). Nicméně pomalejší vývoj na poli DDR5 pamětí a další věci způsobily, že zásadně nové prvky, kvůli kterým má smysl dělat novou patici, jsou hotové až nyní.

Nicméně musíte je také zapracovat do procesorové architektury a stavby, takže to je právě chystaný 5nm ZEN 4, pro novou „AM5“ patici s podporou DDR5 a PCIe 5.0. Mimochodem stále nevíme, jak přesně „AM5“ patice vypadá. Ale velmi brzy se to dozvíme, protože procesory a celá platforma brzy vstoupí do širší fáze před-finálního testování. Spekuluje se o tom, že AMD stejně jako u velkých ThreadRipper a TRX40/80 platforem, přejde na LGA patici. Tedy piny se přestěhují z procesoru do patice, jak to používá Intel i u mainstreamu dlouho. Ale nevíme to jistě. Fakticky u levnějších procesorů mají piny výhodu, protože jejich nahrazení, výrobní složitost jsou jednodušší a náklady nižší, než když zničíte pin na výrobně složitější základní desce. Navíc nové generace i mainstreamových CPU mají tendence navýšit počet pinů, což dělá osazení na procesory komplikovanější a zranitelnější.

Intel například současnou mainstreamovou LGA 1200 patici, nahradí na přelomu roku LGA 1700. To je značný nárůst pinů. Lze předpokládat, že u AMD AM5 také bude nárůst. Současná AM4 má mimochodem 1331 pinů. Každopádně osobně preferuji, pokud mají produkty dlouhý život a jsou podporovány dlouhodobě, a to platí hlavně o základních deskách. Vše má ale své limity. Nemyslím si, že je dobrý nápad tedy tlačit podporu RYZEN 5000 na stařičké X370 desky, nemůžete tu podporu 100% garantovat. Navíc X470 byly znatelným zlepšením proti X370 a dají se sehnat za slušné ceny dávno, stejně jako X570, které jsou pro RYZEN 5000 přímo navržené a počítalo se s nimi. Z pohledu AMD je už takhle široká zpětná podpora na hraně toho, co lze garantovat, takže fakt že kreslí tlustou čáru a X370, je zcela v pořádku. Jakékoliv problémy by dopadali i na jeho hlavu, jakkoliv by za ně prostě nemohlo. Takže soudnost majitelů X370 je v tomto případě také na místě a výrobci desek by ji měli mít také. Na trhu i v bazarech je dnes dostatek desek za více než rozumné ceny, u kterých lze funkčnost ZEN 3 garantovat snadno a bez potíží, takže v tom nevidím problém. A samotné X370 lze osadit širokou paletou procesorů, včetně RYZEN 3000 modelů s výkonem a vlastnostmi, o kterých jsme v době vydání X370 pro RYZEN 1000, ani nesnili ….

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-01 20:49:12
avatar
U těch několika málo špičkovývh MB to mohli udělat oficiálně.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-01 22:08:33
avatar
nemohli, to prostě nejde garantovat tu plnou funkčnost ... nebyly na ty procesory vůbec dělané, už podpora R3000 je tam podmínečná ... jde prostě o to, že kdyby se něco stalo, nefungovalo, AMD za to nese zodpovědnost a samozřejmě by to padalo na jeho hlavu ...to si nevezme na triko a je to dobře. Jsou v tom peníze, pověst firmy, bezpečí dat a majetku atd.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-01 21:21:24

Překlep:
"budete za to zodpovědní a zákazníci se na vás zlovit."

Co se týče tématu.. Jsou to kecy v kleci. Klidně mohli nechat BIOSy pro x370/ZEN3 jako beta/unsupported a ne házet klacky pod nohy. Rozdíl 3 a 4 řady je jen ve výrobním procesu. Mám Asus Crosshair Hero VI (x370). Pokud do desky nahraju BIOS z Biostar x470 GT8 lze použít ZEN3 CPU a funguje vše včetně resize BAR. Ale PCIe x16 jede jen na x8. S BIOSem z x470 Taichi jde se ZEN3 vše mimo NVME a Re-size BAR.

To nám to AMD brzy zmrdovatělo. Stačí jeden dva dobré roky a je to tady. Čekal jsem to až později, po úspěšném ZEN4 nebo až ZEN5.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-01 22:06:17
avatar
to nejsou klacky pod nohy, to je rozumný krok, nemohou tu funkčnost prostě garantovat, nebylo to na to navrhovaný ...

jinak tvrzení, že AMD intelovatí je hodně velká kravina. Intel ti klidně nedá podporu pro procesor mezi dvěma "generacemi platforem", který je fyzicky stejný jen se jinak jmenuje ... AMD ti dalo podporu pro CPU, které jsou fyzicky, technicky, výrobně úplně diamterálně odlišné a to vše v platformě mnohem starší než poslední dvě generace CPU ... takže opravdu chceš tvrdit, že AMD intelovatí? podle mě je dobře, že R5000 není v X370 podporováno, protože to technicky nemůže dnes nikdo 100% garantovat, že nebudou problémy a AMD si tohle přeci nevezme na triko .... navíc sliubována byla podpora AM4 do roku 2020 ... to bylo splněno, máme 2021 a když si koupíš modernější propracovanější X470 desku než byli X370 dáš tam všechny generace CPU ;)
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-01 22:56:38

"nemohou tu funkčnost prostě garantovat"

Kdo to po nich vyžaduje? Pro beta/unsupported věci nikdo žádný garance neočekává.

"jinak tvrzení, že AMD intelovatí"
Zmrdovatí ne intelovatí(to, že se tak chová i Intel je irelevantní), nebo pokud ti tento výraz příjde vulgární, činí kroky znevýhodňující, omezující uživatele pod zástupnými záminkami. Stačilo vydat prohlášení. "Nedoporučujeme a varujeme před používáním CPU archtektury ZEN3 v deskách s čipsety trojkové řady. Uživatel si nese veškerá rizika a odpovědnost za škody spojené s tímto užitím". A ne něco zakazovat nebo přikazovat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 01:55:40
avatar
nesouhlasím, pokud to nefunguje vždy za to nese zodpovědnost AMD a poškozovalo by to jeho jméno ... navíc ano, jsou lidíé, kteří tomu rozumí, problém je, kdyby se taková aktualizovaná X370 deska v konbinaci s R5000 dostala k někomu, kdo tomu nerozumí a neví proč to třeba úplně nefunguje ... a to se klidně stát může. Proto AMD nechce ani BETA podporu, protože nemáš kontrolu a nezaručíš, že se ta kombinaci objeví jen v rukou těch, kteří chápou že tam není nic garantováno ....

X370 prostě nebylo na ZEN 3 stavěné, což snad každý chápe ... ano ty CPU mají sice AM4 patici, ale to je po technické stránce tak to jediné, co mají společného se ZEN 1 na který bylo X370 navrhováno ... tohle prostě není situace dvou technicky stejných generací CPU co se tváří jako jiné generace protože se jinak jmenují .... ZEN 3 je výrazně odlišné od ZEN 2 a to je výrazně odlišné od ZEN 1 .... prostě za těchto podmínek nelze garantovat ani zabezpečit že nebudou problémy v kombinaci s prastarým X370 a je zbytečná ztráta času se o to pokoušet ... majitelé X370 mají více než zajímavé možnosti upgradu v případě ZEN 2 a pokud chcete více a chcete garantovanou funkčnost je tu cenově dostupný upgrade v podobě X400/X500/B500 sérií, kde se ZEN 3 problém nebude ....
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 13:47:44

"pokud to nefunguje vždy za to nese zodpovědnost AMD"
Nenese. Když se do nafťáku natankuje benzín a zadře palivové čerpadlo nebo dokonce motor, nese za to odpovědnost výrobce vozidla? Ne nenese. Uživatel použil vůz způsobem odporujícím garantovaným podmínkám použití.
Když se použije ZEN3 v x370 desce a ono to bude blbnout nebo se odpálí např. VGA, nese za to odpovědnost výrobce CPU? Ne nenese. Uživatel použil CPU způsobem odporujícím garantovaným podmínkám použití.


"prostě za těchto podmínek nelze garantovat ani zabezpečit že nebudou problémy v kombinaci s prastarým X370"

To je jako zaseklá gramofonová deska.
Tak ještě jednou:
Kdo to po nich vyžaduje? Pro beta/unsupported věci nikdo žádný garance neočekává.

"je zbytečná ztráta času se o to pokoušet ... majitelé X370 mají více než zajímavé možnosti upgradu"

Zbytečná ztráta času je měnit základní desku místo jednoduchého flash BIOSu a výměny CPU.

Testoval jsem jeden týden 5800X v CH6 (x370) s BIOSem z Biostar x470 GT8. OCCT burning, CPU mining, hry, BOINC, NVMe. Fungovalo vše (Re-size BAR netestováno, ale jít by mělo) až na výše zmíněne PCIe 3.0 x16. Při porovnání s deskou ASUS Prime x470 rozdíly v oblasti chyby měření s výjimkou ETH mining na 290 (4GB) v zombie modu kdy místo 25MHs karta kvůli polovičnímu aktivnímu počtu linek v PCIe dávala jen 17MHs. Bohužel AMD aktivně blokuje možnosti, aby se to zlepšilo a odstranily se i další případné chyby. Když AMD nechce podporovat ZEN3 v x370, ať nepodporuje, ale ať neurčuje jiným co mají nebo nemají dělat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 17:19:55
avatar
nese .... pokud ti odejde CPU AMD za to zodpovědnost nese ....

pokud by nebyl žádný technický rozdíl mezi CPU pak samozřejmě neexistuje omluva pro to nepodporovat X370, ale chápete že ZEN 3 nemá nic společného se ZEN 1 pro které byl X370 uděálán?

je to pořád platforma AMD nese to jeho jméno, pořád ručí za ty CPU, takže je to věcí AMD aby mu to nekomplikovalo život. Nevidím prostě žádný smysl v tom, snažit se na platformu X370 naroubovat R5000, když jsou technicky tak diametrálně odlišné a když dávno exitují mnohem lepší desky než byly X370
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-03 11:32:32

"nese .... pokud ti odejde CPU AMD za to zodpovědnost nese ...."

Když nese AMD odpovědnost za odešlé CPU nebude teda problém odpálené CPU reklamovat?

Tématu ZEN3 na 370x jsem věnoval opravdu velmi mnoho času a nenašel jsem ani zmínku o odpáleném CPU těmito pokusy.


"pokud by nebyl žádný technický rozdíl mezi CPU pak samozřejmě neexistuje omluva pro to nepodporovat X370, ?"

AMD neuvedlo ani jeden jediný konkrétní technický důvod proč by to nemělo jít. Není špatná absence podpory, ta by se dala pochopit, ale ohavné je záměrné znemožňování poskytování podpory jiným.


AMD se asi obává, že by se mohlo ukázat, že dražší x570 nenabízí dostatečně přidanou hodnotu. Pro někoho jsou 8x USB 3.2 nebo PCIe 4.0 nepodstatné featury.



"ale chápete že ZEN 3 nemá nic společného se ZEN 1 pro které byl X370 uděálán"

Tak to je paráda a klobouk dolů, že i tak to funguje a nebýt klacků pod nohama od AMD tak i časem možná 100%.


"je to pořád platforma AMD nese to jeho jméno, pořád ručí za ty CPU, takže je to věcí AMD aby mu to nekomplikovalo život."

Dobré jméno chce mít každá značka, ale znemožňování/komplikování používání jejích produktů mimo výrobcem stanovených parametrů je přes čáru. "Používáš náš produkt nepodporovaným způsobem? Do toho ti nikdo kecat nemůže, je to tvá volba, ale samozřejmě tím přicházíš o záruku."


"Nevidím prostě žádný smysl v tom, snažit se na platformu X370 naroubovat R5000,"

Ano super dobrý názor, ale nebudeš bránit někomu, kdo chce pomoci tomu kdo v tom smysl vidí. Na rozdíl od AMD.
41444@seznam.cz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 11:41:54
avatar
Naprostá pravda. To všechno jsou pouze výmluvy a okecávání. Nikdo od výrobců desek nebo AMD neočekává, že budou zodpovědní za případné poškození atd. Byla by to jen neoficiální ( beta/unsupported ) možnost od které by všichni dali ruce pryč. Já třeba mám na 300w zdroji bez přídavného napájení desku A320 + Radeon RX 480 8GB + Ryzen 7 1700X. A co, měl bych si také jít pak postěžovat, když si něco odpálím? Možná tak na nádraží, když takovou kombinaci doma 99% lidí nemá. No asi se budu muset spokojit s AMD Ryzen 9 3900X a nějakou RDNA 2 se spotřebou do cca 150w. A pochopitelně na stejném zdroji
41444@seznam.cz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 13:14:47
avatar
Zase nechci AMD vyloženě kritizovat. Už jen že udrželi kompatibilitu tak dlouho je poděkováníhodné. Ale přijde mi velká škoda nedotáhnout to do konce a zastavit se metr od cíle. Přeci rozdíl mezi Zen1 a Zen2 je větší než mezi Zen3 a Zen2. Nemám úplný přehled o tom na jakou platformu chce AMD vydávat další řadu CPU, ale asi to bude "AM5"+DDR5. Pokud nebude nějaké přeleštění mezi tím
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-01 22:19:36

AMD ví dle mého názoru moc dobře, co dělá. A držím jim palce v dalším vývoji, on AM4 si už ten důchod zaslouží
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-01 23:08:43
avatar
Podle mých zkušeností rozumný postup. Jak si u Zen 2 a 3 pochvaluji výkon a provozní vlastnosti, tak se stabilitou jsem měl na B450 nemalé problémy (a to mám desku z těch lepších modelů). Setkal jsem se s pohledem, že otevřenější možnosti taktování CPU i RAM mají u AMD zároveň čertovo kopýtko v nejisté stabilitě - což se nejčastěji projevuje ve "fajnovosti" ohledně kombinace s moduly RAM (zmiňován zejm. R5 3600 - což jsem bohužel též dost neblaze zažil). U Zen 3 jsem problém s paměťmi již nezaznamenal, ale zase objevil podivnou resetující chybu "Cache hierarchy error", kterou se mi snad nakonec podařilo vyřešit vypnutím funkce "C-states"...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 01:52:29
avatar
ano, jeden z důvodů, proč AMD púvodně nechtělo se ZEN 3 podporovat X470/B450 ... prostě ZEN 3 je výrazně jiné v oblasti všeho, takže nějaké potíže tam prostě s tím být mohou ....
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 10:34:24
avatar
ja mám dokonca problémy s R3800x a x570 chipset. Rok a pol riešim black screeny. Po páde mi log píše critical kernel power....Vymenil som zdroj zo 750 w bronze nna 850 w platinum...nič, nepomohlo upsko....nepomohla výmena pamätí. Mám gpu Vegu, ktorá bez problémov šla so staručkým intelom Q 9650. Potom som sa dočítal, že problém môže byť s prvým slotom pciex. Dal som gpu do druhého, chvíľu to vyzeralo nádejne....Pred týždňom som kúpil novú mb x 550 chipset. Offline to odjazdilo 11 - 15 hodín niekoľkokrát. Pre zmenu 2x padol rFactor. Ale online znovu black screen. Dnes idem vrátiť novú mb a som z toho na prášky.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 11:11:05

Co jiná GPU? Podle tebe jsi vše měnil, jen tu grafiku ne. Pardon co SSD. Zkoušel jsi jeho kontrolu?
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 13:44:40
avatar
ssd som dokúpil nové 2x nvme samsung 970 evo....Áno gpu som nemenil, ale ako píšem rok to na staručkom intelz q 9650 neurobilo ani raz. A teraz ani nie je šanca kúpiť a vyskúšať iné gpu
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 15:21:58
avatar
Jenom tak hádám, ale ten starý procesor tu Vegu nemohl vůbec dostatečně krmit a nejspíš nejela zdaleka na plný výkon. ... Teď se ale grafika na vyzkoušení sežene dost blbě.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 19:44:39

Jo to rozhodně nemohl. Mě nenakrmil q6700 ani 1050. Je možné, že pod větší zátěží grafika kolabuje. Zkusil bych GT710 v desetidenní záruce vrácení.
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 22:12:11
avatar
gpu mám podvoltovanú, v rFactore beží tak na 80 - 95% teploty do 70 st. CPU sa nudí 10 -+ 15% záťaž
vypol som jedno nastavenie v ovládačoch gpu radeon enhanced sync, kde samo amd píše možnú black screen, dnes závody na 90 min bez problému. V prípade BS vyskúšam od kolegu z tímu 1080 ku
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 22:45:41

Pozor ta zátěž je vydělená počtem jader. Tzn např. 2 jádra jedou na 100% a zbytek se fláká. To nemá s tím původním C2Q co dělat. IPC je někde jinde. Určitě vyzkoušej jinou grafiku
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 22:58:31
avatar
to viem, je to jasné, rf zvláda 4 core
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-03 16:54:56
avatar
Jo, ještě býval problém s nekvalitním kabelem do monitoru. Jak u HDMI tak u DP.
mannik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 11:11:22

Jediný důvod, proč to amd dělá, je ten, že ASMedia (výrobce chipsetu pro amd) je nastvane, že prodává méně než by mohlo. Už při ryzen 3k n amd tlačili, aby starou řadu nepodporovali a lidé kupovali novější desky s novými chipsety.

Neexistuje žádný důvod, proč by ryzeny 5k nefungovaly například v crosshair vi. Jasně, existuje mnoho špatných desek v 300 řadě, ale to fakt není ten důvod. Zatím amd vydalo na konci roku agesa 1.1.0.0, která funguje normálně s 300 chipsety a ryzeny 5k. Pak ale na začátku tohoto roku vydalo agesu 1.2.0.0, která na 300 chipsety funguje taky, ale už tam nenabootujete ryzen 5k.

Ale i tak jsem celkem pozitivní v tom, že se konečně rozjely oss projekty na port AMD platformy do coreboot/oreboot. To znamená, že ta funkční agesa by měla jít použít v oss BIOSu, který by neměl mít vady z crossflashingu BIOSu jiných desek (někde nefunguje nvme, někde je omezena rychlost PCI a všude nefunguji senzory na desce a několik USB). Ale jsem na AMD docela naštvaný, minimálně za ten blok v agese. X470 a X370 jsou naprosto stejně chipy.

BTW ryzeny jsou víceméně SoC, to znamená, že chipset používají jen pro načtení agesy (mikrokodu) a pro připojování periferií jako USB , Ethernet atd. Není důvod omezovat kompatibilitu jiný než obchodní.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 11:24:14
avatar
redakce nám chce tvrdit že i tenkrát hiendová X370 za 10+ tisíc nedosahuje kvalit dnešní nejlevnější A520 desky? Stačí se podívat na "nahé" fotky takových desek tak na té X370 uvidíte jak lepší součástky (cívky/kondenzátory...) tak silnější napájecí kaskádu, dílenské zpracování... vše je na straně té drahé X370 desky.

V článku samá "omáčka" ale kromě toho jediného argumentu, že jsou snad X370 nekvalitní, jiné faktické důvody chybí. Místo dalších věcných argumentů proč by to nemělo jít jen další opakování "omáčky"

Pro někoho kdo už tu kvalitní X370 má, je ekonomický nesmysl kupovat levnou A520 desku. Prostě to ten člověk riskne - není idiot, pokud umí nahrát nový BIOS a vyměnit CPU, tak asi i chápe, že mu 100% chod nikdo nebude garantovat.
Tohle mělo jasně zaznít (neznělo), místo toho radíte, že by to snad ani neměl zkoušet

Prostě AMD udělalo AM4 až moc dobře . Já mám spíš pocit že postupně nabírají evil manýry jejich konkurence (tohle nebo cenová politika Zen3/absence non-X Zen3 levnějších CPU a pod.) Přikláním se k tomu, co tu píší i ostatní -> důvod je tedy obchodní
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 15:23:51
avatar
ukaž mě, kde je v článku napsáno, že X370 nedosahuje A520 ... ukaž mě tu větu
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 20:22:08

Osobně pokud bych kupoval Zen3, který je poměrně drahý, tak bych určitě zvažoval rovnou min B550 desku. X370 je už opravdu pro nové CPU za zenitem a patří tak do dob Zen+. Ne vždy je dlouhá životnost platformy dobrá a ty procáky jsou výkonem i peakem úplně jinde. Prostě ne vždy není samozřejmost, že socket přežije celou řadu podporovaných CPU. Kor u AMD, kde ty mezigenerační "updaty" v posledním 2 letech jsou brutální. To není změna o 100 MHz. To co platilo dříve, nemusí platit vždy. AMD zatopilo pod kotlem a staré klišé opravdu v dlouhotrvající podpoře nemusí platit. Je jiná situace oproti Phenomům a Buldozerům. Inovace nejdou zastavit a Zeny jsou rozjeté jako nikdy u starších CPU, které tu podporu socketu měly pokrytou do umření desek
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 12:27:51

AM4 má odejít do zapomění díky co nejrychlejšímu vývoji a reálnímu nasazení nové platformy s DDR5. Ne omezováním starých desek. Mě to přijde ze má AMD v marketingu bud vola nebo Intel krtka. Dělá psychologicky společnosti jen škodu.
Měli to nechat v betě.. Kolik asi procent lidí to na X370 zkusí? statistické minimum. Bouře ve sklenici vody, která AMD jen škodí. Sebral bych na kvartál marketingu premie.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 19:39:16
avatar
prostě měli vydat něco jako AM4+, to by bylo naprosto košer. Takhle je to faul a tečka.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 21:03:48

Tak si to + odmysli a podstata je stejná. AMD ještě nikdy nemělo takový velký skoky výkonu na jednom socketu. U Intelu ty skoky nikdy nebyly tak razantní a přesto se měnily desky jako ponožky. Až AMD poleví, tak pak ta kritika je na místě, ale dosud tu takové nárusty výkonu nebyly. Takže nadávat na nepodporu 4 roky starých desek je v této situaci mimo.
mannik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 23:17:04

Tak nedostat ji je jedna věc, ale úmyslně ji zakázat je trochu rozdíl.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-02 23:27:04

A pak se budou množit fora o problémech. Podle mě stačí, že X350/370/450/470 dostaly podporu pozdějších Zen 2. Ten 32mb bios už sám o sobě byl na hraně. Buďme v této revoluci Zen CPU trochu schovívaví. Na Intelu by jsme měly už 4 generaci desek :/
Rolandes [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-03 13:47:34

Ryzen 5 2400G mi bez problémů funguje na Asus ROG STRIX B550-I GAMING a fungoval by i na jiných Asus deskách s B550. Alespoň někteří výrobci mají rozum.
Miqq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - A320 a X370 2021-05-05 19:38:22
avatar
Rozdíl mezi mezi Zen1 a Zen2 je větší než mezi Zen2 a Zen3, tak proč by to nemělo fungovat?
Navíc je paradoxní, že v desce A320 funguje 3950X, ale v desce X370 nefunguje 5800X? Divné, podle mne by to technicky mohlo fungovat s menšími obtížemi, než obnášela kompatibilita se Zen2.
mannik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 14:42:58

Technický tam není žádný problém. Pouze obchodní. Ryzen 5000 fungují s AGESA 1.1.0.0 na x370 a v dalším release AGESA to zakázali. 1.2.0.0 pořád funguje v x370 deskách se staršími ryzeny, ale ryzen 5000 už nenabootuje.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 906x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 614x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1046x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1227x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1566x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1381x
Komentářů: 7