Největší problém nových AMD RYZEN 7000? Absence normálních desek. Ale brzy se to zlepší! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 01 October 2022
altProdeje nových procesorů AMD zatím nejsou celkově zářné, což je ale pochopitelné.

 

 

 

 

Takhle, zájem o fantastický RYZEN 9 7950X je velký, speciálně s ohledem na cenu tohoto procesoru, může být AMD s prodeji spokojeno. A zájemci mají i odpovídající základní desky, byť výběr je ještě omezený, ale prostě je a může se tak bez problémů nakupovat. Ovšem prodeje ostatních modelů, speciálně obou zatím nejlevnějších variant RYZEN 7 7700X a RYZEN 7 7600X, které s ohledem na cenu mají být mnohem prodávanější, a tedy stejně jako jejich předchůdci být vůbec nejprodávanějšími procesory v retailu? Ty jsou zatím nízké. A není se, co divit. Na na vině nejsou procesory samotné, ani jejich ceny.

Za vším stojí pochopitelně fakt, že na rozdíl od předchozích generací RYZEN modelů v posledních letech, pro které byla na trhu vždy přítomná už kompatibilní platforma, a tedy nové i ojeté desky i za velmi nízké ceny, RYZEN 7000 je zbrusu nová generace procesorů pro zcela novou platformu AM5. A základní desky X670E/X670/B650E/B650 jsou samy o sobě novinkami a vycházejí tedy postupně.

Osobně se myslím, že AMD udělalo s vydáním RYZEN 7 7700X a RYZEN 5 7600X trochu chybu. Nemělo je vydávat bez současné dostupnosti B650E/B650 desek, které by cenově trochu odpovídaly cenám těch CPU a tomu, co potenciální zákazníci těchto CPU pod své procesory pořizují. Aktuálně jsou totiž na trhu dostupné jen extrémně drahé X670E desky, a to většinou navíc jen TOP modely, a ještě je na nich obvyklá vysokohorská přirážka, jak to po uvedení nových produktů na trh bývá.

A téměř nikdo nebude párovat RYZEN 5 7600X se základní deskou za 10 – 20 tisíc. Neexistuje prostě dnes nic jako cenově dostupná X670E deska. I ty „základní“ modely X670E startují na cenách přes 10 tisíc. Existují ale i X670, ovšem ty nejsou o moc levnější. Navíc výběr v obchodech je zatím prachbídný. Dodávky desek zpožděné atd. Zkrátka jakkoliv jsou samotné RYZEN 5 7600X a RYZEN 7 7700X velmi dobré jako procesory, i za solidní cenu, není do čeho je vlastně strčit. Na trhu žádná rozumná deska v cenového hladině kolem 5 tisíc zatím není. Takže prodeje obou procesorů tomu logicky odpovídají a docela obdivuji ty, kteří si je pořídili a s nimi X670/X670E desky, to jsou u mě správní nadšenci :).

Samozřejmě dostávám ohromné množství dotazů od vás, kdy se nějaké rozumnější AM5 desky na trhu objeví. Takže odpovídám tedy tímto článkem všem …

  • AMD B650E/B650 jsou na cestě

Jak říkám, AMD podle mě udělalo trochu zbytečnou marketingovou chybku, že uvedlo RYZEN 5 i RYZEN 7 bez uvedení B650 desek. Zbytečně tak v recenzích těchto relativně levných CPU zaznívá oprávněná kritika, že v tuto chvíli nemá nákup moc cenový smysl z hlediska celé sestavy pro 99% potenciálních uživatelů, protože prostě nejsou cenově rozumné desky. Podle mě mělo AMD, když už, to vydání více rozdělit. Uvést na trh jen oba RYZEN 9 modely spolu s těmi X670/X670E a s uvedením RYZEN 5/7 počkat až na uvedení B650/B650E. Ale dobře, stalo se.

Každopádně ano, AMD B650 a B650E základní desky už se blíží, výrobci se s nimi už moc netají, ale představení bude probíhat až od 4.10.2022 s reálnou dostupností někdy kolem poloviny měsíce října a dál. Opět bude věci negativně poznamenávat stále problematická doprava z Číny, kdy ceny přepravy už jsou poloviční ve srovnání s nedávnem, ale časově jsou tam stále prodlevy a zpoždění.

Upřímně mě trochu uniká smysl existence B650E, protože z toho, co jsem viděl, jde fakticky o na výbavě trochu osekané verze vycházející přímo z X670/X670E edic. Jak víte, tak všechny X670 i B650 musí mít alespoň 1x M.2 GEN2 slot, ale jen X670E má povinně vždy Gen5 grafický slot. Ostatní jej mají jen „doporučený“, přesněji B650E jej má „velmi doporučený“ a tak je většina bude mít. B650 a X670 jej mít ale nebudou. Prostě je tam dost bordel v tom značení. Osobně bych pochopil existenci X670E, X670 a B650. Ale B650E mě přijde trochu nadbytečný. Což uvidíte i podle cen, kdy B650E budou často hodně luxusní desky odvozené a trochu ořezané z X670E edic, takže ceny pořád kolem 400 dolarů apod. (kolem 10 tisíc).

Asi vás tedy budou zajímat hlavně klasické B650, kterých se na trh chystají desítky. Budou ATX, mATX i mini-ITX a docela slušný mix modelů. Samozřejmě výbava se bude různě lišit a tím pádem i cena. Zatím to vypadá, že všechny B650 budou mít „jen“ PCIe 4.0 grafický slot, ale vždy tedy jeden M.2 Gen5 pro SSD. Což samozřejmě většině běžných uživatelů úplně ke štěstí stačí.

Pokud jde o ceny, budou vyšší, ta Gen4 podpora pro grafický slot a Gen5 pro SSD prodražuje PCB a elekroniku proti B550. Takže ceny budou o to výše. Orientační ceník MSI modelů už někdo uveřejnil, a třeba zajímavá skvěle vybavená MSI MAG B650 TOMAHAWK WiFi má stát kolem 250 dolarů (přes 7000 korun), ale budou i levnější verze kolem 200 dolarů, tedy kolem 6000 korun. Nejzákladnější modely B550 by ale měly začínat kolem 130 dolarů, tedy 4000 vč. DPH, ale půjde opravdu o holobyt. Bohužel kurz koruny vůči dolaru je nyní hodně mizerný pro nás, takže ty české ceny budou takhle vyšší (ale to platí o všem). Navíc se samozřejmě výrobci desek jako obvykle snaží nejdříve uvádět ty dražší méně výhodné desky a levnější pak doplní do nabídky později.   

Každopádně B650 základních desek budou na trhu desítky. A na mnohé se tedy určitě v recenzích podíváme. Jsem si tak jistý, že prodeje RYZEN 5 7600X a RYZEN 7 7700X se rozhýbou až právě s uvedením cenově odpovídajících B650. Což tedy bude někdy kolem poloviny října a dál. Dobrou zprávou je, že alespoň ceny DDR5 pamětí vytrvale klesají, i když zase, v ČR si to s ohledem na kurz dolaru moc neužijeme :(.

AMD nicméně rozhodně zatím neopouští podporu AM4, i když by mě trochu překvapilo, kdybychom se tam ještě dočkali uvedení nějakého procesoru. Nicméně RYZEN 5000 zůstávají na trhu, dostaly slevy a jsou tedy velmi zajímavé, stejně tak jsou široce dostupné ceny a dnes stále levnější DDR4 paměti. Ale máte prostě jistotu, že už nic lepšího tam nebudete mít.

Z výše uvedené uniklé roadmapy vidíte, že AMD má v plánu prodávat RYZEN 5000 a AM4 celý rok 2023 a pravděpodobně ještě dál. Roadmapa rovněž prozrazuje, že RYZEN 700X3D jsou také na cestě (podle zákulisních drbů v Q1 2023) a budou samozřejmě plně kompatibilní s B650/X670 sérií desek. Pokud jde o RYZEN 7000 APU (tedy silnější integrovaná grafika), vypadá to až na druhou polovinu roku, ale jak víte, tak všechny RYZEN 7000X mají malé iGPU v I/O. Pokud jde o high end, RYZEN ThreadRipper 7000 je také na cestě, ovšem až v druhé polovině 2023. Všechno tedy zjevně jde podle plánu.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 00:29:29

Zrazu aj "mrtva" platforma Intelu dava vacsi zmysel ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 00:30:42
avatar
??? v čem?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 07:52:24

Aj ked dosky AMD su o 100€ drahšie ako ma Intel, ale to bude v tom že Intel už ich tu ma cca pol roka a AMD su novinka = vysokohorsky priplatok davaju obchodnici, aby zodrali s kože netrpezlivých zákazníkov
Ale keď ten boom opadne a budu skladom dosky od viacerych vyrobcov cena bude taka ako ma aj Intel za dosky s PCIe5.
Sledoval som obchody ako nacenovali dosky X670 prvi den doska Asus X670 stala 243€ a na druhy deň ta ista doska stala 298€ a hlavne že doska Asus X670E stala 316€
Keď sa to upokoji tak dosky X670 by mali stať od 180€ a X670E od 240€. Ale to bude až za cca 2 mesiace, proste netrpelivi zakaznici budu zodraty s kože ako vždy
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 08:18:31

No, pokud budou nějaké B650 desky i pod 4k, tak OK. Pro mne je to třeba strop. Jinak ať si to nechají, budu se muset smířit s nějakou budoucí H610, nebo jak to nazvou (PCIe4 budou už snad všude). Možná kdyby si výrobci odpustili ta blikátka a vůbec všechny designové nesmysly, byly by ty desky i při "OK" výbavě levnější
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 10:06:19

Podle mě je problém v tom, že "do každé desky dáš každý cpu". Tedy i nejlevnější desku osadíš 7950x a ona by ho měla bez problémů zvládat. Z neznámého důvodu se výrobci bojí udělat desku a deklarovat ji pro osm jader max, respektive max tdp 105w. Kdysi s podobnou NEpodporou byly problémy a od té doby se všichni prsí, že i jejich největší lowend zvládne top CPU.

Vůbec bych neměl problém koupit desku, která by:
- měla podoporu pro cpu s TDP max 105w - tedy max osmijádra
- měla přesně 1ks pcie 4/5 @ 16 linek pro VGA
- měla přesně 1ks pcie4 @4 linky pro SSD
- měla jen dva sloty pro RAM @ 6000MHz max
- měla jen gigovou síťovku
- měla přesně 0 RGB prvků
- měla jen kartonovu "bulk/oem" krabici, kde by kromě IO shieldu nebylo vůbec žádné příslušenství

Kdyby cena byla správná, nevidím problém, proč to nekoupit.
Třeba asus kdysi toto chápal. Když byly první core i7 do socketu 1366, tak vydal P6T motherboardy od úplný holobyt edice (která ale furt umožňovala provoz tehdejšího cpu highendu bez nejmenšíhc problémů) po superluxusní verze. Kupodivu ta holobyt edice byla hit, protože to kupovaly firmy pro pracovní stanice.

Podobnou roli v posledních letech hrály třeba Tomahawky nebo SteelLegend, ale čím víc zdražily různé ROGy a Aorusy, tím víc byl prostor pro zdražování těchhle levných a přitom kvalitních edic, protože furt byly v porovnání s brutálně předraženými moby konkurence levné. Navíc se tam prostě ukazuje to, že musíme být levnější, přitom nám nesmí nic chybět (byť by to původní zákazník oželel).


Další věc je, jak nám furt všichni cpou věci co často nepotřebujeme a je to samozřejmě stojí peníze za výrobu a vývoj a to nám pak účtují. Říká se "dobře vybavená deska, které nic nechybí", ale kolik toho vlastně kdo využije?

Zvukovka? Když mám drahé mobo, tak mám asi i slušná sluchátka s vlastním DAC, často to jde z grafické karty.

Ovládání RGB? pokud to fakt myslím vážně, koupím FarbWerk, pokud mi stačí kolotoč, tak to mám přibalené zadarmo k většině větráků

Ovládání fanů? Opět, můžu řešit profesionálně třeba přes aquasuite, nebo přes bazmeky typu NZXT hub, nebo opět nějakým čínským udělátkem za pár desetikorun a freewarovým prográmkem k tomu (které jsou mnohem lepší než bloatware jako armory crate nebo dragon center)

Wifi/BT modul? Fakt u PC nepotřebuju. Kdybych potřeboval, rád ho separátně dokoupím a do připraveného slotu zasunu.

Jako, je toho hodně, kde by se dalo ušetřit a kde by se dalo neplýtvat. Bohužel, top chipset = top výbava = top cena. Nějak to výrobci neumí nakombinovat jinak.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 18:50:47

Jo, přesně moje řeč - to by mohlo být s tím nejlevnějším čipsetem (proč se tomu říká čipset, když už to čipset není?). Ocenil bych teda ještě 2xSATA. ASUS dělá ty "OEM/bulk" edice jako třeba "Pro A520M-C II/CSM" ale ty jsou relativně dost drahé (oproti jiným A520 deskám), zřejmě kvůli delší podpoře
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD 2022-10-03 09:37:31

tohle tedy opravdu moc nepromyslelo. Škoda, nezbývá než čekat. Zase.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 10:51:47

trochu mi unika jak to amd planuje s tim pcie5. plati porad spekulace/leaky, ze novy radeony budou mit pcie5 s tim ze mainstream a lowend ho budou mit osekany na 8/4 linky? v tom pripade ale nepodpora pcie5 na grafickym slotu u lowend desek muze byt i problem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 11:15:09
avatar
PCIe 5.0 v grafickém slotu podporují už obě platformy, a ano, AMD bude mít Gen5 RDNA3 grafiky. Gen5 je tu pak hlavně kvůli serverům a HPC, takže když už tu je, tak ho výrobci nacpou všude.

Zatím ale jen AMD AM5 má podporu PCIe 5.0 v M.2 slotech pro SSD, Intel Z690/790 to nenabízí. A Gen5 SSD se začnou prodávat teď v říjnu ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 12:19:15

Citace:
Zatím to vypadá, že všechny B650 budou mít „jen“ PCIe 4.0 grafický slot, ale vždy tedy jeden M.2 Gen5 pro SSD. Což samozřejmě většině běžných uživatelů úplně ke štěstí stačí.

ale lowend/mainstream gpu maji mit podle leaku orezeny pcie5 na 4/8 linek. pak jestli lowend/mainstream desky budou mit jen pcie4 a dejme tomu 7600XT s vykonem 6700XT nebo 7500XT s vykonem 6600XT na nich pojeden jen na x4 pcie4, tak to muze byt celkem nesmyslne omezeni. asi si nikdo nebude tyhle grafiky davat do x670e desky za 20k...tohle na tom nechapu.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 18:56:17

Podle mne to bude osekané max na 8 linek (což by při osazení do PCIe4 zase tak nevadilo). 6500XT je osekaná na 4 linky kvůli tomu že to bylo vyvíjené pro noťasy s Intelem, kde se ty levné karty na 4 linky stejně věšely, tak k čemu víc. A beztak levnější karty než 7600XT pokryje AMD současnou generací (neuvede nic nového)
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-05 16:51:40
avatar
No. Myslím, že 8 linek Gen4 by neměl být problém. To je pořád slušná propustnost, stejná jako Gen3 16x. To by mainstreamu mohlo stačit. Ty 4 linky se mi už ale nelíbí, ale čekám je u modelů, kde by je to taky nemuselo brzdit. Ono i 4 linky Gen 4 je jako Gen3 8x. A to by mohlo lowendu taky stačit. Ale rozhodně bych to necpal do Gen 3 desek. I dnešní highend vlastně plně nevyužije Gen 4 16x. A Gen4 8X ho brzdí opravdu nepatrně, takže pokud mainstream bude mít výkon jako dnešní highend, tak by neměl být problém.
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 12:02:48

Hlavni problem zen4 je to, ze se trh prehoupl ze stavu, kdy lidi koupi cokoliv do stavu, kdy lide nekupuji ani kvalitni veci.

Nezavidim akcionarum Intelu, Nvidia i AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 16:20:41
avatar
AMD je v pohodě ...., NVIDIA byla přepálená a teď hledá nové trhy a na hráče kašle, Intel těžil vždy jen z toho, že byl největší a nepostradatelný ... o tuto pozici přichází
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 10:16:30

AMD teda v pohodě určitě není. 30.11.2021 cena akcie AMD byla 164$ za akcii. Dnes je to 66,34$. Pokles o více jak 50%. Nvidia taky pokles. Intel taky pokles....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 10:34:58
avatar
ale u AMD to není tím, že by měla špatné produkty nebo udělala nějakou jinou botu třeba dostala se do ztráty nebo zažila prudký pokles příjmů a marží ;) Je to dáno čistě panikou na trhu ...
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 10:47:02

Souhlasím, je to panika na trhu. Ale "není v pohodě" ve smyslu - pád akcii se jim taky nevyhnul, i když mají kvalitní produkty.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 12:34:11
avatar
to taky nikdo neřekl
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 13:58:04

AMD ma uplne iny problem ako nekvalitne produkty, tym zasadnym je Taiwan(TSMC). Stači že nejaky predstavitel Taiwanu vyhlasi že Taiwan už nepatri Čine ale je samostatny a bude nasledovať podobna sranda ako je teraz na Ukrajine. Bombardovanie statisice mrtvych a zničena ekonomika (TSMC)
Pôvodne som nový PC chcel kupovať pred vianocami, lenže tie USA križniky par kilometrov od Činy ma celkom znervoznovali a posledna kvapka bola odpalenie torpedami plynovody 1-2 rovno v ten deň som objednal novy PC a ani vysokohorska prirážka ma netrapila
Trhy velmi citlivo vnimaju tieto veci, keby teraz predstavitel Taiwanu vyhlasil že Taiwan nasledujucich 5 rokov sa neodtrhne od Činy tak za par dni akcie AMD by boli trojnasobne.
Preto sa tak AMD pozera po Samsungu a jeho 3nm procese a USA tlači na TSMC aby svoje tovarne presunula aj inam, lebo teraz by to znamenalo 99% podiel Intelu na trhu, žiaden Apple AMD Nvidia minimalne do 2024-2026 kym by vyrobu nepresunuli do Korei
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-05 16:53:48
avatar
No jo. Ale maji rekordní zisky, což Intel ani nVidia nemá.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 16:06:20

Desky jsou jedna věc, ale 7600X a 7700X jsou hlavně herní procesory a nikdo je nechce kupovat, protože vyjdou 3D verze s větší cache a to bude na hry masakr...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 16:24:44
avatar
tomu nevěřím ...

1, ceny 7800X3D, 7900X3D a 7950X3D budou výše než u modelů 7000X, takže cenově dostupné nebudou ... speciálně 7600X určitě 3D verzi nedostane

2, Nemá moc smysl čekat, když můžeš koupit 7000X dnes a když tak ji za toho půl roku vyměnit za 7000X3D ... co tě to bude stát? Rozdíl cenu toho 7000X3D proti odprodeji 7000X v bazaru = někomu s malou slevou proti prodejní ceně prodáš ten půl roku starý 7000X a uděláš mu tím radost ... no a do té doby můžeš už 7000X mít ...
semtexxl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 20:56:51
avatar
3. Ten, kto už má kúpený niektorý z Ryzenov predošlej 5xxx generácie môže celú túto generačnú novinku doslova preskočiť.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 22:13:17

Tak jasne ked maš nove železo, nemaš dôvod ho meniť, ale su tu ludia čo ich PC ma viac než rok niektorý aj 4-6-8-10-12-14 ročne PC maju
A ver či never tako generacia na 5nm EUV s taktmi blizko 6GHz zaujala nie jedneho vlasnika stareho PC
Ver že pre vlasnika 2-4 jadra kolo 3-4GHz s rotačnim diskom a cca 4GB RAM to bude celkom slušny naval vykonu
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 21:24:47

2. pro koho proboha nema smysl cekat? zijes asi v trochu jiny realite. aktualne jedinej 7000x co dava smysl je 7950X a to jen v pripade ze ho vyuziju k praci nebo ze sem hodne velkej nadsenec a mam dost penez s kteryma nevim co delat. pro hrace jsou ted nesmysl, ceny jsou za celou platformu sileny a nejakej mesic potrva nez budou desky za rozumny penize. aktualni grafiky ani hry ten vykon navic prakticky nevyuzijou. nova rtx 4090, ktera by ho mohla vyuzit lepe a ukazat vetsi rozdily proti starsi generaci bude stat dalsi raketu a novej radeon tu bude az za dva mesice a taky bude stat raketu. me jako hrace s 5900x nechavaji tyhle ryzeny a vlastne cela nova platforma chladnym a zatim me vubec nezajimaji. aktualni to bude mozna az za pul roku az vyjdou odpovidajici grafiky co nebudou stat 25k+ a to uz tu zrejme bude 7900X3D, protoze z 12jader nize uz opravdu nikdy nepujdu. tohle vydani amd moc nevychytalo. 5000 rada byla pro hrace trochu vetsi skok i proti 3000 rade a hlavne vetsinou dorovnala intel. 7000 sice intelu i ve hrach trochu odskoci, ale zatim nic zasadniho a pomalej nastup nove generace grafik a pomalej nastup desek za rozumny ceny temhle ryzenum dost ublizuje.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 18:16:55

Dôvod prečo ludia nekupuju 7600X a 7700X je že nieje ich do čoho strčiť a to doslova, skladom niesu žiadne dosky, ja mam kupenu PC zostavu od 28.9. ale dosku naskladnia až 10-11.10.
Tak že 2 tyždne musím čakať na AM5 dosku...
Dalši dvovod prečo sa 7600X a 7700X nepredavaju je že dosky ak sa ti nejakým zázrakom podarí zohnať stoja od 300-1200€ a keď už sa rozhodneš kupiť dosku za cca 10 000Kč tak už tam daš aj poriadny CPU Kým neprídu lacné dosky B650 dovtedy sa 7600 a 7700 predávať ani nebudú.
majklyk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nové desky pro AMD za prijatel 2022-10-03 16:18:05

uz se tesim, jestli budou levnejsi AMD desky kolem 4t (realne cekam spis 5.5t).
Nicmene jsem asi ze stare skoly a tato kombinace s novymi procesory a ddr5 pametmi bude asi jeste nejakou doby mimo hledacek.
Chtel jsem poridit nejakou sestavu a porad hledim na pomer cena/vykon a pravdepodobne budu muset vzit jeste AM4 s R5 5600 (non X) + DDR4 coz vyjde kolem 10t (muj strop). Jako alternativu zvazuju Intel 11. generace i5 11400f+ desku s B560 +16G kolem 9t. Intel 12. generace uz je zase o dost drazsi. Prechazim z Intel i7 haswell, takze vykon bude dvojnasobny. Soucasne AMD bude pro mě prijatelne nejdriv za rok, kdy asi klesnou DDR5 ceny a budou i levnejsi desky + nejake levnejsi varianty procesoru.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 16:56:13

Já plánuju upgrade na novou platformu, ale počkám si na Bčkové desky a 3D procesory. Budget jsem si stanovil na 25k, tak snad se do toho vejdu...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 18:27:23

Ani zázrakom,
DDR5 32GB 6000 CL32 ma stali 6500Kč
M2 disk kingston3000 PCIe4 ten najlacnejši 7000 čitanie/zapis 2TB 6000Kč
7700 3D 13000Kč proste k CPU 7700 pripočítaj 150€ za 3D
25 000Kč v prdeli a to nemaš ešte ani dosku zdroj chladič...
Ak maš 25 000Kč to sa pozri po Zen3 3D
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 18:41:51

Zdroj nepotřebuju, jen CPU, asi 7800X3D, MB B650 si počkám na nějakou normální cenu, 32GB RAM, SSD koupim 1TB, chladič budu potřebovat. Starý střeva prodám bráchovi za 8k, tak se snad vejdu
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-05 17:36:32
avatar
Na co 32 GB? Budete stříhat videa? Nebo něco tvořit třeba v Blenderu?
vearth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 17:35:49

Ja bych nerekl, ze to AMD nedomyslelo. Proste udelalo toto rozhodnuti. Kdo ma penize a chce top, tak si to koupi klidne hned. Kdo nema, pripadne nechce zbytecne utracet za neco co nevyuzije, tak si to koupi pozdeji. Ja v tom nevidim zadny problem.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 18:06:05

Mohli spraviť video ohľadne eco módu a tých 95 stupňoch, aby ľudí celkovo ukľudnili. Inak si myslím rovnako, že to zvládli výborne. Vždy nové veci stoja veľa + výrobcovia dosiek si davájú prirážku. Tí, čo nechcú teraz kupovať úplne v poriadku, počkajú si buď na zľavy X670E/X670 alebo na B650.

Čo by určite pomohlo je vydať 7700x a 7600x s B650E/B650.

Ja čakám na notebooky so ZEN 4, tam dúfam, že budú k dispozícií komplet AMD nadupané vykonné varianty so 16 a 12 jadrami.

Ak budem desktop meniť desktop, tak najskôr až s ZEN5, čo bude pravdepodobne X770E/X770.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 18:51:15

95 stupňů není normálně žádnej problém. To se objeví jen v brutální zátěži CPU a to stejně normálně nikdo takhle neprovozuje...hlavně co jsem viděl reálné testy ve hrách, tak se ty CPU flákají na 80W s teplotami do 60 stupňů...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 21:13:28

Tie teploty 95°C by som sa nebal, konkurenčny česky server urobil test undervoltingu 7600 pri 143W 88W 65W 45W
Dobra sprava je že rozdiel vykonu pri spotrebe 143W a 88W je cca 1% čo je nula zero nič
a 88W ti uchladi aj bývali box chladič od AMD s prstom v nose
Jedinym zabijakom 7600 a 7700 su dosky čo začinaju s cenovkou 300€+ ale čoskoro tu budu B650
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 21:42:49

To by mě zajímalo jakého chytráka napadlo že se do CPU bude rvat o 50W víc když výkonu to přinese 1% ... proč ???
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 06:33:14

Presne ten isty rozdiel bol medzi 8 jadrami 3700 88W a 3800 143W rozdiel vykonu medzi nimi bol 3% proste v tolerancii chyby merania
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-03 21:59:32

Když B650 desky budou stát 4k, tak kolik budou stát A620 desky?
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 00:51:45

Jestli budou stát 4k tak to bude ještě docela výhra, já čekám že budou tak 5,5tis a výš.
Levněji nejspíš až na jaře
RaY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dostupnost 2022-10-04 02:04:14
avatar
Ja teda nevim kde ses dival ale zadnej eshop nema x670 ani x670e desky skladem a jeste je ani nemel . A jediny 2 shopy ktery je vubec pridaly do katalogu jsou czc ale ti nemaj ani popis ani neuvadi dostupnost a alza tam ma u nekterejch napsano ze na ceste a jinak prd. A jinde je nemaji ani jeste zalistovany v katalogach takze je v CR koupit lze prosimte kde ? Me cena az tak netrapi jako spis ta dostupnost . A treba na heurece ani nemaji ve filtru AM5 socket takze taky prd.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-04 06:44:15

ZEN4 mal biť uvedeny 15.9. lenže bol problem s Biosom tak sa to odložilo o dva tyždne, lenže jediny kto to stihol v termine bol Asus ale proste poptavka ho okamžite skupila, par kuskov dokazal na trh dodať aj Gigabait, tiež po nich sa zaprašilo. Čaka sa na ostatnych vyrobchoch ktory odladia Bios nahraju do svojich dosak a daju na pulty, len že doprava s činy lodami trva cca mesiac až tri, vdaka USA sankciam, viacej dosak sa čaka až v druhej polovici oktobra. Neboj niesi jediny ja tiež musim čakať na dosku do 10.10 aj ked som ju kupil v deň uvedenia...
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Největší problém.... 2022-10-04 19:08:27

Největší problém je, že nejsou k dispozici žádné desky. Tam kde jsou zalistované, tak nejsou skladem.
Zákazníka nezajímají řeči okolo, proč to a proč tamto, AMD představilo procesory, které se aktuálně drtivá většina lidí může koupit, ale pak si je může vystavit tak na poličku. Skvěle zvládnuté jen co je říct.
elegal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-07 19:12:48

Pristi tyden bude na Etailech dostatek X670 desek a do 14 dnu take B650
majklyk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-05 21:42:35

Tak to vypada, ze ceny uz jsou venku, levnejsi Bckove desky od 6t. Beru ze r5 7600x ma vykon jako i9 predchozi generace, ale tomu odpovida i cena desek. Na zleveni nema cenu cekat dalsi rok. Vezmu r5 5600 ebo intel 11. Nebo 12. Gen. Komponenty se zdrazuji a levneji moc uz nebude. Vyrobni naklady jako material a energie rostou....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-05 21:59:07
avatar
problém je u nás kurz dolaru, byly jsme zvyklí na 22 korun, nyní je 25 korun :-/
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 858x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 581x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1032x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1221x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1556x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1375x
Komentářů: 7