iPad, nejnovější produkt americké "jablíčkové" společnosti Apple, se konečně prodává i v Evropě. A za tuto hračku se vaše peněženka pěkně prohne.
Když na začátu dubna uvedl Apple ve Spojených státech amerických svůj nový iProdukt, stály na něj houfy nedočkavců dlouhé fronty, což ostatně není u Applu nic nového. iPad, představitel tablet-PC zařízení, si okamžitě dobyl srdce mnoha. Velký display, 200 000 aplikací a intuitivní OS (který známe již z iPhonu) byly jen některé z lákadel, které vyzdvihoval Steve Jobs a jeho marketingová parta.
Nemenší rozruch vzbudila i cena, která byla ve srovnání s jinými produkty Applu nastavena celkem rozumně a rozhodně zákazníci čekali, že bude vyšší. Když pak ale přišla marketingová firma iSuppli s výzkumem, dle kterého jsou výrobní náklady méně jak poloviční než nastavené ceny, vzbudilo to různorodé reakce. O tom se ale zamýšlet nechci.
To, co je skutečně zarážející, jsou však ceny iPadu v Evropě. Pro Apple je totiž typické, že ceny na starém kontinentu jsou po přepočtení kurzu mnohem vyšší než v USA. A jak je na tom právě iPad? Můžete hádat...
Takže narovinu: ceny ve Velké Británii (a potažmo i v celé Evropě) jsou o 18 až 24 % vyšší než v USA! To znamená slušný rozdíl 2500 až 3800 Kč navíc na kus v závislosti na konkrétní verzi.
A mně by zajímalo, kde takto velký rozdíl vzniká? Jediné, co může mít na cenu vliv, je doprava k místním distributorům. Vzhledem k tomu, že se iPad vyrábí v Číně (ostatně jako výrobky téměř všech IT firem), tak je to trošku pochybné, ale dejme tomu. Řekněme, že se všechny iPady nejdříve dovezou z čínských továren do USA a až odtud se distribuují do dalších částí světa. V tom případě by měla cena každého iPadu dovezeného z USA do Evropy obsahovat určitou přirážku, která by vynahradila náklady spojené s dopravou mezi těmito dvěma kontinenty. Jenže mohou být tyto náklady tak astronomické, aby byl rozdíl mezi americkou a evropskou cenou průměrně 3000 Kč? Já myslím, že ne.
Tak kde tedy vězí zakopaný pes? Může to být tím, že evropané tolik neholdují kupování báječných aplikací, čímž generují Applu o mnoho menší zisk než američané, a Apple to tak musí kompenzovat o 20 % vyšší cenou? Nic jiného mě totiž nenapadá. A pokud to tak je, není to trošku nefér? A co si o tom všem myslíte Vy?
PS: Přidávám srovnání cen několika dalších "PC výrobků", přičemž jsem čerpal z lokálních verzí oficálních stránek oněch společností. Výsledek vidíte v grafu níže (čím jsou sloupce vyrovnanější, tím jsou vyrovnanější i ceny v USA a UK). Jediný výrobce, který se blíží svými rozdílnými cenami přístupu Applu, je Nokia. Naopak nejvyrovnanější ceny nabízí Microsoft. A řekl bych, že to také něco stojí, aby tyto společnosti dostali své výrobky do celého světa.
|