Dostupnost grafických karet – jak to vypadá s HD5750 512MB, HD5850 nebo GTX285? Tisk E-mail
Napsal Tomáš Hort   
Saturday, 07 November 2009
Přejít na obsah
Dostupnost grafických karet – jak to vypadá s HD5750 512MB, HD5850 nebo GTX285?
Dostupnost herních karet nVidia

 

  Pokud se podíváme na druhou stranu červenozeleného mostu, vidíme celkem slušný výprodej, i když rozhodně ne nezajímavý. Zřejmě poslední megačipy GT200 se lepí na poslední PCB a vychází zajímavé série se zajímavými cenami. Od nejvýkonnější dvoujádrové GTX295 si můžeme koupit již skoro jen modely s jedním PCB, dostupnost je povětšinou skladem či na objednání do pár dnů. I s touto kartou už se ale v podstatě v cenících loučíme.

gtx-295-2

  S dostupností GTX285 je to ale dokonce horší než u GTX295. GTX285 se dá sehnat, ale jen od některých výrobců a v minimálních počtech. Navíc za cenu často přes 8 tisíc korun. To raději drátem do oka, když tu samou částku stojí HD5870, která je výkonově i technologicky jinde. Velkosklad už dokonce většinu GTX285 stáhl z ceníku, takže této karty se už také nedočkáme.

gainward_gtx285

  Na druhou stranu u GTX275 a hlavně GTX260 se dostupnost velmi zlepšila. GTX275 máme na každém skladě pár kusů od více výrobců za cenu kolem 5-6 tisíc korun. Bonusem u většiny výrobců těchto karet je přiložený poukaz na stažení hry Batman Arkham Asylum (běžně okolo 700,-Kč), na kterou už se brzy na DDWorldu dočkáte dokonce dvojité recenze se dvěma názory ode mě a i od DDho, takže na to se těšte. GTX260 přibylo pár nových modelů za zajímavé ceny. Třeba Asus Glaciator+ za 3700,-Kč i s hrou (teoreticky -700,-Kč, takže 3000,-Kč za kartu) nebo MSI Twin Frozr za 3900,-Kč, všechny ve větších počtech. Práve GTX260 mi aktuálně přijde jako jediná zajímavá karta z nabídky nVidia - výkon dostačující, možnost přetaktování tam je a cena pod 4000 celkem konkurenční.

asus-gtx260-top-2

  Jako poslední nás čeká GTS250. U té už je použito mnohem menšího jádra, menší sběrnice a tím menších nároků na PCB a tak výrobci za ceny okolo 2800 korun prodávají oproti předchozím GTX260 alespoň s nějakým ziskem. Musíme si ale říci, že to už je lepší si připlatit za GTX260, když teď stojí tak málo. GTS250 je na skladech dostatek a není o ně rozhodně nouze. Výkonově sice na nové ATI nestačí, ale právě aktuální dostupnost i zajímavých OC modelů může být pro zákazníka lákavá.

 

AUTOR: Tomáš "holoway" Hort
Snažím se usměrňovat blogy se články od Vás, čtenářů. Pište o čem chcete, co chcete a jak chcete, ale ať to má hlavu patu ;) Pokud máte dotaz či chcete urgovat vydání článku v blogu, napište mi zprávu přes web nebo na icq.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 11:00:40
avatar
jedine 3 karty, ktore ma zmysel kupit su HD4670/4770 (low-end), HD5770 mainstream a HD 5850 ako highend a samozrejme vsetky riadne nataktovat (kazda ma znacny potencial). Od nvidie mozno max. GTS250
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 23:31:44

a taky ještě 5870, protože má kvůli ceně o něco lepší dostupnost než 5850
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 11:11:13
avatar
Supr článek.
Jak je to s výrobou GPU? RV770/790 už se tedy nevyrábí a GT200 taky? A co G92, když na něm ještě NV má nějaký zisk?
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 12:09:31
avatar
G92 se vyrábí, akorát trošku ořezaný a s jiným názvem, bude na něm postavena chystaná GT 240.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 12:33:57
avatar
Tak ono došlo opět k přejmenování, že jo Teď už je to tuším GT215 jádro? ) Jinak k otázce. Zda se vyrábí jádra do GTS250 nevím, to je spíš otázka pro DDho, který se může zeptat. Stejně je to u GT200, ale myslím, že tam by se ještě vyrábět měli, pokud chce mít nVidia alespoň něco na trhu, neb další řada tu bude tak za půl roku a je stále lepší vyrábět prodělečně než nevyrábět vůbec a nemít co nabídnout.
wireless [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 17:34:36
avatar
když sou dvě jádra uplně stejná, ale nově vytvořená, není to přejmenování x) přejmenování bylo z 9800GTX+ na GTS250, kdy čip byl jen hozen na jinčí výrpobní proces
GT215 je nové jádro na 40nm s DX10.1 a stejnými specifikacemi jako 9600gt/GSO ?;-)
btw. HD5770 zdá se mi má stejné specifikace jako HD4890 ;-) nechci narážet ale pokud GT240 berete jako přejmenování, HD5770 berte taktéž
jest. muj názor ...
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 10:58:58
avatar
Citace:
když sou dvě jádra uplně stejná, ale nově vytvořená, není to přejmenování x)
- ta věta nedává smysl, nevím jak to myslíš

Citace:
GT215 je nové jádro na 40nm s DX10.1 a stejnými specifikacemi jako 9600gt/GSO ?;-)
- jediný rozdíl, o kterém vím, je DX10.1 oproti DX10 a u toho fakt nevím, zda je potřeba velká, nebo minimální úprava jádra.

Citace:
HD5770 zdá se mi má stejné specifikace jako HD4890
- a proč má tedy novější HD5770 o cca 20% nižší výkon, když má stejné specifikace podle tebe?
wireless [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 11:19:51
avatar
GT240 má specifikace podobné kartě 9600GSO a výkon bude taky někde mezi 9600gt a 9800gt ( možná ) ..
navíc se pořád zde na DDworldu tvrdí že menší výkon než má GTX260 či HD4890 je kvůli ovladačům ne ?
edit. - HD5770 má oproti HD4890 pouze 128bit sběrnici ... pokud započítáme menší propustnost DRR5 pamětí a špatné ovladače tak těch 15% výkonu je možné dostat
ale to neřeš nechci se hádat o výkonu těchto dvou karet, je už dlouho známý a já jen dával příklad
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 12:28:29
avatar
Já nevím, o čem se tu vůbec bavíme :-D

Jo, GT240 = 9600GSO, akorát DX10.1, 40nm a s tím jiná spotřeba, parametry zřejmě stejné (podle fudzilla).

Ovladače jasný, ale tak 15-20 procent je dost. Ano je to tou sběrnicí. A u jádra se zdá, že by to mohl být podobný příklad jako ta nvidia. Opět nevím rozdíl DX10.1 a DX11 na jádře (velký/malý), tesselační jednotky mají být už v těch starších kartách, které s tím ale umí nic, takže rozdíl je ta sběrnice, která to "brzdí".
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 17:17:15
avatar
no asi se bavíte o tom že když je podle tebe GT240 přejmenovaná 9600GSO. Pak podle stejné logiky je 5770 přejmenovaná 4890 s užší sbětnicí, DX11 a horšími ovladači.

Dejte už pokoj s tím přejmenováváním. GT240 je prostě nová karta s mizerným výkonem, takže ani nestojí za řeč...
Kfirr64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 13:51:01
avatar
Dobry clanek akorat jsi opomnel HD4770 ne? co jsem tak koukal tak ty jsou v soucasne dobe este docela dobre dostupne narozdil od HD4850.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 17:17:02
avatar
Ano, máš pravdu. Trochu jsem je opomněl, přitom se teď začali celkem nabízet. Mají výhodu v tom, že už jsou 40nm a tak se mohou vyrábět spolu s těmi aktuálními, jenže...ona ta karta pořád stojí trochu moc na to, že 5750 512MB, která teď přijde, bude tak o 5-10% lepší, pak u DX11 her víc. Takže aktuálně je HD4770 ve stejné kategorii jako GTX250 - je dostupná, zajímavé modely, ale za tu cenu a levnější si můžeme objednat už nové HD5750 512MB.

Když tak koukám, 2500,-Kč za HD4770 je prostě moc.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 14:18:18

Jenom pripominka. Vyrobci prodavaji vzdy se ziskem, maji klasickou marzi. Pokud a pouze pokud nekdo na jadru trati, (protoze to je absolutne nepotvrzena informace a spise to bude tak, ze prodava bez zisku ci s minimalnim ziskem, stejne jako RV770) je Nvidia. Musi dodavat jadra vyrobcum za cenu, pri ketre jsou schopni na karte vydelat svoji klasickou marzi. V pripade, ze by nebyla schopna tohle ucinit, tak vyrobce proste prestane dany model vyrabet a po odebran nasmlouvanch jader by smlouvu vypovedel. Vyjimky samozrejme jsou -- napriklad snizovani cen u HD4870 a nasledne GTX260, nebo zavadeci ceny u Gainward GTX275 ci Sapphire HD4890, kdy byli vyrobci nuceni dodavatelem ke snizeni koncovych cen, tzv garantovana cena. Ale i v tom pripade nese pripadou ztratu dodavatel GPU tedy ATi ci Nvidia. A pri takovyhle akcich vetsinou garantuje i nahradu snizeneho zisku (nizsi ceny jader, prednostni dodavky atd.). Takze vyrobcum je v zasade srdecne jedno, zda Nvidia ci ATi prodava sva jadra na hranici ziskovosti, vendor si svoji marzi udrzi vzdy, ma totiz moznost vyberu a tim padem se ho ta situace dotyka spis okrajove.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 17:26:21
avatar
Tak ono je to vlastně jedno jak to je, jestli tratí výrobce karty či jádra, protože prostě viditelně GTX260 za 3500,-Kč je věc, která neměla přijít. Ale i proto se k tomu v článku stavím pozitivně, protože mě je to fuk, že je to levný, já jsem rád a doporučuji.

Ale i tak si nemyslím, že by si na tom výrobci užívali "klasickou marži", prostě nevím, kde by jí vzali. Jedině, že by jim nvidia dala jádro skoro zadarmo, protože ty vícevrstvé PCB, velká sběrnice, paměti = prodejní cena 165 dolarů je tak nízká, že by mě fakt zajímalo tedy, zda to dotuje nvidia nebo výrobce (který by správně dle tvé dedukce neměl tratit).
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 00:21:55

Vyrobce ma tu marzi zcela jiste, v pripade, ze by svoji marzi nedostal nevyplacelo by se mu to delat. A on ma na vyber zda odebirat od AMD ci Nvidie, takze v pripade ztraty by s vyrobou prestal. Samozrejme, ze AMD ci Nvidia jim to dodava za snizene ceny, ale tvrdit ze je to skoro zadarmo muzes podle ceho? Ty vis za a) kolik stoji vyrobit takovy jadro a za b) za kolik jim to dodavaji? Cela tahle speklulace je pouze spekulace, v cene jadra je vicero veci nez jenom to, ze jedno je mensi ci vetsi. Mas smlouvu s TSMC, Nvidia i AMD budou mit jine podminky. Dal objem vyroby - cim vic vyrobis, tim vic muzes slevnovat - v objemu se to stale zaplati. Vyvoj a zivotnost - cim dele je jadro na trhu, tim je v podstate levnejsi - G92 se velmi pradepodobne prodavali s velmi vysokym ziskem hlavne posledni rok. Situace je zkratka mnohem slozitejsi. kazdopadne vyrobce (vendor) karty s timhle nema nic moc spolecneho, on pripadnou ztratu nenese. mysleno tedy dotovani ci prodavani jader s minimalnim ziskem. A jak rikam v pripade, ze dodavatel jadra tlaci na vyrobce karty aby cenu drzeli v urcite hranici (tyka se predevsim referencnich modelu, pripadne ceny u launchu), garantuje jim zisk v urcite vysi a pripadnou ztratu nese on. Revansuje se jim zpravidla zvyhodnenou cenou v pristi objednavce ci jinak, vyodnejsi smlouva pro OEM atd. Stejne tak vicevrtve PCb atd. tohle vsechno je jen a jen spekulace, realne udaje o vstupech a vystupech proste nejsou. Selska logika nam rika, ze pokud by vyrobce tratil, nedelal by to. Pokud se neco dotuje, je to na urovni vyrobce jadra (AMD, Nvidia).
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 11:11:05
avatar
No to je tvůj názor...každopádně stejně spekulativní, i když možná tržně logičtější, jako ten můj. Optám se na to, jak to může být s cenami a napíšu ti pak. Nějaké informace se určitě sehnat dají o výrobě, dotacích a cenách ;)
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 12:03:12

Ok, pokud dokazes sehnat nejake relevantni info, mohlo by to pomoct osvetlit celou situaci. I kdyz nepredpokladam, ze by to ucinilo pritrz nejakym dalsim spekulacim.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-13 00:39:40
avatar
Ahoj. Takže si měl pravdu. Výrobci karet na tom netratí. Pokud by tratili, nevyráběli by to a raději by dělali takové karty, na kterých budou mít marži. Z toho mi vyplývá, že když dělají GTX260 za cenu okolo dvou a půl tisíce (cca velkoobchodní cena bez DPH), tak jádra dostávají hodně levně od nVidie, protože ta chce, aby vyráběli.

Jak jsem zmiňoval, ta karta zrovna levná na výrobu není (vícevrstvé PCB, široká sběrnice, paměti, kvalitní napájení), tak mi vychází, že to jádro bude aktuálně za hubičku. To je asi dobrá dedukce....Celkově? Zajímavé (jak pro koho)
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-13 09:45:21

Urcite se jadra G200b prodavaji vendorum s minimalnim ziskem, o dotovani bych si stale troufl pochybovat. Pokud vezmu do uvahy dotovani, asi by to bylo jiste mozne (Nvidia ma dostatek prijmu z jinych segmentu, predevsim derivaty G92 museji vydelavat hodne), nicmene by se asi potom na trhu objevilo mnohem mene tech jader - brano podle logiky, dotuju jadro, ale chci si zachovat alespon nejaky podil na trhu. Mnohem pravdepodobneji budou prodavat se ziskem nula ci par desitek centu, protoze tech karet je i pres to jak jsou relativne uspesne v prodeji na trhu stale dostatek. Pri takovemhle objemu navic dostavaji jiste jeste lepsi cenu od TSMC, takze se ani vetsi ziskovost neda vyloucit. Zcela urcite tedy to bude prodavano na hranici ziskovosti, ale spise stale v cernych cislech nez v cervenych, pokud pak v cervenych tak to bude opravdu v radu par centu na jadro. Ale treba i tohle me vede k nazoru, ze treba prave RV770 mkohlo byt v ziskovosti horsi nez G200b, jeho stazeni z trhu i presto, ze stale velmi zdatne konkuruje a DX11 opravdu neni majoritni duvod pri vyberu nove karty (a to nemam od PR Nvidie..), cenova valka, kdy ATi byla nucena jit cenou hodne dolu a i presto, ze urcite mela vetsi prostor k manevrovani cenove, tak zase Nvidia muze nizkou ziskovost nest dlouhodobeji (G92 ji stale vydelavalo dostatecne). Jinak naklady na kartu jsou samozrejme vyssi, ale treba pameti byli zcela jiste drazsi pro ATI nez pro Nvidii - celkove receno bych rekl, ze sice vyrobni cena karty s G200b bude vyssi nez cena karty s RV770, ale ten rozdil zase nebude radove vyssi nez 10-15USD, coz se spolehlive pokrylo rozdilnou cenou na trhu, pripadne vyssimi prodeji karet Nvidia.

Cela tahle moje spekulace je zalozena na beznych praktichach v vyrobe a obchodnim styku co jsou mi znamy, respektive vyuzil jsem jejich analogie k GPU prumyslu. Samozrejme prime informace nemam, ale myslim, ze tolik rozdilu tam nebude.
M0rf3us [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-07 19:14:02
avatar
Takže když jsem svoji 5770 koupil za 3600, tak si můžu gratulovat že to je ještě za slušné peníze Nebo se na tom prodejce také nepřiměřeně přiživil?
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 11:03:56
avatar
Jo, to je dobrá cena na to, co je teď za ceny v běžných e-shopech. Se koukni na CZC třeba - Sapphire HD5770 za 4344,-? to je trochu husty, když prodejní cena v dolarech je o víc než tisíc korun míň a velkosklad (který má ale také marži) mi to prodá za 3573,-Kč. Takže si koupil dobře ;)
M0rf3us [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 12:19:13
avatar
No jo CZC je kapitola sama pro sebe. Na mě se dostalo ještě na Alfacompu (Saphirka) než vyprodali od ATI skoro vše co mohli.
Ale jinak co se občas podívám na moji kartu na czechcomputeru do diskuze, tak si taky vždy prohlédnu počty ks karet a i za takovéto peníze jim to mizí s úctyhodnou rychlostí (v pátek večer >25 ks dnes >10 ] Lidí co mají dobrý pocit z toho, že mají doma horkou novinku, je stále dost.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 12:30:29
avatar
CZC kapitola sama pro sebe...a proto mají na Alze HD5770 za ještě víc skladem - 4438,-Kč No aflakomp si viditelně nechtěl přivydělat A taky už tam není skladem vůbec nic
M0rf3us [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 19:57:01
avatar
Po několika špatných zkušenostech, osobně nepočítám alzasof mezi dobré e-shopy. Ovšem toto je pouze můj osobní názor, někdo jiný s nima může být nadmíru spokojen.
Gero88 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 00:01:46

Moc pěknej článek, který se mi výborně četl ;), jde poznat rozdíl v psaní od DDho a Tebe.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 11:13:38
avatar
Díky Potěší Každý píše jinak. Každopádně teď tady máš na čtení v blogu mnohem víc článků, takže mnohem více autorů, a proto je si s čeho vybrat.
snowflake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chvala 2009-11-08 15:57:25

Moc pekny clanek. Konecne neco, co se da cist jak po gramaticke, tak po obsahove strance. Ne jako ty zastiplne blaboly plne chyb DD Stacha.
Verim, ze clanek muze pomoci zejmena rodicum, kteri se v HW nevyznaji a chteji udelat svym ratolestem na vanoce radost. Mozna jsi jej ale mohl napsat krapet pozdeji, aby byl "Jeziskove" aktualni .)
Diky
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-08 16:27:07
avatar
Ahoj. Neboj, udělám ještě jeden na začátku prosince ;) Ten udělám trochu podrobněji i s testy nějakými možná
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 452x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 295x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 859x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1476x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1319x
Komentářů: 6