Čtyřjádrový Kal-El a jeho jednojádrový pomocník. Superman si poradí s těžkou prací, kdežto jeho pomocník bude šetřit silami (baterií) a postará o procesy nepříliš náročné na výpočetní výkon.
NVIDIA na svých stránkách nedávno ukázala obsáhlou dokumentaci ke svému, podle NVIDIA super-čipu, Kal-El, jež se bude nejspíš prodávat jako Tegra 3. Podstatné věci z této dokumentace se Vám teď budu snažit přinést. Je to obsáhlá dokumentace, takže kdyby někdo z čtenářů dokumentaci také četl, nechť nějakou zajímavost, kterou jsem nezmínil, zveřejní v diskuzi. A teď už k "Supermanovi".
K čemu potřebuje "Superman" pomocníka ?
Jednoduchá fyzika, čtyřjádrový Kal-El má plno výkonu pro náročné aplikace, kde se jeho výkon skutečně využije. Na nenáročné aplikace by ale zbytečně plýtval kapacitou baterie, proto NVIDIA přidala "pomocníka" v podobě dalšího (pátého) jádra. To je nenáročné na spotřebu energie a zajišťuje chod telefonu v stand-by režimu, poslouchání hudby či prohlížení webu (neuvažujeme o webu plném flash reklam, přehrávání HD videí na youtube atd.) Při náročné činnosti, ať hraní her, přehrávání HD videí v mobilu / přes HDMI nebo multitaskingu se pomocník ("companion core" dle oficiálního názvu) vypne a postupně se začnou zapínat jádra Kal-Ela podle toho, kolik výkonu je potřeba.
Ze "společníka" na Kal-Ela se bude přepínat v reálném čase. Čip si v reálném čase také propočítá náročnost právě prováděného úkonu a buď se přepne na úsporné jádro, nebo na silného Kal-Ela. Samotné přepnutí z jádra na jádro (a taktéž vypnutí/zapnutí jader) uživatel nepostřehne. Celé to připomíná NVIDIA Optimus a stejně to i funguje, jen se nepřepíná IGP s dedikovanou GPU. Osobně mi to přijde jako zajímavá myšlenka, jelikož by díky zkušenosti NVIDIe z Optimusem, nemusela fungovat vůbec špatně. Tuto technologii výrobce nazývá jako Variable Symmetric Multiprocessing (vSMP). Companion core je založen na architektuře A9, je označován jako Low Power a pracuje na frekvenci od 0 do 500 MHz. Kal-El je založen na stejné architektuře, je ale označován jako General/Fast a operuje na frekvenci od 0 MHz do GHz, bohužel NVIDIA nezveřejnila takt, nejspíš čeká na konkurenci. "Osobně mě zajímá, zda na takové/podobné řešení přistoupí i ostatní výrobci SOC ARM platforem, nebo zda se vydají cestou vypínání / podtaktování jader a co ve výsledku vyjde lépe.
Schéma SOC Kal-El
vSMP v akci, aneb ukázka toho, přijaké činnosti se zapínají další jádra.
Kal-El dále nabídne 12-ti jádrovou grafiku (12 shaderů / cuda cores). Ta by měla podat až 3x větší výkon než grafika v Tegra 2. V příštích generacích Tegra čipů se projeví koupě společnosti Icera, za bývající se výrobou 3G/4G modulů, ty budou v dalších generacích integrovány přímo v čipu. Následuje známý obrázek roadmapy od NVIDIA, jelikož už Kal-El nabere zpoždění (minimálně původně plánovaná 28nm varianta), je třeba ji brát s nadhledem.
Vyšší výkon a nižší spotřeba
Jak to tak bývá, nová generace čipů přinese oproti starší generaci zlepšení výkonu při nižší spotřebě. Jak je na tom Kal-El v porovnání s Tegra 2? Následovně:
Ohledně výkonu uvolnila NVIDIA řadu obrázků z různých benchmarků, převodů videa apod. Na to je dle mého názoru lepší použít PC, zajímavější se mi jeví srovnání Kal-El a Tegra 2 přímo ve třech hrách :
A ještě srovnání s čipy konkurence. Ty jsou ale starší, proto takové rozdíly. Uvidíme, jak si Kal-El poradí s novými čipy konkurence :
To je ode mě asi tak vše, ohledně Kal-Ela z dokumentů NVIDIe. Kal-El zatím vypadá slibně, ale jen v porovnání s dnešními (starými) čipy od konkurence, takže ona srovnání berte s rezervou. Jen doufejme, že se nejedná o nějakého papírového draka. Téměř dvojnásobný výkon ale vypadá uvěřitelně, ale stále je tu mnou zmiňovaná konkurence a s čím přijde ona. Nechme se překvapit....
Zdroj: NVIDIA.com
|