Jelikož vím o něco víc, než se zde píše a o čem se pod články diskutuje, mám pro Vás vysvětlení k nastupujicí generaci procesorů Intel Core i3/i5 oproti budoucímu řešení v podobě AMD Fusion.
Od soboty probíhá na DDWorldu zajímavá diskuse k článku o nových Core i3 a i5, primárně pak o Core i3-530. Můžeme se v ní setkat s velkým množstvím negativních ohlasů, ale chybí v ní ta nejzákladnější výhoda integrace GPU a CPU. A to ta, že se GPU nebude primárně v případě těchto hybridů používat k zobrazování grafiky :). Budu se soustředit na AMD Fusion a historii spojení GPU a CPU. Ne proto, že bych byl fanda Fusion. Dnes mám v PC Core 2 Duo a budu přecházet na Core i7. AMD Fusion již nějakou dobu pozoruji a mám o něm lepší informace než o Core i3-i5. Core i3 bez pozdra - nahoře procesor čip, dole grafický čip
Začneme malým výletem do historie. Myšlenka spojit CPU a GPU je stará rovných 12 let. Jako první s ní přišla v roce 1997 společnost Cyrix. A to nejen na papíře. Tento čip se jmenoval Media GX a mimo integrované grafiky měl i integrovanou 16 bitovou zvukovou kartu. Pouzival se např. v počítačích Compaq nebo Dell. Neúspěch tohoto čipu byla jedna z příčin úpadku této společnosti a následného převzetí společností VIA.
Jako druhý se nám na scéně objevuje v roce 1999 Intel se svým projektem Timna. Sice nemá integrovanou zvukovou kartu, ale mimo integrované grafiky se zde objevuje i řadič pamětí. A to prosím pěkně, to bylo před deseti lety. Tento projekt bohužel zkrachoval na špatné sázce Intelu na paměti typu RAMBUS. Tehdy Intel prosazoval tento typ pamětí, ale ty měly problémy s kompatibilitou vůči Timna. Nakonec Intel projekt po několika dalších chybách opustil. Rozdíl mezi Core i3/i5 platformou a starším řešením
Za pár týdnů tu budem mít Core i3/i5. Může se nám zdát, že AMD opravdu zaspalo. Ale to je chyba lávky. Integrace GPU a CPU ve Fusion má za cíl úplně něco jiného než prosté zobrazování grafiky. Je to primárně matematický kooprocesesor stejně jako v dobách 386 SX -DX. GPU má dnes ve specifických výpočtech několikanásobně větší vykon nez CPU. A není důvod proč toho nevyužít. Stejným směrem se primárně vydává Fermi i Larabee. V roce 2002 přešla AMD s architekurou Hammer na sběrnici Hypertransport, kde na rozdíl od klasického FSB nemusí být severní můstek, ale je možnost použít jiný procesor či jiný kooprosesor dokonce silnější než primární procesor. Navíc jsou schopny jednotlivé procesory komunikovat přímo. Už od té doby se datuje snaha AMD použít GPU nejen k zobrazování grafiky. Instrukce AMD instrukce SSE 5 mají mimo jiné za cíl využít GPU jako matematického kooproceseru ve stylu RISC procesorů. Což byl víceméně jeden z důvodů proč AMD koupilo ATI. A to až po krachu jednání s Nvidia. AMD Fusion logo
Abych to shrnul. AMD si je už několik let vědomo omezeními x86 architektury. Tato omezení se snaží vyřešit použitím GPU jako kooproseru v jednom fyzickém čipu. Nepovažuje pouhé navýšení počtu x86 jader v procesoru jakou jedinou možnou cestu zvýšení výkonu. Grafika integrovaná ve Fusion bude mit především za úkol podporovat klasická CPU jádra ve výpočtech v plovoucí čárce. Na hry sice tohle řešení zatím nebude, ale je to jen první krůček.
|