Test: Sapphire ATI Radeon HD 5850 Tisk E-mail
Napsal Bob Black   
Wednesday, 17 March 2010
Přejít na obsah
Test: Sapphire ATI Radeon HD 5850
Radeon HD 5850 sa predstavuje
Zostava a syntetické testy
Herné testy: ARMA2, DIRT2, Crysis
Herné testy: FC2, RE5, UT3
Herné testy: WIC, X3:TC, AvP
Úžitkové vlastnosti
Záver

 

Záver

Záver tohoto článku nemôže byť viac optimistický. Berte to prosím ako fakt, že tejto karte sa nedá nič vyčítať. Tvrdí vám to niekto, kto má kartu "oťukanú" z každého uhla a kto ju používa už niekoľko mesiacov. ATI mala pri minulej generácii dva problémy - chladenie a spotrebu. Tieto nedostatky ale nová generácia zmietla zo stola a už sa nimi netreba zaoberať. Máme tu teda dokonalú kartu, čo je však prekvapujúce, je úplne bez konkurencie a to už odkusujeme z Marca/Března 2010. ATI po dobu viac ako jeden rok dokazuje, že je hráčom, ktorého na poli herných grafík (a nielen tam) netreba podceňovať. Osobne nepredpokladám, že FERMI grafiky sú nejakou hrozbou pre high-end od AMD/ATI, skôr by som povedal, že sú výzvou. Keď Nvidia konečne uvedie FERMI na trh, môžeme sa tešiť na ozajstný súboj - ale iba výkonový, určite nie cenový (jedine, žeby Nvidia FERMI dotovala, čo je síce nepravdepodobné, ale pri ich politike, kto vie?). Stávajúca generácia RV870 ešte nepovedala posledné slovo - výrobcovia na nás chŕlia kvantá pretaktovaných nereferenčných verzií vrátane ťažkej váhy v podaní firmy ASUS - karty Ares. Navyše, onedlho tu bude nová revízia RV870. To sú ďalšie percentá, možno desiatky percent výkonu naviac v porovnaní s tým, čo tu máme teraz. Môj názor je, že ak si chce niekto dnes postaviť mainstreamový herný počítač, niet lepšej voľby ako vybaviť ho touto kartou. Nielen preto, že konkurencia už jasne dala najavo z čoho bude pozostávať mainstream u nich, ale hlavne kvôli bezkonkurenčnému výkonu, neuveriteľne nízkej spotrebe a novým technológiám, ktoré Radeon HD 5850 ponúka. Samozrejme, nikto vám nebráni siahnuť po karte od konkurencie , ktorá má podobný výkon, ale horšie prevádzkové vlastnosti, postráda podporu dnes už mesiace "starých" nových technológií, je ťažko dostupná a je šialene drahá - GTX 285, výber je na vás (za cenu, za ktorú sa dnes predáva GTX 285 si už kúpite Radeon HD 5850 Toxic edíciu). Dnes testovaná verzia od Sapphire sa predáva za cenu do 7.000 Kč vrátane DPH (Alfacomp, Alza, Czc). Ak niekto považuje dnešnú cenu HD 5850 za vysokú, tak len pre informáciu uvediem, že presne pred dvoma rokmi v Marci/Březnu 2008 (teda v dobách, keď sme ešte neboli rozmaznaní) sa za takú cenu predávali grafické karty NV 8800GT 1G alebo NV 8800GTS 512MB (odkaz).

P.S.: Kvôli objektívnosti uvádzam, že sa vyskytol problém so stabilitou kariet v 2D prostredí, ktorý ale posledná verzia ovládačov vyriešila. AMD sa k tejto záležitosti postavilo tvárou a bez zbytočných výhovoriek sa venovalo rýchlej náprave. Podľa ohlasov nebola séria HD 5800 až tak veľmi postihnutá touto chybou ako séria HD 5700. Z vlastnej skúsenosti poviem len toľko, že mňa sa tieto problémy dotkli len okrajovo a dodnes vlastne neviem, či tie dva alebo tri pády systému ktoré si pamätám a ktoré sa podobajú tým, o ktorých sa dnes píše, nejako súviseli s týmto problémom. Faktom je, že môj počítač bežal väčšinu času pretaktovaný kvôli prebiehajúcim testom. Takisto je pravdou aj to, že prvú HD 5850 som poslal hneď späť na reklamáciu kvôli slabému výkonu v hrách (výsledky horšie ako HD 4890). Keď mi prišla nová karta, situácia bola taká istá a začal som mať podozrenie na chybnú základnú dosku. Moje podozrenie sa potvrdilo - na kamarátovom PC založenom na platforme Intel všetko fungovalo ako hodinky a tak prišla na rad výmena mojej dosky Gigabyte za MSI. Viniť v tomto prípade AMD/ATI nie je opodstatnené, problém bol s doskou (mimochodom už druhá doska od Gigabyte v priebehu roku čo mi odišla; odišla mi aj trpezlivosť a náklonnosť ku značke a nasledoval logický prestup ku konkurencii).

P.P.S.: Pre tých, čo si myslia že problémy s ovládačmi má len AMD/ATI: Ako už iste viete, problémy s ovládačmi opäť zastihli aj majiteľov grafík od konkurencie a podľa niektorých užívateľov dosť drasticky - grafické karty sa prehrievali a tie, ktoré to nevydržali, jednoducho prestali fungovať. Nvidia stiahla ovládače GeForce 196.75 zo svojích stránok; je to v poradí už druhý problém zelených v krátkom časovom slede.

+ druhá najvýkonnejšia jednojadrová karta na trhu (prekonáva GTX 285)
+ vysoký výkon už na základných taktoch
+ nízky hluk a nízke teploty v 2D aj v 3D
+ nízka spotreba v 2D, veľmi slušná spotreba v 3D
+ podpora DX11, podpora až 3 monitorov (ATI Eyefinity)
+ priaznivá cena v dobe uvedenia
+ možnosť vysokého pretaktovania (až okolo 1 GHz)

- horšia dostupnosť na trhu a z toho vyplývajúca predajcami umelo zvyšovaná cena (vďaka TSMC)

 

Logo

Father of the Universe, this place is terrible...

AUTOR: maltrabob
Totálny pesimista - všetko je na ..... a čo ešte nie je, to už tam speje.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-17 21:44:45
avatar
priaznivá cena v dobe uvedenia v plusoch ? to je teraz na dve veci..

inak good čítanie.
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-17 22:28:15
avatar
skôr by to chcelo porovnať s 4870 a x2. + vacsie rozlisenie 1920x1200, predsa je to "druhá najvýkonnejšia jednojadrová karta na trhu". ale inak super testík
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 03:05:57
avatar
Jasne, zial mam len tie dve karty ktore testujem a 20" LCD.
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-17 23:23:24

Mam takový malý dotaz:
Můj výkon HD 5850 v benchmarku Dirt 2 je 43 fps avg. a 37 min.
V rozlišení 1280x1024 8xAA Dx11 vše na max. Je něco špatně?
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 17:53:14
avatar
Otestoval som to a mam taketo vysledky:

minFPS: 55
avgFPS: 62.8

Procak na 3.7 GHz, 4 GB DDR2 RAM, Win 7 Professional 64-bit, Catalyst 10.2

EDIT: nainstaloval som si nove ovladace 10.3 beta a FPS vyskocili takto:

minFPS: 63.8
avgFPS: 78.5

to je narast v priemernych FPS neuveritelnych 25%.
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 14:34:36

To co sem včera testoval bylo jenom na high. Dneska sem to dal na ultra: prumerne 36 min 32.
Tak to asi pude na reklamaci
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 14:45:51
avatar
Co ovladace? Zaroven bych se podival po poslednich ovladacich na desku a zkontroloval jestli se neprehriva chladic na CPU(kvuli nop instrukcim).
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 15:14:31

Všechny ovladače sou nejnovější. Chladič se nepřehřívá, teplota ve hrách je max 61.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 16:20:57
avatar
Skus este nejake ine testy, napriklad Unigine alebo 3Dmark06 (tam sa potom zameraj na GPU score vysledok) a porovnaj si to s tymi vysledkami co vysli mne.

EDIT: este ma napadlo, ak mas nejakeho znameho co ma PC s PCI-E rozhranim, vyskusaj najprv kartu u neho a mozes sa tak vyhnut zbytocnej reklamacii. Ja som mal ten isty problem a nakoniec bola chyba v zakladnej doske, tak ako pisem na zaver clanku.

EDIT 2: testoval som to na 1280x1024, 8xAA, Dx11 a ultra.
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 18:02:02

Tak sem vyzkoušel ty benchmarky:
V unigine mam skore 564 a avg 22.4 takže je horší.
3Dmark Vantage GPU score 12335 a tam je zase v normálu.
Tak já už vážně nevim
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 18:15:21
avatar
Skus nainstalovat tie beta ovladace 10.3, mam v DIRT2 neuveritelny narast vykonu, pozri edit prispevkov vyssie. Tie ostatne vykony mas OK, rozdiel 0.1 FPS alebo aj 1 FPS v Unigine sa nepocita, to je chyba merania. Takisto rozdiel par stoviek bodov v 3DMark06 je v poriadku.
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 18:59:44

Ten vykon v Unigine neni OK protože já testuju v 1280x1024(víc zatim nemůžu, kupoval sem komplet nový PC kromě monitoru, ten je na řadě)
Na to vyzkoušení jinde se kouknu hned zitra.

EDIT: 10.3 Dirt 2: 40 avg 36 min. Zlepšení tam je ale tvoje karta je tam pořád lepší o skoro 100%
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-19 00:33:15
avatar
Aha, na to rozlisenie co pouzivas som pozabudol, to je potom fakt nieco zle. Skus tu kartu otestovat inde, ak jej nic nie je usetris si robotu a tyzdne cakania na nahradnu. Inak ti pomoct neviem .
Maddog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-21 21:46:04

Tak to bylo grafikou, zejtra pude na reklamaci. THX za pomoc
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-26 07:44:54

Možná by stálo za zmíňku, že HD5850 se skládá z dvou jader 5750 (v jednom čipu prostě jen naklonují druhou půlku) a do evropy se dostala várka co má tu jednu polovinu vadnou. Nebudeš jediný člověk co má poloviční výkon karty.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-27 16:51:38
avatar
Mozes mi prosimta dat na toto tvoje tvrdenie nejaky link? Pripada mi to ako totalna hlupost.
Insane [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-17 23:27:38
avatar
boze dal si s tym tolko namahy a vy ho tu teraz este sprdnete co tam mal dat? ten clanok je napisany perfektne a pochybujem ze by to tu zvladlo tak spravit 99% ludi vratane mna
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 05:10:18
avatar
Super vela si toho napisal jednoznacne palec hore.
len si si znova neodpoitil kopnutie do PhysX ked si pisal že ho musiš hladať v manualy ci co aby si vedel kde je. A pri teselacii to tak vraj nie je. Tak znova zavadzas lebo PhysX je v tych hrach dobre viditelny ale DX11 nie. Je to praveze naopak. Ale ohladom vykonu mas pravdu PhysX si vyzaduje svoju dan a niekedy je to fakt brutal. Batman na max +FullHD + PhysX na max vo vsetkých momentoch neutiahne ani GTX 260.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 16:18:52
avatar
To nie je kopnutie, snazil som sa byt fer. Clanok zacal vznikat este niekedy v Oktobri/Říjnu 2009 a vtedy sa viedli diskusie aj na tuto temu. Chcel som tym len povedat, ze efekt teselacie je viditelnejsi ako efekt PhysX a ze vypoctovy vykon ktory sa na teselaciu spotrebuje je "ospravedlnitelny".
P.S.: zaver som prerabal asi na tri krat, ver mi ze som chcel na adresu Nvidie napisat ovela ostrejsie vyjadrenia ale nechal som to tak. Za par dni sa ukaze ako sa veci maju a kazda dalsia polemika je do tej doby zbytocna.
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-19 07:28:32
avatar
Jasne za par dní pridu konecne nove nVIDIA GK a môžeme začat seriozne debatovať na zaklade reálnych testov a nie dohadou ktore su tu už pol roka predkladané.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-27 16:55:09
avatar
Takze, "spadla klec" a ty uz vies, ze debatovat velmi nie je o com . Snad len o objektivnosti niektorych autorov a webov, posudenie necham ale na tebe samotnom.
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-27 18:31:54
avatar
V pohode myslim si že na PCT je velmi seriozna recenzia na nove nVIDIA karty.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-28 15:27:18
avatar
No, je tam hlavne ale velmi alibisticky uvod, ktory vobec nekoresponduje s tym, co tu autor pol roka predvadzal. Recenzia je taka aka je hlavne preto, lebo dalej by uz zahmlievat a klamat nemohol, kedze karty otestovali aj inde. V kazdom pripade skoda premarnenej sance.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Gratuluju 2010-03-18 09:52:04
avatar
Pekny test. Dobre se to cetlo. Rozumne stylisticky i obsahove. Vic takovychto testu.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 11:14:53

dobrá práce
Je dobré vidět testování na domácí sestavě s HD 4850 a jeho přímým nástupcem HD 5850
Nejde mi ani tak o výsledky jako o pochvalu
Kael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 12:55:43
avatar
Je krasa jak se slovenstina rymuje Mimochodem skvely clane! este vic me utvrdil v tom ze jsem mel pockat pul roku na 5850...

Ale dalsi tedka bude HD6xxx nebo Fermi2 uvidime...
benshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pekne 2010-03-18 13:25:51

dobry clanok, ale urcite by som si odpustil fotenie karty na koberci ci uz z estetiskeho hladiska ale hlavne koli nebezpecenstvu so statickou elektrinou...
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 16:23:24
avatar
Mas pravdu, aj ked staticka elektrika je ako zenska, ked to s nou vies, nekope . Ten koberec v buducnosti nahradim niecim estetickejsim.
Cheve11e [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-18 17:19:29
avatar
mam ju tiez a som s nou spokojný ide to šľape to aj tiche to je proste v poho a PS: ten kupon som dostal aj ja
Alhan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - recenze 2010-03-18 20:09:06
avatar
Musím tě pochválit, maltrabob, za naprosto vynikající recenzi. Musím přiznat, že kromě obsáhlého výběru titulů se mi velmi líbily barevné grafy s pozadími k daným hrám. Jen tak dál...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to maltrabob 2010-03-18 22:01:08
avatar
Citace:
začal som mať podozrenie na chybnú základnú dosku. Moje podozrenie sa potvrdilo - na kamarátovom PC založenom na platforme Intel všetko fungovalo ako hodinky a tak prišla na rad výmena mojej dosky Gigabyte


Docela by mě zajímaly nějaké podrobnosti k téhle události. O jakou poruchu desky se jednalo ? Byla vidět v BIOSu ? Frekvence, mechanické poškození ?

Grafy v článku se mě fakt líbily - vkusné, přehledné a originální.

EDIT: to Jules
No tomu říkám servis . Když nemůže autor, tak se ozve kamarád. Díky moc. Zajímavý oříšek, takže Maltro, pokud víš ještě něco dalšího tak to časem doplň.
EDIT 2:
Tos ho neměl takhle trápit . Deska s jinou kartou funguje v pořádku. Karta je v pořádku na správných frekvencích. Napadá mě logicky jen nějaké nastavení související s PCI-e. Snad se s tímhle nesetkám. No ještě jednou dík.
Jules [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to DeaDDog 2010-03-18 22:54:30

Nazdar, kedze maltra je momentalne na zaletoch, dovolim si predbezne odpovedet miesto neho (som ten kamarat, ktoreho velky maltra zmienil v clanku). Zavadu nebolo nijak vidiet, prejavovalo sa to len nizkym vykonom karty (najprv v porovnani s testami HD 5850 na webe a maltrovymi vlastnymi testami s jeho predchadzajucich kariet) najma v porovnani s jeho predoslou HD 4890, kedy mal vykon na 5850tke nizsi napriec celym spektrom hier. Kartu reklamoval, oni mu ju ozaj aj vymenili za novu, ale po namontovani bola situacia stale rovnaka /takze myslim, ze Ok bola aj ta reklamovana :-) /. Tak sme urobili jednoduchu vec a vyskusali ju v mojom PC, konkretne v deme Crysis a karta zrazu ozila a chovala sa tak ako mala. Mam starsi stroj ako on, konkretne Intel CD6750/2.66Ghz, Gigabyte P35-DS4, 3GB RAM atd. ale vysledky proti jeho PC boli lepsie rozdielom triedy, brzdou nebolo ani rozhranie PCI-E 1.1 mojej dosky. Nastvany maltra to potom razantne vyriesil okamzitym nakupom novej dosky od MSI, kde uz vsetko fungovalo spravne a podla ocakavania. Zaujimave je, ze jeho starsia HD4850 - ktoru si nechal v tej Gigabytke zasa fungovala (a funguje) bez problemov a tak sa mi zda, ze by to mohol byt nejaky zaujimavy druh nekompatibility - ak sa dobre pamatam, nepomohol ani update BIOSu.To je cela story z mojho pohladu, ak som nieco zabudol maltra ti to urcite neskor doplni.

EDIT: to DeaDDog: Skor ma mrzi, ze som ti tym nijak nepomohol (viem, si predstavit ako to cloveka zere, takyto problem) a obavam sa, ze nepomoze ani maltra. On uz to nakoniec nijak neriesil a skratka kupil novu dosku. Vies si to predstavit, hned som sa mu zacal posklebovat, jako ze kam sa hrabe s Phenomom na moje dvojjadro (ktore som ja ani nepretaktoval) a tak podobne a to rozhodlo, nedokazal to preniest cez srdce :-) Takze v prvej vlne mozem len doporucit, skusit tu kartu v inom PC, tak vylucis chybu karty.

EDIT2:to DeaDDog: Aha myslel som, ze mas podobny problem, ale teraz pozeram ze ten co vyssie z niecim podobnym bojuje je Maddog, som si to splietol...snad nie nejaky vzdialeny bratranec
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-19 00:46:35
avatar
Ako uz za mna odpovedal kamos, (ktoreho pocitac je opat vykonovo tam, kam patri ) skusil som bezne veci - najnovsi BIOS, nastavenie default v BIOSe, vymazanie CMOS, stiahnutie poslednych ovladacov k doske atd. Kupil som novu dosku MSI a ta stara Gigabyte co mi robila problemy teraz v pohode slape s Athlonom 64 X2 5000+ BE a integrovanou grafikou na Slovensku u maminy. Nejaka nekompatibilita snad v ovladacoch alebo mozno aj hardwerova, naozaj netusim. Uz som to potom neriesil.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-20 23:43:37
avatar
Musim pochvalit, opravdu skvela recenze a vse okolo ni (grafy, povidani, zkusenosti apod) jen tak dal
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-22 02:49:27
avatar
Dobra recenze - jen by to chtelo pouzit aktualni ovladace...
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-22 17:26:05
avatar
Mě zaráží rozdíl ve spotřebě v klidu vůči HD4850 - 22W . TO je neuvěřitelně moc, já mám podobnou sestavu a v klidu mám spotřebu v podstatě stejnou, chceš mi říct že HD5850 mi sníží spotřebu o tolik? HD5770 snad možná. V klidu je udávaná spotřeba HD4850 35W a HD5850 nějakých 28W, nechápu kde se vzal ten rozdíl 22W ve spotřebě.

Neříkám že ti nevěřím, ale je to zvláštní.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-24 01:40:32
avatar
Zmeram tu spotrebu este raz a dam ti vediet. Na inej zostave mi spotreba vysla dokonca len 85W s HD 5850 a 60W bez HD 5850 (s integrovanou grafikou HD 4200). Merania ktore robim, povazujem za pomerne presne, lebo som nameral rozdiel 25W, co sa zhoduje pomerne presne s oficialne udavanymi 27W alebo 28W.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Thursday, 19 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 74x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Tuesday, 17 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 797x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCMonday, 16 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 739x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1351x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Wednesday, 11 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1145x
Komentářů: 1
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024Tuesday, 10 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1195x
Komentářů: 3