NVidia se svým připravovaným FERMI nedává spát jak jejím fanouškům, tak zastáncům grafik ATI. Nechejme však pro chvíli boje těchto dvou rivalů a podívejme se, proč se FERMI zaměřuje na to, na co se zaměřuje.
Jak již na DDWorldu zaznělo, NVidia směřuje novou generaci svých grafických karet FERMI na profesionální segment, kde se nachází mnohem víc příležitostí, tudíž i peněz. Firma taktéž oznámila platformu RealityServer, která je určená pro
Cloud Computing. Není jistě překvapením, že se bude jednat o servery
založené právě na GPU nové generace plus bude zapotřebí speciální
software - jak už tomu tak u Cloud Computingu bývá. Řekněme si upřímně, samozřejmě že herní průmysl je jedním z největších (ne-li tím největším) na světě, tudíž herní grafiky budou zapotřebí vždy. Jenže v tomto segmentu sakramentsky rychle klesají marže, tudíž ačkoli kterákoliv z těchto dvou hlavních firem (Ati, NVidia) prodá třeba dvakrát víc GPU než před dvěma roky, výsledný zisk je menší než tenkrát. A právě Cloud Computing by mohl být v této situaci tou správnou trefou do černého, která bude skvělým zdrojem financí. Řekněme si o něm proto něco víc, než vyřkneme finální verdikt.
Ačkoli by se to mohlo zdát jako krok zpět, zakládá si Cloud Computing na tom, že aplikace bude běžet na extra výkonných superpočítačích, ke kterým se jednotliví uživatelé budou připojovat za pomoci klientů - tedy programů běžících na jejich - klidně málo výkonných - počítačích. Jediné, co je k tomu zapotřebí, je přístup k internetu a výkon provozovat tzv. interface software ("propojovací software"), který komunikuje s aplikací na oněch extra výkonných počítačích - přičemž jím může být klidně jen obyčejný webový prohlížeč.
Že jsou v tomto byznysu velké peníze naznačuje už fakt, že už dnes se s Cloud Computingovými systémy můžeme setkat. Jsou to například všechny e-mailové klienty přístupné přes web - GMail, Hotmail, Yahoo Mail, ale i Centrum E-Mail a Seznam E-Mail. Dále třeba Google Apps umožňující editaci textových, tabulkových a prezentačních souborů přímo v prohlížeči, nebo třeba Adobe Photoshop Express, díky kterému můžete upravovat své fotografie v prohlížeči za pomoci základních funkcí Photoshopu. Navíc příští rok, někdy v jeho polovině, by měly na trh dorazit Online Office 2010, tedy kancelářský balík Microsoftu přístupný přes webový prohlížeč. A v podstatě i sociální sítě běží na podobném principu, tudíž Facebook nebo Myspace jsou toho zářnými příklady. Jak je vidět, už nyní se v tomto odvětví objevují takoví giganti jako Google, Microsoft nebo Adobe. A bude jich přibývat.
Někteří odborníci v Cloud Computingu dokonce vidí budoucnost internetu, tedy že aplikace - ať už jakkoliv složité - se přenesou do této sféry a my, běžní uživatelé, nebudeme instalovat programy na své počítače, nýbrž jen "propojovací software", který bude komunikovat s aplikací na Cloud Serveru.
A nyní se tedy dostávám k tomu, proč NVidia zřejmě směřuje do tohoto odvětví. Jednak tato technologie a aplikace musí na něčem běžet - a tím něčím jsou extrémně výkonné servery. U nich se však jejich provozovatelé setkávají s enormně rostoucími náklady, především za elektřinu a chlazení. A jak je nám známo GPU je v některých operacích nesrovnatelně krát rychlejší než běžné CPU, takže s patřičným softwarem a v určitých odvětvích má velkou šanci na úspěch.
Tomu napovídá i představení NVidia Fermi ve dnech 17. - 19. listopadu, kdy to má NVidia demonstrovat ve srovnání se čtyřjádrovými procesory. A pokud nabídne FERMI srovnatelný výkon za příznivějších provozních podmínek, proč by pak nemohlo být základem těchto Cloud Computingových serverů? Nebo pokud bude poskytovat lepší poměr výkon/cena?
Navíc v tomto odvětví jde o veliké peníze, o které se může při zaměření čistě na herní trh oboum firmám jen zdát. Je tedy očividné, že NVidia vycítila příležitost a pouští se tak do kolejí, kterými možná bude spět celý počítačový průmysl, a tudíž čím dříve v něm začne, tím lépe. Jen přidám můj osobní názor: jestli NVidia zjistila, že na herním trhu nedokáže být konkurenceschopná, proč se nezaměřit na profesionální trh, kde je více prostoru? A co když část týmu NVidie už paralelně pracuje na čistě herním GPU, které bude vydáno až ve chvíli, kdy bude konkurenceschopné? Zdroj: http://www.howstuffworks.com/ , Forschungszentrum Jülich/IBM
|