Dnešní pohled na výpis z účtu v aplikaci SERVIS24 od České spořitelny mi způsobil nemalé překvapení. Slušná sumička mi tak dala podnět k zamyšlení, jestli tam snad nemají místo strojů stále lidi.
O co šlo? Zdánlivě jednoduchá věc - opět přes SERVIS24 jsem ze svého studentského účtu u České spořitelny převedl 100 eur na svůj irský účet. Jaké ale bylo moje překvapení, když jsem si kontroloval po pár dnech výsledek a všiml jsem si pěkné kulaté částky 500 Kč za urgentní úhradu. Aha, vzpomněl jsem si, chytře jsem vybral místo "Normální priority" "prioritu Urgentní" - jejíž jedinou "výhodou" je, že platba je uskutečněna do druhého pracovního dne. Když jsem posléze volal na linku služby SERVIS24, sdělila mi slečna/paní ne zrovna příjemným hlasem, že je jedno, že není v internetové aplikaci upozornění, že urgentní platba je zpoplatněna takovouto nehoráznou sumou. Ale přiznávám, moje chyba, asi mám před každou transakcí hodit pohled na sazebník. Nuže fajn. Alespoň jsem tedy sepsal reklamaci a uvidíme, co přijde za odpověď.K tomu by mě už jen zajímalo, proč třeba není v sazebníku rozdíl mezi cenou "urgentní" a ještě rychlejší "expresní" transakce? To pak očividně ukazuje na nesmyslnost tohoto poplatku. Když se ale koukne člověk do sazebníku pro zahraniční převody (nebo pozdě na výpis účtu), zjistí spoustu dalších zajímavých věcí a perel. Například to, že obyčejný převod na zahraniční účet stojí 220Kč (takže za převod cca 2600Kč jsem dohromady zasponzoroval Česku spořitelnu 720Kč, cca třetinou převáděné sumy). Kladu si ale otázku, jak je tohle, pro Boha, možné?! Zvlášť když se na to podíváme takto: za platbu kartou v zahraničí neplatím ani halíř (cent, penny, ...). Stejně tak, pokud platím kartou na internetu třeba společnosti sídlící na ostrově Tuvalu, banka si nic neúčtuje. A přitom to jsou téměř totožné transakce! S jediným rozdílem, že tyto transakce kartou zadarmo jsou mnohem rychlejší - jsou prováděny téměř v reálném čase, přičemž za převod z účtu na účet se čeká několik dní a stejně i když člověk nastaví normální prioritu, zaplatí 220 Kč za samotný převod. Stojí snad "technické zázemí potřebné k realizování platby" 220 Kč? A pokud ne, tak za co tedy platím(e)? Stejně směšně působí poplatek 100 Kč za příchozí platbu ze zahraničí na váš účet. Jsem rád, že mi nikdo neposílá ze zahraničí 1 euro, na které bych si další čtyři doplatil, abych to jedno mohl vůbec přijmout - pokud se to tak dá nazvat. PayPal tohle vyřešil nutností přijmout platbu, u běžné banky to tak jednoduché nebude. Bohužel tohle není asi problém jen České spořitelny, ale obecně všech bank v České republice (a paradoxem je, že mají všechny zahraniční vlastníky). Na absolutně obyčejném účtu u jedné irské banky, jejíž jméno záměrně neprozradím, aby mě tu někdo nenařkl z reklamy, se neplatí žádné poplatky za vedení účtu, za příchozí zahraniční platby, neplatí se za výběr z bankomatu, ani za zrušení účtu. A co víc, člověk dostane úrok, který je skutečně úrokem a ne šesti haléři ročně. Ten tu činí 5% (slovy: pět procent ročně), pokud máte na účtu méně než 1500 eur (cca 38 000 Kč), což dá za rok slušnou sumičku cca 75 euro (1900 Kč). A kde jinde člověk takové peníze najde? U nás nikde. Ale úrok vem čert, mojí pointou je toto: Jak je možné, že za zahraniční platbu převodem přes účet zaplatí člověk 220Kč, kdežto stejnou transakci provedenou on-line platbou kartou má zadarmo? Je to tak, že 220Kč sponzorujeme my, klienti, tučné prémie bance? Nebo naopak banka nás dotuje, když platíme zadarmo kartou? Pravda bude zřejmě někde uprostřed, nicméně bych se vsadil, že mnohem blíž první variantě. A tak asi jediné, co vidím jako výhodu internetbankingu od České spořitelny, je, že tato aplikace je mnohem příjemnější a lépe propracovaná než od oné irské banky. Zdroj: csas.cz
|