Jak ovlivnil nástup nové generace konzolí PC hraní?
V
současnosti se nacházíme v období, kdy se převalila světem konzolová vlna
tsunami. Mnohý konzolový evangelisté hlásali konec hraní na PC. Nehledě na tyto
směšné názory konzolových zaslepenců
se podívejme, co ve skutečnosti přinesly konzole nám PC hráčům.
Historické okénko
Jako první byla uvedena na trh konzole Xbox360, a to konkrétně 22.
Listopadu 2005. Xbox 360 byl vyvinut společností Microsoft ve spolupráci se
společnostmi IBM, ATI, Samsung a SiS. Později se na světlo světa dostala i
konkurenční PS3 od Sony. PlayStation 3 byla vydána 11. listopadu 2006 v
Japonsku a následně s časovými zpožděními i v dalších regionech. Obě konzole
nám přinesly srovnatelný výkon. Ano, srovnatelný výkon! Mnozí mohou namítat, že
PS3 s Cell procesorem je přece jen na vyšší úrovni než procesor v Xboxe360 a
budou to dokazovat všemožnými zátěžovými testy. Pravda je ale taková, že i přes
nesporný výkon Cell procesoru se jeho výkon neprojevuje na zobrazovací
kvalitě. Xbox 360 je v mnoha hrách prostě lepší. Na základě výše uvedené
skutečnosti se plní internetová fóra po celém světě tunami příspěvků od Xbotov
a PS3 fans.
Někde nad
těmito náboženskými konzolovými válkami jsme my, PC hráči. Tyto hloupé
konzolové války se nás netýkají. Naše PC jsou bezpochyby to nejvýkonnějším, co
herní svět nabízí, tak proč bychom se měli zajímat o nějaké konzole? Odpověď je
jednoduchá. Herní PC svět se po vydání současné generace konzolí změnil a jen
málokdo si toho nevšiml. Multiplatformní tituly zaplavily pulty prodejen PC her.
Protože je současná generace konzolí první generací, která je postavena na
modelech uzavřeného osekaného PC, tak se ani není čemu divit. Některá klasická PC
herní vývojářská studia přešla pod křídla Microsoftu, aby pro něj vyvíjela umělé
placené only on Xbox360 exkluzivity (např. Epic). Rozdíl mezi FPS titulem
vydaným na PC před uvedením této generace konzolí a současným FPS multiplatform
titulem je obrovský. Musím konstatovat, že z pohledu PC hráče konzole přinesly
mnohá negativa. Mnohé současné hry vydávané na PC jsou tzv. multiplatformní. To znamená,
že vycházejí na všechny hlavní platformy, tedy kromě PC i na Xbox360 a PS3.
Xbox360 a PS3 ale v současnosti za PC výkonově značně zaostávají a tato
zaostalost se projevuje i na PC hrách, které jsou díky konzolám brzděné. Konzole
díky ovládání gamepadem nutí vývojáře zjednodušovat hry a tak tu máme různé
konzolové nezmysly v PC hrách. Často se stává, že se v PC verzi her zapomíná na
nezbytné zvýšení a upravení inteligence nepřátel. Pak to opravdu vypadá komicky.
Na PC se díky ovládání pomocí myšky takové hry jeví jako jednoduché, primitivní
a celkový dojem ze hry je na PC slabý. Pak se mnozí zbytečně diví, proč jsou na
PC tak malé prodeje a hry nedostávají vysoká hodnocení. Konzole brzdí vývoj PC her Mnozí budou zřejmě namítat, ale
je to prostě tak. Základní stavební kámen konzol je v jejich uzavřenosti. Celý
jejich princip vývoje spočívá na generačních skocích platformy jako celku. A
tady nastává problém. PC se vyvíjí neustále s prakticky každou novou generací
grafických karet nebo jiného komponentu se výkon PC platformy posouvá velmi
rychle vpřed. Konzole od vydání už jen stagnují. Vývojáři Multiplatform her
musí brát v úvahu výkon konzolí, který je omezuje. Nemohou si dovolit vytvořit hru
na míru současným PC a musí hledat kompromis. Pokud by totiž dělali hru na míru
PC, tak by ji konzole proste neutáhly nebo by byly konzolové verze drasticky
ořezané. Výborným příkladem je hra RISEN, kde byla PC verze brána jako základ a
Xbox360 verze byla pouze ořezaný derivát. V budoucnu nás totéž čeká například s
Crysis 2. Pokud vyjde na současnou generaci konzolí, tak je naivní si myslet, že
budou rozdíly mezi PC verzí a konzolovými malé.
Konzole zjednodušují hry
Ovládání gamepadem je primárně ovládání na konzolách podobně jako je na
PC primárně ovládání myší a klávesnicí. Jak všichni víme, ovládání pomocí myši a
klávesnice je velmi přesné a gamepad se mu nemůže v tomto směru rovnat. V mnoha
žánrech je ovládání pomocí myši a klávesnice jednoznačně lepší. Multiplatform
hry se ale musí znovu přizpůsobit i na konzole, a proto jsme v dnešní době
svědky mnoha zjednodušení, takzvaných "konzolových vychytávek", které
zjednodušují hry pro nemotorné ovládání gamepadem. Dělá se mnoho úprav od
snižování AI nepřátel, upravený zjednodušený design prostředí, až po autoaim.
Tyto negativní zásahy se nejvíce projevují v FPS hrách. Schválně zkuste si
představit, jak by se hrál CS 1.6 s gamepadem. Ve hře Left4Dead je výborně vidět,
že pokud se hra neupravuje na konzole, tak je ovládání pomocí gamepadu ztracené.
Samozřejmě Left4Dead je primárně PC hra a Xbox360 verze je jen odvozený
derivát. Všichni to i tak hrají na PC.
Platformový guláš Vývoj Multiplatform her je náročný v mnoha aspektech. Vyvíjet hru na 3
platformy je nejen finančně náročné, ale vývojáři musí brát v úvahu specifika
každé platformy i specifika konzol. Konzole jsou zaměřeny na jednodušší
publikum. Tedy i v tomto směru se musí vývojáři krotit. Komplexní hry jaké jsou
typické pro PC na konzolách jednoznačně nenajdete. Konzolový trend směřuje
spíše ke krátkým interaktivním filmům jako ke skutečným hrám. Kvalita her klesá
stačí se podívat na výběr multiplatform her současnosti. Čím více je hra
přizpůsobena konzolám, tím více je pro PC hráče nezajímavá. Samozřejmě platí to
i opačně. Díky potřebě neustálého hledání kompromisů mezi PC a konzolami jsou
hry nemastné neslané a ani na jedné platformě nejsou dostatečně dotažené.
Nejlepší hry jsou tak exkluzivní tituly, které jsou speciálně dělané pro jednotlivou
platformu.
Hrajeme více her
Dost diskutabilní tvrzení je, že díky konzolám zde máme řadu her a pokud
by zde nebyly, tak bychom neměli téměř nic. Samozřejmě je pravda, že více
platforem vedle sebe přináší i více titulů. Hry jako jsou například Street
Fighter 4, Resident Evil, Lost Planet a další .... obohatily nabídku PC her. Dovolím si ale tvrdit, že 90% multiplatform her by vzniklo i bez přítomnosti
konzol.
Co dodat na závěr? Jako PC hráč určitě nejsem nadšený ze současné
situace. Neříkám, že konzole jsou špatné, pro mnoho lidí jsou výborné. Lidé, kteří
ani nevědí, že se na PC hrají i hry jistě jásají při každé nové generaci. My
trochu zkušenější ale víme své. Sliby konzolových gigantů se proměnily na lež.
Při uvádění konzol jsme měli slíbený stabilní framerate 60 FPS a FullHD
rozlišení. Kdyby to vydrželo takto fungovat alespoň dva roky bylo by to fajn.
Jenže to by museli bít konzoly mnohem predimenzovanejší. To, co si dovolil
Microsoft vypustit na trh je také silné kafé. Xbox360 měl ještě alespoň rok
strávit ve vývoji. Samozřejmě stálo by to více peněz, které jsou vrážané už do i
tak rizikového podniku. Díky těmto nenaplněným slibům tak i nadále zůstává PC
jako jediná platforma, která dokáže zajistit hry ve Full HD bez zubatého obrazu
při výborné kvalitě a při 60+ FPS. Pravděpodobně se to nezmění ani z
případnými dalšími generacemi, protože konzoly musí být ziskové, tak nemohou být
přehnaně předimenzované. Když to shrnu, tak konzoly přinesly zjednodušení her,
brzdění technického vývoje PC her, multiplatform hry jsou všude, ale nikde
nejsou pořádně odladěné. Jediné malé plus bych bral přínos konzol z pohledu PC
hráče, že hrávame trochu více her.
|