32-bit vs. 64-bit operační systém Tisk E-mail
Napsal Roman Goldberg   
Úterý, 30 březen 2010
altVšude slyším od známých, že slyšeli a četli atd.. že 64-bit je blbý, nezvládá 32-bitové aplikace hry atd.Tak jsem se rozhodl napsat něco o tom. snad mě nezabijete za tak primitivní článek, ale někomu může pomoct :)

 

 

Všude čtu a slyším od známých, že slyšeli nebo četli, že 64-bit je blbý, nezvládá 32-bitové aplikace, hry atd. Tak jsem se o tom rozhodl něco napsat. Někteří o tom nemají páru a tak volí raději starší 32-bit operační systém. Nedávno jsem konfiguroval kámošovi PC a on na mě, že by chtěl raději 32-bit Windows 7. Já se ho zeptal: "proč?"  Odpověděl mi, že slyšel, že 64-bit jsou na nic a nezvládají 32-bit programy a hry.

Tady je malé vysvětlení: 64-bit operační systém (ted mám na mysli jen Windows, o Linuxu toho moc nevím :D) si při instalaci vytvoří dvě složky, jednu s názvem Program files, druhou s názvem Program files (x86), 64bitové aplikace se zapíšou do složky Program files, 32-bitové aplikace se zapíšou do složky Program files (x86), Microsoft se špatně zapsal do podvědomí uživatelům s Windows XP 64bit, kde byly velké problémy s hardwarem, ale Win. Vista a Win 7 jsou vynikajicí 64-bitové operační systémy. Každý nový hardware dnes už podporuje právě tyto dva 64-bitové systémy a vydává na ně kompatibilní ovladače.

Takže kdybych to shrnul do takové malé kostky: Windows XP 64bit v žádném případě nebrat, to je špatná volba. Ale Windows Vista či Windows 7 64-bit jsou dobré volby a rozhodně lepší než 32-bit. Takže na 64-bitové systémy nainstalujete aplikace a hry pro 32-bit. Ona aplikace musí podporovat samotný operační systém. Kdybyste instalovali 32-bit aplikaci určenou pro Windows XP na Windows 7, tak by to samozřejmě nešlo. I když občas se to dá oklamat ve vlastnostech, kompatibilita - tam byste zatrhli kompatibilitu pro daný OS - třeba XP SP3. A taky by to mělo teoreticky jet. Navíc Win 7 Professional mají virtual XP.

 

Výhody a nevýhody obou systémů a něco o nich:

Paměti není nikdy dost

Operační systém si mapuje veškerou paměť, nejen RAM, ale i paměť na grafické kartě a další. Z toho vyvstává obecné omezení 32-bitové platformy na limit 4GB celkové paměti. Jestliže tedy dnes považujeme 2GB RAM jako stále běžnější profesionální standard, pak za 2 roky to bude nejspíše 4GB a to je již množství, které 32-bitová platforma nedokáže využít.


Na 32-bitové platformě si můžeme dovolit nejvýše 3GB RAM, zbylý asi 1GB připadá na grafickou kartu a interní potřeby mapování OS (u každého PC je využití individuální). Toto však stačí pouze pro nejbližší budoucnost. 64-bitová platforma nás od tohoto omezení osvobozuje a dává možnost využít až mnoho terabitů (TB = 1024GB) paměti.


Pokud bychom na počítači s 32-bitovým OS měli instalovány 4GB RAM, pak by sice systém v pořádku fungoval, ale 0.5GB až 1GB paměti by nebylo vůbec využito, jelikož ji systém není schopen adresovat.



Procesor


Procesor, jakožto hardware, primárně rozlišuje platformu co do počtu bitů. Pokud máme 32-bitový procesor, pak nemůžeme provozovat 64-bitový operační systém a tím pádem ani 64-bitové aplikace. Naopak, pokud vlastníme 64-bitový procesor, máme již volbu: provozovat buď běžný 32-bit nebo nastupující 64-bit OS a tedy i 64-bit aplikace.


64-bitové procesory umožňují běh jak v 64-bit, tak 32-bit prostředí. Rozdílem mezi procesory od AMD a Intel v tomto ohledu je implementace. Zatímco procesory od AMD běží nativně i pro 32-bitové prostředí, procesory Intel 32-bitové prostředí emulují a tím běh zpomalují.


Jelikož se jedná o rozšíření 32-bitové platformy x86, označujeme ji jako x86-x64, nebo dnes již zkráceně x64. Společnost AMD ji označuje jako AMD64, Intel jako EM64T (IA-64 u serverových procesorů Itanium, jedná se o zcela jinou architekturu). Typickými představiteli 64-bitových procesorů jsou AMD Athlon 64 (X2) či Intel Core 2 (Duo/Quad).



Výhody x64 OS:



* prakticky neomezená velikost paměti


* připravenost na rodící se 64-bitové aplikace


* u řádně optimalizovaných aplikací potenciální zvýšení výkonu


Nevýhody x64 OS:



* využívání více paměti (~ 25%)

 

Nevýhody x32 OS:


* 32-bitový operační systém Windows dokáže adresovat jen 4 GB (2 na 32) paměti.

 

Závěr: V dnešní době, když si budetet kupovat nové PC, určitě šáhněte po 64-bit OS. Dnes je skoro standard mít více jak 3GB RAM a to 32-bit OS neumí využít. Až po čase budete chtít více paměti, 32-bit operační systém vás bude limitovat.




Jaký máte operační systém?


Starší články


Komentáře
Přidat Nový
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 13:15:17
avatar
Mimochodem u 64bitových aplikací u kterých jde nějakým způsobem změřit rychlost/výkon, prakticky vždy naměřím vyšší výkon minimálně o 10% a občas i 25%, než v jejich 32bit verzích a to už není k zahození. A i Windows 7 64bit se mi zdají takové svižnější než 32bit verze. A jinak s tou nekompatibilitou těch starších aplikací to je spíše, protože je pouštíme v novém OS a jen málokdy je problém, protože to je 64bit. Většinou nejedou ani v 32bit verzi. Opravdu vyjímeč se stane, že to v 64bit OS nejede a v jeho 32bit verzi to jede. Nejčastěji to prostě nejde rozjet v obou verzích.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 15:31:50
avatar
Co jsem četl, tak jedinej program, kterej nefungoval v 64-bit byl (kromě některejch ovladačů) Total Commander ve 32-bit verzi, protože mu chyběla nějaká 32-bit knihovna. Jinak, to je taky trošku mínus pro 64-bit: takovej systém si načítá při spuštění i 32-bit knihovny, aby 32-bit SW mohl fungovat. proto žere víc paměti.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 20:51:23
avatar
Najväčším problémom 64 bit Windowsov sú ovládače na staršie zariadenia. (bavíme sa o Viste a 7). Preto by som 64 bit OS odporúčal len tým užívateľom ktorý potrebujú a použijú viac ako 4 Gb Ram (32 bit OS dokáže adresovať 3,2 Gb). Pre ostatných (zvlášť pre menej technicky zdatných) je to zbytočný luxus ktorý im prinesie viac problémov než úžitku.
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 08:18:09

Ten kdo má 4 Gb ram a více má většinou Hw nejvíce 4 roky starej a tam s ovladačema pro 64 bit. system nemůžou být problémi.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 17:30:30
avatar
Mal som an mysli periférie, snáď si nemyslíš, že kvôli 64 bit OS vyhodím svoju starú laserovku na LPT V 32 bit Viste ide v poho ale v 64 bit ani náznak. Jedine to oblbnúť cez Print server. Starý Scanner (síce USB ale predsa) asi takisto neoblbnem, žiadne drivery na to nie sú a ani nebudú. To isté čítačka Sim kariet, 0 - bodov, modem na programovanie mobilného telefón plus podobné blbosti ktoré niekomu môžu prísť zbytočné ale ja ich potrebujem a verím, že nie som sám.
Wormsnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Virtualizace 2010-04-02 13:47:37
avatar
Virtualizace by te mela spasit ve vsech problemech napr. do VMware nahrajes WinXP (je jasny ze 32bit) a scanner ti pojede na 100%!!! Nevim jak to bude s tim LPT VMware jej taky podporuje takze by taky nemel byt problem.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-02 22:49:16
avatar
jo, když jsem chtěl patchovat mojo Siemensa tak jsem taky narazil když jsem nenacházel 64bit driver.. ono kdo by ho taky v 2005 když Siemens krachnul dělal že.. ale nejvíc mě překvapilo když jsem ho kdysi našel, sice to nebyl žádnej ofik ale funguje! ;-) docela tě tedy chápu, ve firmě máme taky kotel hovadin postavených ještě pro win 2000 a starší a novější systém by nás ani nenapadlo použít
Bosnak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-14 21:12:49

Pravda pravdoucí navíc pro neposlušné aplikace tu máme virtual PC, virtual box nebo jiný virtualizační nástroj, pod kterým si nainstalujeme dané aplikaci vyhovující stařičký OS.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2010-03-30 14:06:57

Ono to zase s tím limitem 4GB tak jednoduché není. Od dob Pentia M a Athlonu XP podporují všechny procesory PAE (physical address extension). To de facto umožňuje 32bit systému adresovat až 64GB paměti, i když jeden samostatný proces "vidí" (může používat) využívat jenom blok o velikosti 4GB.

Linuxová 32bit jádra buď PAE přímo porporují (např. Fedora), nebo se s jeho podporou dá zkompilovat.

Windows jako takové také PAE podporují, pouze je u 32bis Windows podpora více jak 4GB zakázána (z důvodu licenčních a kompatibility ovladačů).
chalek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 14:44:32

Pentia Pro .... ;)
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 18:34:39
avatar
PAE mozna podporuji Windows, nepodporuje ho ale 99% aplikaci, zadny hry atp, takze je uplne na nic (bavime se do domacim pouziti).
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nepochopení 2010-03-31 11:02:33

Aplikace či hra žádné PAE podporovat nemusí. O obsluhu a adresování paměti se stará operační systém. Windows PAE navenek nepodporuje zejména kvůli kompatibilitě ovladačů (ovladač je trochu něco jiného, než aplikace, je to vlastně součást OS a tam technika adresování paměti hraje podstatnou roli).
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 12:31:38
avatar
PAE je vlastně berlička původně vyvinutá právě k tomu obejít omezení adresace paměti v 32bit prostředí.Při aktivaci PAE dojde k zpomalení systému a v době 64bit OS je vlastně hloupost 32bit OS a PAE používat.Aplikace které pro svůj chod potřebovali mnoho paměti a PAE využívali jsou dnes určitě v 64bit verzi a jedou mnohem svižněji už jen proto že PAE nemusí používat.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2010-03-31 12:51:26

Samozřejmě, že jakákoli "obezlička", tedy i PAE, není nikdy ideální a potřebuje nějaký ten výkon na svou režii. Je to prostě možnost, jak na 32bit systému využívat teoreticky až 64GB paměti.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :)) 2010-03-30 14:09:19

Co se týče spouštění 32bit aplikací v 64bit systému, tak sice nevím jak na Windows, ale v Linuxu to zase takový problém není. Většina aplikací totiž existuje v obou verzích (32 i 64bit) a pokud z nějakého divného důvodu nee (např. ovladače pro ATi karty), stačí většinou jen doinstalovat 32bit knihovny.
chalek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 14:46:10

V podstate tak isto, len tie 32 bit kniznice si system pre seba nainstaluje sam, hovori sa tomu WOW
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 14:40:16
avatar
v podstate sa v clanku pise len rozdiel vo vyuziti pamati..celkom slaby clanok, hodnotil by som ho 2 z 100. predsalen nie je to amatersky web, tak by clovek cakal viac popisanych rozdielov.
chalek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 14:48:27

No nevdel som ze intel ked bezi 64bit tak 32bit len emuluje a je pomalsi ;)

Autor mal asi na mysli ze starsie modiely v 64bit rezime nerobia urcitu predikciu na optimalizaciu vykonu co sa moze prejavit miernym poklesom vykonu
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 16:02:49
avatar
No je to můj první článek tak podle toho to taky vypadá příště se polepšímjen jsem chtěl tak stručně to trochu vysvětlit a říct tím článkem že dnes se 64-bit opravdu vyplatí a 32-bit je podle mě ztráta peněz, protože na 64-bit jsou i 32-bit aplikace, jinak co se jedná ohledně výkonu tak taky mám windows7 64-bit a oproti XP-32bit je to sakra rozdíl.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 16:14:58
avatar
v ankete mi chybi windows i jiny 64bit, protoze pouzivam jak win tak linux
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 17:07:04
avatar
e tam windows i jiný nebo myslíš jako dohromady že to tam chybí?
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 64-bit systém 2010-03-30 16:53:54

Mám Visty 64-bit a nestěžuju si, ale taky mi občas spadnou do "modra" a ne všechen HW má podporu 64-bit systému. Např. když jsem kupoval DVB-T USB tuner, byl jsem překvapen jak málo jich mělo podporu pro 64-bit OS. P.S Tohle byla situace někdy v únoru letošního roku, nyní už to může být lepší. Jinak ale souhlas, volte 64 :-)
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 17:09:28
avatar
jasně že jsou vyjímky mě taky chybí ovladač na TV kartu ale mě z jiného důvodu mě chybí totiž na win 7 a nikde ho nesežebnu pač karta je jen analog (mám jen na převod VHS na DVD) teda měl...
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 04:09:54
avatar
no to já zas v roce 2005 koupil hybrid kartu (DVB-T+analog) od averu a oni vydali ovladače+aplikaci pro 64-bit win7 (u 5 let starého HW!). Takže pohodička...
Kael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 17:17:47
avatar
Eště bych chtěl přidat že na 64 bitovém systému nefunguje spousta modulů do C#, C++, Delphi atd. Dnes už bych si 64 bitovej systém hodně rozmyslel mluvím z vlastní zušenost... Ale zas to má takovej pružnější výkon
Jarduk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 14:40:11

Jj, my tam také měli jednou problém. Jednalo se o propojení Simulinku a OPC serveru vytvořeného přes C#, tam to vážně blbnulo.
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 17:44:51
avatar
Tak ne každý je programátor
Tommy2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 21:38:49

souhlasim mám Win 7 64 bit a krom ovladačů na zvukovku který mám jen beta verzi tak vše ok.. software taky, jen to blbý se specializovanýma aplikacema, ty musí být 64 bit jinak nejdou v mém případě CAD např SolidWorks nebo Inventor
tempoleader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 64bitcomputing 2010-04-01 22:02:16
avatar
zdravim,,,tak Inventor nefunguje na Windows7 64bit ? Ja bezim na 64bit uz asi 1,5 roka(najprv XP,potom 7),a na XP64 mi Inventor bezal vpohode..Na 7 64bit som este neskusal..
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 08:48:29
avatar
mne funguje vo viste 64bit v pohode autocad2005
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 11:35:12
avatar
Ja mam 64 bit OS a žiadne problemy nemám. Vrelo odporučam každemu isť do 64 bit OS.
tempoleader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 21:57:29
avatar
to zumpar1234:dneska davam palec hore
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 15:46:34

ja zatial 32bit.. ale pomaly sa chystam spravit upgrade..
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 16:10:46
avatar
"Kdybyste instalovali 32-bit aplikaci určenou pro Windows XP na Windows 7, tak by to samozřejmě nešlo."

kupodivu by to šlo a chodí a i bez režimu kompatibility. Sice ne všechno ale většina ano.
Např na Vistě 64 hraju SW Battlefront 1 i 2, starý Medal of Honor, AvP2, Unreal Tournament 3, Rome: TW atd...
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 16:16:54
avatar
ohh tak to mě se tedy ještě nepovedlo vždy na mě vyskočila hláška se špatným OS a jakmile to nainstaluji na virtual XP tak to jede normálně
kockos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 16:52:48
avatar
na virtual XP drtis hry - graficky narocnejsie? to srandujes nie?
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 20:36:09
avatar
jde o to mít na Vistách a 7 mít nainstalovaný DX9 bez nich to hlásí chyby
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 18:24:02
avatar
heh tady o hrách nebyla řeč aůe o aplikacích, mě hry moc neba
panther7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 21:14:15
avatar
Možná by ještě chtělo do článku připsat, že pod 64bit systémem nelze rozject 16bitové aplikace (jedině přes nějaký virtualizační nástroj jako DOSbox)
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 21:40:59

Takže lze
tempoleader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 22:03:52
avatar
ano,to je pravda,16bit aplik.tam nepojdu
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-02 22:44:23
avatar
jako bys DOSbox nemusel použít i pod 32bit XP/vista/7 ....
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 22:52:06
avatar
porad se tu obecne resi ze je lepsi 64bit atd...ale me zanjima zda na mem ntb poznam pri bezne praci rozdil mezi 32 a 64 bitem? Kdyz mam 2Gb RAM a rozsirovat neplanuju? Vsichni pocitaji s tim ze se kazdy do sveho PC da XXXXXGb RAM. Ale na to ma malo.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 23:05:21
avatar
Pokud používáš nenáročné aplikace nebo hry a máš 2Gb ram tak nejspíš rozdíl nepoznáš.

PS:Romane, pěkné zhodnocení! Já používám 64bit.
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 14:06:50
avatar
ted nevím jak to mám brát jestli kladně nebo záporně
Cheve11e [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 10:40:08
avatar
tak jedna babka povedala ze 32-bit je lepšia ako 64-bit konečne to tu niekto napísal ze to neje pravda ....
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 13:56:13
avatar
70% lidi ma 64 bit, nechodi sem zadny becka
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 14:05:58
avatar
Ale může sem zabloudit
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 17:45:30
avatar
Tak sem chodej asi samy esa z branze. Neverim tomu ze 70% lidi ma 64bit. Mozna tak 15% a zbyli ani nevedi co to znamena.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-02 22:41:28
avatar
myslím že si až moc negativní... 70% je opravdu moc ale podle průzkumu který jsem kdysi kdesi viděl už je to cca 50-50... ano, lidi pořádně neví co to je ale myslíš že to nějak řeší když ten systém přímo dostanou nainstalovaný s novým notebookem? jinak, tohle je web zaměřený na IT, mezi kterými je výskyt 4GB+ RAM daleko větší jak u normálních lidí, takže větší procento x64 je logické
poool [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - fakticky není co řešit 2010-04-03 15:15:51

Mám Visty64 už dva roky a 100% spokojenost - koupil jsem je kvůli 8GB ram. (Mimochodem vysmívané Visty dva roky po instalaci běží jako čerstvá instalace.) Jako když v 98´ roku ještě byli lidi, co řešili, jestli mobil nebo ne.
Nebo když někdo roku 2004 tvrdil, že internet nepotřebuje.
Dneska brouzdají po internetu a telefonují, až se z nich kouří. Nechápu jak může někdo 2010 řešit, jestli 64 bit.
Prostě 64bit.Tečka.
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-12 16:45:28
avatar
Odpor ke zmenam a necemu novemu roste z vekem, to je lidska prirozenost a s tim se musi rychle se menici svet pocitacu stale potykat.
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 19:06:13
avatar
Taky si nemyslím že sem chodí jen samý odborníci i obyčejného člověk co tomu nerozumí ho to může zajimat nějaký takový web tady se někdo přečetl výsledky statistiky jenže nesmíme zapomenout že to jsou procenta jen z těch co sem chodí....
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 21:17:48
avatar
Sice na 64-bit Windows pustím 32-bit aplikace, ale se starými dosovskými 16 (nebo 8?) bit mám problémy, například jak mám hrát Tomb Raidera? Pokud vím, tak ani ve Win7 v XP módu mi hry nijak nefungují (asi tam mám nějakou špatnou grafiku a jak upgradeovat virtuální grafickou kartu netuším a přes DOS box je to také nějak hrozně složitý:-( Nechápu, že nemůžou zachovat zpětnou kompatibilitu nějak elegantněji:-/
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-02 22:37:55
avatar
zkus si vytvořit jádro systému a potom na to nadávej, ono tohle je již opravdovej kumšt udělat to tak aby to fungovalo jak má, natož zachovat kompatibilitu s věcmi 10-15 let starými
Favourit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-01 21:27:03
avatar
upgradovat virtuální grafiku nejde tedy alespon jsem o tom nic neslyšel že by šla, jedině mě napadá si pořídit další PC nebo NB nebo rozdělit disk na partition a nainstalovat třeba jako druhý OS win2000,win95,98, 3,11 to už je jedno co tak bych to řešil já kdybych hrál jiank je pravda že moc windows nejsou dobrý v té zpětné kompatibilitě
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-02 22:42:43
avatar
XP x64 používám přes dva rocky a jediný důvod proč to v našich končinách nebrat je kompletní anglická lokalizace (jiná neexistuje), cose týče ovladačů tak má autor mylné informace, jelikož 64bit XP tu jsou déle jak seven i vista, mají dostatek driverů, pokud se nejedná o výrobce který na to sere.... co se týče her, pod x64 opravdu některé odmítají jet např proto že nerozeznají systém (x64 XP mají jádro ze serverového Win 2003) ale je to jen málokdy..
vlastně... jediný opravdový důvod proč nebrat XP (oboje verze) je jeho dostupnost a z dnešního pohledu zastaralost, což se týká ale i visty.

Co se týče využívání více paměti, zde je důvod: kvuli zachování kompatibility s x32 je nutno provozovat zároveň 64 i 32bitové verze knihoven které programy využívají, pokud by se poddíl programů napsaných jako 64bitové aplikace zvýšil natolik že by nadále tahle podpora nebyla potřeba (což se doufám stane co nejdřív) , využití paměti by bylo de facto shodné jako dříve pod 32bity...

a pro upřesnění k IA64, je to velmi výkonná výpočetní platforma, která ale kvuli striktně 64bit architektuře nemůže provozovat 32bit aplikace či os, čili nic pro normálního člověka... co se týče AMD64 či EM64T, je to de facto jedna a tatáž věc, jelikož architekturu schodnou pracovat pod 32 i 64bity vyvinulo AMD a intel si na ni jen koupil licence a přejmenoval... upřímně, zajímalo by mě co by se stalo kdyby mu to AMD neprodalo....

Edit: 2GB paměťový modul dnes stojí podělaný litr či méně... v dnešní době minimálně u herního pc je 4GB standard...
meme1255 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-07 19:54:34
avatar
Proč to pod mac OS jde bez emulace 32 bit vrstvy( v plně 64 bit modu potřebujete 64 bit olvadače, ale i v 32 bit můžete adresovat 32 GB paměti a provozovat 64 bit apliakce
meme1255 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-07 19:38:32
avatar
Jakej mam OS když mam OS X ? ten je 32 i 64 najedenou
PavelH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-10 10:31:39

Po zkušenostech s W7 64bit můžu jen souhlasit, že s aplikacemi pro běžné potřeby není problém. Jediný problém nastal u EdgeCAM 8.51 který nefungoval jak by měl, po instalaci v 32bit W7 vše OK. Jen bych jako "nevýhodu" 64bit systémů přidal málo 64bit softwaru, to se ale snad postupem času změní.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-12 14:49:36
avatar
tak na takovýhle článek jsem dlouho čekal
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-12 15:37:23
avatar
Už sa teším reakcie ľudí na Win8. Pa-pa, x86.
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-04-12 16:16:44
avatar
Je toho PODSTATNE viacej, námatkovo:
* Some operating systems reserve portions of process address space for OS use, effectively reducing the total address space available for mapping memory for user programs. For instance, Windows XP DLLs and other user mode OS components are mapped into each process's address space, leaving only 2 to 3 GB (depending on the settings) address space available. This limit is currently much higher on 64-bit operating systems and does not realistically restrict memory usage.

* Memory-mapped files are becoming more difficult to implement in 32-bit architectures, especially due to the introduction of relatively cheap recordable DVD technology. A 4 GB file is no longer uncommon, and such large files cannot be memory mapped easily to 32-bit architectures; only a region of the file can be mapped into the address space, and to access such a file by memory mapping, those regions will have to be mapped into and out of the address space as needed. This is a problem, as memory mapping remains one of the most efficient disk-to-memory methods, when properly implemented by the OS.

* Some programs such as data encryption software can benefit greatly from 64-bit registers (if the software is 64-bit compiled) and effectively execute 3 to 5 times faster on 64-bit than on 32-bit.

* Some complex numerical analysis algorithms are limited in their precision by the errors that can creep in because not all floating point numbers can be accurately represented with a small number of bits. Creeping inaccuracies can lead to incorrect results, often leading to attempts to divide by zero, or to not identify two quantities as being identical for practical purposes. International Computers Limited added 128-bit support to the ICL 2900 Series in 1974 largely as a result of requests from the scientific community.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 87x
Komentářů: 0
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 89x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 802x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1141x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1455x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1309x
Komentářů: 6