Tak sme se konečně dočkali, dlouho očekávaného pokračování hororové FPS F.E.A.R. Tentokrát s podtitulem Project Origin. Splnila očekávání a předčila vynikající jedničku a nebo to byl krok zpátky?
- F.E.A.R. 2 - rychlý přehled
Pro některé bežný den, pro některé den smůly. Takový je pátek 13., ovšem tento rok byl pro většinu českých hráčů dnem šťastným, jelikož vyšlo jedno z neočekávanějších FPS tohoto roku. Samozřejmě chápu, že pro většinu byl šťastným dnem, již únor 11. kdy vyšel návod jak hru zprovoznit.... First Encouter Assault Recon byl dozajista před pár lety bleskem z čistého nebe, ačkoliv sterilita a tunelovitos prostředí byla na témeř nepřijatelné úrovni, vše bylo vynahrazeno příběhem s hororovými prvky, které si za inspiraci vzali japonské horory jako Kruh a další jemu podobné. Jaké změny k lepšímu a nebo naopak k horšímu předvedlo pokračování u kterého do nedávna nebyl znám ani přesný název? Příběh druhého dílu začíná krátce před konecem dílu prvního.
Z tohoto je asi zřejmé, že nebudete hrát za stejnou postavu, ale za někoho jiného. Tim někým jiným je příslušník specíálního týmu Michael Beckett. Vy jako člen jste poslán na zdánlivě jednoduchou misi, s účelem zatknout osobu která šéfovala nepovedenému projektu Replika Forces. Ovšem jak to bývá nic neni jak se zdá. Zanedlouho po zahájení akce se do hry vloží tajemná Alma Wade a rázem se ocitáte v tajemném komplexu na operačním stole s divokými halucinacemi. Abych zde zbytečne nespoiloval, příběh F.E.A.R. 2 je celkově povedený, vypráví se většinou formou různých datových nosičů a šanonů. Přesto já osobně v příběhu cítim jistý zájem vydělat na slavné značce. Příběh už neni tak přelomový jako to bylo v prvním dílu a pokud hráč nesbírá informace v lokacích, tak zřejmě dostane jenom jakousi FPS s hodně lehkým backstory. Další součástí každé dobré FPS, jsou samozřejmě dobré boje a dobrá AI nepřátel. V této části vidim zřejmě největší problém kromě délky hry (o tom až dále...). Boje jsou zde mnohem jednodušší než v prvním díle, AI už neni tak překvapivá a to že nepřítel občas něco povalí, aby se zde schoval je mu platné asi jako u nás kampaň ODS. Vojácí se zvlášť v první polovině hry pohybují dosti pomalu, takže než něco stihne svalit a schovat se, už má dávno v sobě pár kilo olova.
Další podivná věc ve hře, zřejmě integrovaná pro nezkušené hráče, jsou vojáci se vzduchovou bombou na zádech, do které se překvapivě trefite i když nepříteli míříte na nohy. Je to sice efektní, ale je to až směšně lehké. Možná kvůli této lehkosti bylo ze hry vypuštěno vyklánění zpoza rohů, někdo to může vnímat jako mínus, ale pravda je taková, že při úrovni "tuhosti" oponentů by stejně nikdo SP tuto funkci nevyužil. Ve hře se sice octnou i nové typy nepřátel jako oživovač mrtvých (2x za hru) a podivní tvorové připomínající nápadně Snorky ze S.T.A.L.K.E.Ru, nicméně většinou vám budou dělat společnost jednotky z Replika Forces. Zbraňový arzenál doznal lehčích změn, je to samozřejmě populární Penetrator a další zbraně jako brokovnice, samopal atd. Změn doznala Particle Rifle, která zabijí hned několik lidí najednou, pokud jsou blízko letící koule vyšlé ze zbraně. Další novinkou je též použítí obrněných exo-skeletonů, připomínajích roboty z Mechwarrioru. Ovšem pasáže s toutu vymožeností sou doslova otravné, protože postrádají jakoukoliv obtížnost a připomíná spíše nějakou casual střílečku kde střílíte do neutočicích objektů. Zde sice útočí, ale je to jako jít párátkem proti tanku. Takže jedním slovem je hra jednoduchá, v konečné části hry začne lehce přituhovat, ale i tak ve srovnání s prvním dílem je obtížnost hard rovná easy, maximálně medium v konečné části, prvního dílu. Dále se dostáváme ke zpracování. Co je předem vhodné zdůraznit, je úžasná optimalizace. Ona by teda za slušného jednání ostatních firem, tak užasná nebyla, ale ve švětle jiných titulů je to opravdu dobře odvedený kus práce.
Oproti prvnímu dílu přibyly barvy a exteriéry, což je rozhodně velké plus. Ovšem přibylo též pár rádoby cool efektů, jako stříkání krve jako kdyby jste sříleli do pytlíků naplněnými dárcemi krve a též svícení nepřátel pri bullet timu. To sou pro mě rozhodně negativní strány. Za něco mezi bych považoval nemožnost vypnutí grain efektu. Tento efekt se mi líbí, ovšem jsou lidi, kterým to rozhodně sedět nebude. Hru sem hrál jak na X360, tak na PC a velký rozdíl v detailech neni, akorát na X360 běží hra konstantně na takových 40 FPS takže působí více "filmově", ale na současných PC je hra živější. Vzhledem k tomu, že jsem mluvil i o zahrnutí exteriérů do hry, mnozí kteří hru nehráli by mohli dojít ke klamnému úsudku, že hra je méně lineární než předchůdce. Vůbec tomu tak není, tunelovitost je zde možná jěště o něco větší než v díle předcházejícím. Jako dobrým příkladem, zde poslouží úroveň která se odehrává ve škole. Máte pouze jednu cestu a velmi zřídka si můžete odběhnout do nějaké vedlejší místnosti, protože je většina dveří mimo trasu zavřených. Což je škoda a na nějakém vžití do hry to moc nepřídá. Jako inovci v level designu by se dalo připomenout výše zmiňované pasáže s nepřemožitelným robotem. Ovšem kdybychom se jich nedočkali, nic tak strašného by se nestalo.
Dostáváme se k závěru, co řící o novém F.E.A.Ru? Je to rozhodně dobrá FPS, hratelnost je zvlášt pro ty méně zkušené velice dobrá a pro ostatní to bude taková oddechová záležitost. Prokládání hororovými prvky, je zde už bohužel očekávane a nikdy se vám nestane to, co v prvním dílu v intervalu 3 části Bad Water, že se otočíte na žebříku a zjistíte, že za vámi stojí tá zlá malá bytost. Mimo to některým štastlivcům, při tomu jěště vypadne, proud, ale to je vedlejší... Atmosféra neni sice tak hutná, ale rozhodně je patrná. Bohužel to ze hry rozhodně nedělá Must-Have titul. Což je pro mě osobně docela zklamáním, protože sem se na hru velice moc těšil a hltal každou informaci o tom, kdy to bude a co tam bude a tak dále. Bohužel dočkal sem se pouze lepší FPS dnešní doby, která sice má své klady, ale blíží se to mnohem více průmeru, než bych u takového jména očekával. Skoro bych snad řekl, že mě přídavky od Timegate studios bavily víc.....
HODNOCENÍ: 3/5
Toto je pouze pokus o recenzi, nebo spíš dojmy z hraní. Pokud to třeba někomu pomůže při rozhodování jakou hru si pořídit, budu velmi rád, ale rozhodně to nebylo myšleno jako pokus o seriozní profesionální recenzi. Jinak za případne chyby se omlouvám, pár disfunkcí mě provází životem, takže psaný projev neni zrovna moje parketa. Pokud ste se dočetli až sem, děkuji vám za váš čas.
|