Lesk a bída milovníka her s leteckou tématikou když nejste hadcore hráči, ale ani úplní začátečníci.
BLOG: Má zkušenost s hrou War Thunder
Po nainstalování Windows 10, jsem byl nemile překvapen že má hra IL-2 Sturmovik Cliffs of Dover nechodí a že by vyšel opravný balík, ani nedoufám. Pod dojmem této skutečnosti jsem se začal rozhlížet co dál. Nakonec jsem se rozhodl že zkusím online hru od Gaijin War Thunder.
Mé rozhodnutí ovlivnila informace že hra používá letový model IL- 2 Sturmovick a jak jsem zjistil velmi slušný model vlivu poškození stroje na letové vlastnosti letounu(zvláště mód simulátor). Grafika je na dnešní poměry tipu těchto her, na velmi dobré úrovni. Model vývoje nebo chcete li pořízení letounu je jednoduchý a následné vylepšování také. Horší je to s faktem, že letadla jsou rozdělena jen do pěti úrovní, které se pak v soubojích mohou prolínat. Například, když letíte do souboje s letounem druhé úrovně který má dva 20 mm kanóny a čtyři 7,62 mm. kulomety, potkáte dvojplošník z první úrovně, který má maximálku o 100 km/hod menší a jen dva kulomety 7,62 mm. V malé výšce sice ten dvojplošník lépe manévruje a rychleji stoupá. Ovšem, pokud se na něj spustíte z převýšení, kdy máte rychlost i o 200 km vyšší než on a jen plný program vaší výzbroje o něj štrejchne, je rozebrán za letu na stavební díly. Stejně tak ale můžete narazit v boji na stroj z třetí úrovně a ta kafka jste vy.
Stroj co má i čtyřiceti milimetrové kanóny a kulomety 12,7 mm, létá o 100 km/ hod. rychleji a lépe stoupá je v rukou schopného pilota pro vás těžký oříšek. Tento fakt by se dal přijmout, kdyby tu však nebyl faktor přepínání pohledů za letu s možností řídit letadlo prakticky jen myší s pohledem za letounem kdy máte perfektní přehled o situaci kolem stroje, s tím, že se letoun ovládá stylem pohybem kulatého kurzoru myši ukazujete kam má letoun letět a nebo střílet, až k modelu kdy máte pohled z kabiny letadla v kterém hráč sedí s pákou jako mám třeba já Saitek X52 PRO, se všemi klady a i negativy z toho vyplývající.
Člověk by si myslel že hráč s výbavou takové páky a nebo v případě jiných hráčů ještě lepší výbavou, musí soupeře rozsekat a nebo ještě lépe, že autoři nepřipustí, aby se s tak rozdílným ovládáním hráči v jednom souboji sešly. Chyba, opak je pravdou. Nejen že to autoři hry připustí, ale navíc je podpora herních pák ve hře (ač to tak v nastavení nevypadá) špatná. Hráči včetně mé maličkosti si stěžují na neklidné chování letadla díky směrovce(jako by jste neustále vyšlapoval směrovku zprava do leva a opačně. Díky této chybě je často nemožné udržet v zaměřovači protivníka byť jen vteřinu. Pokud hrajete s pákou která je už dosti sofistikovaná, je nejlepší používat pohled z kabiny letounu kdy interakce s řízením je nejlepší. Jste však omezeni poměrně malou výsečí pohledu z kabiny. Můžete se sice díky kloboučku na páce rozhlížet. Není to však tak efektivní jako pohled za letadlem, který mě s pákou děla potíže v špatném odhadu prakticky všeho a nevidíte navíc na přístroje v letadle. Nemluvím už o tom že ten pocit pilota řídící letadlo je pryč. Pohled protivníka za letadlem je v kombinaci s ovládáním myší pro hráče s pákou smrtící. Toto ovládání netrpí žádnou chybou( aspoň jsem na žádnou během zkoušení nepřišel) a pokud oželíte ten krásný pocit že řídíte letoun, jste díky této obrovské výhodě králem bojiště.
Nebudu zde popisovat vlastnosti jednotlivých módu realističnosti které hra nabízí. Můj článek by se tím neúměrně natáhl, jen vypíchnu, že ovládání myší je zapovězeno až v nejobtížnějším módu simulátor, kde jsou uplatněny snad všechny prvky ovládání letadla co znám a naopak všechny berličky, včetně ikon u letadel, tak že nevíte k jakému stroji se blížíte a musíte ho podle siluety rozpoznat sami. Pozemní cíle nejsou označeny vůbec a hledáte je podle mapy. Flak je o proti méně realistickým módům dost přesný, stejně tak střelci v bombardérech atd. Co je však nejhorší pro vás že v tomto módu létají borci co v této hře mají nalétáno tisíce hodin a mají stovky sestřelů a tak jste biti jako žito. Tím se dostávám k důsledkům tohoto stavu. V nižších obtížnostech jste v nevýhodě o proti hráčům s myší a v té nejvyšší zase máte za protivníky opravdu ostřílené borce. To vede k situaci že máte problém ekonomiku oprav vývoje a placení munice utáhnout počtem sestřelů a tak začnete platit a platit.
Závěr
Co říci na závěr? Pokud nejste hardcore piloti a nechcete se vzdát řízení letadla pákou, třeba z důvodu jako mám já, že mám obavu abych neztratil navyklé reflexi, které se mi vytvořily s mou pákou. Vyhněte se této hře obloukem. Ušetříte si frustraci a udržíte sebevědomí.
Bohužel pro nás hráče co mají rádi hry s leteckou tématikou, ale nejsou posedlí naprostou realitou hra podobného ražení neexistuje. Aspoň o žádné nevím. Možná že lidé od Gaijin vytvoří ve hře mód pro lidi jako jsem já a oddělí nás od myškařů. Možná by stačilo v tomto módu nepovolit pohled za letadlem a i virtuální kokpit. Tím by se ta největší výhoda myškařů eliminovala. Moc tomu ale nevěřím.