Legendární Worms jsou opět tady a přináší sebou mnoho novinek. Jak to dopadlo se dozvíte v článku.
Úvod
V roce 1994 vytvořilo jedno malé britské studium dnes už legendární hru Worms. O tři roky později přichází již známé studio Team 17 s pokračováním Worms 2. Worms 2 se stává natolik populární, že v roce 1999 vychází vylepšená verze Armaggedon, kterou mnozí nadšenci hrají ještě dodnes. Následovaly další hry s Worms tématikou, avšak už se nejednalo o tu zábavnou klasiku. Až v roce 2010 se na scénu vrací klasika v podobě Worms Reloaded, ale jedná se o průměrný konzolový port.
Nejnovějším počinem Team 17 je Worms Revolution. Hra je velmi vtipná a už jenom názvem to dává najevo. Že by inspirace Matrix trilogií?
Ze začátku musím zmínit, že se jedná o rozporuplný počin a fanoušky rozdělí do dvou táborů. Hned první věc co trkne do očí je nové provedení grafiky. Celá hra je ve 3D, ale hráč se kouká z 2D pohledu jako za starých časů. Úhel pohledu se lehce naklání podle toho kam se díváte a lze i za zoomovat.Je to velmi efektivní a velmi rychle se nato dá zvyknout.
Novinky
Dynamická voda - asi hlavní tahák této hry. Můžu říct že se opravdu povedla. Dynamická voda se nachází v mapě v různých jeskyních, nebo v dolíkách a v případě že třeba rozstřelíte terén bazukou, tak vyteče. Související novinkou jsou také nové zbraně využívající dynamickou vodu a to water strike, water pistol a water baloon. Červ který je pod touto vodou se sice ihned neutopí jako když spadne do vody, která se nachází pod mapou, ale každé kolo přijde o 5 hp. Ono se to zdá jako málo, ale když máte hru se čtyřmi hráči, kdy každý má 4 červy, tak než budete mít tah s tímto utopeným červem, může z něho být už hrobeček. Pomocí vody můžete červů udělat také pěkný tobogán. :D
Classy - další a opravdu revoluční novinkou jsou classy. Ve hře jsou 4 classy a každá se od sebe velmi liší. Classy se musí nejdříve odemknout za kredity, které získáte hraním SP i MP.
- Heavy - nejsilnější červ, má obří dmg, dělá obrovské díry v terénu, ale je to prase. Pohybuje se velmi pomalu, s jetpackem nikam nedolétne a má velké problémy vyskočit z obyčejné díry v terénu. Můj oblíbenec. :-)
- Soldier - klasický červ jak ho známe z původních Worms her.
- Scientist - o truchu slabší jak soldier, nepatrně méně mobilní, ale nejvíc OP červ. Každé kolo kdy ho máte regeneruje celému týmu +5 hp.
- Scout - tento červ se neskutečně rychle pohybuje, skáče jako tarzan, je tak malinký, že když dělá tunel ostatní jim neprojdou, avšak za cenu menšího dmg. Když ho heavy praští baseballkou, tak letí na Mars. :D
Bohužel po padesáti nahraných hodinách můžu říci, že classy rozhodně nejsou vyvážené. Soldier ztrácí smysl, protože scientist víc nahealuje než dá soldier dmg. Scoutovo dmg je zase tak malé, takže taky ztrácí smysl. Snad jedině do forts módu aby sbíral balíky. Pokud chcete vyhrávat, tak nakonec dospějete k buildu, kde budete mít jenom vědce, případně je doplníte jedním nebo dvěma prasaty. Já hraji s buildem H + H + Sci + Sci.
Zde uvedu příklad rozdílu v dmg bazukou mezi classy:
- Heavy - 55
- Soldier - 45
- Scientist - 40
- Scout - 35
Co hru kazí je klasický hon na posledního vědce. V době kdy už nejsou zbraně většinou protihráč vlastní posledního vědce a neustále s ním utíká. Ano je to taktika, ale když každé kolo vyléčí 5 hp, dokáže hru protáhnout klidně i o 15 minut. To je pak nuda.
Fyzické objekty - jedná se o objekty, které se náhodně generují na mapě. Nelze v nich dělat díry, ale je možné je zničit. Některé objekty můžou mít po zničení různé efekty, jako vyvolání poison efektu (shnilá ryba), nebo výbuchu (zapalovač, letecká puma), vytvoření vody (pet láhev)... Opět jsou tu nové zbraně, díky kterým můžete s těmito objekty manipulovat.
Singleplayer
Singleplayer nabízí dvě odlišné kampaně. Klasickou, kde musíte porazit AI soupeře a puzzle mód. Obě kampaně mají vtipné dialogy, které namluvil Matt Berry, kterého znáte ze seriálu The It Crowd.
Klasická kampaň - nabízí 24 misí, z toho 8 jich je jako nudný tutorial. Rozhodně se nejedná o tahouna této hry, kampaň je spíše nudnější, nejen díky otřesné AI.
Puzzle mód - 20 misí, kde úkolem je zabít všechny nehybné soupeře a sám nezemřít. Některé mise jedou velmi jednoduché, některé zase složitější. Rozhodně na nějakou chvíli zabaví.
Multiplayer
Multiplayer je hlavním tahounem této hry. Asi největší zábavu si užijete při lokální hře, nebo online hře s přáteli. Online můžete samozřejmě také hrát proti lidem z celého světa. A to buď v klasické hře, kterou můžete libovolně modifikovat, nebo jako hodnocené zápasy s pěvně danými pravidly. Pravidla jsou velmi dobře nastaveny. (30 sec tah, 1x airstrike, 1 naváděná, 1x waterstrike, 1x jetpack, 3x ninja rope)
Když vyhrajete hodnocený zápas, dostáváte body do online žebříčku. Nic víc, takže je to spíš o tom kdo častěji hraje. Bojím se, že časem bude najít online soupeře těžší a těžší. Už teď je někdy znát úbytek hráčů od vydání, ale pořád jde celkem hravě najít soupeře.
Herní módy
V základu jsou tři herní módy, které můžete dodatečně upravovat. Nastavovat toho lze mraky, snad jen síla zbraní chybí.
Deathmatch - nemusím představovat.
Classic - žádná voda ani classy.
Forts - každý vlastní svoji pevnost.
Technická stránka hry
Hra běží pod OpenGL na zcela novém enginu. Grafická stránka hry ale rozhodně revoluční není. Menší množství polygonů se díky kompletní možnosti destrukce prostředí dá pochopit, ale textury by mohly mít rozhodně větší rozlišení. Celkově Worms Revolution působí grafikou na rok 2005, ale překážkou to není a dá se nato koukat. Co je už velkým problémem je šílený problém s optimalizací a s chybějícím AA pro AMD grafiky. Hra nabízí možnost zapnout FXAA, ale jen za podmínky, že vlastníte NVidia grafiku. Tohle osobně beru trochu jako podraz, protože naprosto nesnáším zubatý obraz. Na vynucení AA pomocí catalystů, nebo nějakých FXAA injectorů zapomeňte kvůli OpenGL. Ani když se smíříte se zubatým obrazem nemáte ještě vyhráno. Někteří vlastníci AMD grafik mají problémy s texturami.
Co se týče HW náročnosti, tak je nečekaně vysoká. Se svou HD7770 nemám nejmenší problém a jedu stabilně nad 60 fps se zapnutou vertikální synchronizací. Avšak i tak jsem zaznamenal propady na 40 FPS.
Pozor by si měli dát majitelé notebooků. Na starší mobilní GF 9500M G, která se výkonem podobá novějším integrovaným grafikám od Intelu, je hra nehratelná v běžném rozlišení 1366*768.
V nastavení grafiky si moc nepomůžete. Můžete změnit rozlišení, kvalitu stínů a zapnout vertikální synchronizaci a případně ten antialiasing.
Další věc co mě zarazila je plynulost animací. Na pozadí, když hýbáte kamerou je hra pěkně plynulá, avšak animace jsou z nepochopitelného důvodu zamknuté na 30 FPS. Tato kombinace vypadá strašně, ale po čase to budete ignorovat.
Menu a customizace
Jsem zastáncem toho, že kvalitní menu a HUD dělají u hry opravdu hodně. Worms Revolution je také konzolová hra, takže nelze čekat zázraky. Menu je trochu více konzolovité než by bylo zdrávo, ale o extrém se nejedná. Hra je velmi dobře přizpůsobená na ovládání klávesnicí i myší. Customizace červů je vyřešena skvěle. Je zde opravdu mnoho možností. Můžete měnit classy červů ve svém týmu, čepičky, trinkety, oblíbené hrobečky a hlasy červíků. Ještě si můžete zvolit pevnost do forts módu a vytvořit si vlastní mapu.
Obrovským nedostatkem je chybějící možnost vytvoření více týmů pro lokální hraní. Pokud chcete hrát versus na jednom počítači, musíte se spokojit s klonem jednoho týmu, který je vázán na účet na steamu. Classy naštěstí změnit klonovanému týmu jde. Customizaci AI týmů taky nečekejte. Dobrou zprávou je, že vývojáři slibují patch, ve kterém možnost tvorby týmů časem přidají.
DLC systém
Nejsem příznivcem moderního DLC systému u her, ale v do této hry se vyloženě hodí.
Úsměvná byla situace při vydání prvního dlc, kdy herní klient nestahoval žádné soubory, takže celé dlc obsahovala již základní hra celou dobu v sobě.
Samotná hra stojí na Steamu 11 euro což je vážně skoro nic. Season pack pro všechny dlc dalších 11 euro, takže kompletní hra přijde na 22 euro, což je pořád velmi slušný. DLC v tomto případě chápu jako možnost koupit si levně půlku hry.
"Drobnosti"
Ještě bych rád zmínil pár "maličkostí", které se mi do článku nikam nehodily.
Ve hře jsou zatím pouze 4 schéma map + 1 nové z dlc. Tím pádem žádné mapy ve stylu obrázků.
Fall damage je zde navýšeno, což je velmi dobrý krok.
Ninja rope je kompletně přepracováno. Nyní funguje jako opravdové lano a nelze se s ním dostat kamkoli. Tohle se ale nebude líbit spoustě veteránům. Tento krok je rozumný v rámci vyvážení klasického herního módu a jsem jeho příznivcem, avšak znamená to také konec populárních závodů na lanech. Co se nepovedlo je nový autohop systém, díky kterému červ často spadne a přijdete o tah, nebo se zabije. Podobná situace nastává s padákem při nárazu do zdi.
Bugy - nefungující mute - v kombinaci s automaticky zapnutým mikrofonem vážně síla, vynucený start, kdy se přihlásíte do nějaké online hry, a pak nemůžete odejít (hlavně že tam je ready systém), když někomu stoupnete na hlavu, může se stát že ho zablokujete a on se nebude moci hýbat, jméno týmu je stejné jako vaše jméno ve Steamu a herní font nepodporuje některé cizí znaky.
Zhodnocení
Možná jsem v tomto článku kritikou na hru nešetřil a to oprávněně, ale pořád se jedná o perfektní hru. Worms revolution vypadá spíš jako betaverze, ale zatraceně zábavná. Já osobně považuji Worms Revolution za nejlepší červíky od dob Armaggedonů. Obě hry jsou velmi rozdílné a obě můžu doporučit.
+ výborná hratelnost
+ dynamická voda
+ fyzické objekty
+ vhodné pro děti i dospělé
+ classy
+ 2,5D
+ online multiplayer
? ninja rope
- technická stránka hry
- chybějící AA!
- bugy
- moc konzolové
- absence několika týmů
- HW náročnost
- AI
|