Strana 2 z 2
V novém krátkém seriálu s podtitulem Jak poslat všechny politiky do pekla, se zaměříme na tři aspekty největšího kandidáta na hru roku. Opravdu s koncem léta páně 2007 se jen těžko rozhoduji mezi několika tituly a prozatím to u mě o délku prsou vietnamské školačky vyhrává BioShock. Přeci jenom variabilita, možnosti řešení, zábavnost, jednoduché ovládání, krásná grafika jsou nezvykle přesvědčivými argumenty. V první části se zaměřím na zbraně, které autoři ve hře nabízejí.
Francouzský klíč - neboli hasák je zbraň na h...o, resp. na dvě věci. Rozhodně s ní nezkoušejte šermovat proti ničemu jinému, než jsou základní spliceři. Naštěstí zde máme tradiční shockové vylepšení v podobě toniků, které jeho účinnost zvýší. Na druhou stranu musím říct, že hasák fakt není nejúčinnější zbraní a těžko se do ní vyplatí investovat.
Revolver - s šestiranným bubínkem získáte, jak víte z dema, velmi záhy. Je to druhá základní zbraň a její účinnost není příliš vysoká. Na začátku hry ještě stačí, ale s jejím postupem jí budete využívat spíše pro rozstřelování plynových lahví. Velkou vadou se ukáže malý zásobník, který však můžete díky vylepšení rozšířit až na 24 nábojů. Bohužel musím konstatovat, že ani zde se nevyplatí investovat do zvýšení přesnosti a účinku, protože ve hře jsou daleko lepší zbraně. Pokud se však rozhodnete ho používat, dbejte na správný druh munice. Daleko lepší je průrazná a „protipěchotní", kterou živé protivníky zlikvidujete daleko svižněji.
Thomson - je jednou z nejlepší zbraní ve hře. Jeho nevýhodou je z počátku vysoký rozptyl palby, ovšem s šedesátiraným zásobníkem máte času dost. Velmi rychle ho můžete znovu nabít a postupem času se i vyplatí investovat do vylepšení. Ta zvýší jeho účinnost a zmenší kopání. Opět musím upozornit, abyste dbali na výběr munice, ta běžná totiž není nic moc.
Brokovnice - tedy zpočátku jednoraná puška se rovněž stane vaším miláčkem. Můžete ji dokonce využít i proti Velkému ťaťkovi, obzvláště při využití výbušno-zápalné munice, která způsobuje kontinuální zranění a proudové, která protivníka na čas znehybní. Protože budete bojovat na blízko, jistě využijete rychlonabíjení, které umožní vystřelit čtyři rány za tři sekundy. Možná se právě brokovnice stane vaší nejoblíbenější zbraní ve hře.
Granátomet - či tak nějak má větší účinek, ovšem zpočátku rovněž dlouhé ládování a malou přesnost. Výhodou jsou časované miny a především raketky naváděné teplem. Ta dokáže pronásledovat taťuldu pěkně úporně. Pozor však na to, abyste si neublížili sami, čemuž zabráníte opět příslušným vylepšením. Zajímavé bezesporu je, že zvýšení účinnosti se příliš nevyplatí. Já si ho přesto rád vyzkouším, protože již od Quake 3: Areny mám pro granátomet slabost.
Foťák - není sice zbraní, ale můžete jím zvýšit účinek palby i toniku. Každý nepřítel má pět stupňů výzkumu, je ho tedy možno zfotografovat čtyřikrát, přičemž po každé analýze snímku se zvýší způsobené škody. Je celkem sranda, že si do foťáku budete muset kupovat film, ovšem na rozdíl od skutečnosti je levný. Můžete vyfotit i mrtvoly, ale zde jsou výsledky logicky nižší. Nejvíce naopak dostanete za vyfocení bitky několika druhů nepřátel a rodinnou fotku taťky se sestřičkou. Pokud využijete tonik Photographers Eye, tak to značně ulehčí analýzů. Celkově je foťák pouze důkazem variability Bioshocku a ke hraní není nutně třeba.
Plamenomet - nebo tak nějak by to šlo nazvat. Je to perfektní zbraň, ale právě proto ji obdržíte dost pozdě. Vylepšení sníží spotřebu látky a poté zvýšení dostřelu. Napalm využijete na splicery, zatím co jakýsi elektrický výboj na Big Daddyho a kulometné věžičky.
Kuše - je v BioShocku něco jako sniperka, protože dokáže zabít na jeden zásah. Kuše má tedy velkou sílu a dostřel, ovšem ne jen to. Z téhle zbraně můžete vystřelit elektřinou nabitý kabel, na který si spliceři pěkně naběhnout. Šípy z mrvol můžete dokonce vytáhnout, ovšem pro jistotu si kupte vylepšení, které zabrání jejich zlomení. Pokud jich budete mít nedostatek, dají se za pomocí telekinezy vyjmout i z ještě žijícího protivníka, ale smysl tohoto trapasu jsem poněkud nepochopil.
Nyní se mrkneme na protivníky, tedy spíše mrtvolky :)
Thuggish Splicer - tohle je nejprimitivnější zmutovaný zmetek, který na vás zaútočí kusem dřeva, prknem, rourou od topení apod. K jeho zlikvidování stačí dva pohlavky francouzákem, dámy nebudou dávat polibek, ale pár zásahy z koltu nebo ranou z pušky. Nebezpečnější začínají být, když používají plasmid Electro Bolt a pak, když k vám doskočí na blízko. Logicky i zde platí pravidlo, že víc hlav víc ví, takže se zdržte blízkého setkání se třemi výlupky naráz.
Leadhead Splicer - tenhleten již obsluhuje střelné zbraně, na začátku revolver, ale později nebezpečný tommy gun. Otravní začínají být ovšem až ve větším počtu. Komické je, že když jednoho sejmete, tak další po něm klidně zvedne zbraň, bacha na to. Logicky nejlepší metodou likvidace je zásah do hlavy, k čemuž ovšem potřebujete málo kopající zbraň.
Spider Splicer - se pohybují velmi rychle, ale hlavně na vás skočí ze stropu. Jednoho takového jste viděli již v demu, jak propíchal člověka před batyskafem a znemožnil vám odjezd zpátky nahoru. Jejich výdrž je větší, proto potřebují alespoň dva zásahy z pušky.
Nitro Splicer - vás pozdraví granáty, přičemž se stávají velmi těžko zasažitelnými cíli. Nepříjemnou vlastností je jejich výdrž, takže je klidně sejměte nejdříve proudem a pak teprve doražte. Zamražení je sice spolehlivější, ale pamatujte, že z nich po rozbití nic nedostanete. V ukázce z hraní, staré již mnoho měsíců, jste mohli vidět, jak pomocí telekineze hážete jejich výbušné granáty zpět na balkón. Tohle v realitě raděj nezkoušejte a pošlete je radši rychle k ledu.
Houdini Splicer - nosí název kouzelníka a jako takoví vám zmizí snadno z očí. I tyhle potvory jste měli možnost spatřit v herní ukázce. Nebezpeční jsou použitím ohnivých koulí, které často doprovázejí hořící kaluže, láhve s plynem nebo sudy, takže bacha na ně. Nejlepším řešením problémů je pořádně je prozkoumat foťákem a zvětšit si tak proti nim útok.
Rosie - je miláčkem davů. První Big Daddy, jakého ve hře uvidíte má takové malé dělíčko a dokáže být velmi odolný. Vydrží klidně šest ran z brokovnice do hlavy, navíc je celkem rychlý. Nejlepším řešením při likvidaci je elektrický šok a palba co to jde. V pozdější fázi klidně využijte z kuše vystřelované pasti. Na boj s ním mějte připraveny lékárničky, budou se hodit.
Bouncer - je to samé, akorát mnohem silnější. Tenhle miláček sestřiček nemá sice dělo, ale zato je rychlý jak střela a navíc disponuje vrtákem. Viděli jste ho v demu, takže víte, s čím máte tu čest. Právě na něj jsou nejúčinnější nejrůznější pasti, protože jde přímo po vás. Toho prostě musíte využít, šup na něj minu. Dobrým řešením jsou rovněž teplem naváděné rakety v doprovodu elektrošoku.
Little Sister - jsou spolu s taťuldou symbolem hry a rozhodně se je nevyplatí zabíjet, však to dělá jen málokdo. Za její záchranu dostanete několik toniků a plazmidů, které se kromě adamu velmi hodí.
Věžičky - jsou nebezpečnou záležitostí. V demu jste poznali, že atakují bez upozornění a nejlépe zezadu. Velmi dobrým řešením je plesknout je elektroboltem a hackovat. Pokud jsou dvě a dostanou vás do křížové palby je konec. Dobrým nápadem je si je vyfotit, protože po čtvrtém levelu je hacknete automaticky. Když ji zničíte, taky se nic nestane, protože po ní zůstávají náboje do thomsona, granátometu nebo plamenometu.
Helikoptéry - se objeví tehdy, když vás zmerčí nechutná kamera. Naštěstí je možné rozpoznat kam kamera míří a schovat se do stínu. Helikoptéru můžete hacknout, logicky pokud na vás zrovinka neútočí. Pozdější etapě mají spliceři nějakou na ochranu, takže se budete nuceni zaměřit na více cílů. Pokud však zabijete majitele, samy se vypnou. Pak může být zase vaše.
Kamery - prozkoumávají terén, aby odkryli vetřelce, tedy třeba vás. Jakmile tě zmerčí, barva se změní z červené na bílou a aktivují se obranné mechanizmy. Stejně jako helikoptéry i kamery lze poznat po charakteristickém zvuku a i je můžete zasáhnout elektroboltem a hacknout. Jakmile se vám to podaří, bude protivník brán jako vetřelec a máte o starost méně. Pokud kameru zničíte, naleznete v ní film do fotoaparátu.
Tyhlety vynálezy, z nichž jeden si nevysvětlitelně hned píchnete, jsou esencí samotné hry. Bez nich by to prostě nešlo, protože dokáží všelijaké zábavné věci, však se pojďte mrknout. jejich užití záleží na vás, každý preferuje jiné schopnosti.
Cyclone Trap
- Kde ho naleznete - první verzi v Tea Garden druhou Hephestus Core
- Vyhodí protivníka vysoko do vzduchu a otáčí s ním, což mu ubere mu část zdraví. Není to nic moc, ale pro srandu dobrý.
Electro Bolt
- Kdo ho naleznete - Lounge, Tea Garden, Hephestus Core
- Jednoznačně nejlepší plazmid ve hře. Není těžké ho získat, má mnohostranné použití a vysokou účinnost. Cena každého plazmidu klesá s postupem ve hře, lae tento se vyplatí nakoupit od začátku. Deaktivuje nebo spouští elektrické přístroje, ničí magnetické zámky, likviduje protivníky ve vodě a paralyzuje. S poslední vlastností je spojena jedna potíž, protože druhá verze ji nemá dostatečně prodlouženu, takže se moc nevyplatí ji nakupovat. Určitě je lepší si počkat na třetí vylepšení.
Enrage
- Kde ho naleznete - Lounge
- Způsobuje alergický útok jím zasažené osoby, jenže to neznamená, že vás ochrání. Jestli v okolí nenajde nikoho, na koho by se mohl vrhnout, půjde po vás, proto na něj nemarnujte adam.
Pokračování příště...
Příště se vrátíme k BIOSHOCku, nebude chybět ani spousta dalších novinek.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|