Týden utekl jako voda a mi tu máme opět aktuální pohled na herní dění a novinky kolem počítačových her obecně. Oblíbené GamesNews jsou zde - Intel nám slibuje velkou grafickou revoluci, počítačové hry nejsou tak škodlivé, jak si mnozí myslí ...
Tento týden vynechám naše oblíbené téma, proč jsou herní konzole zbytečné ;) a podíváme se na to, čím nám vyhrožuje Intel. Intel se na probíhajícím IDF nechal slyšet, že jeho systém Raytracing společně s projektem Larrabbe bude znamenat v dohledných 2-3 letech revoluci v grafickém segmentu. Přesně prohlásil, že čas grafických karet skončil. Při pohledu na současné modly v podobě obdivovaných grafických karet ATI Radeon nebo Nvidia GeForce, jsou slova Intelu o tom, že tyhle karty do tří let skončí, opravdu silná káva. Rozhodně je ale nelze brát na lehkou váhu, vliv Intelu na PC platformu je obrovský ...
Raytracing by měl přinést veškeré grafické efekty v takové hardwarové náročnosti, aby je dokázal zpracovat i procesor, který je proti GPU právě v této oblasti v současnosti nekonkurenceschopný. Jinými slovy by se grafika počítala diametrálně odlišným způsobem, než jak se počítá dnes. A pokud Intel tvrdí, že konec klasických grafických karet je otázkou tří let, může to znamenat, že tento způsob už našel. Zda bude nebo nebude lepší je otázka, nicméně právě zde je síla Intelu, prosadit na PC skoro vše, co si umane. Každopádně jsou to velká slova a rozhodně jsme napjatí, cože se za nimi ukrývá ...
- Zaklínač Patch 1.3 - více než jen PATCH!
Myslím, že má recenze hry Zaklínač jasně vyzněla tak, že se jedná o opravdu kvalitní hru s jedním z nejlepších herních příběhů, které si kdy na našich počítačích objevili. Zaklínač slaví velké úspěchy zejména v našich končinách, kdy prostě máme k původní předloze velice blízko. Autoři hry, kteří měli v plánu za jeden rok prodat milion kusů se již nyní jen 4 měsíce po vydání rychle k onomu milionu kusů přibližují. Navíc připravují opravdu veliký patch, ze kterého by si měla vzít ostatní herní studia příklad ...
Patch 1.3, který by měl vyjít někdy kolem května letošního roku, přinese kromě výrazného vylepšení postav a grafické stránky hry, také nové questy, které přímo zasáhnou do hlavního děje hry. Oficiálně se prý hra prodlouží jak na konci, tak na začátku. Přibudou questy před původní začátek hry a měli bychom se dočkat i nějakých přídavků v průběhu samotné hry i ke konci, kde v současné verzi hry přeci jen není dořešena situace kolem onoho tajného čarodějnického spiknutí. Věci znalí vědí, o čem mluvím. Kromě toho slibují vývojáři i toolkit, tedy balíček, který umožní vytvářet svůj vlastní obsah. Vůbec bych se nedivil, kdyby některé z nejpovedenějších uživatelských módů bavili i více, než původní hra. Každopádně doporučuji Zaklínače dohrát ještě před květnem, a pak až s novým patchem a vylepšeními, myslím, že to bude stát za to. Přimlouval bych se za nějakou speciální edici hry u příležitosti vydání takového patche. Myslím, že by z toho kápla studiu nějaká ta koruna pro další vývoj. Jen tak dál ...
- Assassin´s Creed v češtině snad už brzy ....
Stále čekáme na PC verzi hry Assassin´s Creed, jejíž PC verze byla už několikrát odložena. Na světě je sice pirátská verze, což je ovšem jen cracknutá neoptimalizovaná a nehotová betaverze, která obsahuje řadu problémů. Hra se ale objeví i v plném českém dabingu, jak je u kvalitních titulů pro náš trh již pomalu dobrým zvykem. Nakupování originálních her je návykové, což jistě mnozí potvrdí, a když se omezíme na skutečně kvalitní tituly, moc to do penze neleze. Rozhodně méně než každotýdenní návštěva hospody a chlastáníčko a kouřeníčko ...
Distributorem hry by měla být Cenega, která mimochodem získala práva na distribuci herních titulů společnosti Activision (třeba Call of Duty). To je další dobrá zpráva, protože bychom se měli dočkat pravidelných českých lokalizací včetně dabingů u většiny slušných her. Pokud jde o Assassin´s Creed, tak pevně doufám, že Duben už konečně bude ten pravý měsíc a tahle hra už konečně vyjde. Kazit si zážitek pirátskou betaverzí rozhodně nehodlám ...
Mnozí máme již v kalendáři zvýrazněno datum 1.9. 2008, kdy vyjde druhý díl hry Mafia, která dostala Česko do povědomí světové veřejnosti. Nic moc nového neprozrazují. Snad jen tolik, že podobnost s novým GTA je veliká, ovšem MAfia je spíše více o příběhu, ale podle všeho co je k dispozici to bude i litá akce v divokých 40 letech a hlavně vývojáři slibují exkluzivní multimediální zážitek, připomínající nejlepší HollyWoodské trháky.
Viděli jsme dost, abychom o slovech vývojářů nepochybovali, ale zkrátka dokud to neuvidíme na vlastní oči, neuvěříme. Nemůžeme letos to léto a letní prázdniny opravdu vynechat? Září z pohledu oznámených vydání vypadá zatím na nejlepší měsíc letošního roku :).
- GT5 - srovnání s realitou
Hra GT5 už je mezi námi a na PS3 se mnozí radují. Ovšem hodnocení redaktorů herních magazínů jsou dosti nízká. Hra spíš těží ze slavného jména, než aby dnes nabízela něco více, než ostatní závodní tituly. Tedy možná až na grafiku, která v určitých detailech nabízí skutečně parádní podívanou. Na světě je i srovnání herní a skuteční reality.
Srovnání proběhlo na trati Suzuka F1. Vpravo jede M.Schumacher při GP Japonsko 2006 s vozem F1 Ferrari 2006. Nalevo je potom jízda ve Ferrari F1 2007 na stejné trati ve hře GT5. Jak vidíte, realita v některých ohledech nevypadá lépe. Nutno ovšem k tomuto srovnání dodat, že záběry ze hry jsou trochu urychlené - M.Schumacher umí zkrátka jezdit o něco lépe a pak také dojem z rychlosti není v GT5 pořád dokonalý. Na obranu skutečnosti nutno říci, že scéna je snímána onboard kamerou, které nevynikají až takovou kvalitou obrazu a něco také zkreslí signál. Na vlastní oči se obávám, že herní realita až do příchodu virtuální reality stále bude za skutečností pokulhávat. GT5 ačkoli vypadá na první pohled skvěle, stále nenavodí onu atmosféru skutečnosti, navíc mnohé detaily neoplývají přílišnou kvalitou. Já už jsem si jako fanda simulátorů GT5 na PS3 vyzkoušel a musím říci, že ačkoli výběr aut a tratí je dobrý, grafika vypadá velmi dobře, samotná hra je poněkud nudná. Jízdní model není dokonalý a nemůže se poměřovat s jízdním modelem skutečných závodních simulátorů, ani není moc zábavné, jako třeba Toca Race Driver. Závodní auta navíc nelze nijak poškodit, i když vývojáři slibují speciální patch, který by to měl umožnit a to ještě tento rok. GT5 je kvalitní simulátor, který ale bohužel lehce pokulhává v zábavnosti i díky poněkud striktně daným pravidlům hry ohledně postrkování a „zkracování" trati. Snad se, i když o něco méně simulativní Race Driver Grid, podaří o něco lépe alespoň, co se té zábavnosti týká.
- Nitro Stunt Racing - jednoduchá zábavná arkáda
Pokud někteří závidíte PS3 MotorStorm, pak tu máme podobně šílené závodění díky hře Nitro Stunt. Samozřejmě není to úplně to samé, náplň a zábavnost MotorStormu hra trochu postrádá. Nicméně pro relaxační závodění, s chvílemi připomínající letecký simulátor, to je myslím zajímavá alternativa.
Oprašte Joystick, přijde nový letecký simulátor z blízké budoucnosti. Ubisoft oznámil vývoj hry Tom Clancy´s HAWX, kde se s více než 50ti letadly vrhneme do vzdušných soubojů. Hra vyjde napříč všemi platformami, tedy jak pro konzole, tak PC. Dočkat bychom se měli na konci letošního roku. Podle úvodního traileru to vypadá hodně slušně, tak uvidíme :).
Že ani nové GTA5 v ničem neopouští rysy předchozích dílů, se můžeme přesvědčit na nejnovějších zveřejněných video sekvencích. Zkrátka šílené akce na zemi, na vodě i ve vzduchu se širokou paletou dopravních i méně dopravních prostředků ...
Majitelé konzolí se dočkají již zanedlouho. Majitelé PC si počkají zatím neurčitě dlouhou dobu. Doufám, že to budou alespoň letošní letní prázdniny, i když jsem asi od přírody moc velký optimista. Jako vždy ze světa přicházejí zprávy o cenzurování hry v různých státech. Například v Austrálii má hra vyjít v upravené verzi, samozřejmě tamní herní nadšenci protestují. Nedivím se. V našich končinách se nějakých cenzur naštěstí obávat nemusíme. Jednak je to dáno tím, že cenzoru i pro „dobrou" věc se u nás obecně netěší velké podpoře, ale hlavním důvodem je to, že nějaké dodržování věkové přístupnosti her je u nás neznámý pojem. Obecně jsme v ČR, pokud se týká benevolence k věkovým omezením, na špičkové úrovni a tuhle svobodu a nerespektování třeba i platných zákonů včetně jejich mizivé snaze vymáhání, nám mohou v USA jen závidět.
Je dobré se občas dozvědět, že existují i studie, které nejen, že škodlivost her pro děti popírají, ale dokonce tvrdí i pravý opak. Samozřejmě nelze zevšeobecňovat a tvrdit to o všech hrách. Nicméně podobné studie se nehodí do krámu mnohým odpůrcům hraní, kteří příliš mnoha argumenty nedisponují, o to více používají lži a naučené a omílané fráze. Rozsáhlá studie dětské psycholožky Dr.Tanya Byron, je tak podrobována kritice často bez jakýchkoliv argumentů ze strany novodobé inkvizice, která ráda na PC hry svádí kde co, nejspíše i ptačí chřipku.
Přitom je to tak jednoduché ... kdo má všech 5 pohromadě, dobře ví, že PC hry je jen zábava, u které se ale nedá sedět věčně a s reálným životem nemá nic společného. Blázni, kteří si myslí, že nic jiného není, jsou tu sice také, ale většina škodí jen sama sobě. Pokud ale někdo nemá všech 5 pohromadě a půjde do školy vystřílet spolužáky, tak za to s prominutím hry nemůžou. Televize a pitomé akční filmy tu byly dříve a škodí mnohem více, stejně jako nevhodná výchova. Nicméně ono je snadnější ukázat na hry, než na problémy společnosti obecně. S tím ale na DDWorldu problém nemáme :)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|