Máme tady opět trochu oddechového času a relaxace, tak se podívejme na to, jaké novinky nám přichystali vývojáři a vydavatelé her. Podívejme se na poslední aktuality, videa a informace. Hlavní téma: PC hráči se prý přesunují na konzole kvůli lepší kvalitě her - opravdu?!
- PC hráči se stěhují na konzole a firmy s nimi - opravdu?
Za uplynulý týden jsme slyšeli několikrát od několika vývojových studií, že PC hráči se stěhují na konzole a že PC hry se skoro vlastně nevyplatí dělat. Pravda ale leží někde zcela jinde. Hlavní, kdo se na konzole stěhuje, jsou vývojářské společnosti, protože cítí, že více vydělají. Pirátství je totiž na konzolích mnohem menší problém než na PC. Tyto firmy tedy kalkulují s tím, že snadněji a více vydělají. Navíc jsou obecně hry pro konzole dražší.
S nefalšovaným údivem tak mnozí pak posloucháme, že PC hráči přecházejí na konzole, nebo že se špičkové PC hry nevyplatí na PC dělat, nebo že na PC hrají jen příležitostní hráči. Jako PC hráč, který má slušné zkušenosti i z hraní na konzolích, nevycházím z údivu. Asi nejvíce mě pobavil názor, že hráči, když si mají vybrat mezi konzolovou a PC verzí, tak prý sáhnou po konzolové. Neumím si přestavit, že bych sáhl po horší vizuální kvalitě, horším ovládání a vyšší pořizovací ceně daně hry na jednoúčelové zařízení. Druhým dechem však všechny firmy svorně dodávají, že PC verze her vypadají vždy a vypadat budou o něco lépe na PC než na sebelepší konzoli. High-endový počítač vždy bude nejšpičkovější herní platformou. Důvodem, proč firmy tvrdí, že hráči přecházejí na konzole, či hrají raději konzolové verze her, je, že firmy zkrátka chtějí vydělat více na konzolích. A tak nás přesvědčují, že konzole jsou fajn a všichni je chtějí. Samozřejmě to je poněkud složitější. Problémem PC jako herní platformy kromě pirátství je obecně nekvalita her ve smyslu, že skutečně povedených her je minimum. A zbytek stojí kromě hříšných peněz v podobě pořizovacích nákladů celkově za starou belu. Do toho je tu zcela nevhodně volená protipirátská strategie. A tak firmy na PC začínají prodělávat a v konzolích vidí možný lepší a snadnější zdroj příjmů. Nicméně se domnívám, že již brzy mnoho z nich zjistí, že stejný problém přehlcenosti trhu nekvalitními tituly jako je dnes na PC, tak bude i na konzolích. A pokud lidé začnou přecházet opravdu více na konzole, naroste i problém pirátství. Abychom nekřivdili všem, tak je tu i řada firem, které na počítače nikdy nezanevřou. Například IdSoft se nechal slyšet, že sice chápe postoj mnoha firem, ale sám prý hodlá PC tituly vydávat, dokud PC bude existovat.
Uvidíme, jak se bude situace dál vyvíjet, mnoha firmám se samozřejmě sázka na konzole vyplatí, nicméně mnoha těm, které v nich hledají spásu, nepomůže přechod z PC ani náhodou. Kdo prostě není schopen udělat kvalitní hru na PC neudělá ji ani na konzole a kdo je schopen udělat kvalitní titul na konzole, vydělá i na PC. Informace o masivním přechodu hráčů na konzole je jen marketingový trik na to, aby lidé utráceli peníze za něco, co nepotřebují. PC zvládne vše a mnohem více než konzole a nepotřebujete žádné další jednoúčelové zařízení. Nicméně na něčem se vydělávat musí. PC tu ale stále bude a PC hráči jsou ti nejvěrnější a nejzapálenější. Podívejme se tedy na poslední zajímavé události, které nás na PC čekají ...
Zatímco konzolisté se těší na GT5, kterého se na PC asi nedočkáme, nemusíme na PC truchlit. Nový GT5 sice přináší skvělou grafiku, obrovské množství licencovaných aut včetně Ferrari F1 a řadu okruhů. Bohužel podle prvních dojmů, jako fanda automobilových sérií musím říci, že celkově to žádný zázrak mezi současnými automobilovými hrami není. Chybí zatím model rozbitelnosti, který prý má být dodělán dodatečně, ale má být stejně jen částečný. Zpracování okolí není nic moc a je velice chudé. A ani jízdní model není nic příliš uvěřitelný, i když musím říci, že hra obsahuje celkem slušné soupeře, kteří představují trochu výzvu, i když občas je trochu příliš očividné nadržování. Každopádně GT5 bude pro konzolisty skvělá hra, i když si troufám říci, že její pozice nebude zdaleka taková, jako v minulosti.
Tím důvodem je hra Race Driver Grid. Tvůrci přispěchali s novým trailerem, který nás skutečně navnadil. Na rozdíl od GT5 bude mít tradičně perfektní uvěřitelný jízdní model a hlavně kompletní zničitelnost auta do nejmenších detailů. Grafické zpracování si rozhodně z GT5 nezadá.
Zpracování aut a tratí je perfektní a o několik tříd lepší je zpracování okolí i efektů. Navíc to vypadá na mnohem zábavnější skutečné závodění se vším všudy. Možnost porovnat pak budou mít majitelé PS3, protože nový Race driver vychází kromě PC i na PS3 a Xbox360. Pokud si tedy zoufáte, že na PC nepřijde nové GT5, myslím, že můžete v klidu přestat a těšit se na Race Driver GRID. Plné hotové verze se dočkáme 25.7. letošního roku. O prázdninách bude rozhodně pořádně dusno ...
Když jsem hledal, na čem bych si závodní hru užil, narazil jsem na novinku od firmy Motorsport Simulators. Ta už dříve představila jedno zajímavé řešení pro ty, kterým zkrátka jen kvalitní herní volant pro ten správný zážitek nestačí. Nejnovější počin se jmenuje Striker Simulator.
Je to skutečně propracovaná verze závodního kokpitu pro domácnost. Sada pneumatických tlumičů vám zajistí ten správný pocit z jízdy. V ceně jsou i obří plasmové obrazovky, ozvučení a samozřejmě vlastní automobilový simulátor. Bohužel jsem se nedozvěděl, zda tohle zařízení lze použít i k jiným hrám. Pokud si chcete opravdu užít, tak si připravte něco kolem 200 000 korun, co tahle príma věcička stojí a vaše závodní kariéra může naplno začít.
- Two Worlds: Temptation-zajímavé RPG letos na podzim
Pokud vám název Two World něco říká, máte pravdu. Bude tomu přesně rok, kdy se zčista jasna objevilo RPG s názvem Two World. Vcelku slušné zpracování a slušná hratelnost spolu se slušným příběhem dokázali tuhle hru dostat do povědomí mnoha hráčů. A již se můžete těšit na pokračování.
Na první díl totiž více než volně naváže druhý díl s podtitulem Two Worlds: Temptation. Hra je vyvíjena pro PC a Xbox360. Těšit se můžeme na mnohé, jako je nový grafický kabátek, vylepšení po všech stránkách RPG prvků atd. hra by měla vyjít tento podzim a pokud nám vývojáři nemažou med kolem pusy, můžeme se myslím těšit na celkem příjemné RPG.
- Mass Effect PC verze - na PC dosáhne dokonalosti
Sice trochu později, ale o to lépe zpracované. Jak už víte od minula na PC se dočkáme geniálního RPG od neméně geniálních Bioware, kteří stojí za více než geniálním RPG Star Wars: Knight of the old Republic. Jejich nejnovější počin Mass Effect, který slaví úspěchy na konzoli Xbox360 má na platformě PC zadělán na ještě větší úspěch.
PC verze téhle očekávané hry totiž bude výrazně upravena proti konzoli. Zkrátka současné PC je graficky poněkud schopnější než současné konzole a tak si mohou vývojáři dovolit lepší kvalitu. První zveřejněné obrázky z PC verze vypadají opravdu skvěle. Na množství obrázků se můžete podívat zde.
Pokud tedy máte pořádný počítač, což při cenách dnešních špičkových grafik není zase takový finanční problém, tak si myslím přijdete na své. Spolu se špičkovým zpracováním přijde skvělá akce, RPG prvky a neméně zajímavý příběh. Zkrátka doufám, že si na Mass Effect připravujete kasičky ...
- Legend: Hand of God - povedený klon Diabla II
V poslední době se mi zdá, že hlavně v Německu mají tamní vývojáři skutečně něco do sebe. Po povedeném Sacred 2, které de facto čerpá skoro vše ze stále nepřekonaného RPG Diablo II, přichází z Německa další klon této legendární hry.
Posledním počinem, který de facto kopíruje skvělé a geniálně jednoduché herní principy nesmrtelného Diabla II, je hra s názvem Legend: Hand of God. Nečekejte žádné větší inovace. Pokud máte rádi staré Diablo, jsem si jistý, že budete mít rádi i tuhle hru. Jen prostě nečekejte nic více. Trochu překážkou je pak zatím jen německá lokalizace. Anglická je prý v přípravě a lokalizována má být do češtiny. Cena v předprodeji je nyní 800-900 korun s daní.
Zatím poslední hra, která vyloženě stavěla na původním letitém herním enginu Doom3, Prey, je už nějakou dobu mezi námi. Vcelku zajímá akce se skvělým a nápaditým provedením, měla hodně co do sebe. Není tedy divné, že se mnozí ptáme po pokračování.
(původní Prey pro připomenutí :) )
Informací bohužel příliš není. Hlavním hrdinou by měl být opět Indián Tommy, stejně jako v prvním dílu. Děj hry by se pak neměl odehrávat na zemi. Bohužel nic dalšího zveřejněno nebylo. Můžeme se tedy jen dohadovat. Asi největší otázky panují kolem použitého herního enginu. Stařičký Doom3 už asi nehrozí, nedivil bych se setrvání na OpenGL a využití celkem slušně vypadajícího herního enginu nejnovějšího Enemy Territory. Uvidíme, co se dozvíme dále, ale celkem vzato pochybuji, že se pokračování téhle hry dočkáme už v letošním roce.
Sims 3
Nemůžu se nezmínit o zejména dívkami oblíbenou hru, Sims. Již se na nás řítí třetí díl. Ten by měl nabídnout vše, co obrovský počet datadisků k druhému dílu najednou a to vše ve zcela novém grafickém kabátku, se kterým budete svým Simsíkům blíže, než kdy jindy.
Za vším samozřejmě stojí EA a jejich cílem je opravdová simulace života. Jenom aby hráči a zejména hráčky nezapomněli při té simulaci žít svůj vlastní život. Osobně Sims 3 neřadím mezi své nejočekávanější hry letošního roku a dokonce snad ani nehrozí, že bych si tuhle hru chtěl vůbec zahrát, ale proti gustu. Já raději zůstanu u svého volantu a vůně spáleného benzínu nebo u pořádné bouchačky, se kterou čas od času vyčistím tu naši planetu od nějaké té mimozemské havěti, co si myslí, že když má energetické štíty, lasery a další ultramegaudělátka, že je snad neprůstřelná starou dobrou 45cítkou.
- Zajímavosti uplynulého týdne
Na závěr toho dnešního povídaní, jsem vybral v uplynulém týdnu jedu zajímavost. Že má něco do sebe, když občas říkám, vykašlete se na angličtinu a začněte se učit čínsky, dokazují i poslední události. Tak se nám dámy a pánové stalo, že Čína má největší internetovou populaci na světě. USA už se krčí na druhém místě a celkem vzato pochybuji, že se na tom něco změní. Tedy za předpokladu, že Čínská vláda nevypne svým soudruhům a soudružkám připojení z důvodu obavy k přílišnému načichnutí pojmům, jako svoboda slova a demokracie. Kromě toho, že má Čína největší internetovou populaci, má i největší on line populaci, co se týká hraní MMORPG her. Ačkoliv osobně patřím k velkým hráčům, tak MMORPG jsou hry, kterým se vyhýbám, jako čert kříži. Legrace sice musí být, ale odsud potud. Nechci trávit svůj život hraním si na něco, co nejsem. Nicméně v Číně si s tím očividně mnoho lidí hlavu neláme. V roce 2007 překročil obrat z on-line her neuvěřitelné 1,66 miliard dolarů. No já se k tomuhle šílenství připojovat nehodlám, na to se mám moc rád :). Každopádně je tu slušná šance, že tohle online běsnění trochu zpomalí čínskou expanzi a tak na to naučení se čínsky budu mít více času :).
A to by bylo optimisticky všechno, co se tento týden událo a stálo za zmínku. Samozřejmě se příští týden na nějaké to herní dění podíváme znovu.
PS: čas od času se mi někdo přihlásí, že by měl zájem pomoci s tvorbou DDWorldu, ale neví jak začít. Doporučím začít, jako jsem začal já, zkrátka nebát se, pořád o tom jen nemluvit a vymlouvat se na nedostatek času a začít skutečně konat. Můžete třeba začít vlastními zajímavými postřehy z IT světa, které by mohli zajímat ostatní nebo když už jsme u těch her, tak třeba zajímavou vlastní recenzí nějaké té hry. Uveřejnit se dá ledacos, takže se nestyďte. Co se týká slohu a češtiny, tak vidíte, že ani v mém případě to není na první cenu ani v okresní literární soutěži a přece se to dá. Jde nám zkrátka více o obsah než o samotnou formu. Takže s chutí do toho a kontaktujte mě, místo se najde pro každého :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|