Strana 3 z 4
Je evidentní, že obě platformy jsou vytvořeny a navrženy do podoby funkcemi omezeného HTPC do obýváku, cenově skrytě velmi nevýhodného pro zákazníka, ale velmi výhodného pro výrobce, který uživatelům striktně diktuje, co na jeho zařízení mohou dělat. Samozřejmě je to uděláno tak, aby tyto skutečnosti na první pohled většina současných spotřebitelů a zákazníků snadno neodhalila. Takže náklady jsou chytře rozloženy a skryty do všeho - vysoká je cena příslušenství, velmi vysoká je cena her a vysoká je cena nutných služeb k provozu toho zařízení, aby vůbec mělo smysl. Ve výsledku tak z kapes zákazníků vytahají SONY i Microsoft více peněz, něž kolik by zákazník dal za podstatně univerzálnější, výkonnější běžné PC a hraní v podstatě lepších detailech, a bez omezování funkcí a služeb, které to PC a jeho HW i SW může reálně poskytnout. Za blbost i lenost se zkrátka platí a to hodně.
Je evidentní, že obě platformy si jsou v mnoha ohledech více než podobné. Přesto se i v mnoha drobnostech liší a v současné době se jedna zdá být o něco více atraktivní, než druhá. Zvlášť, když jedna z firem zatím po stránce marketingu a PR si dělá snad každým prohlášením ještě hůř. Schválně jestli uhodnete, která to je.
- Xbox One proti PlayStation 4 v kostce
Podívejme se tedy ve stručnosti, co obě "PC konzole" nabízejí a srovnejme si je. V první řadě je na místě říci, že pojmem herní konzole označuje volně svůj produkt pouze jeden z výrobců - SONY. Konkurenční Microsoft označuje Xbox One jako zábavní systém. Obě konzole nemají s předchůdci v podstatě nic společného, obě jsou postaveny jako funkcemi i výkonem omezené HTPC na běžné x86/DX11 PC platformě a obě nabízejí ve výsledku totéž jen s trochu jiným přístupem.
Obě konzole sází na stejnou architekturu HW. Klasický x86 a současně 64 bitový procesor od AMD, konkrétně modulární 28nm architektury JAGUAR. Obě ale používají upravenou verzi. Na desktopu existuje zatím jen verze s jedinými modulem (4jádro), ale pro konzole je zdvojena, takže jsou to dva tyto čipy vedle sebe = osmijádro.
Nicméně jedná se o "APU" řešení, tedy řešení, kdy je procesorová část a grafická část vedle sebe minimálně v jednom pouzdře čipu, ne li rovnou na jednom čipu. Grafickou částí je samozřejmě také od AMD. Konkrétně GCN architektura Radeon HD 7000 s 256-bit přístupem do paměti. Až sem se obě konzole shodují. Rozcházejí se už ale v řešení paměťového systému a v grafickém výkonu systému.
PS4 má unikátní řešení v podobě velké 8GB GDDR5 paměti. Tedy původem grafická paměť pro GPU ale i CPU. Jak se AMD/SONY vypořádalo s vysokými latencemi GDDR5 proti DDR3 u CPU, je otázka, ale ohromná propustnost by to měla vše kompenzovat dostatečně. Xbox One spoléhá na sdílenou 8GB paměť klasicky DDR3 formátu. K tomu má ale ještě velmi rychlou malou vyrovnávací 32MB paměť hlavně pro grafiku. GPU část má ale u PS4 celých 1152 výpočetních jednotek zatímco XBOX jich má jen 768. Stejná architektura stejná výroba, ale ve výsledku poměrně velký rozdíl výkonu. V kombinaci s GDDR5 u SONY je zcela evidentní, že PS4 bude jako celek v souboji těchto dvou výkonem nehýřících platforem výkonnější. Microsoft se na tento evidentní problém snažil reagovat tím, že přišel s informací o vzdáleně poskytovaném výkonu ze serverů, který bude prý dělat některé detaily ve hrách. Teorie je to pěkná, fungovat by to mohlo, ale v současném stavu věcí to fungovat nebude a žádný znatelný přínos to mít prostě nemůže. Rozhodující je výkon vlastního HW konzole a u toho to zůstane. Zde tedy první bod pro SONY PS4, i když srovnání může být obtížné, protože grafika Xboxu bude využíat DirectX, zatímco u SONY bude hlavním API asi OpenGL možná nějaká verze licencovaného, či emulovaného DX11.
Velice podobné je to i výbavou. Obě konzole mají 2,5" HDD s 500GB, ale u SONY je možné jej vyměnit za větší, i když bez záruky od výrobce, Xbox One tuto možnost podle MS nemá, či možná jen přes servis a to kdoví, za jakých podmínek a cen. Obě konzole mají mechaniku, konkrétně BR-DVD čtečku, což je tak trochu překvapení u Microsoftu protože Blu Ray je výspou SONY, ale nebylo asi zbytí, i když je možné, že šlo o nějaký výměnný obchod a SONY dostalo od MS nějakou možnost používat Windows OS ve své úpravě pro svou x86/dx11 konzoli. Hry se jinak budou muset instalovat u obou konzolí na disk, jako u PC. Ale u "konzole" PS4 budete muset mít hru i v mechanice, a to i když ji máte nainstalovanou na disku - Microsoft Xbox One bude mnohem více spoléhat na digitální distribuci a tedy hry bez DVD/BR.
Obě konzole mají WiFi, LAN, ale jen PS4 má ještě BlueTooth. Obě mají USB 3.0, HDMI se 4K podporou ale PS4 zase už nemá analogové vstupy/výstupy, což může být problém pro některé uživatele a starší příslušenství i kabely, které k PS4 už nepřipojíte. Podpora externích disků je u PS4 zatím otázka - bude asi dost omezená, pokud vůbec, u Xboxu One je už potvrzena. CLOUD systémy jsou u obou platforem. Ohledně výbavy tedy těžko určit vítěze. PS4 rozhodně není zdaleka bez omezení, jak si někteří naivně myslí. Celkově tedy přidělujeme po bodu oběma novinkám.
Rozpačitě se někteří staví k tomu, že Xbox One bude vyžadovat připojení k Internetu (nejméně každých 24 hodin), jinak si nezahrajete. PS4 nikoliv. U Obou platforem ale budete platit měsíční poplatky za něco, za co se na PC neplatí. Třeba za hraní multiplayeru. Není to sice zdánlivě hodně, ale v průběhu 3 let už to dá pěknou sumičku i s nejvýhodnějšími ročními "tarify". Legrace je, že ty systémy k tomu potřebné stále nejsou dostupné všude, takže někteří si na PS4 prostě ten multiplayer nezahrají. Smůlu tak mají například naši východní sousedé na Slovensku. Problém bude s bazarovými hrami u Xboxu, u PS4 by to mělo záležet na vydavateli dané hry, SONY to samo o sobě omezovat nechce žádným způsobem, ale většina her stejně omezena pro předprodej bude právě jejím vydavatelem.
Podobné je to i s regionálním zámkem, kdy hra koupená v USA vám na konzoli v EU prostě nepojede. Toto omezení bude mít Xbox One. U PS4 to opět bude záležet na vydavateli konkrétní hry, SONY to omezovat samo o sobě nechce. Zpětná kompatibilita s hrami pro Xbox 360 a PS3 je samozřejmě u obou zařízení, z důvodů zcela odlišné platformy, prozatím vyloučena. Obě platformy ale nabídnou STREAMovací služby, kde zatím ta GAKAI od SONY vypadá jednoznačně lépe. Obě konzole mají možnost pohybových ovladačů, Xbox nabídne i hlasové ovládání - ale pro mnoho zákazníků bude obtížně použitelné, a co se týk pohybových ovladačů, také nejsou pro každého. V kategorii vlastností a funkcí tedy mírně vítězí SONY PS4, i když je otázka, nakolik snahu neomezovat hráče budou respektovat vydavatelé her, kterým SONY přenechává rozhodnutí ohledně omezení bazarových her a regionálních zámků a koneckonců u nutnosti připojení k internetu. Další bod pro SONY.
Velké diskuse vzbudila oznámená cena obou řešení. MS oznámil, že Xbox One vás bude stát 499 Euro v Evropě, zatímco SONY oznámilo cenovku 399 Euro. Poměrně velký rozdíl je ale do značné míry jen optický a zdánlivý. Fakticky totiž MS nabízí v té základní ceně kromě jednoho GAMEPADU ještě i pohybový ovladač KINECT2, zatímco PS4 má za tu cenu v balení jen gamepad a sluchátka. Pohybový ovladač pro PS4 si musíte za nemalé peníze (59 euro) koupit zvlášť a v tom případě se ceny skoro srovnají - rozdíl bude už jen 40 Euro. U obou platforem budou opět stát stejné hry nezanedbatelně více než na PC a to možná ještě více než stály hry pro Xbox 360 a PS4, což vydavatelé zdůvodňují vyššími nároky na vývoj her. V překladu to znamená vyšší náklady na propagaci a reklamu, která sežere dnes podstatně více, než co stojí samotný vývoj hry. A teď už pomalu začněte počítat, zda jsou konzole skutečně tak levné proti výkonnému PC.
Nemá cenu si tedy malovat věci na růžovo. Cenově vyjdou obě novinky v podobné výbavě podobně. Nicméně díky nepochybně o něco vyššímu výkonu (díky výkonnějšímu GPU) se jeví PS4 jako o malinko výhodnější. Přesto se nelze nezmínit, že díky předraženým hrám a placeným službám za tři roky hraní v nízkých detailech zaplatíte ve výsledku za obě konzole stejně, nebo i o pár tisíc více, než kdybyste si koupili sice na počátku dražší, ale následně provozně herně levnější PC, na kterém si dnes i za 3 roky ty stejné hry zahrajete v podstatně lepších detailech bez omezení. A stejně si nějaké to PC k té konzoli koupíte, takže koupit si na hraní konzoli nedává v podstatě žádný smysl. Každopádně v souboji Xbox One a PS4 mírně i v této kategorii vítězí PS4.
Na body tedy vyhrává PS4 celkem jednoznačně 4:1. A Microsoft může začít přemýšlet, zda konkurenční SONY trochu nepodcenil. I když uznat chybu a rychle přijít s řešením je u současného MS dosti problém. Vidíme to koneckonců i na Windows 8, který je objektivně prostě hrozný a z duše ho nenávidí skoro celý PC průmysl a většina uživatelů. Ale MS se nadále bude tvářit, že je vše OK. Asi si nelze představit škodlivější věc, ale pro těžkopádný moloch typu Microsoftu je to bohužel věc typická. Ve vedení zmíněných projektů sedí, lidé, kteří nastavili směr a spojili s jeho úspěchem svou kariéru. Není tedy pro ně v podstatě možné říci, že se stala chyba a pokusit se věci včas napravit, protože by to byl jejich konec. Jak strašně to ubližuje firmě a koneckonců i uživatelům těch produktů, je však evidentní.
Pokud jde o dostupnost, tak v ČR bude zcela určitě jako první uvedena SONY PS4, která dle českého zastoupení firmy dorazí na konci letošního roku za zatím neupřesněnou českou cenu (bude se odhadem pohybovat kolem té Eurové). Na Xbox One si počkáme déle, ČR není mezi již oznámenými zeměmi, kde by se Xbox One měla letos začít prodávat. Konkrétně to upřesněno nebylo, ale odhadem někdy v Q1 příštího roku. Na zájem a v předobjednávkách vede zatím PS4 nad Xbox One a na nedostatek zájmu si rozhodně nemohou stěžovat.
Co říci závěrem?
|