Strana 1 z 4 
- TÉMA: Konzole SONY PS4 vs XBOX ONE vs PC
- podrobné srovnání a vše, co jste chtěli vědět!
Nové generace Xboxu a PlayStation se nám představily, podívejme se v souhrnu, co nabízejí.
Konec spekulací, konec čekání. Vytáhli jsme si všechny specifikace a funkce, které obě novinky nabízejí a můžeme se na ně podrobně konečně podívat a srovnat si vše. Nová generace herních konzolí je konečně tedy zde a pro mnohé zůstává velkým překvapením. Překvapením v tom směru, že klasická platforma konzolí, co by uměle vytvořených unikátních platforem výrazně hardwarově i softwarově odlišných od klasických PC, v podstatě končí.

Obě nové "konzole" jsou totiž zcela jednoznačně x86-DX11 PC. Samozřejmě PC na míru, upravené a hlavně značně uživatelsky omezené, aby dovolovalo jen to, co chce jeho výrobce. Nicméně základem je zcela běžný "lowcost" x86-64 procesor AMD, který brzy najdeme v základních 4 jádrových verzích v mnoha počítačích typu tablet, netbook, či miniPC. Hned vedle čipu je ještě druhý čip s grafickou kartou, kterou je primárně DX11.1 GCN grafika (umí samozřejmě i nejnovější OpenGL), kterou známe a máme na trhu v podobě mnoha grafických karet AMD Radeon HD 7000 série. Obě společnosti zjevně došly k tomu, že pro herní vývojáře je výrazně jednodušší (a levnější), snížit detaily grafiky hry, která stejně i pro současné konzole vznikala na PC, než ji složitě portovat na zcela jinou architekturu hardware. SONY tento záměr zcela veřejně přiznává a Microsoft by byl blázen, kdyby se nesnažil pod tlakem ARM platformy upevnit svou Windows PC platformu a její pozici největší herní platformy světa.

Ačkoliv si stále někteří nepochopitelně myslí, že nové konzolové verze nových her nebudou využívat klasicky x86 architektury a DX11.1 API (HW určitě podporuje i OpenGL a OpenCL), je to samozřejmě dosti nevýhodné pokud by využívaly něco výrazně jiného. Hardware PS4 i Xbox One je zcela v základu navržen na využívání, a co nejlepší výkon, právě pod x86-64 architekturou a DX11.1 API. Stejně tak všechny moderní engine her obě tyto věci v základu využívají a pro tyto technologie jsou optimalizovány a přímo na nich postaveny. Obě konzole více než pravděpodobně pohání nějaká upravená verze operačního systému Windows nebo něco tomu podobného (u SONY to vypadá na něco jako Linux). U Xboxu je to potvrzená a logická věc, u PS4 je to více než pravděpodobné (údajně má jít o nějaký BSD systém), protože nic moc jiného by vlastně nedávalo smysl a vývojářům her by jen komplikovalo život a nevyužívalo by to to, co umí zvolená x86 a DX11/OpenGL platforma nové PS4 nejlépe. OS obou "konzolí" je přirozeně upravený tak, aby využíval na míru postavenou Embedded platformu, kterou pro SONY a Microsoft AMD speciálně vyrobilo, dle jejich požadavků. A tím se dostáváme ke shrnutí toho, co vlastně obě nové "PC konzole" nabízí.
- PlayStation 4 vs XBOX One (vs herní PC)
Udělali jsme do tabulky takové kompletní shrnutí parametrů, vlastností schopností a hlavně ceny "PC herních platforem", které tedy brzy budeme mít k dispozici, protože už známe v podstatě vše, co je třeba znát. A takhle to vypadá:

V soubojích platforem jasně vyhrává PC (stejné čipové architektury, ale výkonově několikanásobně silnější), které má sice vyšší pořizovací náklad, ale v průběhu 3 let, díky levnějším hrám, levnějšímu "hernímu provozu", nesvázanosti a univerzálnímu použití, vyjde ve výsledku nejlevněji a hlavně s nejlepším herním zážitkem. Podívejme se na několik aspektů, které s tím souvisí.
Jaké budou nové PS4 a Xbox One ve srovnání s PC i předchůdci?
|