Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
BG3 překvapí také tím, že s ohledem na velikost a možnosti hry má velmi málo technických problémů a bugů. Speciálně první ACT, který sloužil jako veřejné testování, je fakticky bezchybný a technicky vyladěný prakticky k dokonalosti. Takže většina hráčů bude mít vynikající první dojem, naprostý kontrast ve srovnání s drtivou většinou nově vycházejících her.
Nicméně druhý ACT je na tom trochu hůře, protože je také větší, pořád ale s ohledem na obvyklý stav většiny nových her prakticky perfektní. Až ve třetím aktu se pár problémů objeví, ale třetí akt je většní než první dva acty dohromady a prakticky velké husté město s velkým rozsahem a mnoha věcmi, ale i tak je tu problémů mnohem méně, než by člověk dnes čekal. Nicméně třetí ACT také ukáže, že hra není po obsahové stránce přeci jen úplně hotová. Ale až v samém závěru.
BG3 používá Divinity Engine 4.0, tedy herní základ specializovaný na tento typ her. Základem je bohužel zastaralé DirectX 11, ale je tu také i VULKAN 1.1. A je mezi nimi docela dost velký rozdíl v chování. DX11 je sice stabilnější na NVIDIA kartách, tedy hra s ním vůbec nepadá (s VULKAN to na NV docela padá), ale zato má u NV horší výkon. U AMD není problém se stabilitou ani u DX11 ani u Vulkan, a vliv na výkon je menší. Pořád má ale hra na AMD i NV horší výkon u DX11 než u VULKAN a to speciálně stabilita FPS, tedy minimální snímky:
Hra se prostě s DX11 více seká než s VULKAN. Zjevně tedy budou třeba další vylepšení. Nicméně grafická stránka hry je celkově úžasná. Tohle je jedna z nejlépe vypadajících her vůbec. Extrémně detailní modely všeho, vynikající zpracování postav, pohybů, efektů atd. K tomu úžasná hudba a celková atmosféra a naprosto AAA provedení filmových scén, nadabování rozhovorů apod. Vaše samotná postava sice přímo nemluví, ale celou hrou provází průvodce/průvodkyně a všechny ostatní hlavní i vedlejší postavy jsou detailně nadabované, což s ohledem na různé možnosti a rozsah všeho muselo zabrat ohromné množství času.
Pokud jde o nároky na PC, hra kromě Windows běží také na Linux a Mac OS (s x86 procesorem a AMD grafikou). Doporučené požadavky nejsou moc vysoké, kdy prostě s ohledem na styl hry nepotřebujete vlastně 60FPS, stačí 30FPS. A jak tedy šlape?
- Test výkonu grafických karet
Jako obvykle jsme tedy prohnali hru naší testovací sestavou, kdy u této je to o to jednodušší, že je bez DRM a nevyžaduje ani být online. Ani si neumíte představit, o kolik jednodušší je benchmarkovat tuhle hru, než ty obvyklá DRM online svinstva. Každopádně jak to tedy šlape?
Hodně záleží na procesoru, v našem případě máme přetaktovaný (PBO) RYZEN 9 7950X a tak jsou FPS poměrně vysoko:
Na 60FPS vám tak i v plných detailech této velmi pěkné hry stačí poměrně slabá karta, alespoň tedy v 1080p.
Samozřejmě ve vyšším rozlišení je to náročnější, ale pořád se to dá.
Až ve 4K si musíte na 60FPS připravit výkonnou kartu, speciálně v ACT 3. Hra samozřejmě má DLSS/FSR a další možnosti podobného typu k navýšení FPS snížením rozlišení a FSR 2 dostane v září, takže možnosti jsou. Ale výkon karet samozřejmě zůstává stejný.
Nicméně hra je dost náročná na procesor a některé jsou výrazně lepší, než jiné …
- Výkon procesorů aneb AMD X3D opět králem
Naše testy grafik byly udělané na RYZEN 9 7950X s PBO, ale pokud bychom použili 7950X3D byly by ty FPS ještě výrazně výše u některých karet. Hra totiž používá jen 12vláken maximálně, ale primárně zatěžuje jen 8jader/8vláken. Takže čím výkonnější těch 8jader bude, tím lepší. No a AMD a jeho RYZEN X3D varianty naprosto drtí všechno kolem:
Ten rozdíl je opravdu velký s výkonnou kartou. Takže speciálně RYZEN 7 7800X3D je hráčský sen. Zahrajete si samozřejmě i se slabšími CPU, ale toho trhání obrazu bude prostě více, speciálně v DX11.
Takže k závěrům a hodnocení …
|