Strana 3 z 3
BG3 je skutečně úkaz, ovšem je to také smutná připomínka toho, jak by měly PC hry vypadat a v jakém stavu vycházet ale neděje se tak. Velcí vydavatelé jsou hamižní, kdy herní vývoj nikdy neměl být otázkou akcionářů a akciových firem. Mají mnohem větší zájem o své investory a zisky, než o hry samotné. Drtivá většina současných her je tak primárně navrhována tak, aby plýtvala naším časem a životem, nutila nás do nákupu „mikrotransakcí“ a to i když samotná hra v základu stojí velké peníze, ale prostě ji za to dnes nedostanete často celou. Navíc většina her má jen 3-4 roky vývoje a je to bolestně znát, že potenciál je naprosto nevyužit. Vychází také v příšerném technickém stavu atd.
Velcí vydavatelé a řada jejich tvůrců nás tak přesvědčují, že to jinak nejde. A pak přijdou Larian a vydají BG3, které ukazuje, že to jde. A jde opravdu dobře vydělat na kvalitní hře, která nemá mikrotransakce, nemá DRM a není stále online s tím, že pokud by provozovatel vypnul servery, hra skončí. BG3 tady bude „navždy“ a stačí jednou zaplatit a máte celou hru! Prostě noční můra pro většinu současných vydavatelů a tvůrců toho, co nám předkládají jako hry, ideálně (pro ně) jako služby.
Fakt, že mikrotransakce ještě nejsou trestné, a nutnost být stále online zakázaná a přítomnost DRM také, považuji za obrovské selhání politiků a zákonodárců. BG3 naprosto jasně ukazuje, že kvalitní produkt se prodává sám a velmi dobře. A že hráči velmi rádi zaplatí za hru, dokonce by si i připlatili za víc, kdy původně tvůrci neměli v plánu žádné příběhové DLC/datadisk, ale nyní to vypadá, že časem bude. Ostatně pokud jste dohráli hru tak víte, že je třeba.
Přes zasloužený úspěch a ovace, které BG3 nyní sklízí, musím objektivně konstatovat, že hra není dokonalá. A vlastně ani hotová. Je obrovská, věci, na které tvůrci mysleli a jež umožňují, jsou nevídané, kdy rozvětvené herní možnosti řešení úkolů, příběhů, soubojů i rozhovorů nemají konkurenci. Jenže samotný závěr hry prakticky chybí. Pro řadu celou hru pečlivě propracovaných příběhů a vztahů s postavami, najednou není ve hře žádný závěr. Žádné scény, žádné rozloučení, nic. BG3 prostě naprosto chybí tzv. EPILOG. A je to velmi okaté. Tak zásadně, že tvůrci dokonce už vydali některá malá doplnění příběhu některých postav, a budou v tom zjevně pokračovat. Takže ani po 6ti letech vývoj není hra úplně hotová. Ovšem i to, co nabízí teď, dalece přesahuje obsah většiny her i většiny rádoby velkých RPG. A ano, BG3 definuje funkčně, jak by měly dále RPG hry vypadat a fungovat. Je naprosto nepřijatelné, aby prostě volby neměly zásadní příběhový i herní dopad v dalších hrách, pokud tvůrci budou takové volby slibovat. BG3 ukazuje že to prostě jde, ale samo v tom stále není zdaleka dokonalé.
Ovšem není sporu, že co by RPG PC hra je to nejlepší, co kdy v tomto žánru na poli her vyšlo. Příběhově, audiovizuálem a zejména hratelností i přístupem tvůrců jde o absolutní herní špičku. Baldur´s Gate 3 je v mnoha směrech objektivně nejlepší PC hra všech dob. Kdy je lepší než legendární první Dragon Age, se kterým má jinak mnoho společného, ale je i lepší než Witcher 3, jež byl s ohledem na hlavní postavu pochopitelně značně omezeným „RPG“. Všechny tři tyhle hry mají přitom jedno společné … vznikaly s cílem být co nejlepší hrou, uměleckým dílem i za cenu dlouhého vývoje a vznikaly ve studiích, které měli volnou ruku to udělat bez zásahů akcionářů a jim podřízených velkých vydavatelů apod.
A budu považovat za urážku a naprostou nespravedlnost, pokud by hrou roku 2023 bylo vyhlášeno něco jiného než BG3, protože dokonce ani Zelda ani Starfield nesahají jako celky BG3 ani po pás v mnoha směrech. Hratelnost, propracovanost, vliv herních rozhodnutí a zásadní odlišnosti při dalším průchodu hrou s jinou postavou s jinými vlastnostmi a rozhodnutími, a navrch všeho úžasný audiovizuál, prostě jako celek se není o čem se bavit. BG3 je nejlepší hra roku 2023 a dost možná nejlepší PC hra a RPG všech dob.
Tím spíše, že BG3 má ještě potenciál dotáhnout věci dál, kdy nutně potřebuje DLC/datadisk, které by sloužilo jako příběhový EPILOG. A také je to rozhodně skvělý základ pro modery. Trochu práce by ještě sneslo technické vyladění, ale myslím že s tím DX11 se moc neudělá, naštěstí API VULKAN alespoň na AMD funguje skvěle a nezaznamenal jsem jediný technický problém a pád hry, což za 110h mého jednoho průchodu takto komplexní hrou, je na dnešní poměry „kvality her“, téměř zázrak. Larian překonali veškerá očekávání a vytvořili naprostou herní pecku, která všem názorně ukazuje, jak se mají kvalitní hry dělat. Tedy co má být prioritou, a že vydat hru kompletní bez mikrotransakcí, bez DRM a online řetězů, by mělo být normou, ne zvláštností a úkazem.
Ano, BG3 není perfektní a není úplně hotová, ale i v současném stavu je pořád o třídu lepší než i jinak dobré hry, které dnes vychází, a lepší, než prakticky všechno, co kdy jako PC hra vyšlo. Jednoznačně absolutní král a nová definice žánru příběhových RPG, kdy pokud další RPG nebudou alespoň tak dobré jako tohle, nemá smysl je ani vydávat. Takže doufejme, že tvůrci ještě dotáhnou BG3, protože pokud si nějaká hra zaslouží mít 10/10 a 100%, nebo alespoň 99%, tak je to BG3.
Hodnocení hry: 96%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D (16jader/32vláken)
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E
- Grafická karta: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: G.SKILL 2x 16GB OC DDR5 6000MHz EXPO
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|