Strana 2 z 3
- Technické zpracování a TEST výkonu procesorů a grafik
Battlefield 1 je nejlépe vypadající velkou akční hrou současnosti. Tečka! Samozřejmě ne vše je dokonalé, ale detailnost, kvalita modelů, textur, nasvícení, efekty prostě všechno je naprosto špičková kvalita, často o třídu dvě před jinými top AAA hrami. No a zapomínat nesmíme ani na obrovskou míru zničitelného prostředí. Ano, jsou to jen skripty ne v reálu počítaná fyzika, a ne vždy vypadají úplně reálně, ale zničit jde skoro všechno s výrazným herním i vizuálním efektem a je to skvělé. Zatímco v jiných FPS hrách se tak můžete v klidu krčit za dřevěným plotem a být nezranitelní a dřevěná bouda vás ochrání i před palbou z děl, v Battlefield 1 vás opálí i s tím barákem, ve kterém se schováváte. Call of Duty či TitanFall vedle Battlefieldu vypadají opravdu velmi hloupě a máte problém si je pak dostatečně užít. Snad jediné, co je stejně hloupé u BF1 je žádný účinek střílení a výbuchů na těla. Vojáci i vaše postava jsou prostě nezničitelné figuríny.
A to není všechno, na to, jak skvěle hra vypadá, je přímo ukázkově optimalizovaná! Na ty Ultra detaily si ji v pohodě zahrajete ve FullHD i na mainstreamových grafikách za pár tisíc, hraní ve 4K rozlišení také není žádný problém … nebudete tomu možná věřit, ale já si ji pustil hratelně při 50-60FPS, sice na nízké detaily, ale i v 11520x2160 (3x 4K monitor) s jedinou GTX 1080! Skvělá optimalizace, takhle by to mělo vypadat.
Jenže to neznamená, že hra je bez technických chyb a problémů. Není. V singlu je hromada bugů a glitchů, nízké rozlišení filmových scén je do očí bijící na 4K monitoru. Asi nejhorší je zpracování herních skriptů a totální absence jakékoli umělé inteligence u nepřátel. Skripty jsou neuvěřitelně okaté, velmi nevhodně umístěné a vyvolávají až komické události, kdy najednou jste uprostřed velkolepé bitvy sami a hra čeká až přejdete neviditelnou linii a pak na vás vysype najednou hromadu tupých nepřátel, kteří často proběhnou kolem vás, aniž by vás zaregistrovali.
K tomu je zde naprosto otřesné AI, jedno z nejhorších, které jsem kdy viděl a že jsme nedávno testovali MAFIA 3 s opravdu špatnou AI. No tady je ještě horší. Nepřátelé se kryjí za neviditelnými překážkami, vůbec vás neregistrují a mají pevně dané dráhy, po kterých prostě běží, jedno že vám v lajně běží přímo proti zbrani, hra vypustí klidně celou smečku znovu. Prostě AI v této hře chybí a notně kazí herní zážitek z celé kampaně.
Co se naopak povedlo, to je ozvučení hry, které je skvělé. Ovládání hry je také výborné, zajímavý i když trochu o zvyku je systém krytí se za překážkami. A teď tedy k tomu, jak hra běhá.
Hra běží na nejnovější verzi Frostbite 3.0, vylepšeného o další prvky z DirectX12. Podpora DX12 je ale stále jen velmi základní a obsahuje skutečně jen minimum, což se projevu v poněkud nevyváženém přínosu v kombinaci s různými procesory a různými grafikami. Nicméně DirectX12 v některých případech přínos má. Ale opět jen u grafik, které DirectX12 skutečně dokáží využívat naplno, tedy konkrétně u AMD grafik, kde je znatelně lepší průběh FPS díky snížení zátěže na procesor a ovladače, a zásadní je to v kombinaci s vícejádrovými CPU například AMD FX. V případě NVIDIA grafik je vliv DX12 v podstatě přesně opačný a NVIDIA lépe a hladčeji běží pod DX11. Takže takhle to vypadá v jednotlivých rozlišeních, měřeno na výkonném procesoru:
Otázkou je, co s výkonem udělá procesor. Když necháme Core i7-5960X, tedy 8jader/16vláken v základu na pouhých 3GHz, má i 4GHz Core i7-6700K co dělat, aby mu stačilo a dokonce pod DX12 je výkonově horší. To samé je u Core i5-6600K, které jako pouze 4jádrový procesor má znatelně méně výkonu, ale rozdíl mezi DX11 a DX12 je malý. Zcela opačná situace panuje u AMD FX-8350. Výkonný 8jádrový (4modulový) procesor, který v mnoha hrách trpí na výkon a to nikoliv proto, že by to byl slabý procesor, ale protože optimalizace ze strany vývojářů nejsou jaké by měly být. A to platí zejména u DirectX11 v kombinaci s AMD grafikami. Zde je obrovský rozdíl mezi DX11 a DX12 u RX 480, která má pod DX12 stejný výkon, jako v kombinaci s výrazně dražším Core i5 procesorem. Velice zajímavé! Majitelé FX procesorů v kombinaci s AMD grafikami by měly rozhodně DX12 používat. V případě že máte Intel procesor a AMD grafiku, je také DX12 lepší volba. V případě že máte AMD FX nebo Intel procesor a NVIDIA grafiku, je DX11 lepší volba. Každopádně i v BF1 ukazuje DX12 značné zlepšení a odstranění specifických problémů se kterými se potýkají hlavně AMD procesory a grafiky = chybějící optimalizace ze strany API DX11. U NVIDIA grafik se ale opakuje situace, že z DX12 nejen, že netěží, ale dokonce má výkon horší, zejména starší generace grafik GTX 900 má značné problémy pod DX12. Zde je tedy DX11 lepší volba i když v některých případech ani to nestačí na AMD, když běží pod DX12.
Celkově je hra optimalizována prostě skvěle a zahrajete si ji ve vysokých detailech na všem, včetně low endové RX 460 ve FullHD. K 60FPS se pak v ultra detailech dá dostat i s běžnými grafikami ve 4K rozlišení, což je prostě skvělé. Avšak pozor, singleplayer je z logických důvodů na grafický výkon méně náročný než multiplayer:
Na „stejných mapách“ budete mít na stejné rozlišení o něco méně FPS. Počítejte s úbytkem zhruba 5-10%, což je ale pořád velmi slušné a propady FPS jsou minimální. Samozřejmě u Multiplayeru je ale důležité mít „co nejvíce“ pod 60FPS by se to ideálně dostat nemělo, takže tomu budete muset asi přizpůsobit nastavení u některých slabších grafik. Ve FullHD rozlišení je to ale pořád výborné i na mainstreamu.
A vzhledem k výborné optimalizaci hry asi moc nepřekvapí, že minimální požadavky hry jsou dosti nízké:
- Procesor: AMD FX-6350 nebo Core i5-6600K
- RAM: 8GB
- Grafika: AMD Radeon HD 7850 2GB nebo GTX 660 2GB
- OS a DirectX: Windows 7-64bit a DX11.0 minimum
- Místo na disku: 50GB
Doporučená sestava pro hraní na ultra detaily ve FullHD atd. Je stále velmi rozumná:
- Procesor: AMD FX 8350 nebo Intel Core i7-4790K
- RAM: 16GB
- Grafika: AMD Radeon RX 480 4GB nebo GTX 1060 3GB (DX11.1 nebo DX12)
Battlefield 1 také vyžaduje internetové připojení, a to minimálně 512kb/s. Z hlediska stability a kvality síťového kódu musíme DICE pochválit. Rozhodně se neopakuje naprosto otřesná situace s nehratelným Battlefield 4. Tady funguje všechno skvěle! No a tím se dostáváme k závěru a podívejme se tedy na multiplayer …
|