Strana 7 z 7
- Závěr – co se v roce 2011 nepovedlo a co nás čeká v roce 2012
Nejdříve se podívejme na seznam několika her, které nás čekají příští rok, tedy alespoň těch, o kterých víme, že přijdou a byly nějakým způsobem oznámeny:
- Akční hry v roce 2012: Aliens: Colonial Marines, ARMA3, BioShock Infinite, Borderlands 2, Far Cry 3, Hitman: Absolution, Max Payne 3 a GTA5 …
- Streategie v roce 2012: StarCraft II - Heart of the Swarm , Carrier Command: Gaea Mission, Crusader Kings II, End of Nations, Port Royale 3. Dočkáme se i datadiskového rozšíření SHOGUN 2 a před pár dny bylo oznámeno i bombastické vydání remake strategické tahové legendy XCOM: Enemy Unknown …
- RPG v roce 2012: DIABLO3, Torchlight 2, RISEN 2: Dark Waters, Mass Effect 3. Neoficiálně se mluví a čeká i na nový Fallout4! Zkrátka na poli RPG to bude opravdu fantastický rok s velkými jmény!
Ale před námi je také řada her, o kterých třeba ještě nevíme, nebo třeba víme, ale nemůžeme říci, anebo nevíme, zda vyjdou v roce 2012. Jednou z takových je například STALKER 2 či nějaké nové NFS a Call of Duty. Obecně v roce 2012 očekáváme další velký posun od konzolí zpět k PC a komunitnímu hraní, ale zdaleka nejvíce budou na vzestupu mobilní platformy v čele s výkonnými SmartPhone a Tablety. Stejně tak lze očekávat další rozmach digitální distribuce. Pokud to dobře půjde, tak v roce 2012 už možná Microsoft představí nový Xbox, který ale dorazí až příští rok na trh a Nintendo uvede novou Wii U. V každém případě to současná generace konzolí má definitivně spočítané, protože technologicky nestačí a digitální době a distribuci také ne a už je to příliš znát …
- Rok 2011 – co se nepovedlo a hodnocení roku
Na samotný závěr bych rád vypíchl věci, které mě v roce 2011 zaujaly i v negativním smyslu.
- 1, absolutní nedostatek objektivity herních recenzentů a magazínů – obrovský rozdíl v hodnocení herních novinářů a skutečných hráčů!
Rok 2011 byl rozhodně tímto značně poznamenán. Objevila se celá řada titulů, které objektivně nelze nazvat jinak, než odpad a přesto sbíraly od novinářů ocenění a hodnocení ve výši 90 až 100/100! Ten nedostatek objektivity v hodnocení her je až alarmující. A není to jen problém zahraničních magazínů, ale i českých. Hodnocení a obecně recenze třeba na games.cz nebo bonusweb.cz jsou doslova utrpením, hlavně když tu hru znáte. Ale není se co divit. Reklamy je málo (nebo naopak hodně v zahraničí) a z něčeho se žít musí. Takže se nedivme, že čteme samé recenze na konzolové hry, které u nás jako platforma mají s bídou 15-20% trhu, hlavně když skoro každá hloupá recyklovaná technologicky extrémně zastaralá a hnusná hra chytá 9/10. Peníze jsou u mnoha herních magazínů až na prvním místě, takže často u výše jmenovaných platí, že co chce vydavatel a za co zaplatí, to dostane. Pořád si ještě můžeme gratulovat, v zahraničí to je ještě mnohem horší, tam snad některé ty magazíny a weby vlastní a vydávají přímo vydavatelé (i ty recenze píší) jinak to snad není možné. Kdybychom se měli řídit tím, co říkají mnozí herní novináři, tak neuvěřitelných 70% vydaných her má hodnocení 8/10, polovina potom skoro 9/10 a třetina 10/10! Jinými slovy hry jsou dokonalé a špatné téměř nevycházejí. Sami ale víme, že her, které stojí za nákup a za zahrání je jen pár! To je můj důkaz toho, že většina zahraničních a velká část českých herních novinářů hry ve skutečnosti nerecenzuje ani nehodnotí, ale o výsledku recenze je jasno v době, kdy se domlouvá inzerce na další kvartál či vydání velkých titulů.
Hry se přitom dají hodnotit zcela objektivně, podle objektivních hledisek a to všechny bez rozdílu! A vůbec se vám nemusí jako recenzentovi líbit nebo nelíbit. Prostě existují normy a srovnání zcela objektivních věcí jako technologická úroveň, úroveň grafiky, zábavnost a herní obsah, rozsah, herní doba a poměr cena-výkon - to vše se dá jednoduše porovnat a objektivně ohodnotit. Za tím si zkrátka stojím a nemám problém to na jakékoliv hře dokázat. Je neuvěřitelné, že ty velké rozdíly mezi recenzentskými hodnoceními a objektivními uživatelskými hodnoceními nechávají mnohé v klidu …
- 2, Zdržování a zastavení herního a technologického vývoje
Rok 2011 byl bezprecedentní, pokud jde o zdržování herního a technologického vývoje. Ačkoliv letos vyšlo pár dobrých her, i ty byly poznamenány tím, že se díky konzolím, jejichž technologie je stará 6-7 let, herní vývoj téměř zastavil. A nezastavil se jen technologický vývoj, kdy jsou i průměrné počítače dnes 5-10x výkonnější a lepší než konzole, ale i herní vývoj jako takový.
Herní vývojáři jsou asi neuvěřitelně líní, protože hry sice stojí čím dál více, ale nejsou zdaleka kvalitnější, spíše naopak. Jak to, že dříve dokázal malý team několika lidí udělat technologicky naprosto špičkovou hru posouvající hranice a uspět, když technologie tehdy stály balík a peněz za hry moc nebylo, zatímco dnes když jsou standardy a všechno celkově cenově mnohem lépe dostupné, nejsou schopní za 100 milionů dolarů vývojáři vyvinout skutečně technologicky i herně pokrokovou hru?! Otázka je to ale pouze řečnická, všichni víme, že za vším je nenažranost a krize nikoliv ekonomická ani hospodářská. Jakmile začalo jít u vývoje her o peníze a stal se z toho průmysl, kvalita šla do pr …. A je tam doposud, dokonce se to zhoršuje. Čest výjimkám. Není bez zajímavosti, že nejpovedenější a nejhezčí hry jsou dělány teamy, které jsou menší a o to více jsou nadšenější. Něco shnilého je v tom herním průmyslu a bohužel víme co …
Ale nekažme si náladu. Celkově vzato byl rok 2011 z pohledu her docela povedený. Pár velkých zklamání napravilo pár velkých nadšení a celkově vzato rozhodně bylo co hrát. Ono totiž úplně stačí těch 5 skutečně kvalitních her na to, aby běžný člověk měl celý rok co hrát a mohl si to finančně dovolit. Otázkou jen je, k čemu potřebujeme těch 1500 dalších …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|