Osobně si myslím, že CyberPunk 2077 je v mnoha směrech nejlepší hra roku 2020, ale současně i jednoznačně největší herní zklamání roku. Je mnoho věcí, co dělá velmi dobře, bohužel mnohem více věcí, co je špatně. A ne proto, že by to vývojáři nezvládli, ale proto, že management CD projektu rozhodl vydat tuhle hru, aniž by dal svým vývojářům čas ji dokončit. A nevěřím, že si někdo ve firmě opravdu myslí, že tahle hra hotová a byla připravena na vydání.
Pravdou je, že základy téhle jsou skvělé. Máte možnost si plně zvolit styl hraní, a co budete na své postavě zlepšovat. Cyber-implantáty a různé schopnosti z vás udělají prakticky boha. Bohužel velmi rychle zjistíte, že hra není ani trochu vybalancovaná. Mnoho věcí v systému dovedností nedává moc smysl. Některé věci jsou zbytečně omezené, jiné zase extrémně silné. Zkušenosti získáváte tradičně postupujete levely, ale schopnosti můžete vylepšovat, jen když je používáte ovšem omezeni jste celkovým levelem stromu dovednosti, což nedává moc smysl. Najednou i když stále používáte tu schopnost, nemůžete ji zlepšovat, protože musíte přidělit bod co celé skupiny? Prostě divný mix dvou odlišných způsobů zlepšování postavy. Ale to je jen začátek nedodělků.
Hra má sice některé detailní propracované části města i okolí, kdy nic podobného v jiných hrách nenajdete, ale mnoho z nich je evidentně nedokončených a naprosto nevyužitých. Ve hře také nefunguje fyzika. Destrukční systém například prakticky není, i když byl ve starších demo prezentován a slibován. A nefunguje správně hlavně zobrazování objektů. Ty neustále doskakují, postavy se zhmotňují před vašima očima, v dáli vidíte auta, která ale mizí do vzduchoprázdna, když přijdete blíže atd. Tyhle věci mají přímý vliv na herní prvky hry samotné. Absence funkční umělé inteligence znamená, že ve hře není žádný funkční systém NPC, ani něco tak základního pro hru typu „GTA“, jako systém policistů, trestů, přestupků apod. Ti se při jakémkoliv porušení okamžitě zhmotňují vedle vás a když je vyřídíte, tak za pár sekund vše utichne, jako když se nic nestalo. Policisté ani nejezdí po městě apod.
Nefunkční AI má vliv i na vyvážení hry, kterým se tvůrci vůbec neobtěžovali, protože není, jak to vyvážit. Hra má ve skutečnosti jedinou obtížnost na všechna nastavení, a to extrémně snadnou. CyberPunk 2077 i na nejtěžší obtížnost je tak těžký, jako všechny běžné hry na ultra lehké nastavení. Jste extrémně silní od začátku a zhruba od 15 levelu jste bez přehánění OP. Všechno střílíte na jednu ránu do hlavy a hra se stává extrémně snadnou. Zábavu si zde musíte vyloženě vymýšlet, jakkoliv jsou přitom zbraně a protivníci dobře v základu navrženi a zpracování, není nic vyváženo a chybí základní elementy jako je fyzika, zničitelnost prostředí, a především skutečná funkční AI.
Díky absenci AI a fyziky, chybí také využití těch úžasných a parádních aut a strojů. CyberPunk má přitom jedny z nejlepších nejdetailněji zevnitř i zvenčí propracované modely aut, které kdy jaká hra měla. I spousta závodních her může jen závidět. Jenže absence fyziky je dělá naprosto nepoužitelné offroad a kdykoliv se vaše auto dotkne něčeho, nebo se zvednou kola z vozovky. Absence AI zase znamená, že když máte závod proti AI protivníkům, tak se za vámi neustále viditelně teleportují. Z toho důvodu hra obsahuje jen jednu vedlejší misi, kde jsou auta skutečně nějak využita ala závody. A i tak to nefunguje a plně odhaluje nedostatky a nedodělky herního engine samotného.
Ve hře je obrovské množství zbraní, kdy looter-shooter styl je evidentní, bohužel ergonomie MENU apod. je hodně nedořešená. Máte jen velmi malé možnosti, jak modifikovat zbraň. Nemůžete ani změnit barvu atd. i když ve hře různé barevné kombinace jsou. To ostatně platí i pro auta, modifikovat je nelze. Tohle všechno a mnoho více nám ale tvůrci přímo slibovali, že ve hře bude. Ostatně ty základy tam pro to jsou. Ale v současnosti to není doděláno. A to, co tam je, tedy základní modifikace zbraní, oblečení a vůbec crafting apod. tak funguje jen sporadicky jen na oko, spousta věcí jen vypadá že funguje, ale nedělá ve skutečnosti nic atd.
Ve hře je několik různých úrovní předmětů a výbavy, ale některé vůbec nejsou přítomny v některých vyšších verzích, což vám ale hra sama neřekne. Takže hledáte jak blbci něco, co tam prostě z nějakého důvodu teď není. Ono to totiž nedává smysl, když od všeho je dejme tomu modrá úroveň, proč od všeho není také ta legendární. Prostě některé předměty a části hry evidentně nejsou hotové.
Hra má skvělý dabing, skvělé příběhy, skvělou hudbu, skvělé animace (pomineme-li bugy a problémy s kolizí objektů) a skvělé postavy. Ale ani hlavní příběh není úplně dokončený, chybí tam viditelně celé části. Vedlejší mise také nedávají některé moc smysl, interakce s frakcemi a ovlivňování světa prakticky zcela chybí. I když hra má reputační systém apod. Ale není to dodělané a využité. Jsou tam přímo mise, ve kterých se objevují tajemní neviditelní (kamuflovaní) nepřátelé, zajímavé postavy a vzkazy, ale hra se tváří, že to tam není, neumožňuje vám tyhle části misí skutečně funkčně prozkoumat, protože tahle část příběhu prostě není hotová. Evidentní obsahové díry v celém tom jinak zajímavém příběhu, zejména vedlejších větvích, jsou velmi zřetelné.
Tvůrci CyberPunk nám přímo slibovali velký otevřený a hlavně funkční svět. Ale prakticky nic z toho tu není. Tahle hra je ve stavu maximálně BETA verze. Mě na tom nejvíce mrzí, že CD Projekt roky kritizoval ostatní vydavatele, že vydávají nehotové hry apod. A teď udělá přesně to, co roky kritizoval u jiných. A proč? Protože současný CD Projekt není ta stejná parta nadšenců, jako před lety. Dnes je korporací s investory, podílníky a akciemi. Je až směšné, že Cyberpunk 2077 je hra, která přímo kritizuje zlo korporací, přitom CD Projekt se v průběhu jejího vývoje stal sám korporací se vším negativním, co k tomu patří. Nebyl žádný důvod, tu hru vydávat v tomhle stavu, kromě toho potěšit akcionáře a vydělat rychle peníze. Zlá korporace v téhle hře se jmenuje ARASAKA, podle mě by spíše bylo na místě ji přejmenovat na CD Projekt. Te se stal tím, co roky kritizoval, a ještě na to téma udělal hru …
Závěr
Touha po penězích a uspokojení akcionářů, to jediné je důvodem, proč CD Projekt tuhle nehotovou hru takhle vydal. Bez ohledu na fakt, že finančně nemohla neuspět. Zaplatila se už jen z před-objednávek. Smutným faktem je, že „potrestaní“ za současný stav budou hlavně někteří vývojáři, kterým na výsledku záleželo a neměli čas to dokončit. Potrestaní budou hráči, kteří dostali nehotový produkt. Představitelé firmy a akcionáři se topí v penězích, ani stažení hry z platformy SONY ani vrácení peněz je finančně nijak nepoškodí, ve smyslu že by na hře tratili. Vydávat nehotové hry a rozbité produkty se dnes speciálně v herním průmyslu vyplácí a CD Projekt se k tomuto trendu jasně přidal …
Bude mít hodně práce, pokud si chce alespoň trochu napravit reputaci, kterou takhle hloupě zahodil. Splnit co sliboval, že hra mít bude. Opravit a hlavně dodělat vše, co nefunguje nebo úplně chybí, bude trvat ještě hodně hodně dlouho. I stávající verze hry je nepochybně zábavná a paradoxně je lepší než 9 z 10 her, které jako hotové tituly dnes vychází. Takový nepopiratelný kvalitativní tvůrčí talent CD Projekt má. Bohužel, zakladatelé firmy si čuchli k velkým penězům, korporátnímu fungování a lísání se k investorům. Najednou je kvalita hry, kterou vydávají, přestala zajímat a korporátně speciálně režírovaná a stříhaná zjevně neupřímná omluvná videa, jsou toho dokladem. Ano, slibují nápravu. Ale sliby nic nestojí.
Pokud by CD Projekt chtěl skutečně napravit situaci, následoval by příkladu SONY, která hru ze své PlayStation platformy odstranila. Tedy hru by stáhl z prodeje ze všech platforem, jakkoliv obtížné to je. Nebo minimálně by přestal tvrdit, že tohle je hra ve verzi 1.něco a nazval to tím, čím to je skutečně. Maximálně beta verze 0.7, či hra v předběžném přístupu apod. Zda ji doporučuji? Určitě, protože i za ty peníze a více jak 100 hodin hraní, jsem se skvěle bavil. Jakkoliv vás prostě současný stav hry fackuje a zklamává neustále na každém kroku v ní. Ovšem doporučuji tuhle hru v tuto chvíli jen na 1 zahrání a průchod, a pak ji na dlouho odložit. Tak do roku 2022. To je podle mě realistický termín, kdy po plném vývoji může být hra skutečně hotová. Je na ní vidět um a zájem řadových vývojářů, je na ní vidět ten potenciál a zdravé základy.
Skvělou práci dělá vydavatel v ČR, který takhle rozsáhlou hru opatřil i kompletními českými titulky, což se dnes už moc nedělá. Prostě na téhle hře pracuje velké množství šikovných lidí a výsledek bude stát za to. Až bude hotový! V současné chvíli dávám hře hodnocení 70%, které přesně odpovídá tomu, na kolik % je nyní hra maximálně hotová. A moc se těším, až si někdy v druhé polovině roku 2022 zahraji Cyberpunk 2077 v té podobě, v jaké měl skutečně vyjít. Tedy doufám, že korporace jménem CD Projekt nás znovu nezklame …
Hodnocení (prozatimní) Cyberpunk 2077: 70%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
Hra odehrána na sestavě:
Procesor: AMD RYZEN 9 5950X
Základní deska: ASUS ROG CrossHair X570 HERO Wi-Fi
Jako mě přijde uplně nejzásadněšní problém to, že když vyšel Witcher, tak to byla bomba od začátku, všichni to milovali a bude to už legenda na vždycky. ... Cyberpunk, ... jo není rozdhodně špatnej, ale ................................ furt jsem to nedohrál, ... což vypovídá o všem.
Já třeba nedohrál ani W3, z mého pohledu strašně nudná a vleklá hra. Dal jsem tomu 10-15 hodin a pořád to byla nuda. Tohle jsem hrál 2 večery a už znova nezapnul. Radši jsem znovu projel Dead Space a Mass Effect a vím, že si to zase zopakuji, protože ta hra má děj a pořád se tam něco děje.
CP sice vypadá celkem dobře, ale nesmí se zapnout zmiňované DLSS, to pak některé textury věcí vypadají, jako by to někdo poblil. RT toho taky moc nepřidá kromě polovičního fps a sem tam nějakého hezčího odlesku... Za mě velké zklamání...
Přesně W3 jsem udělal všechno co se dalo, vedlejší mise nasbíral armory a 105 hodin jsem tam strávil paráda. V Cyberpunku jsem byl dve hodiny a už jsem to nepustil. Vůbec mě to postapo prostředí nesedí.
Post-apo vypadá jinak .. tohle prostředí velkého města apod. asi není po apokalypse (jako např. Fallouty apod. hry) ... stačí pohledat wiki definici .. cyberpunk je subžánr science fiction, který je zasazen do futuristického prostředí a je charakteristický „kombinací společenské spodiny a pokročilé technologie“.[1] Kontrast vytvářejí technologické a vědecké vymoženosti jako umělá inteligence a kybernetika společně s rozpadem společnosti či zásadní změnou ve společenském řádu.... ale vím jak to myslíš, já tuhle pseudo-future tematiku taky moc nemusím... navíc mě vadí přehršel těch růžovoučko-fialovoučkejch barev na všem všude možně... ale to je prostě cyberpunk styl
W3 jsem hltal a dohral, Cyberpunk mi lezi na disku a nejde mi nejak naskocit na vlnu pareni, nevim jestli to opravy vyresi protoze me hrozne irituje inventar a nejde mi vytvorit sympaticka postava ... mozna to zkusim po druhe velke oprave jeste jednou od zacatku, nicmene nevim jestli me to chytne, takovej The Outer Worlds me treba pohltil daleko, daleko vic.
Já hrál CP pár hodin. Na hru jsem byl neskutečně natěšený, hlavě na slibovanou grafiku. Přestal jsem i sledovat nejnovější trailery a gameplaye před vydáním, abych si nekazil zážitek.
Konečně hra vyšla, nainstaluji, celý nažhavený pouštím, nastavým vše na max i s RT a po spuštění si hned řeknu...co to kurva je?
Grafika fakt strašná, bugů jsem měl absolutní minimum...začal jsem pátrat, proč je tak nemoderní a našel info o tom, že jde o původní engine z Witcher 3.
Dal jsem tomu pár hodin, ale zklamání z grafiky nepřešlo...pak se dostavilo zklamání z jízdy, pocitu ze střelby a taky hlavně z toho, že nebyl žádný důvod ničit prostředí.
Klasický efekt přehnaného očekávání. Jinak za mě dojem podobný. Dnes poměrně staré GTA5 prostě vypadá líp (možná je to pohledem 3 osoby) a stejně tak remake Mafie 1 na mě působí lépe. A stejně je i to všechno jedno, protože stejně 90% mého herního času vyplňuje FIFA A tu rozjedu na 60FPS s plným vyhlazováním ve 4K na počítači s prvním A10 a podtaktovanou RX570 4GB.
Já jsem zatím na začátku, teď jsem to koupil asi 3 dny zpátky. Grafika vizuálně celkem ok, sem tam je tam ale vyšší frametime a trochu to trhne. Nastavovat např. po každém spuštění znova jazyk mě nebaví, ale zatím jsem naštěstí nevypozoroval tolik bugů, tím ale netvrdím, že tam nejsou, jen jsem je ještě neobjevil. 1440p, 5900x + 6900xt. Zatím mám odehráno max 3-4 hodiny . Jinak s recenzí souhlas
Pokud máš vyšší frametime a trhne to.. zjevně nemáš zaplý freesync a locknutý frames pár snímků pod refreshrate monitoru A nebo je to taky rozbitý engine ...
"Nastavovat např. po každém spuštění znova jazyk mě nebaví"
Tuhle drobnost doted neopravili? To je k placi... CP mi lezi na disku od vydani a presne toto me s..e natolik, ze uz jsem to nezapnul. Kazdopadne vidim tu v odpovedich, ze si lze pomoci sam... tak to asi zase zkusim. Holt klasicky overhype na hru... clovek cekal vic, mnohem vic..
Po Mass Effect Andromeda jsem se zapřísáhnul, že už nikdy nekoupím nic v předprodeji ale hype byl takový, že jsem u Cyberpunku podlehl.
Zejména za to mohla skutečnost, že jsem minulý rok zahrál (a přečetl) všechny Zaklínače a byl jsem z toho neskutečně nadšeny, samozřejmě hlavně z trojky.
Cyberpunk jsem refundoval po pár hodinách hraní a nechystám se na to v nejbližší době...
No konečne niekto kto nedal hre 10/10 pretože to proste nejde. Presne ako píšeš Witcher III milujem preto som ju prešiel aj s DLC na 100% až trikrát. Preto som sa tešil na ďalší počin od týchto vývojárov. Ale musím povedať že ešte som nebol takto sklamaný zo žiadnej hry to ani z AC Unity som nebol takto smutný. Po 8 hodinách hrania už ju nebudem hrať, pretože to nadšenie už nieje. Škoda moje hodnotenie 5/10.
Hru som prešiel ešte v januári. Fakt famózna hra aj grafika. Keď vypnem DLSS 2.0 ! Ale súhlasím s tebou nedorobok to je stále aj po najnovšom hotfixe12 na PC.
Musím sa ešte vyjadriť k DLSS 2.0 o ktorom tu často píšeš, že je to mazanica... Musím ti dať v tomto za pravdu a kto to nevidí mal by navštíviť očného lekára lebo zjavne má problém so zrakom... Na Cyberpunk 2077 zapnem DLSS 2.0 kvalita nastavenie a furt to mazanica je. Menšia ako na tých ostatných nastaveniach ale stále je a je to jasne a zreteľne vidieť hneď na prvú šupu. Je to dosť veľký rozdiel, ktorý vidím bez nejakého podrobného skúmania... Pri Control napríklad ten rozdiel až tak nevidím ale u CP to vidieť brutálne... Za mňa DLSS až takou výhodou nie je a RT nepoužívam vôbec, strata výkonu pre pár detailov navyše, ktoré treba ešte aj skúmať v statickej scéne mi nestojí... Takže hold kto vidí výhodu v DLSS a RT u Nvidie nech sa páči ale ja nebudem zapínať RT pre pár síce pekných detailov, ktoré ale rozdiel vo výslednom obraze neurobia. Určite nie taký aby si ho hneď každý všimol a povedal si wow... Kým neporovnávate DLSS a hneď ho automaticky zapnete pri každej hre kde sa to dá tak fajn je to prínos Len si potom to DLSS už nevypinajte lebo ten rozdiel je vidieť. A mne to na mojej RTX 3080 vadí. Po týchto zisteniach ma už DLSS ani RT vôbec nevzrušujú a nemám problém do budúcna aj s Radeonmi...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!