Strana 3 z 3
Tohle je jedna z mála současných velkých AAA her, kde je stále vidět alespoň nějaký tvůrčí zájem o kvalitu, o obsah a o posun herních technologií jako takových. Ne, Cyberpunk 2077 ani ve verzi 2.1 s Phantom Liberty DLC není tím, co nám bylo slibováno že hra bude. Není to velké otevřené RPG, je to spíše extrémně atmosférická akční příběhová hra v otevřeném živoucím prostředí, kde příběhy prožíváte i ovlivňujete s prvky RPG. A v mnoha směrech je spolu s Witcher 3 tím nejlepším, co na poli her a akčních příběhových „RPG“ kdy vyšlo.
CDPR se nakonec tedy po 3 letech podařilo dostat hru alespoň nadohled tomu, co nám původně slibovali. Pořád to není ono a nikdy nebude. Alespoň ne v případě této hry. Nicméně snaha o nápravu a vylepšení je vidět a hlavně cítit. Osobně jsem dohrál původní verzi hry po jejím vydání, vydal na ni recenzi, ale od té doby nehrál. Jen jsme ji používali jako testbench. Až teď jsem si tedy střihl celou hru ve verzi 2.0/2.1 úplně od znova. Po 130 hodinách jsem dohrál všechno, vyzkoušel všechno a jsem nadšen. Řada problémů a bugů je pryč, co nefungovalo funguje. CDPR přidal i některé nové prvky, které jsou zjevně stále jen rozpracované a plně dodělány nebudou, ale jsou tu a dělají hru zajímavější.
To hlavní je ale vylepšení a učesání celého příběhu, kdy Phantom Liberty DLC přináší excelentní příběhový nášup s vynikajícími zpracováním dospělého herního románu. Celá hra také díky němu dostává několik možných konců, včetně zcela nového „kladného“, který podle mě uzavírá celou hru mnohem lépe a zajímavěji, než některé poněkud neukončené původní konce z původní verze hry (ty tu samozřejmě stále jsou a záleží na vašich herních volbách se k nim dostat). CDPR dokázalo s Phantom Liberty, že nikdo v současnosti nedělá lepší DLC, které jsou datadiskem v pravém slova smyslu tak, jak jsme je kdysi běžně znali. Tohle je rozsahem a kvalitou něco, co dnes nenabízí ani celé nové hry.
Je samozřejmě škoda, že místo dvou dostane CP2077 jenom tohle jedno DLC. Ale má to dobrý důvod. Avizovaná změna plánu kolem dalšího vývoje her CDPR, má za cíl vyřešit jeden z hlavních problémů nejen této hry. Tím je prostě herní engine. Jakkoliv vypadá skvěle a běhá OK, nefunguje prostě ideálně. Mnohé technické a obsahové možnosti, které tvůrci hry chtěli, stále nemá funkční a CDPR prostě uznal, že vývoj vlastního engine v potřebné kvalitě, a především s potřebnou časovou dostupností pro vlastní vývoj hry, mu prostě nejde. Takže se svým RedEngine končí a přechází na Unreal Engine 5+, který neustále vyvíjí EPIC Games. CDPR tedy bude používat tento technický základ, a přidávat k němu vlastní věci. Může se soustředit primárně na vývoj samotné hry s nástroji, které už prostě jsou a fungují a jsou neustále vylepšovány teamem, který nic jiného nedělá.
A to je důvod, proč vývoj CP2077 po 3 letech skončil. Verze 2.0/2.1 je spolu s tím Phantom Liberty DLC finální. A zatímco u jiných her bychom litovali nevyužitelného potenciálu, zde je tahle verze hry spíše příslibem do budoucna. Vývoj herního Cyberpunku totiž oficiálně neskončil. CDPR se sice nyní soustředí primárně na vývoj Witcher 4, který tedy bude první jeho Unreal Engine hrou, ale současně běží vývoj dalšího CyberPunku a obě hry budou využívat herních zkušeností s CP2077. A já doufám, že tedy CDPR naváže a bude rozvíjet ty silné stránky svých her. Což je důraz na atmosférický filmový příběh, možnosti jeho ovlivnění díky herním rozhodnutím a dech beroucí atmosféra a realistické vztahy s postavami a vše v úžasné grafice, kdy potenciál a schopnosti UE5 v tomto ohledu samozřejmě výrazně předčí RedEngine. Nedivil bych se, kdyby další Cyberpunk byl vyloženě fotorealistickým zážitkem.
Jakkoliv tedy Cyberpunk 2077 ani ve verzi 2.1 s Phantom Liberty DLC není tím, co nám bylo kdysi slibováno, že tahle hra bude, jde o mnohem lepší produkt, než jaký před těmi třemi lety CDPR uspěchaně prsklo na trh. Nakonec je to finančně nic moc nepoškodilo. Netratili na tom. Naopak je hra extrémně úspěšná a dost možná ji dnes hraje více lidí než dříve. Ale fandové i novináři budou opatrnější k budoucím produktům CDPR. Dobrou zprávou je, že ty další téměř 3 roky vývoje oprav, vylepšení a tvorby fantastického hutného datadisku, jsou pozitivně vidět a znát. Je to mnohem lepší hra, než byla. A upřímně? V mnoha směrech tím nejlepším, co kdy kdo vydal. Posouvá hranice žánru i her jako takových. Ano, není to stále to, co to být mělo, ale objektivně je to vynikající hra, která jako celek o třídu i více v mnoha směrech překonává běžnou současnou herní produkci.
Pokud by v tomhle stavu vyšla letos jako zcela nová hra, mělo by BG3 o dost těžší pozici v souboji o nejlepší hru roku 2023. Ovšem je to názorný důkaz, ze na prvním dojmu prostě záleží. A ten CDPR totálně pokazilo s vydáním nehotového CP2077 na přelomu 2020/2021. A tu pachuť už nelze odstranit. Vzhledem k zjevným velkým investicím do pokračujícího vývoje hry další tři roky, o to větší záhadou zůstává, proč se k tomu ukvapenému vydání zjevně nehotové hry tehdy v CDPR rozhodli. Naštěstí tedy dokázali trochu reputaci napravit a dostat CP2077 do toho současného mnohem lepšího stavu, kdy byť perfektní není, a nehotové věci tam jsou stále, tak jako celek je jednou z nejlepších her, co kdy vyšla. A nemá smysl to popírat. Dospělý herní interaktivní román s dobrou akcí a vynikající atmosférou s hranicemi posouvajícím audio-vizuálním zpracováním. A rozhodně stojí za zahrání.
Nemůžu mu dát vyšší hodnocení, než jsem dal kompletnímu Witcher 3, který prostě ve své době vyšel v lepším stavu a posunul tehdy hranice dál, ale současná verze 2.1 Cyberpunk 2077 s DLC Phantom Liberty už má stejné kvality a snaží se také o další posun věcí. A líbí se mě plány, které CDPR prezentuje. A i když se tímto historie CyberPunk 2077 uzavírá, další herní Cyberpunk je už ve vývoji a snad se vedení firmy poučilo, a tentokrát si dá na vydání záležet. Je rozhodně na co se těšit. Do té doby si můžete prostě CP2077 hrát, protože v mnoha směrech jde o jednu z nejlepších PC her, co kdy vyšla, povyšující počítačové hry na umění a moderní formu interaktivního románu, i když jsme si museli počkat dlouhé 3 roky na její dodělání a přiblížení tomu, čím měla být.
Hodnocení celé hry včetně 2.1 update a DLC: 93%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D (16jader/32vláken)
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E
- Grafická karta: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: G.SKILL 2x 16GB OC DDR5 6000MHz EXPO
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|