Dnes se tradičně na DDWorld.cz podíváme na recenzi nové hry a současně benchmark výkonu na našich PC, prostě jak novinka šlape. Dead Island 2 navazuje na povedený první díl, jež ovšem vyšel už před dlouhými 12ti lety. Drsná za vlasy přitažená akce, kde jste likvidovali zástupy nemrtvých bizardními upravenými zbraněmi, a setkávali se s různými „zvláštními“ charaktery a vším propleteným příběhem. Na svou dobu solidní hra i solidně vypadající. Příběhově i herně navazující pokračování mělo vyjít už před několika lety (2015), ovšem nevyšlo. Ti, kteří sledují dění v herním světě tak asi vědí, že vývoj téhle hry byl velmi problematický.
Měnila se studia, vývoj startoval několikrát prakticky znovu, a bohužel v podobných případech se nezřídka stává, že pokud nakonec nějaká hra vyjde, tak je to pořádný propadák. Dead Island 2 je však s ohledem na svůj problematický vývoj, překvapivě solidní a dobře fungující hrou, ačkoliv je v mnoha věcech znát, že ambice byly větší a potenciál je zdaleka nevyužit. Stále však musím říci, tohle je zatím jedna z nejlepších her roku. A dokonce v jedné oblasti naprosto vyniká prakticky nad čímkoliv, co jsme kdy viděli …
Gameplay
Než se pustíme do testováních našich GPU a CPU a jak hra běhá, podívejme se na herní stránku. Druhý Dead Island navazuje stylově i příběhem na první díl. Opět tu máme výběr ze svérázných charakterů, za které můžeme hrát, jež mají určitě výhody/nevýhody, pokud jde o „RPG“ prvky jako výdrž, životy, síla a speciálních schopnosti. Můžete si tak vybrat co vám více sedne a vašemu hernímu stylu. Příběh je pro všechny stejný, liší se jen nadabování.
Vtipné je, že zatímco první díl se odehrával na ostrově, druhý se odehrává v LA, kdy ve hře budete procházet některými ikonickými oblastmi města, které tvoří samostatné mapy, jež jsou propojeny koridory, nebo rychlým cestováním. Nejde tedy o plně otevřený velký svět, jak bychom dnes čekali a jak je tomu například u Dying Light 2, což je v mnoha směrech docela podobná hra. A to mimochodem není náhoda, protože stejní vývojáři původně stáli i za Dead Island 2. DI2 se ovšem proti DL2 bere mnohem méně vážně. A není to vyloženě „survival akce“, spíše jen akce. Jak postupujete příběhem, který však zjevně měl být mnohem velkolepější a propracovanější, odemykáte si nové účinnějších schopnosti a vlastnosti a také jednu speciální možnosti pro dovednost, která vás odlišuje od ostatních lidí. Vaše postava má zjevně na nemrtvými ohromně navrch a tvůrci prostě chtěli dopřát hráčům nerušený zážitek v porcování nepřátel.
A to doslova. Porcování těl je tu v nevídané míře, kdy tohle je nejbrutálnější hra, co jsem kdy hrál. Tvůrci totiž výrazně zapracovali na systému, kdy různé zbraně a různé údery a jiné efekty mají přímý vliv na různé části těl. Výsledkem je naprosto brutální systém, kdy můžete zombie doslova sloupat, spálit z kůže, odsekat kusy masa, končetin apod. Vše má gradující režim. Zkrátka jak si v mnoha tzv. akčních hrách oprávněně stěžujeme na to, že zbraně nemají na těla nepřátel vliv, a i po zásahu raketometu maximálně protivník padne jak hadrová panenka, tak tady je systém, který by měla mít podle mě každá akční hra. Bohužel ve stejné kvalitě už není zbytek herní fyziky atd.
Právě některé zastaralejší a nedotažené technologické aspekty negativně ovlivňují hraní. Například systém úderů atd. dalece zaostává za jinými hrami, hit-zóny, detekce a fyzika úderů je prostě hodně základní. Střelba ze zbraní připomíná dekády staré hry, prostě v některých ohledech je znát, že hra měla vyjít téměř před deseti lety. Problematický vývoj to však natáhl. Situaci zachraňuje použití solidního Unreal 4 Engine, takže hra vypadá slušně, byť má prostě své mouchy jako u her minulé generace.
Nejvíce se problematický vývoj podepsal na hlavním příběhu a struktuře vedlejších misí. Je znát, že tady byly mnohem větší ambice, příběh se zdá být hodně osekaný a rozhodně není dokončený. Fakt, že se některé vedlejší mise odemknout až po dohrání hlavní linky a jsou možná i charakterově zajímavější než hlavní mise, je také na pováženou.
Zkrátka ten svět úplně dobře nefunguje, kdy to vypadá, jako že prostě ti, kteří hru dodělávali poslepovali, co měli, a šup s tím na trh. Výsledkem tak je příběh, který má ohromné logické ale i dějové díry a končí naprosto otevřeně, a dokonce ani všechny vedlejší linky se neuzavřely. Prakticky vůbec se ke slovu nedostanou 3 asi nejzajímavější charaktery které poznáte cestou a vidíte je vlastně jen ve filmových scénách atd. Zkrátka na mnoha věcech je znát, že Dead Island 2 není tím, čím asi měl být.
V konečném důsledku to tak trochu zamrzí, nicméně i tak si většina bude hraní téhle hry překvapivě užívat, jakkoliv po herní stránce nejde o nic nového, objevného (s výjimkou té brutality porcování těl). Ovšem prostě to baví a funguje to, o tom žádná. A jak hra šlape?