Strana 3 z 3
Death Stranding je originální velkorozpočtová hra. Současně ale ukazuje, proč se většina vydavatelů brání originálním hrám zuby nehty. A myslím si, že je to na dlouho také poslední podobně originální AAA hra, která vyjde. Na rozdíl od drtivé většiny současných velkých her, kdy jde o výsledek a vizi tvůrčího teamu a jednotlivé prvky her jsou upravovány/kopírovány na základě zkušeností z jiných her pro maximální přístupnost pro největší masy hráčů, Death Stranding je naprosto odlišný.
Je divný! Zejména z počátku téměř odrazuje od hraní, takže si myslím, že mnoho hráčů od něj uteče dříve, než zjistí, o co tam vlastě jde. Hra sice působí, že se tam moc neděje, že „jenom někam chodíte“, ale po pár desítkách hodin zjistíte, že je tam toho prostě mnohem více a možná vás začne ještě více zajímat. Skutečně originální hratelnost, obsah, „multiplayer“ a vše zabaleno v parádním audiovizuálním zpracování, které v PC verzi o a výrazně překonává to z PS4. Zjména hraní v 60FPS+ je zásadním naprosto nepřehlédnutelným zlepšením, kdy PS4 verze je teď vedle toho ztráta času, protože tahle hra staví vlastně hlavně na dojmech a audiovizuálním pojetía hraní v 60FPS nebo ve 120FPS je úplně jiný zážitek.
Osobně mě ovšem prakticky vůbec nezaujal příběh hry. Je divný, je rozvláčný, nesoustředěný a je dílem někoho, kdo to nemá v hlavě úplně v pořádku. To je můj názor. Není to první taková hra, ale současně takových AAA mnoho neuvidíte. Příběh je obtížně uchopitelný, přestože hra je z velké části tvořena jako film (s působivým zpracováním). Co jsem nicméně pochopil, jsou jasné narážky a varování tvůrce před nebezpečím sociálními sítěmi a před počínáním člověka vůči přírodě apod. ty apely jsou zřejmé.
Z hlediska hratelnosti celé hry jsou největším problémem nudné, snadné a podle mě nedodělané akční části hry, kdy je patrné, že tenhle aspekt snad ani tvůrce nebavil, tak je tu jen nezbytné minimum, aby to SONY jako vydavatel, „mohlo prodat“. Úžasné jsou nicméně drobné detaily, kterých si všímáte postupně a postupně se vám také odhalují, což ovšem vyžaduje strávit v téhle hře desítky a desítky hodin. Což není tak zlé, pokud hledáte něco „klidného“, kde se můžete zdánlivě „jen tak potulovat a objevovat“.
Death Stranding je prostě divná hra. Pro někoho divně dobrá, pro většinu divně divná. A je prakticky bez šance, že bychom něco podobného v dohledné době na poli AAA her viděli znovu. Není to hra pro každého, to říkám na rovinu. Příběh je zvláštní a některé myšlenkové pochody autora jsou minimálně diskutabilní. Nicméně právě to, že je to autorská hra, kdy je dílem myšlenky a konceptu jednoho člověka, nikoliv marketingového teamu vydavatele, z ní také dělá extrémně originální a osvěžující počin. Dokonalá není, hra roku to také není, protože na to té „hry a hraní“ je zde vlastně hodně málo. Celé je to vlastně taková sonda a výprava do lidské mysli. Je zvláštní extrémním smyslem pro detail, včetně velmi malých vlastně nepodstatných současně ale často i záměrně otravujících věcí, a současně se ztrácí v těch podstatných věcech. Obtížně uchopitelná hra, kdy ačkoliv osobně ji nepovažuji za nějak extrémně povedenou a revoluční, jsem rád, že vyšla a mohl jsem si ji konečně v pořádné PC kvalitě zahrát. Ocenit musím dílenské zpracování, kdy vyladění hry, grafika a funkčnost jsou vynikající. Speciálně po dlouhé době snad první hra, která opravdu používá výkon procesorů a rozdíly mezi jednotlivými modely alespoň trochu odpovídají tomu, jaký ten CPU výkon ve skutečnosti mají.
Rozhodně tedy doporučuji, minimálně vyzkoušet, protože v záplavě AAA her dělaných víceméně dnes dle stejné předlohy a dle stejného skriptu, je tohle prostě úkaz. Zajímavý, divný, rozporuplný, ale působivý. Nikdy jsem neměl větší problém „oznámkovat hru“ než u tohoto titulu. Mohu hodnotit technické zpracování, které je vynikající (až na AI a divnou fyziku, což ale může být záměr, u téhle hry nikdy nevíte). Ostatní „herní“ prvky v případě tohoto titulu, včetně hratelnosti samotné, jsou tak výrazně subjektivní a zvláštní, že se to prostě skoro hodnotit nedá. Z mého ohledu dám 85% zejména za kvalitu zpracování a originalitu, ale pro některé, kteří se tam najdou, to může být 100%, což u tohoto titulu na rozdíl od jiných, naprosto chápu. Osobně si ale myslím, že pro většinu současné herní populace tohle bude jen zajímavá zkušenost, kdy je opravdu těžké říci, zda dobrá nebo špatná nebo jestli tohle je vůbec hra, nebo interaktivní psychologická filmová sonda, která ukazuje, že někteří lidi jsou prostě jiní …
Hodnocení: 85%
Dojmy z hraní pro recenzi získány na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 3950X (16jader/32vláken) + NOCTUA D15 Black
- Základní deska: ASUS ROG Crosshair X570 HERO Wi-Fi
- Grafická karta: Gigabyte AORUS RX 5700 XT 8GB Gaming OC PCIe 4.0
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: Kingston HyperX Predator 4x 8GB DDR4 3200MHz
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: BenQ 32“ BL3200 3840x2160 IPS
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|